Nedaleko křižovatky Anděl pod městským okruhem funguje nové cyklodepo

Publikováno: 08. prosince. 2021, 3 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: FB Adam Scheinherr
Publikováno: 08. prosince. 2021, 3 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: FB Adam Scheinherr

Nedaleko pražské křižovatky Anděl v Plzeňské ulici pod městským okruhem bylo dnes zprovozněno nové cyklodepo pro překládku zboží a jeho další rozvoz po centru města na elektrokolech. V depu má nyní kontejnery sedm firem a osmá přibude na začátku příštího roku. Cílem je zlepšit stav ovzduší v centru města a snížit množství dodávek, které po něm jezdí. Cyklodepo dnes otevřel náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Provoz zajišťuje městská firma Technická správa komunikací (TSK). První takzvaný depot.bike vznikl loni v listopadu na Těšnově.

„Je umístěno pod městským okruhem na opuštěném parkovišti, kde využíváme toho, že dodávky sem mohou snadno přijet se zásilkami, přeložit je a dále si je přebírají cyklokurýři a pěší kurýři. Tím se rozšiřuje nabídka doporučování ekologickým způsobem,“ řekl Scheinherr.

Kromě dalšího snížení emisí si město od rozšíření cyklodepa k Andělu slibuje také zlepšení situace v ulicích. Dodávky kurýrů podle náměstka často parkují v křižovatkách, na chodnících nebo přechodech pro chodce. „To se u cyklokargokol nestane,“ řekl.

Město poskytuje firmám pouze místo a zázemí, tedy sociální zařízení nebo oplocení a ostrahu. Zásadní stavební úpravy město nedělalo. Provoz depa si potom zajišťují samotné firmy, které tam mají své kontejnery.

První depo funguje již více než rok na Těšnově pod severojižní magistrálou. „My jsme takový úspěch (depa) ani nečekali. Rozjelo se to ale tak, že dnes už tam máme přes 70.000 přepravených zásilek a přes 30.000 naježděných kilometrů. S druhým depem se to zdvojnásobí,“ řekl Scheinherr.

Na území Prahy by mohla vzniknout další cyklodepa, a to jak v širším centru, tak na okraji metropole. „Oslovila mě například radnice Prahy 7, která by chtěla mít jedno u sebe. Uvidíme, jak se rozjede depo u Anděla, pak uvidíme dál,“ řekl Scheinherr. Dalšími uvažovanými lokalitami jsou Chodov nebo Prosek.

Více článků na téma cyklodepa je k dohledání zde.

ČTK

Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Komentáře k článku8

Ondra 08. 12. 2021, 14:53
17

Je to super, ještě by se mi hrozně líbilo, kdyby firmy co rozváží (damejidlo, rohlik, atd.) měli na webu výběr typu rozvozu. Klidně bych si za cyklokurýra připlatil, či přihodil nějaké pěkné dýško. Tuhle věc bych rád jako konzument maximálně podporoval 👍

MaT 08. 12. 2021, 18:31
6
2

Ale jo, mám z toho také radost, ale některá ta tvrzení pana náměstka nevím, jestli jsou úplně reálná... Třeba že se určitě nestane, aby cargokolo parkovalo na chodníku. A kde tedy? Jasně, je to menší než dodávka, nakonec i když na chvíli zastaví na tom chodníku, bude tam určitě překážet méně, než nějaká dodávka, ale někde zastavit musí...

A další věc - já po té Plzeňské jezdím docela často až do Motola. A párkrát jsem tam už takhle viděl někoho s cargokolem (ještě před tímhle depem), jak si najel na tramvajový pás a jel po něm. Jako jo, aspoň nepřekážel autům a pořád lepší, než kdyby jel po chodníku - pokud zrovna nejela tramvaj a nepřekážel jí... No ale co když pak tramvaj zrovna jede? Ono někdy není moc kam uhnout...

Nebo jestli by eventuálně nešlo nějak uvažovat o tom, že by ten pruh byl nějak sdílený pro tramvaje a další "neauta"...

Třeba na Moráni jezdí po tramvajových pásech v obou směrech spousta cyklistů, povolené to oficiálně není, ale asi je to tolerováno, protože tam moc rozumná alternativa není. Kdyby ti cyklisté místo toho jezdili raději třeba Resslovou, tak z toho asi část řidičů trefí šlak...

Štěpán 08. 12. 2021, 23:00
3
2

Souhlasím s MaTem, ježdění na kole po kolejích je často mnohem bezpečnější a příjemnější pro všechny, protože pokud jede tramvaj, tak to ví cyklista dostatečně v předstihu a stačí uhnout. Problém ale je, že ti kdo rozhodují o tom, kde je legální jet na kole, tak většinou na kole nejezdí, takže to nepochopí a raději cyklistu pošlou aby jel v koloně aut, překážel jim a nechal se těmi nervóznějšími ohrožovat.

Zvol 09. 12. 2021, 00:30

Možná že vy zvládnete vždycky včas uhnout, ale to rozhodně nelze požadovat od každého, někde to nemusí být možné a samo to může být nebezpečné (přejíždění mokrých kolejnic).

David 09. 12. 2021, 01:15

Zvol: zatím je to nelegální, ale většina cyklistu tak na některých místech (Nádražní, Moráň, U Bulhara, Most Legií, ale i další) jezdí a dobrovolně porušuje předpisy, protože je to pro ně bezpečnější i podstatně rychlejší (Legie), nebo pohodlnější (Nádražní). Kdyby se jim to povolilo, nikoliv prikazovalo, bylo by to řešením pro všechny. Nicméně třeba Dopravní podnik k tomu kladné stanovisko asi hned tak nedá...

Neo Moucha 09. 12. 2021, 10:26

Viz. jak píše Zvol - ne každý je v provozu natolik kovaný, aby tramvaji rozumně uhnul a také mám pocit, že by to pak svádělo k tomu, že by si lidé mysleli něco jako "mám tu stejné právo být jako tram..." což by pro provoz tram byla pěkná rána. Takže za mne buďme rádi, že nám to např. na Moráni je tolerováno a pro ostatní je třeba hledat "normální" řešení - povolené chodníky, oddělené stezky, atd.

Kuba 09. 12. 2021, 10:58

Přesně tak, chápu, že někdy můžou ty koleje lákat (zejména na té Moráni, kde je to citelná zkratka, pokud člověk pokračuje přes Palackého most). A že někdy to prostě jinak nejde (Vyšehradský tunel, podjezd u Karlova mostu). Ale oficiálně to povolit nebo dokonce propagovat je něco, co bych fakt nedělal nebo jen na velmi, velmi výjimečných místech. Brzdit a omezovat tramvaje a MHD obecně je to poslední, co Praha potřebuje.

Caidel 09. 12. 2021, 13:17
1
1

Já na příklad přiznávám, že v kolejích se pohybuji třeba mezi Národním divadlem a Mánesem (směr z centra) a částečně také v Karlíně na Sokolovské (kde tam místy trasa vede i oficiálně a je lepší a bezpečnější se mezi kolejemi držet nonstop, než je pořád křižovat). U toho ND je to jednoduché - tím úsekem jezdí jedna jediná tramvaj č. 17 a pokud jí tam zrovna nikde nevidíte, tak je nulová šance že by se na těch 400 metrech mohla objevit z čistého nebe a dohnat vás. A aspoň neblokuji auta. Na úseku Urxova - Florenc je pak normální cyklista úplně stejně rychlý jako tramvaj, takže opět stačí, abyste nezačali s tramvají za zády (to jí rovnou pustím) a pak už vás žádná další nemůže dojet vzhledem k časovým intervalům mezi tramvajemi.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat