V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze 1. Dnes vydáváme poslední dva texty této série. Tím prvním je komentář našeho čtenáře Jana Tomana, kterému na PNK vyšel jeden text již před čtyřmi lety, tím druhým je pak několik návrhů na řešení od našeho redaktora Vratislava Fillera.
Příště se již můžete těšit na naše standardní témata, která byla touto kauzou upozaděna.
Mezinárodní ostudou lze nazvat nedávno Prahou 1 schválený zákaz vjezdu cyklistů do některých částí pěších zón (pozn. red.: zákaz zatím nebyl de iure schválen). Toto opatření nemá obdoby v žádné okolní zemi. Začalo to zákazem Segwayů a nyní se to začne rozrůstat. Elektrokoloběžky, které zákaz cyklistů zapříčinily, jsou opravdu brány jako jízdní kolo (do 1 kW a do rychlosti 25 km/h – dle vyhlášky ministerstva dopravy č. 341/2002 Sb., odst. 8. – Norma EPAC ČSN EN 15194 +A1, podle které by elektrokoloběžka nebyla kolo, není uvedené vyhlášce v ČR nadřazena). (pozn. red.: více k této problematice v naší analýze).
Pokud chceme, aby probíhal rozvoj ekologických druhů dopravy (především cyklistiky), tak nemůžeme připustit zákazy Segwayů, zákazy elektrokoloběžek a potažmo bohužel i jízdních kol. Neskutečný je zákaz Segwayů v částech Prahy, kde Segwaye nikdo nikdy v životě neviděl. Osobně jsem viděl mimo Prahu 1 Segway jenom jedinkrát. A působil na chodníku velmi patřičně. Je to jeden z nejlepších druhů dopravy, který může řešit problém s auty.
Samozřejmě, že Segwaye i elektrokoloběžky i obyčejná jízdní kola a elektrokola mohou být účastníky střetů s chodci. Osobně nevěřím, že se stal nějaký opravdu závažný úraz. Naproti tomu nehody automobilů jsou naprosto běžné a následky střetů chodců s auty jsou mnohem závažnější. A nikdo auta přeci nebude kvůli tomu zakazovat.
Zákaz Segwayů je třeba samozřejmě zrušit. A možný zákaz vjezdu jízdních kol do pěších zón to už je nehoráznost, která opravdu nemá obdoby.
Správné řešení je vychovávat cyklisty k ohleduplnosti vůči chodcům. Dále lze v každé pěší zóně nakreslit koridory pro kola. Případně elektrokoloběžkám (cyklistům) ještě více omezit rychlost v pěších zónách s velkým pohybem chodců – ano toto není nějaký podivný nápad. V Německu se zcela běžně kontroluje rychlost elektrokol jestli nepřekračují rychlost 25 km/h.
Zákaz Segwayů je v Německu naprosto nemyslitelná věc. (pozn. red: o předpisech v jednotlivých zemích např. zde)
Elektrokoloběžky, koloběžky, jízdní kola, elektrokola i moderní Segwaye jsou městotvorné prvky, které by měla Praha v maximální míře podporovat. Řešení je ve vyhrazených koridorech a v regulaci rychlosti elektrických vozítek a v edukaci uživatelů.
To co Praha teď předvádí je ten nejhorší zlý sen, který jsem myslel, že nemůže nikdy nastat.
Pro úplnost dodávám, že nelobuji za Segwaye, ale za zdravý rozum a návrat do původního (bezzákazového) stavu. Protože: „Pokud nezrušíme všechny nesmyslné zákazy, tak oni zakážou všechno“.
Autor: Jan Toman, Praha 4