S dětmi na kole mezi hazardem a ilegalitou

Publikováno: 05. října. 2023, 4 min. čtení
Autor: Vladimír O.
Publikováno: 05. října. 2023, 4 min. čtení
Autor: Vladimír O.

Žiji s rodinou na Vackově v Praze ve východní části Žižkova. Bydlení na periferii Prahy 3 má své výhody a nevýhody. Nespornou výhodou je blízkost kvalitní zeleně využitelné s dětmi – Malešický les nebo meandry Rokytky v Hrdlořezích. Ty jsou odsud blíže než například z Vinohrad. Pokud se chci z Vackova dostat do Malešického lesa či Hrdlořez na kole, musím si bohužel vybírat mezi hazardem se zdravím svých dětí nebo porušováním dopravních předpisů.

Celá velká oblast Jarova mezi ulicemi Na Jarově, Hartigova (dříve Koněvova), Osiková a Habrová je propustná pouze západním směrem. Jediný legální způsob, jak se v současnosti dostat z oblasti na kole směrem na východ, nabízí ochranný cyklopruh na velmi rušné Hartigově ulici. Jako dospělý, zkušený cyklista nemám s tímto cyklopruhem problém. Nicméně infrastruktura pro bezpečný pohyb dětí vypadá rozhodě jinak. Nehodlám riskovat, že nějaký neukázněný řidič v 50 kilometrové rychlosti mé děti srazí.

I kdybych byl ochotný toto riziko podstoupit, jak už bývá v Česku zvykem, cyklopruh končí nějakých sto metrů před monstrózní křižovatkou se Spojovací. Přejet do odbočovacího pruhu směrem ulice Učňovská a dále do Hrdlořez vyžaduje ještě více zkušeností a nervů.

Z výše uvedených důvodů u nás zatím vyhrává varianta jízdy po chodníku podél ulice Habrová, čímž ale vědomě porušujeme dopravní předpisy. Řidiči jsou spokojení, chodci tolerantní, a předpokládám, že případná pokuta by mě nestála více než lístek do kina.

Nechci děti učit, že je normální porušovat předpisy

Já rozhodně spokojený nejsem. Nechci děti učit, že je normální porušovat předpisy, jenom proto, že si hodně lidí myslí, že třeba ten či oný stejně nedává moc smysl, a že to stejně nikdo nehlídá.

Velmi mě potěšilo, že se před více než rokem konečně začalo blýskat na lepší časy. Radnice konečně začala pracovat na vytvoření cykloobousměrky v ulici Habrová. Ta by ukončila tuto nesmyslnou situaci, kdy máte mnoho zeleně v dojezdové vzdálenosti, ale nemáte se tam jak dostat.

Bohužel, protáhly se projekční a přípravné práce a letošní sezóna se nestihla. Nakonec minulý týden přišla zpráva, že projekt byl společně s dalšími čtyřmi projekty těsně před realizací shozen ze stolu nejsilnějším koaličním partnerem.

Proč část radních nadále nutí vybírat rodiče-cyklisty mezi hazardem se zdravím dětí a porušováním předpisů? Nepřejí si, aby se děti hýbaly?

Projekt byl těsně před realizací shozen koaličním partnerem

Mají sami doma otrlé jedince, kteří ve školce či na prvním stupni zvládnou jízdu po dopravní tepně? Tolerují raději porušování předpisů, než aby „naštvali” svoji konzervativní voličskou základnu?

Žádný z pozastavených projektů nemusí být nejlepší možným řešením v daném místě. Nicméně, stále se jedná o projekty, které pomohou nejen rodičům s dětmi se aktivně pohybovat po městě, aniž by museli řešit výše zmíněné dilema. Od realizace dělí projekty měsíce, nikoliv roky. Mají již všechna potřebná razítka, včetně těch od Policie ČR, která by měla být garantem jejich bezpečnosti.

Stále doufám, že se podaří dotyčné radní přesvědčit, co možná nejdříve, a třeba už příští sezónu bude na Žižkově zase o pár tolerovaných dopravních přestupků méně.

Redakce Městem na kole před vydáním komentáře kontaktovala zástupce koalice vládnoucí na Praze 3 s nabídkou možnosti reakce nebo doplnění. V případě obdržení reakci zveřejníme. Dle informací redakce se bude o osudu navržených cykloobousměrek dále diskutovat.

Zdenek X 5. 10. 2023, 09:11
4
2

Jo, je to smutne. Zapis z dopravni komise z 19.6. rika, ze proti realizaci nekolika cykloobousmerek hlasovali vzdy panove Ladislav Linek a Jan Brodsky, dale zrejme jednaci rad komise rika, ze ke schvaleni je potreba nadpolovicni vetsina vsech clenu (tj. 5 z 9), pricemz dva clenove nebyli pritomni (ucastniku bylo 7). Takze uplne stacilo, aby se k tem dvema kokotum pridal jeden, ktery se zdrzel (pripad Habrove), a zamer sel pod stul.

No, staci se podivat, co jsou oba zvoleni panove zac, jeden stara ODS struktura (nic proti ODS, take je obcas volim, ale "tohle" ne), druhy nejaka obskurni particka majici v cele lidra, ktery je clenem spolku "Jedeme autem" , a samotny J.Brodsky uvadi, ze se bavi motorismem. Nesvepravni volici, sileny vysledek.

Mozna, ze rozhodnuti padlo jinde a moje chapani situace je spatne, nerozumim, proc se v clanku pise, ze zamer byl shozen ze stolu koalici, pritom oba panove jsou opozicni. Nakonec bych rekl, ze cykloobousmerky jeste jednanim zastupitelstva nebyly projednany (pouze dopravni komisi), tak nevim, zdali je situace tak zoufala.

Z jizdy v protismeru osypky nemam, ani s detmi (uz neni aktualni, v pripade potreby jezdi uz teenageri v protismeru sami, doufam, ze jezdi ohleduplne, jak jsem jim vstepoval).

Václav Řehák 5. 10. 2023, 09:23
2
3

Bohužel, stačí si zde přečíst rozhovory se zástupci ODS na jednotlivých MČ a je vidět, že ti co nejvíc křičí o zeleném náboženství žijí sami iracionálním bojem a věcné argumenty jako v tomhle článku je nezajímají.

Uznávám názor autora, ale já už to beru tak (nejen v dopravě), že naše společnost je postavena na nevymahatelnosti pravidel a neučím děti jejich striktnímu dodržování. Ale zas považuju za důležité brát ohled na chodce, zvlášť starší lidi.

Vladimír O. 5. 10. 2023, 09:58

@Zdenek X Ano, v komisích je potřeba absolutní většiny. Nicméně výsledky hlasování, pokud vím, nejsou závazné. Chyběla politická vůle TOP09 je prohlasovat všechny. Nicméně zdá se, že by snad mohli změnit názor a napodruhé to už projde.

Tik 5. 10. 2023, 10:28
1
21

Libi, jak si cink cink vždycky to porušování předpisů zduvodni. (zlý systém, jsem ohleduplny, osypky nemám)

Jenda 5. 10. 2023, 10:57
7
1

Nelíbí, jak Tik vždycky napíše „haf, vymlouvají se na ohleduplnost“ bez dalších podrobností a na jakékoli upřesnění komicky jakoby odmítá reagovat. Naposledy ani ne před měsícem https://mestemnakole.cz/2023/09/ustecky-schrodingeruv-cyklopruh-co-s-nim-bude-po-rekonstrukci/#comment-200004

Nightrider 5. 10. 2023, 14:58

Na Břevnově mám podobné dilema. Cestou do centra můžu nelegálně sjet pár set metrů v protisměru Hošťálkovy (úzká, protijedoucím by bylo potřeba uhýbat do mezer v parkovišti). Nebo můžu jet legálně, půlkilometrová zajížďka mě nezabije, buď horem přes Dvořeckého (zbytečné stoupání), U Ladronky a Kochanovu (16% klesání po kočičích hlavách zakončené pravoúhlou zatáčkou), nebo spodem Šultysovou (prudké klesání přes 300 m nejhoršího tankodromu v okolí) na Bělohorskou. Babo raď...
Ještě že aspoň cesta s dětmi do nejbližší zeleně (Ladronka) není problém.

újezďák 5. 10. 2023, 16:02

Protože žiju v městské části, kde kdysi převážně místní zelená koalice reprezentující naší obec odhlasovala projekt na zavedení plošných jednosměrek ( ODS, pro část zde diskutujících, byla tehdy v opozici) aniž by dokázala smluvně zajistit plošnou implementaci s výjimkou pro cyklisty , tak si dodnes všímám několika paradoxů které tato situace přinesla..
Paradox první : dnes jsou v opozici a pérují obec za to, že cykloobousměrky nejsou .
Paradox druhý: kritizují plošné akce typu Město bez aut či Ulice bez aut nebo jak se to jmenuje , jako místní uplácení cyklistů ze strany ODS ( obec ten den dávala nějakou drobnost při příjezdu na kole koloběžce školy).

Paradox třetí už není politický : část lidí má, v obecních diskusích, tendence se posmívat, když si cyklisté hledají cestu v jednosměrkách bez souladu s dopravními předpisy a ještě si na to stěžují .
Říkají, že to je blbost která nikomu nevadí a proč dělat další zbytečné značky.

Přitom a to je paradox nejhlavnější : učíme děti, že značka/dopravní předpis není zeď a to je něco co si odnesou do života.

Jinak si celkem nemůžeme stěžovat, u nás je rovina, silnice jsou široké, cyklostojanů kolem budov školy je mrak, některé i zastřešené i pumpička tam je navíc matky které zaparkují auto ráno ve vyhrazeném cyklopruhu v ulici u školy , tam přece parkují jen pár minut než dítě " bezpečně dovedou" do šatny školy , to nám cyklistům musí stačit a kdyby ne, tak to můžeme objet lesem. Prostě nic mimořádného ...

Brahma 11. 10. 2023, 10:10

Děti do 10 let mohou na chodníku legálně jezdit a to z důvodů jejich bezpečnosti. Předpokládám, že se s tím sveze i jejich doprovod. Tak alespoň ti nejmenší to dělají legálně.

Vladimír O. 11. 10. 2023, 11:56

Bohužel to tak není, viz například

https://www.cistoustopou.cz/kolo/clanek/muze-jet-cyklista-po-chodniku-745

Kuba 11. 10. 2023, 21:24

Nightrider: tam jsem žádal radnici aspoň o zobousměrnění toho kousku 8. listopadu mezi Říčanovou a 8. listopadu v podstatě by v nouzi stačily dva úseky, jeden asi 80 metrů a jeden 50 (je tam to zdvojení nad schodama z Konecchlumského). Dalo by se pak v pohodě, bez ztracenýho spádu a s rozumným sklonem sjet Štefkovou, Říčanovou a 8. listopadu (většinou pak svedu kolo k poliklinice tím parčíkem nad ní a pokračuju Pod Marjánkou). Ale bohužel, je to P6, takže jsem dostal jako odpověď elaborát o tom, jak někdo na kole ukazoval neslušné gesto řidičovi v té cykloobousměrce Na Břevnovské pláni a že tedy v žádném případě...

Kuba 11. 10. 2023, 21:28

Mezi Říčanovou a Šultysovou, samozřejmě +
PS pokud by si to někdo chtěl najít na na mapy.cz je tam chyba, Říčanova k 8. listopadu ve skutečnosti jednosměrná není, zato 8. listopadu ve zmiňovaném úseku je.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Postřehy z Bernu 
Dopisy čtenářů, Inspirace z Evropy,

Postřehy z Bernu 

10. července. 2020, min. čtení2
Dopisy čtenářů,

Když řídí autopilot

13. prosince. 2019, min. čtení25
Pohled z druhé strany volantu
Dopisy čtenářů,

Pohled z druhé strany volantu

13. července. 2018, min. čtení19
Zákazy nic neřeší
Dopisy čtenářů,

Zákazy nic neřeší

24. května. 2017, min. čtení
Diskuze kolem Lupáčovy
Dopisy čtenářů,

Diskuze kolem Lupáčovy

01. října. 2014, min. čtení7