Není na škodu vyzkoušet si, jak to vidí ostatní účastníci provozu. Napsáno podle skutečné události čtenářem tohoto webu, který si říká Nightrider.
Rozkaz zněl jasně: v půl deváté se dostavit na školení kdesi v Radlicích. Jak se tam z Hostivaře dostat? Vyhledávače říkají:
- Kolo: 18 km, 1:10
- MHD: 20 km, 1:00
- Auto: 24 km, 0:30
První mě napadlo samozřejmě kolo. Ale protože má na tuhle akci namířeno i kolega s autem, domlouváme se, že mě po cestě nabere a pojedeme spolu. Príma, aspoň se nezpotím, nebudu za exota a ušetřím čas. Sraz v čase T mínus jedna hodina, ať máme rezervu.
Tolik k plánu A. V T mínus 45 minut nervózně volám kolegovi, kde je. Stojí v zácpě na Černém mostě. Na kolo i MHD už je pozdě, tak sázím všechno na jednu kartu, beru si služební automobil a modlím se, aby ta půlhodina z vyhledávače vyšla.
Na první zádrhel narážím hned na Průmyslové, která stojí až po odbočku na Jižní spojku. Vyplácat dvacet minut na prvních dvou kilometrech si nemůžu dovolit, tak přichází plán C: točím na opačnou stranu a jedu přes Záběhlice a Nuselské údolí, kde to zpoza řidítek znám jako své boty. Stádo koní pod kapotou spokojeně vrčí, kopce přelétávám jako raketa (tedy asi čtyřicítkou, když mě zrovna nikdo nebrzdí, protože za zatáčky není moc vidět), tlumiče se vysmívají kanálům, objížďka přes kopec a kočičí hlavy mě nemůže rozhodit, u Folimanky málem odbočuji na cyklostezku (síla zvyku) a za chvíli už se blížím k Albertovu. Kde mi dochází, že osvědčeným podchodem pod tratí neprojedu a musím až přes Karlák. No nic, co to pro auto je? Nahoru, dolů, přes most na Smíchov a tam někde najet doleva na Radlickou – to je taková ta široká ulice s tramvajovými kolejemi.
Tam to znám, to je hned za tím úsekem plným dlažebních kostek (pcha), který je… jednosměrný mimo MHD a cyklo, no jo vlastně. Nevadí, vezmu to souběžně s Radlickou doleva a přejedu na ni, hned jak to půjde. Samozřejmě to nejde, všechno je jednosměrné až k nádraží (kromě pěší lávky). V pohodě, tady to znám z cyklojízdy, támhle je Meet Factory a za ní most přes koleje, tamtudy to půjde. Za chvíli už se vracím Křížovou přímo na sever, zkratku bludištěm zdejších uliček nechci riskovat, protože nemůžu ani zastavit na chodníku, abych se podíval do mapy, ani udělat čelem vzad, kdyby mi něco nevyšlo.
Nakonec jsem Radlickou našel a dojel až do cíle. Na hlídaném parkovišti zjišťuji, že najít rezervované místo se správným číslem není úplně triviální: čísla jsou namalovaná na zemi, takže na obsazených místech nejsou vidět a odkryté fragmenty na extrapolaci cílového bodu nestačí. Po několika minutách marného popojíždění vystupuji, obcházím parkoviště pěšky a za chvíli už mám zaparkováno a utíkám na recepci. Celkové zpoždění půl hodiny, ale naštěstí na mě počkali. Uf.
Celková doba jízdy hodina a čtvrt. Nic moc, ale to je určitě tím, že jsem tuhle trasu jel poprvé, bloudil jsem a byly zácpy. S trochou tréninku a se zapnutou navigací bych to možná dal pod hodinu – kam se hrabe nějaké metro. A navíc jsem mohl zpátky odvézt jednu důležitou velkou a těžkou věc, kterou bych jinak nepobral. Není to super?
Školení skončilo a rozjíždíme se zpátky k domovům. Tentokrát žádné vylomeniny a „zkratky“, vezmu to přímo po Radlické, není co zkazit. Nebo je? Celá Radlická stojí. Nevadí, aspoň je čas vyndat mapu a prostudovat okolí. Doprava nemůžu, tam je všechno slepé, jednosměrné nebo to vede někam úplně jinam. Nalevo je totální bludiště, většinou taky jednosměrné a slepé, kde bych se akorát ztratil. Tak radši pokračuji přísunem vpřed, aspoň že je to s kopce. Nejradši bych vypnul motor, jenže bez něj nefunguje posilovač brzd ani volantu.
Motorkáři právem skladnějšího štrůdl vesele předjíždějí. Občas to zkusí i nějaký vícestopý borec a pak je veselo, když se nemá kam zařadit a za ním se naštosují tramvaje. Vybírám si náhodného kolemjdoucího důchodce a zkouším s ním závodit. Vyhrál. Cyklisté jsou ještě o ligu výš, i když to po chodníku nemůžou pustit naplno (na silnici by mohli jedině po tramvajovém pásu, vpravo od kolony není místo). Tramvaje sviští jedna za druhou. Vlastně ne, mají normální desetiminutové intervaly nebo tak nějak, takže když mě teď minula šestá, znamená to, že tady postávám už hodinu.
Konečně se v dohledu objevuje smíchovské nádraží. Zjišťuji, že se celá moje kolona zasouvá doprava do tunelu Mrázovka. Takže Jižní spojka padá, ale to nevadí, beru to doleva směr centrum, na Vinohradskou snad trefím, ne? Ne. Celý Smíchov je beznadějně anizotropní: všechno je jednosměrné směrem na západ. Na červené rychle lovím mapu, zoomuji na úroveň, kde je jednosměrnost vidět, a nacházím jeden průjezd. Hurá! Jenže je to past, v polovině následuje přikázané odbočení doprava a už mě to žene zase někam na jih. Už ani nevím, jak a kudy jsem se na tu Vinohradskou nakonec dostal. Jisté je jenom to, že jsem na ní předjel asi dva cyklisty, což nepochybně dokazuje, že auto je rychlejší než kolo a že cyklistů je zanedbatelně málo. Na parkovišti za naší továrnou zastavuji po dvou hodinách cestování a jdu si domů léčit nervy. Palivoměr hlásí zhruba stejný pokles hladiny, jako po běžném výjezdu do Mladé Boleslavi.
Dodatečně jsem zjišťoval, jestli se ten den náhodou nekonala Velká jarní autojízda nebo něco podobného, ale prý je to běžný stav, Praha je takhle zacpaná každý den. Zvláštní. Mně tahle zkušenost stačila jednou a víckrát už stejnou chybu neudělám, ale co k tomu nutí všechny ty vytrvalé automobilisty? Nebylo by logické přesednout na ten druh dopravy, který denně vídám, jak mě předjíždí?
Máte svůj text, který byste zde rádi publikovali? Napište nám na e-mail redakce@prahounakole.cz. Vybrané dopisy čtenářů rádi uveřejníme.
újezďák 13. 7. 2018, 09:01
Celkem úsměvný příběh u mě je to jasný viz :
Újezd nad lesy -lokace Budějovická :
MHD + pěšky rekord 47 minut průměrně 1 hodina 10 minut extrémy dle uváznutí metra či vlaku až 2,5 hodiny...rekord na silvestra kdy mě všechno jelo na minutu přesně... :)
Auto rekord cca 30 minut ( opět okolo silvestra), průměr z těch několika jízd ročně bych řekl kolem jedné hodiny i s hledáním místa na parkování a následného pochodu do práce, naprosto nepředvídatelný místní průběh.
Kolo jedna trasa 23-25 km dle nálady, rekord cca 50 minut včetně semaforů průměrně kolem hodiny..
Kolo v kombinaci vlakem ,většinou listopad a pro mě konec sezony kdy odpolední tmu řeším tak, že dojedu na Hlavák či Masaryčku a prostě střihnu kus vlakem dává čas kolem 3/4 hodiny.
