Pal vocuď, cyklisto! Glosa Daniela Münicha

Publikováno: 07. března. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Koláž MNK (podklady Falk2, Brompton, zákony ČR)
Publikováno: 07. března. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Koláž MNK (podklady Falk2, Brompton, zákony ČR)

Včera se mi stala taková, no nepěkná věc. Jako člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a návštěvník důležitého jednání jsem byl se skládacím kolem vykázán z Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky (PSP).

Od registrace hostů PSP mě paní s policií vykázala s tím, že složené kolo si nejenže nesmím vzít dovnitř na jednání, ale že si ho dokonce ani nesmím nechat v šatně pro hosty. Až po mnoha minutách marného přesvědčování, že složené kolo je velikosti kufříku, mi bylo paní řečeno, že si tedy mohu kolo odložit do garáží PSP. Nechápal jsem, proč mi to neřekli rovnou.

A tak jsem vyrazil do garáží PSP. Ty jsou tedy cca 200 metrů daleko od vchodu do PSP až na horním Malostranském náměstí. Takže tam a zase zpět ke vchodu PSP skoro půl kilometru…

Kolo nesmí dovnitř, do šatny, ani do garáží

U vjezdu do garáží PSP mi ale překvapený policista hodně suše sdělil, že kola – a to ani skládací a kapesní – do garáží PSP rozhodně nesmí, a basta. Přes pět minut jsem ho nakonec přesvědčoval, aby si tedy alespoň zavolal zpět na recepci PSP, odkud mě do garáží PSP poslali, ať si to ujasní.

Po dlouhých minutách rozhovoru policisty s recepcí tento přišel zpět s tím, že tam prý tedy nějaký sklad na kola opravdu mají, ale nevěděl to (sic). Ale že mě tam prý s kolem stejně nepustí, protože nemám kartičku stálého pracovníka PSP. A že sám tam mé kolo dát rozhodně nemůže.

Tak jsem se tedy vrátil s kolem do recepce PSP ulicemi přeplněnými auty, vrátil jsem kartičku hosta PSP, odjel a dal si na uklidnění jedno pivo.

Jezdím po Praze na skládacím kole, které po složení zabírá prostor jen menšího cestovního kufříku. Doposud jsem na něm byl všude včetně Národního divadla, Senátu PČR, Úřadu vlády a nevím kde ještě. Jediné místo, kam mě s ním za 10 let nepustili byla pražská VŠE (dokonce ani do areálu, kam třeba auta normálně smí). Ale to je holt Vysoká Škola Ekonomická.

Takže až někdo vyrazíte jako host do PSP, jeďte raději do centra autem, protože automobilisté tam jsou vřele vítaní. Cyklisté, jako nepříjemný hmyz nikoliv. Do PSP tedy příště půjdu, až si absurditu věci provozní vedení PSP uvědomí a něco s tím udělá.

Text původně vyšel jako příspěvek na sociální síti Facebook. Převzato s laskavým svolením autora. Popisky fotografií doplněny redakcí.

Daniel Münich
Ekonom, docent Univerzity Karlovy a výkonný ředitel akademického think-tanku IDEA při CERGE-EI zaměřeného na aplikovaný a politicky a empiricky orientovaný výzkum. Od ledna 2022 působí v Poradním sboru předsedy vlády ČR a od června 2022 je členem nové Národní ekonomické rady vlády.

Komentáře k článku

Ondra 7. 3. 2024, 08:34
18
2

Předpokládám, že kdyby se složené kolo dalo do tašky a taška by tudíž nepřipomínalo kolo, tak nikdo neřekne ani slovo. Proč je furt ve společnosti u některých taková anticycklistická nálada ?

Zdenek X 7. 3. 2024, 08:35
4
4

To ale pravdepodobne ma s kolem spolecneho mene, nez to vypada. Spis to bude uredni moloch, obava nejakych "pěšáků" v PSP, kteri v prostredi plnem zakazu a prikazu, kde ma kazdy ministr, poslanec, tajemnik, poradce ... do prdele diru, a kde po "pěšákovi" rozhodne neni pozadovana vlastni iniciativa, dbaji predevsim na to, aby neco neporusili a nedostali pojeb. Ani bych se nedivil, kdyby se poznamka autora dostala k nejakemu poslanci (nebo osobe, ktera jej do PSP pozvala) a priste autora v PSP vitali i s kolem s otevrenou naruci. Ano, je to absurdni.

Blbe je, ze po tom pivu, jestlize bylo nealkoholicke, musel autor pokracovat MHD nebo pesky. Blbe take je, ze clen NERV se tedy asi nebude zucastnovat dulezitych jednani v PSP.

