Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

Publikováno: 11. března. 2024, 3 min. čtení
Publikováno: 11. března. 2024, 3 min. čtení

Jak největší pražská dopravní stavba dekády (ne)zohlední cyklistickou dopravu? Po delší odmlce se podíváme na stanici Nádraží Krč. Touto lokací už dnes prochází poměrně vytížená páteřní cyklotrasa A22, do budoucna je v její stopě plánována nadřazená cyklotrasa A7.

Stanice metra se v tomto údolí bude nacházet nad zemí, vměstnaná mezi zámecký rybník a Jižní spojku. Původně měl být u nové stanice vybudován pouze parkovací dům, nakonec zde vyroste několik kancelářských budov. Ty budou čerpat výhody napojení jak na stanici vlaků, stanici metra, tak na motoristickou komunikaci.

Mezi tím vším bude procházet páteřní cyklotrasa A22, která spojuje pravobřežní cyklotrasu A2 s Prahou 4 a Jižním Městem, a nadřazená cyklotrasa A7 podél železnice do Strašnic.

Trasování cyklotrasy zůstane velmi podobné současnému stavu. Ulici Na Strži překoná po cyklopřejezdu. Následuje krátký úsek, kde budou cyklisté zřejmě odděleni od pěších. U samotné stanice metra bude provoz sjednocen do vydlážděné zklidněné zóny, která povede nad stanicí metra.

Dále bude stezka pokračovat v nynější stopě podél krčského zámku až k ulici Vídeňská.

Mohlo by to být lepší

Plán nové stanice metra průjezd cyklodopravy oproti dnešnímu stavu nezhoršuje. Na druhou stranu nepřináší ani žádné zlepšení, potenciál frekventované cyklotrasy přímo pod nosem není využit. Přitom nejde o složitou lokaci, místa je dost.

Pro začátek by se Praha mohla snažit o to lidi na kole po co nejdelším úseku provést po oddělené cyklostezce – od aut i chodců. Přímo nad metrem může fungovat sdílená zóna, na cyklisty by se mělo pamatovat alespoň pomocí hladší dlažby. V případě pěší zóny by bylo dle městských standardů vhodné vyznačit koridor průjezdu kol.

Výkresy počítají s celkem 100 místy pro parkování kol, 50 u jižního a 50 u severního vestibulu. Část z nich má být i krytých. Tak doufejme, že se plány přetaví do reality.

Nad spoustou detailů stanice a dopravního řešení lze stále jen spekulovat. Vzhledem k plánům u ostatních stanic metra D už nyní víme, že s cyklodopravou to nebude dle zatím zveřejněných plánů žádná sláva. Potenciál tu přitom je.

Praha by se měla snažit, aby co nejvíc lidí dojíždělo k metru na kole – je to ekonomické, ekologické a k tomu všemu se šetří místo na silnicích i v MHD. Zatím to tak nevypadá.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

D. Fikr 11. 3. 2024, 16:12

Díky za článek. Prosím, máte bližší informace k náhradnímu vedení A22 po dobu výstavby stanice metra v ul. Před Nádražím? Nabízí se trasa skrz ulice Sulická a U Krčského nádraží, ale jelikož je to páteřní trasa hojně využívaná nejen k cestám za prací, ale i pro rodinné výlety s dětmi z Prahy 4 k Vltavě, bylo by skvělé, kdyby náhradní trasa byla pro cyklisty vedena bezpečně.

Ondřej Fiala 11. 3. 2024, 22:17

Doufal jsem, že v souvislosti s otevřením stanice metra by třeba mohlo dojít ke zkvalitnění cyklo spojení na Novodvorskou. Trasa označovaná jako A214 je v současnosti vhodná leda pro horská kola a ještě za suchého počasí...
Zaujala mě zmínka o A7 - je někde víc informací, kdy a jak se toto plánuje realizovat?

Martin P. 12. 3. 2024, 15:00
10

Pro začátek tam u Krčského zámečku dali oblíbenou ceduli, "cyklisto sesedni" a info tabuli "projíždíte staveništěm". Toho si ostatně nejde nevšimnout, vrstva hlíny, kterou neuklízejí. Až zaprší, bude veselo. Díry v asfaltu na sdílené účelové komunikaci a vlastně nejen tam, ale na každém úseku stezky mezi Vrbovou a Vídeňskou, který je sdílen s auty, jsou hrozné. Takže vlastně o moc horší to snad být nemůže. Myslím výsledný stav, ne to sedmileté stavební provizorium. Tam jsem připraven na nejhorší i na to, že to bez náhrady přeruší.

Jan K. 18. 3. 2024, 18:10

Tak pokud budou ty kancelare i pres ulici tak uz by snad opravdu stalo za to tam mit to krizeni mimourovnovy. Ted je na tom prechodu provoz minimalni protoze to je odnikud nikam, ale pak tam budou prechazet i desitky lidi a verim ze o konfliktni situace nebude nouze.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Metro D