Koloběžka v kombinaci s vlakem a metrem cca 50 minut průměr.
Jinak z pozice cyklisty na trase Újezd n/l Sibřina-Kralovice-Uhřínevěs-Petrovice- Háje- Spořilov-Budějovicka variující přes Koloděje - Hájek-Stupice nebo Běchovice Dubeč-Horní měcholupy Hostivař můžu klidně říci, že každý den je nějaká kolona jinde a v jiný čas.
Podle toho co vidím z kola už neplatí tradiční špičkový čtvrtek, nebo pondělní ráno, jeden den je na Františka Diviše Podleská kolona jako blázen, druhý den nic, jeden den se od Petrovic na Háje jede podél krokující kolony a ten samý den za týden je to celé volné. Uhříněves stojí buď celá, nebo je úplně volná, logiku jsem v tom z kola nenašel.
Prostě auto je strašně nejisté,ale nemyslím ,že každý den je to hrůza hodně záleží na času, kolo je prakticky jistota :)
Popravdě příběh se mi zdá zvláštní v tom, že nenabízí kombo řešení, jsem si celkem jistý, že kolo v kombinaci s metrem by mohlo být docela konkurenceschopné . Metro z Hostivaře nebo ze Skalky je na Radlické za cca 25-28 minut a Radlice ani Hostivař nejsou nějaké velké čtvrti, kolem všude kousek :)
Václav Římal 13. 7. 2018, 10:35
Jo, jo. Velmi vzácně jedu autem po Praze ve všední den, a jak rád potom zase nasednu druhý den na kolo. Oproti autu i MHD má obrovskou výhodu, že dojezdový čas závisí jen na mých schopnostech a vůli jet danou rychlostí.
FlyingJ 14. 7. 2018, 10:05
1
Bohužel v článku nevidím žádnou vypovídající hodnotu, neboť je extrémně zaujatý a vypichuje jen výhody kola a jen nevýhody automobilů.
Řidiči dojíždějící pravidelně problémy s navigací nemají.
Radlická nyní stála víc než obvykle z důvodu uzavření dvou pruhů ze tří na Dobříšské.
Mne a mnoha dalším by se již v půlce Radlické v stoupání směrem k ČSOB udělal mokrý flek na zádech - na školení nic ideálního.
A kudy vlastně jet? Na úzkou silnici se tam vydají opravdu jen ti, kteřím zlí jazykové říkají pumpičkáři. Jet s kolem metrem na Radlickou v komentáři výše mi přijde jako nějaký žert - opravdu si myslíte, že pro někoho, kdo není vyloženě srdcař, to je varianta?
Kdyby vedla široká spojitá cyklostezka od Hostivaře nebo Petrovic podél Botiče (nebo jinudy bez zbytečných převýšení) až k Vltavě tak věřím, že by kolo využívalo pro cestu do města mnohem víc lidí. Kdyby v Praze lemovaly většinu ulic cyklopruhy na chodníku s cyklopřechody jako třeba v Berlíně nebo aspoň jako v Plzni nebo Olomouci!, pak ok.
Ale v době kdy vrchol pražské snahy je malovat piktogramy na kraj silnic i když silnici lemují široké chodniky, mi článek přijde jak boj s větrnými mlýny.
Já bych rád auto vyměnil za kolo, ale z Prahy Pitkovic kde bydlím mohu dojet mimo silnice pouze do Uhříněvsi a to nelegálně po metr širokém chodníku. A takových příkladů je plno.
Jan Herda 14. 7. 2018, 10:39
Kdo má služebáka, tomu je asi i jedno, kolik prostojí v koloně, kdo je líný a chce klimošku, tak ho taková hodinová kolona na jiný druh dopravy také nedostane … No a při podzimní počasí že by "psa nevyhnal" podíl cyklistů též upadne, bych se nebál :-) Já také volím nejraději metro + pěšky, případně tramvaj, mám-li jet do centra. Jinak klasicky vlak od úval. Nicméně u nás (Praha 10) když se dělá od 6 / 18ti tak 75% "vidláků" jezdí formou spolujízdy auty, neb se průměrná rychlost s klidem dostává na obvyklých 60 :-) samozřejmě díky "kilodeset" za cedulí Praha a palba směr Kolín …
Brahma 16. 7. 2018, 09:31
Mně nejvíce potěšilo, že i jiní cyklisté mají problémy s aktuálními automobilovými stezkami v Praze. Na kole se po Praze jezdí jinak a jinudy, než autem. Za volantem se stále přistihuji, že mám tendenci jezdit postranními uličkami a zkratkami kudy to znám a umím.
újezďák 16. 7. 2018, 11:14
FlyingJ : srdcař, hm nu možná, na druhou stranu kombinace metro kolo nebo vlak kolo dokáží jízdu nejenom hodně zrychlit, ale i vynechat nepříjemné úseky ( jak zpocená záda tak i nějaké dopravně nepříjemné místo ).
Na druhou stranu skoro z každé široké, spojité hladké a nespádové cyklostezky se stává bruslařská dráha, odpoledne za dobrého počasí pro pravidelné cyklisty nepoužitelná....
Navíc cesta po spádu podle Botiče by výsledně byl spíš takový tobogán naplocho, tolik zatáček by snad žádný dopravní cyklista jet ani nechtěl :)
Luděk 16. 7. 2018, 14:16
Díky za článek, občas jsem po Praze nucen jet autem a tohle jsem ještě nezažil. Je ale pravda, že používám navigaci s reálným provozem, v článku popisovaná metoda mi připadá, jako kdybych chtěl na kole Prahu projet jen podle mapy nočních linek MHD ;)
MM 16. 7. 2018, 14:25
Článek o ničem. Jsou trasy, kde auto nemá konkurenci. Stejně tak jsou trasy, kde totéž platí o kolu, MHD nebo pěškobusu. Univerzálně ten nej způsob dopravy neexistuje ... rozhodně ne v Praze a pro mne.
Jinak uvedenou trasu bych osobně jel MHD, autem jen v případě nějaké krajní nouze (něco bych musel vézt), na kole ani ve snu.
MM 16. 7. 2018, 14:30
Ještě na doplnění ... už tohle " ... modlím se, aby ta půlhodina z vyhledávače vyšla." je pro mne jasným důkazem, že autor žije asi v nějaké dimenzi nebo po Praze nemá autem naježděno vůbec nic. Ve všední den v cca osm ráno (tj. době max špičky) operovat s údajem z vyhledávače ... škoda slov.
újezďák 16. 7. 2018, 16:16
MM, horší jsou neplánované bouřky, momentálně mi jedna zuří nad hlavou a vůbec se mi na kolo nechce, ale domu musím :)
MM 16. 7. 2018, 16:57
Jo, jsou chvíle, kdy má kole své kouzlo a výhody k tomu ... a pak chvíle, kdy deštník a tramvaj/metro jednoznačně vedou:-). Ale doufám, že jsi dojel v pohodě!
bk 16. 7. 2018, 17:11
Článek mě docela pobavil. Asi před měsícem jsem potřeboval dopoledne osobně dopravit balíček z Letňan na Albertov. Sedl jsem do auta s tím, že za chvíli jsem zpátky. Brzy se ukázalo, že to byla velká chyba. Hustota provozu se od špičky příliš nelišila. Jako brňák jsem nevěděl o spoustě uzavírek po cestě a už vůbec jsem nevěděl, jak je správně objet. O značení objížděk jsem si mohl nechat zdát. Když jsem se po dvou hodinách prostátých v kolonách (z menší části problouděných sítí jednosměrek) vrátil zpátky, hořce jsem litoval, že jsem nezvolil MHD nebo třeba i tu koloběžku, kterou jsem jinak používal pro osobní dopravu po Praze. Obojí by bylo rychlejší a mnohem pohodvější.
újezďák 16. 7. 2018, 21:19
MM, naprosto v pohodě, po prostudování mraku jsem zvolil verzi metro vlak do Kyjí a pak cca 10 km suchý dojezd na kole, zmokl jsem jen na přejezdu do metra... a kolik nás tam " zmoklých pokorných cyklistů" bylo :)
klon 16. 7. 2018, 21:27
Výhoda kola / koloběžky je v tom, že se dá kdekoliv zastavit a podívat se do mapy / navigace. Takže stačí menší úroveň znalosti města. Autem se dá jezdit bez navigace, jen díky rokům dřiny a odříkání. Stačí špatně zabočit a člověk se motá v kruhu, než se chytne navigace. To je dobrá zpráva pro cyklodopravu, netrestá tolik za chyby v navigaci. A v kolonách jsi rychlejší jak auta.
klon 16. 7. 2018, 21:27
Výhoda kola / koloběžky je v tom, že se dá kdekoliv zastavit a podívat se do mapy / navigace. Takže stačí menší úroveň znalosti města. Autem se dá jezdit bez navigace, jen díky rokům dřiny a odříkání. Stačí špatně zabočit a člověk se motá v kruhu, než se chytne navigace. To je dobrá zpráva pro cyklodopravu, netrestá tolik za chyby v navigaci. A v kolonách jsi rychlejší jak auta.
Neo Moucha 17. 7. 2018, 08:53
újezďák: jo, taky jsem se včera odpoledne dost divil, protože jsem ráno po přečtení optimistické předpovědi sundal blatníky a nechal je doma :)
ale domů jsem nakonec stejně jel už zase za sucha cca v 18:30
újezďák 17. 7. 2018, 09:52
Neo Moucha, blatníky nesundavám nikdy i třeba proto, že po mé trase zhruba v úseku od Petrovic až po Türkovu ráno docela často jezdí kropicí vozy no a ve spojení s tím, že čeští silniční odborníci už neumí udělat silnici, ze které voda steče a která nemá vyjeté "koleje" kde se voda drží, se mi zdá, že blatníky napevno jsou jistější, a to nemluvím o psích pozdravech, pořád lepší je to čistit z blatníku než ze sebe...
18,30 to už jsem byl hodinu na tréninku...
Luděk 17. 7. 2018, 10:24
Tak mám taky jednu příhodu ke srovnání, potřeboval jsem se včera dostat ze Starého Spořilova na Prahu 3 pod Parukářku, normálně to jezdím na kole, ale tentokrát jsem měl na zpáteční cestě vyzvednout ženu a větší náklad, takže to muselo být autem. Koukl jsem do navigace, obě možné trasy bez kolon, zvolil jsem tu po magistrále do centra a pak doprava na Vinohrady. Do cíle jsem dojel za 15 minut, parkování okamžité za 30 Kč na hodinu, to se dá. Na kole to dávám za 30-40 minut, teď v tom horku by to bylo delší, plus bych se pak musel ještě někde na záchodku musel převlíknout a použít "suchou sprchu".
Cesta zpátky autem taky v pohodě, akorát že celou dobu prudce lilo, to bych si na kole fakt pěkně užil. Takže suma sumárum, auto naprosto vyhrálo, samozřejmě že příště to (doufám) pojedu už na kole, ale to jen proto, že na kole jezdím rád. (A v mém případě není kolo po Praze rychlejší, bo já na kole neprasím, což, jak mám odkoukáno, je ve většině případů nutná podmínka pro rychlou jízdu skrze ucpané ulice.)
Nightrider 17. 7. 2018, 21:47
Jo, trefili jste to přesně: přes Prahu jsem auto řídil asi tak potřetí v životě a že k tomu dojde jsem do poslední chvíle nečekal. Proto to ani nemohlo dopadnout jinak. A zaujatý samozřejmě jsem :-).
Příště bych pro tuhle trasu zvolil variantu kolo - metro - kolo.