Jestli jsou automobiliste vitani nevime, pochybuji, ze prosty navstevnik PSP muze prijet svym vozem a ochranka jej do garazi vpusti. Cekal bych nejaky proces, povolenku apod.

Zdenek X 7. 3. 2024, 08:36

oprava: "jestlize bylo alkoholicke [pivo]"

Sergio 7. 3. 2024, 17:13
5
5

Here's my advice
Video
video
video
and more videos
name and shame!

Seriously! It's the only wat to bring this town in the proper direction.
I'm fed up with the amount of bullies in this city! Stand against them!
After all, this is 2024

Jenda 8. 3. 2024, 01:55

Ondra: Kamarád jezdí na skládacím kole a přesně to s tou neprůhlednou taškou potvrzuje.

Jenda 8. 3. 2024, 01:57

(můj komentář byl matoucí: nepotvrzuje to konkrétně z PSP, ale obecně odjinud)

Petr 8. 3. 2024, 14:40
3
3

Furt to nechápete. Co kdyby to nebylo kolo, ale maskovaná střelná zbraň? Trubky jako trubky... řidítka jako hlaveň ... jak to chcete poznat? Každý den jsou na světě stovky případů hromadné střelby ze zbraní maskovaných jako bicykly. Tak se nedivte, že v PSP jsou ostražití. Je to jejich práce.

Tomas 14. 3. 2024, 09:42

Já se tady pokusím trochu oponovat. To, že si kolo (i složené) nemůže vzít do PSP je snad jasné i malému dítěti. Prochází se tam rámy a takovou věc tam určitě nikdo nepustí. Stejně jako si kolo nevezmete do O2 Arény nebo do letadla atp. Nechápu co se tady tomuhle někdo diví. To, že jsou garáže pro zaměstnance PSP je snad taky jasné. Určitě si mohl zažádat o povolenku a pak by záleželo na tom kdo ho pozval a zařizoval by to, zda mu tu povolenku vydá nebo ne. Úplně stejně to bude s autem, motorkou, traktorem, rikšou atp. tady prostě není rozdíl mezi kolem a jiným dopravním prostředkem. Takže když někam chci jet, tak si zajistím parkování. Navíc mohl kolo nechat u veřejného stojanu. Takže mi z toho vyplívá, že PSP by mohl zřídit stojany (pokud tam již nejsou) někde v blízko vstupu, nic víc nic míň.

Jenda 14. 3. 2024, 14:31

Tomas: Šatna je až za bezpečnostní kontrolou?

> Úplně stejně to bude s autem, motorkou, traktorem, rikšou atp. tady prostě není rozdíl mezi kolem a jiným dopravním prostředkem.

Je v tom že kolo má nízké nároky na ustájení a v některých společnostech bývá zvykem pro něj dobré ustájení poskytnout.

Tomas 14. 3. 2024, 15:12

Do 50m od vstupu jsou veřejné stojany na Pětikostelním náměstí. O čem se tu vůbec bavíme? O tom, že by měl být nějaký nárok na uskladnění kola? Nikde není povinnost vám váš dopravní prostředek uskladnit ani v té šatně. Pořád je to kolo, tak ho mohl připnout venku, ale místo toho si zvolil udělat pseudokauzu a udělat ze sebe mučedníka. Kecy o o cestě do PSP autem už jenom dokreslují, jaký je to totální nesmysl. Pokud tam dokáže zaparkovat, tak ať si tam klidně autem jede, ale tuším, že by to dopadlo úplně stejně jako s tím kolem.

Jenda 14. 3. 2024, 21:52
2
1

Stejně tak není povinnost uskladňovat třeba kabáty, přesto se taková služba v "lepší společnosti" často nabízí.

Původní autor to napsal bulvárně, ale kauzu z toho dělají také různí jakože šokovaní komentující.

Veřejné stojany mají riziko krádeže/vandalizace. Osobně nemám skládačku, tak o nějaké šatně nepřemýšlím, ale vždy oceňuji, když lze zaparkovat alespoň trochu „pod dohledem“ - třeba u plotu na dvoře.

Martin P. 19. 3. 2024, 10:53

Případ má dva možné pohledy,už tady oba zazněly.

První je ostudný přístup vrcholné státní instituce k cyklistům. Tam není moc co omlouvat. Je z toho cítit arogance panských lokajů, kteří se cítí být v superiorní pozici vůči návštěvnickému plebsu s visitorskými kartičkami, protože i na ně přece dopadá odlesk zástupců lidu. Ve městě Franze Kafky, čemu se vlastně divíte. Kdo neznáte píseň "Ředitel autobusu" od skupiny The Tap Tap, nejvyšší čas si ji přečíst nebo poslechnout. Tak aspoň motto: "kolo je kolo a kolem zůstane, blbec je blbec a blbcem zůstane".

Snad se to trochu pohnulo, viz článek v DeníkuN https://denikn.cz/1371669/ze-snemovny-uz-vas-s-kolem-nevyhodi-neprijemny-zazitek-ekonoma-municha-vedl-ke-zmene-pravidel/?ref=list. Smutné je, že až po tomto zážitku, po exemplárním rozmáznutí případu v tisku, po intervenci předsedkyně Sněmovny to řeší její kancléř a spolu s ochrankou hledají a nacházejí jakési řešení v protější budově atd. Jsem zvědav, spolu s iniciátorem incidentu Danem Munichem, na praktický dopad tohoto řešení, na reálnou vstřícnost Sněmovny vůči dalším případným návštěvám s kolem a na informační pokrytí této možnosti.

Druhá poloha je reálný dopad bariéry ve Sněmovně a jinde na průměrně otrlého městského cyklistu. Který obvykle ví, že je ten poslední v dopravním potravním řetězci a ani ho nenapadne, aby někde něco předpokládal a když si někde něco asertivne prosazuje, dělá to s tušením komplikací a podvědomě pociťovanou rebelií, případně i rizikem ilegality a pod hrozbou sankcí.

Jistě se tedy dalo i ve Sněmovně rezignovat, parkování si nějak vyřešit a možná ani neztrácet čas o tom někam něco psát. Tady byla volba jiná, ale i přes výhrady k exaltované prezentaci , nelze zpochybnit, že ten problém existuje, i když u nás ostatních obyčejných smrtelníků, je okrajový, protože málokdy nás napadne si do Sněmovny na kole zajet na návštěvu. Je to ale jen jeden z mnoha a mnoha případů, kdy je vhodné a potřebné se ozvat, i když ne tak často to je tak mediálně sexy. Například každodenní parkování osobáků a dodávek v cyklopruzích, na cyklostezkách, na chodnících, přechodech apod.

Také nutno dodat, že ne každé kolo je pro parkování na ulici vhodné, je ale každého svobodná volba, jaké kolo jeho obvyklým potřebám (třeba cestám vlakem) vyhovuje nejlépe a jak potřebuje jeho parkování zajistit. Není úplně spravedlivé tvrdit, že je nutné jezdit na kole kategorie "nezničitelné, ale nestojí za ukradení". Je trochu rozdíl, jestli budu ve Sněmovně nárokovat parkování karbonového silnčního speciálu, na kterém tam ostatně po dlažbě sotva dojedu a nebo poptávám uskladnění předmětu zvíci batohu pod pultem šatny. To druhé by mělo být samozřejmé všude, kde tomu nebrání zvláštní důvody (čili všude).

Obecněji, jak řešit parkování kola ve městě. Co by mělo být nárokové a co už ne, co je možné reálně zajistit a co už by bylo nad rámec technických a finančních možností provozovatelů. To je docela zajímavé téma a stálo by za opakované podrobnější zpracování. Dokud jsou kola "menšinovou záležitostí", jejich divoké parkování u dopravních značek bude možná přehlížené a tolerované. Značek máme "naštěstí" všude dostatek, tak aspoň k něčemu jsou dobré. Ale podívejte se na sdílené koloběžky. Počet v kombinaci s (ne)ukázněností uživatelů už z nich vytváří docela významné překážky.

Cyklostojany typu obrácené U jsou sice čím dál běžnější, ale stále ne v dostatečném počtu a hlavně dostatečné hustotě. Parkování v budovách nebo na jejich pozemcích pod dohledem ostrahy nebo kamer, aspoň ve veřejných institucích by mělo být samozřejmostí nejen pro zaměstnance, ale i pro návštěvníky. Parkování plně naloženého kola v boxech nebo kolárnách je v nabídce minimálně a nejsou jím pokryta ani všechna nádraží, natož obchodní centra, kde to cyklo nákupy limituje extrémně.

A takto by se dalo pokračovat ve výčtu nedostatků. Potěšilo by, jestli aspoň existují projekty a záměry s konkrétními cíli, termíny a kontrolovatelnými výsledky, které zlepšení slibují. V tomto smyslu padaly dotazy na politiku městských částí, kde parkování kol byla jedna z otázek, pokud si vzpomínám. Ale závazků tam bylo pomálu. Asi to zkusím znovu projít a právě to parkování z toho pro ukázku vytáhnout.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5