Rada Českých Budějovic schválila velké dopravní změny v centru města. Náměstí Přemysla Otakara II. už nebude tranzitním kruhovým objezdem pro auta, ubyde parkování a přibyde zeleň. V centru zároveň bude nová pěší zóna. V rámci zklidnění vznikne či bude změněna jednosměrnost některých ulic, u kterých se počítá s obousměrností pro lidi na kole.
Plán počítá s krátkodobými i dlouhodobými úpravami, které mají zpříjemnit centrum jihočeského města. Na severní části náměstí auta nahradí nový mobiliář a zeleň. Město si od úprav zároveň slibuje, že si tudy řidiči nebudou zkracovat cestu a na náměstí pojedou, jen když to skutečně potřebují. Vjezd aut zásobování, MHD a rezidentů umožní vysouvací sloupky.
Podle výzkumu z roku 2020 lidem na náměstí nejvíce vadí nadměrné množství aut (82 %) a reklamní smog (63 %).
„Trvalo to tři roky, vystřídali se čtyři projektanti a tři náměstci pro dopravu – což jen ukazuje, jak je centrální náměstí citlivé a složité téma. Musíme myslet na místní obyvatele a místní podnikatele, zásobování, místní návštěvníky i turisty. Ale nakonec jsme se dobrali řešení, které je kompromisem na všechny strany. Přitom se však jedná o nejradikálnější proměnu náměstí v posledních třiceti letech. Osobně to vnímám jako změnu, kterou musíme zkusit, zažít, pobavit se o ní, zhodnotit ji a poté se rozhodnout, jak pokračovat dále k cíli, kterým je námětí zcela bez aut,“ uvádí k tomu 1. náměstek primátora Juraj Thoma (Hnutí Občané pro Budějovice).
„Celé to dává smysl, tudy vedou hlavní proudy, kudy chodí lidé. Nejde nám o to, zadusit centrum, ale naopak ho oživit, aby si obyvatelé i turisté mohli prostor naplno užít,“ navázal budějovický radní a podnikatel Pražák.
Změn v podobě dopravního značení a vytvoření několika nových pěších zón se České Budějovice dočkají již letos v březnu či dubnu, a to poté, co změny projdou procesem vydání opatření obecné povahy. Stavební úpravy proběhnou postupně během několika následujících let.
Jak sdělil redakci Městem na kole budějovický zastupitel a cyklokoordinátor Lukáš Bajt, do pěších zón bude lidem na kole vjezd povolen. Zjednosměrňování ulic bude platné jen pro auta, lidé na kole je projedou díky cykloobousměrkám nadále obousměrně. Na náměstí i v dalších ulicích se počítá s osazováním kvalitního mobiliáře pro parkování kol: „Město České Budějovice už několik let umisťuje pouze kvalitní kolostavy Sheffieldského typu (obrácené U).“
Změny v dopravě si můžete prohlédnout na plánku níže. Nynější stav cyklistické infrastruktury si v mapě Městem na kole můžete prohlédnout zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz