Prosecká u metra Letňany získala ochranné cyklopruhy

Publikováno: 05. dubna. 2021, 3 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: M. Bělor
Publikováno: 05. dubna. 2021, 3 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: M. Bělor

Přichází jaro a s ním také nová cyklistická opatření. Na tři sta metrů dlouhém úseku ulice Prosecká u metra Letňany v Praze došlo ke změnám, které mají zlepšit podmínky pro pěší a cyklistickou dopravu. Stalo se tak mezi kruhovým objezdem u sjezdu z Kbelské a Beladovou ulicí.

Duální režim pro cyklisty

Do vozovky byly doplněny ochranné cyklopruhy. Zároveň se změnil režim chodníků po obou stranách komunikace. Ty byly dříve značeny jako stezky pro pěší a cyklisty, nyní jsou vyznačeny jako pěší stezky s povolenou jízdou cyklistů. Pražský magistrát zde tak aplikuje „duální“ cykloopatření, u kterého se může člověk na kole rozhodnout mezi jízdou na chodníku nebo přímo na cyklopruhu (ve vozovce).

Nové přejezdy

Dva přechody navazující na legalizované chodníky byly nově vyznačeny jako přechodopřejezdy, cyklisté tak na nich už nemusí sesedat.

Zvýšení bezpečnosti pěších i cyklistů přináší zúžení Prosecké z dvou na jeden pruh u přechodu za kruhovým objezdem s Kbelskou a Listovou. Změny byly provedeny bez stavebních zásahů. Nedošlo tedy k posunutí obrubníků, ale pouze k vyšrafování asfaltové plochy a přidání provizorních černo-bílých obrub často nazývaných jako „lego“.

Všechny novinky včetně cyklopruhů naleznete v naší mapě.

Proseckou čekají další změny

Ulice propojující Libeň, Prosek a Letňany brzy dozná další změn ve prospěch cyklistické, pěší i veřejné dopravy. V prosinci minulého roku v její libeňské části vznikl 200 metrů dlouhý vyhrazený cyklopruh i přechod s ostrůvkem. Tento cyklopruh ve stoupání bude v rámci rekonstrukce protažen o dalších 700 metrů minimálně po úroveň ulice Na Rozhraní.

Pražská integrovaná doprava zde také plánuje zvýšit průjezdnost autobusů. Na její žádost dojde v úseku Čakovická–Lovosická k vyznačení nových vyhrazených pruhů pro autobusy, které budou přirozeně moct využívat i cyklisté.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku10

J. Schier 06. 04. 2021, 01:15

Jel jsem teď úsekem mezi kruhákem a Beladovou. Cyklopruh je krásný , ale naprosto není řešeno odbočení do Tupolevovy, kde bych musel krosit přes dva autopruhy, které jedou rovně k výstavišti.
Pokud pojedu dál rovně a doleva podél výstaviště, tak na straně Beranových v podstatě také není, jak na Tupolevovu jednoduše najet.

mirek 06. 04. 2021, 11:08
9
6

"Zároveň se změnil režim chodníků po obou stranách komunikace. Ty byly dříve značeny jako stezky pro pěší a cyklisty, nyní jsou vyznačeny jako pěší stezky s povolenou jízdou cyklistů."

Tedy pro většinu cyklistů jde o zhoršení, protože slabší postavení vůči chodcům. Tak pěkně děkujeme.

Štěpán 06. 04. 2021, 12:24
5
1

Tak to je opravdu výhra pro všechny + dvoupruhový kruháč s jednopruhovými nájezdy a sjezdy. Opět se kreslí nesmysly (a hlavně "zklidnění pro auta") místo toho aby se pro cyklisty řešily hrdla na přirozených trasách. Viz přechod Tupolevova x Beranových od Opočenské, z obou stran stezky (a využívané). To že v Beranových klidně povolí zavřít chodníko stezku bez náhrady je taky super. Achjo.

Tonda 06. 04. 2021, 16:27
4
2

Já si tedy na rozdíl od mirka myslím, že všechny tyhle substandardní stezky pro chodce a cyklisty vzniklé jen přeznačením chodníků je správně značit jako stezky pro chodce s povoleným vjezdem kol. Jednak to původně byl chodník a jednak je to úzké a cyklista by prostě na chodce měl brát zvýšený ohled. A taky to nedává řidičům aut záminku si myslet, že cyklista má být tam a nikoliv na silnici.

Dále nevím proč se článek snaží naznačovat, že cyklista by měl na přechodu sesedat.

Ze změny sjezdů z kruháče ze dvou na jeden pruh jsem taky celkem rozpačitý. to akorát povede k tomu, že víc aut nepojede z Tupolevky vpravo Proseckou na kruháč, ale rovně Beladovou, kde pak zvýšený provoz aut zdržuje vjezd a výjezd autobusů z/do zastávky u metra.

A pokud jde o zdejší mapu, nějak se neobnovuje zobrazení na přiblížení 18.

Jan 06. 04. 2021, 18:10
6
1

Tahle úprava se mi popravdě moc nelíbí. To snad raději počkat a zainvestovat do rozšíření chodníků a vytvoření samostatného pruhu pro cyklisty než toto. Orientovat se v tom všem značení je podle mě spíše chaos a vytváří to zbytečné negativní emoce (zejména tedy o řidičů IAD).

mirek 06. 04. 2021, 21:10
4
1

Tonda: Tohle ale není stezka vzniklá přeznačením chodníku, byla to od svého vzniku (při výstavbě metra v roce 2008) smíšená stezka pro pěší a cyklisty.

A nikdy nebyla přetížená. Takže vyhánět cyklisty ze stezky na čtyřpruhovou silnici a přivaděč k dálnici nedává vůbec smysl. Leda k naštvání cyklistů i řidičů.

Tonda 06. 04. 2021, 21:58

Sice bydlím v Letňanech od roku 1998, ale na kole sem začal jezdit tak před pěti lety, takže si nepamatuju jak to tam vypadalo po dostavbě v roce 2008. Každopádně ta stezka je substandardní a změna režimu na stezku pro chodce s povoleným vjezdem kol znamená jen to, že by tam cyklista měl jet max 20 km/h, nikdo nikoho odtamtud nevyhání.

Každopádně tento zrealizovaný úsek cyklopruhu bude mít smysl jen pokud přibude nějaká návaznost.

Jan Fiala 07. 04. 2021, 10:56

Jezdím tam ve vozovce, takže se mi to líbí, ale s výhradou.
Nelíbí se mi zúžení na jeden pruh kvůli přechodu, po kterém jsem nikdy nikoho neviděl přecházet. Kdo by taky chodil po tak nehostinném místě, když autobus tam jezdí po pár minutách. Jedině snad po půlnoci, kdy tolik nejezdí autobusy, to ale nejezdí ani auta. Zúžením se zhorší průjezdnost aut.
Navíc v tomto zúžení není cyklopruh ponechán u kraje, ale je vyhnán ke středu. Stačilo ten lego ostrůvek odsunout od kraje.

josuk 07. 04. 2021, 11:15

Přesně tak, to "dočasné" lego se asi brzo vylije betonem (jako Vrbenského x Bondyho),přitom rozdělení přechodu s průjezdem cyklisty vpravo, by bylo bezpečnější pro všechny.

Tonda 07. 04. 2021, 11:26

Jo, cyklopruh podél obrubníku a z těch červenobílých kostek ostrůvek mezi cyklopruhem a autopruhem mě taky napadlo, to by umožnilo i daleko bezpečněji v tom místě přejet z pruhu na silnici na tu stezku a naopak.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 12 začala stavět cyklostezku na Točné
Praha,

Praha 12 začala stavět cyklostezku na Točné

27. července. 2021, 1min. čtení
Patočkova ulice v Praze 6 má opět cyklopruh
Praha,

Patočkova ulice v Praze 6 má opět cyklopruh9

21. července. 2021, 4min. čtení