Nové cyklostezky a cyklopruhy v Praze pro rok 2021

Publikováno: 15. dubna. 2021, 9 min. čtení
Aktualizováno: 07. června. 2021
Autor: redakce
Publikováno: 15. dubna. 2021, 9 min. čtení
Aktualizováno: 07. června. 2021
Autor: redakce

Náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě) včera představil plány hlavního města pro nadcházející cyklistickou sezónu. Praha dle jeho slov reaguje i na vývoj zapříčiněný pandemií Covid-19, kdy objem bezmotorové dopravy v minulém roce ve městě nebývale rostl. Minulý rok město zaznamenalo na sčítačích o více než milion průjezdů cyklistů více. Cyklistická doprava rostla o 38 % oproti roku 2019.

Objem investic

Pražský magistrát letos plánuje do cyklodopravy vložit celkem 122 milionů korun. Další prostředky hodlá distribuovat městským částem a velké změny plánuje i v rámci plánovaných oprav komunikací. V plánu je ale i zahájení dalších samostatných staveb, které se cyklistické dopravy přímo dotknou, tou je například stavba lávky Hol-Ka přes ostrov Štvanice mezi Holešovicemi a Karlínem.

Plánované úseky

V roce 2021 se projedou cyklisté na nových trasách například v Kunraticích, kde se téměř 300 metrů dlouhý úsek od Olšanského potoka napojí na cyklotrasu A202 z Vestce. Další z nových úseků vhodných pro cyklisty vznikne od stanice metra Kačerov k zastávce U Labutě, zde by práce měly začít v září. Propojení cyklostezek se dočká také okolí sídlištního bloku Ocelkova na Černém Mostě. V řešení je také cyklistické propojení ulic Průmyslová a Nedokončená.

Některé ze stávajících cyklistických tras se po loňských úpravách a zimní stavební přestávce blíží k dokončení. Zkolaudovaná je již například stavba pod Lahovickým mostem na cyklotrase A2. V případě dobrého počasí se v květnu 2021 ukončí i 1. etapa prací Na Prostřední cestě a na cyklotrase A1 Šárovo kolo, kde se loni rovnal a prodlužoval rozšířený úsek před Radotínským potokem. Tam by práce měly být hotové v červnu 2021. V říjnu by se pak cyklisté mohli projet po novém kilometru stezky mezi ulicemi Netřebická a Mladoboleslavská na trase Satalice–Vinoř.

Dokončováno je také významné propojení dvou přerušených úseků páteřní cyklotrasy A2 mezi Zbraslaví a Jarovem na jihu Prahy. Kromě dokončení některých úseků mají začít i přípravy na další stavby. Mezi těmito projekty je i cyklostezka ve Staroklánovické ulici.

Cyklostezka v centru města

Centrum města pak čeká investice do dlouho slibovaného podjezdu Mánesova mostu. Jedná se o letitý projekt, stavebně připravený v podstatě již od 20. let 20. století. Praha se snažila tento projekt oprášit v minulé dekádě, tehdy ale záměr nebyl akceptován památkáři.

Pro rok 2021 je ale slibována realizace tohoto záměru. Díky podjezdu Mánesova mostu by se lidé jedoucí po cyklotrase A1 zcela vyhnuli nepříjemné světelné křižovatce na Klárově. Zde až donedávna nebyl na tase A1 nijak řešen legální průjezd kol na Kampu z Kosárkova nábřeží. To se mění až nyní společně s novou světelnou signalizací, zároveň se ale jedná o rušné a úzké místo, které nemůže mít v této podobě nikdy parametry hodné páteřní trasy. To by mohl vyvážit podjezd Mánesova mostu. Ten by zajistil, že nové přechodopřejezdy a navazující úzký chodník bude využívat výrazně menší počet lidí na kolech, což v dané křižovatce výrazně zlepší podmínky pěších. Cyklisté jedoucí po A1 by se pak křižovatce zcela vyhnuli.

Další investice

Pražský cyklokoordinátor Ing. Pavel Polák na tiskové konferenci vyzdvihl další aktivity na úrovni města. Především vyzdvihl skutečnost, že cyklistická doprava získala zastoupení v městských institucích, tudíž jsou samotné instituce schopny s cyklistickou dopravou pracovat a není to téma, které by bylo nutno do nich vnášet zvnějšku. Pracovníky věnující se cyklistické dopravě tak má dle Ing. Poláka jak magistrátní odbor dopravy, tak například TSK nebo IPR.

Cykloopatření v běžných rekonstrukcích

Dle pražského cyklokoordinátora města nadále plánuje zakomponování cyklistické dopravy do běžných rekonstrukcí. Zmínil, že v uplynulém roce Praha dosáhla celkem 304 kilometrů úseků, kde jsou realizována procyklistická opatření v hlavním dopravním prostoru. Letos hodlá město na tuto snahu navázat. Dále zmínil, že všechny jednoduché realizace již byly postaveny a nyní se tak město musí soustředit na problematičtější úseky, kde již není zakomponování cyklistické dopravy tak snadné.

Magistrát pak sází i na spolupráci s městskými částmi, kdy v uplynulém roce 18 městských částí získalo na stavbu bezmotorové infrastruktury přes 247 milionů korun. Tyto peníze byly vynaloženy na celkem 31 projektů v různých stupních rozpracovanosti. Srovnání, které ukazuje, jak jsou investice do cyklodopravy levné, je, že výstavba parkovacího domu na Černém Mostě pro 880 aut vyjde na 600 milionů korun.

Mezi plánovanými cyklistickými projekty je i takzvané Letňanské korzo nebo cyklostezka A26 podél Rokytky na Praze 9. Dle slov cyklokoordinátora Ing. Poláka nikdy v předešlých letech magistrát neposkytoval městským částem tak výrazné finanční krytí bezmotorových investic.

Nad rekreací převažuje doprava

V Praze dle magistrátních poznatků nyní převažují lidé využívající kolo k dopravě, v kontrastu k rekreační víkendové cyklistice. A to přibližně v poměru 2:1. Magistrát i nadále plánuje stavět infrastrukturu pro obě skupiny. Kromě stavby cyklostezek a zřizování cyklopruhů se plánuje město soustředit i na další iniciativy, jako je stavba cyklistických stojanů a koláren (loni jich přibylo 211 převážně na Praze 3 a Praze 6), nebo na další podporu cyklistů: na začátku sezóny do ulic vyjede servisní cyklodílna, podporována také bude nadále navigační aplikace Na kole Prahou.

Praha nestíhá peníze utrácet

Zajímavým faktem je, že Praha už několik let po sobě nestíhá peníze na cyklodopravu utrácet. Například v loňském roce bylo prohlášeno, že Praha investuje do cyklostezek a 170 milionů. Na webu CityVizor, kde město transparentně ukazuje své hospodaření, není snadné najít částku jako celek, v kapitole „Infrastruktura pro chodce a cyklisty“ bylo vyčerpáno 92 milionů ze 130, s tím, že část realizací je v jiných kapitolách rozpočtu nebo je z magistrátní dotace postavily městské části. I tak je ale zřejmé, že se neutratilo zdaleka vše. Stavební řízení v mnoha případech posouvají různé překážky, zejména protahující se výkupy pozemků a nezbytné souhlasy.

Přehled záměrů

Redakce Městem na kole pro Vás připravila velký přehled realizací včetně cyklostezek, cyklopruhů i legalizací chodníků. Jde o akce, u kterých by měla být výstavba letos dokončena či zahájena.

Cyklostezky

Vyhrazené cyklopruhy

  • Za Viaduktem (Holešovice)
  • Podolské nábřeží
  • Prosecká (stoupání v úseku U Pekařky–Na Rozhraní)
  • Chlumecká (úsek Rajská zahrada–Ocelkova směrem z centra)

Ochranné cyklopruhy

  • Již realizované
    • Ocelkova (křižovatka s Chlumeckou)
    • Prosecká (Beladova–Listova, včetně dvou přejezdů)
  • Plánováno
    • Svornosti (Anděl–Strakonická)
    • Černokostelecká (nahrazení cyklopiktokoridorů)
    • Jiráskův most a jeho smíchovské předpolí
    • Plzeňská od úrovně ulice Bucharova směrem dolů (1 km)
    • Voctářova (Elsnicovo náměstí–Libeňský most)
    • Koněvova (nahrazení cyklopiktokoridorů a rekonstrukce Rokycanova–Domažlická)
    • Mírového hnutí, Praha 11
    • Hviezdoslavova, Praha 11
    • Táborská (krátký úsek u Pražského povstání v rámci rekonstrukce tramvajové tratě)
    • U Santošky, Smíchov (navázání na cyklopruhy Na Václavce)
    • Siwiecova (krátký stoupací úsek)

Legalizace chodníků

    • Podél ulice Pod Viaduktem
    • Podél Strakonické

Cykloobousměrky

  • Již realizováno
  • Plánováno
    • Praha 7 (cca 14 úseků)
    • Lupáčova na Žižkově (Praha 3)
    • Ve Střešovičkách (Praha 6)
    • Golčova, Kunratice

Víte o nějakých dalších plánovaných cyklostezkách, cyklopruzích nebo cykloobousměrkách? Dejte nám vědět, třeba na email redakce@mestemnakole.cz

Zlepší cyklistická infrastruktura plánovaná na rok 2021 podmínky na Vaší časté trase?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

redakce

Redakční tým online magazínu Městem na kole

Komentáře k článku11

tik 15. 04. 2021, 22:35

asi jsem tu uplne nepochopil s tim Manesovym mostem - protoze tohle vypada, ze utulnym parcikem, plnym lavicek, kam se stahuje ptactvo a kam ho lide chodi krmit, bude protazena asfaltova cykostezka, po ktere jedouci cykliste budou rusit jak ptaky, tak se motat pod nohy chodcum, zatimco kolem je XY silnic s mininalnim provozem (U Luzickeho seminare, napr.)
Ale jak rikam, asi jsem to spatne pochopil...

Pedro 15. 04. 2021, 23:11
10

Smutný pohled na mapu pro obyvatele, kteří bydlí západně od Vltavy. Ten nepoměr prováděných akcí je až nechutný.

Jan Fiala 16. 04. 2021, 12:54

Wikipedie: "Již v roce 1923 se počítalo s vybudováním pěší rampy, které na levém břehu pod Mánesovým mostem propojí oblast Kampy a Strakovy akademie. " Takže se po 100 letech dočkáme úplného dokončení Mánesova mostu.
tik: Nepochopil. Právě z ulice U Lužického semináře se na Kosárkovo nábřeží nedá dostat jinak, než přes rušnou křižovatku Klárov. Dokončením podjezdu, naprojektovaného před 100 lety to bude umožněno. A zapadlý kout, kam se stahují pochybné živly bude oživen.

tik 17. 04. 2021, 04:02

@janFiala: zastava nazor, ktery sam vyvraci: "neda se dostat jinak nez... pres krizovatku Klarov". Takze ta, dobry.
"Zapadly kout, kam se stahuji pochybne zivly" ? Hele, kdyz byl naposled v Praze? Na Vsesokolskem sletu ? CHodim tim parkem pravidelne a kde nic, tu nic.

Jiří Boháč 19. 04. 2021, 11:34

@tik: tak se někdy podívejte pod ten most - tam je regulérní bezdomovecký doupě; když je hezky, polehávají tam na trávě v tom parku

Jan Fiala 19. 04. 2021, 13:35

tik: "kolem je XY silnic s MINIMALNIM provozem"
já píšu: RUŠNOU křižovatku Klárov.
Po silnici s minimálním provozem nelze toto místo překonat. Snad jsem to napsal tak, aby to pochopili všichni.

David 20. 04. 2021, 17:08

TIK: Když jsem se tam byl před dvěma lety podívat já, tak tam bezdomovecké doupě skutečně bylo. Než jsem se rozkoukal, vyjeli po mě jejich psi. Stačí projít cihelnou až k mostu :) Nepředpokládám, že by se to za dobu lockdownu vyřešilo "mávnutím kouzelného proutku"...

Stanislava Veselková 27. 04. 2021, 02:04

Dobrý nápad s tou anketou na konci článku. Bohužel, hledala jsem, hledala, ale žádné zlepšení na své oblíbené trase Suchdol - Hradčanská jsem nenašla. I na mapě, co je v článku, to vypadá, že v Suchdole a dále směrem do centra panuje "hic sunt leones". Ale třeba si to tady přečte pan Polák a trošku pomůže i nám, kteří chceme pravidelně jezdit na kole ze Suchdola do města a zpět :-) Mohu dodat tipy na kritická místa.

Pražský cyklista 27. 04. 2021, 12:50

Nabízím video z těch cyklopruhů.
https://www.youtube.com/watch?v=Rrt8pabZRko

Vrána 25. 05. 2021, 02:09
1
3

Tak nám zavedli cyklopruh na Plzeňské od Trabantu ke Kukulově. Něco tak extra hloupého je snad srovnatelné s řešením křižovatky Bucharova, kde dálniční přivaděč končí cyklostezkou.

Paralelně s Plzeňskou vede ulice Zahradníčkova. Donedávna klidná ulice, kde bydlí lidé, vedle si hrají děti. Kousek od ní je školka. Kvůli několika cyklistům za den ale ubrali na Plzeňské jeden pruh z města a tam, kde se dosud jezdilo bez problémů jsou najednou kolony.

Stovky aut nám teď pojíždí Motol. Místo aby auta zůstala na čtyřproudé silnici a rychle s minimem emisí zmizela z města, projíždí zastavěnou oblast. Dělají hluk a smrdí. Naopak cyklisté místo jízdy na klidné ulici zpomalují dopravu na výpadovce. To prostě nemůže vymyslet nikdo jiný než chorý mozek.

Sám se Motolem pohybuji autem i na kole, ale zvolené řešení je opravdu ale opravdu hloupé. Mimochodem, jezdí tam často sanitky do Motola. Na čtyřproudé silnici neměly problém projet ani při větším provozu. Teď si holt počkají v koloně...

Martin Šnobr 25. 05. 2021, 22:35

@Vrána – dobrý den, bylo by možné ty popisované situace nafotit, vč. těch kolon? Byli bychom rádi, kdybychom to mohli přidat do článku. Hezký den.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 12 začala stavět cyklostezku na Točné
Praha,

Praha 12 začala stavět cyklostezku na Točné

27. července. 2021, 1min. čtení
Patočkova ulice v Praze 6 má opět cyklopruh
Praha,

Patočkova ulice v Praze 6 má opět cyklopruh9

21. července. 2021, 4min. čtení