Zklidnění Smetanova nábřeží a Malé Strany se opět odkládá

Publikováno: 09. ledna. 2022, 3 min. čtení
Aktualizováno: 14. listopadu. 2022
Úvodní foto: Wikipedia Commons: ŠJů (2008)
Publikováno: 09. ledna. 2022, 3 min. čtení
Aktualizováno: 14. listopadu. 2022
Úvodní foto: Wikipedia Commons: ŠJů (2008)

Praha: Minulý rok v březnu pražský magistrát spolu s Institutem plánování zveřejnil plány na novou stavební podobu Smetanova nábřeží i omezení tranzitní automobilové dopravy při průjezdu nábřežím a Malou Stranou. Nadměrné množství aut projíždějících historickým centrem brzdí tramvaje, způsobuje emisní i hlukovou zátěz a navíc je nejslabším článkem nejfrekvetnovanější pražské cyklotrasy A2. A zatím to tak zůstane.

Podle vyjádření pražského radního dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) pro AutoMat s plánem na omezení tranzitu nově nesouhlasí dotčené městské části. Ještě minulý rok to přitom vypadalo, že na plán i přes určité podmínky kývnou.

Za chystaného režimu měl být průjezd aut na nábřeží povolen jen přes den a pro vozidla s možností parkovat v modré zóně Prahy 1, pro obyvatele Prahy 2 a 5 pak na “jejich“ březích.

Nekončící příběh

Omezení tranzitu aut se v centru města plánoval už primátor Pavel Bém (ODS) v roce 2004. Proklamované snížení automobilové dopravy v historickém jádru města nenastalo ani po výstavbě městského okruhu, tedy tunelového komplexu Blanka za 46 miliard korun.

Už primátor Bohuslav Svoboda (ODS) v roce 2012 prohlásil: „Chceme, aby ze Smetanova nábřeží zmizela auta definitivně. Hned po dokončení a spuštění tunelu Blanka, tedy v roce 2014…“ Žádná politická reprezentace nakonec i přes různé proklamace nepřistoupila k jejímu omezení.

Co z plánů zbylo?

Přestože dopravní režim na Smetanově nábřeží a Malé Straně zatím zůstane při starém, dojde k několika slibovaným úpravám, které spolu s vedením magistrátu připravil Institut plánování a rozvoje. Smetanovo nábřeží bude v 200 metrovém úseku mezi Divadelní a Národní opět jednosměrné. Rozšíří se zde tramvajová zastávka a nejspíš vznikne i dánský pás pro cyklisty.

Stavební práce by v tomto úseku mohly začít už letos – minimálně ale až po konci dubna. V ten čas totiž skončí uzavírka paralelní Divadelní ulice, kde probíhají práce na inženýrských sítích.

Vznikne také nová tramvajová zastávka u Karlových lázní. Nadměrný počet aut a kolony ale zůstanou.

Plánovaná cyklostezka naproti Národnímu divadlu si ale bude muset počkat na budoucí politickou reprezentaci, která vzejde z komunálních voleb na podzim. Právě na té bude záležet, zda zlepší podmínky pěší, veřejné i cyklistické dopravě – anebo bude zachován stávající stav.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Ondra 9. 1. 2022, 10:40
11
1

Velice smutné ale nepřekvapuje mě to. Ještě bych si tipnul, že ten dánský pás tam nevznikne..

Michael 9. 1. 2022, 10:49
8
2

Tipuju, že to bylo odůvodněno nedostavěným Městským a Pražským okruhem ?

Pavel Mašek 9. 1. 2022, 12:39
7
1

Jak to krásně bylo už v prvním díle urbancaastu, blíží se volby a zase se všichni bojí... je to stejné, jak v komerční sféře, potřebuje to jednoho dva lidi, co mají koule a mají právo rozhodovat. Ne lidi, kteří ani neznají otázku a říkají rovnou ne

Sch 9. 1. 2022, 15:26
13
1

Tohle je na Prahu odvážná změna a takové se musí dělat na začátku volebního období, aby si to sedlo a projevila se ta pozitiva do voleb. Ano, mají už starch z voleb. Už je to připravené, tak po volbách by se to mohlo podařit. Nesmí ale vyhrát na Praze 1 Hejma.

Jiří 9. 1. 2022, 16:29
1
2

Tak doufám, že do té doby se projekt předělá ta jednolitá úroveň chodníku a cyklostezky u Národního je zrůdnost. Povede to akorát k vzájemný střetům a konfliktům (viz náplavka). Na straně u náplavky má být jen pěší zóna pro vyhlídku, výškově ji oddělit od ostatních druhů doprav a cyklodopravu přesunout na druhou stranu tramvajové tratě k uliční čáře.

Jenda 9. 1. 2022, 18:10
1
3

Jak má fungovat to omezení tranzitu? Dokument z minulého článku se odkazuje na dokument "Omezení tranzitní motorové dopravy v centru Prahy", který ale Google nenachází. Bojím se, že to bude podobné jako předchozí návrhy "prostě zavřít ten děravý dům", které ale vedou k tomu, že to lidi budou muset objíždět 5x delší cestou okolo, což provoz zvýší. Ale třeba už někdo přišel s něčím lepším.

Ondra 9. 1. 2022, 20:07

@Jedna: zde link kde to Adam Scheinherr popisoval: https://www.youtube.com/watch?v=O0NAfeSX-Vk
je to tam cca 26 minuta

Jenda 9. 1. 2022, 20:57

Ondra: Díky, to zní líp než to co jsem viděl předtím (pro ostatní tl;dw: definuje se oblast od Újezda po Klárov a od Divadla po nám. J.Palacha, a pokud někdo projede, tak mu to muselo trvat minimálně hodinu; navíc to platí jen 6-22, v noci je průjezd volně). Furt je asi problém s nějakými corner-casy ohledně např. stěhování z jednoho vnějšího okraje zóny na druhý (které bude muset jezdit přes Strahov / po magistrále), ale je jich podstatně méně.

Zdeněk 9. 1. 2022, 23:52

@Jenda: pokud někomu uzavření nábřeží nebo malé strany prodlouží cestu autem 5x, tak to zřejmě byla velmi krátká cesta. Dá se očekávat, že takoví lidé si ji spíše rozmyslí a svezou se MHD. Jak by se mohl provoz zvýšit? Jakože si řeknou "ha, autem je to teď složitější cesta, tak to přestanu jezdit tramvají a sednu do auta"?

Pavel Mašek 10. 1. 2022, 00:27

@sch
- nesouhlasím, je jedno, kdy se takové rozhodnutí dělá, ale když už máme krátké čtyřleté volební období, vlastně i kdyby bylo delší, tak by měly existovat projekty, které se pojedou napříč politickou reprezentací, protože je třeba ten projekt udělat pro lidi a ne aby lidi volili pro politiky. U nás není žádná plán, ani územní rozvojový, který se mění, "jak se komu zlíbí", který by se dodržoval desetiletý, nějaká vize, podle které se jede. Nějaký cíl, ke kterému se vytvářejí kroky.
@zdenek
- on asi myslel petkrat vic najede nez meri ta zavrena ulice

Jenda 10. 1. 2022, 01:01

Zdeněk: Já se na to dívám pohledem člověka, co jezdí výhradně na kole a auto považuje za naprosto sváteční věc (ani ho nemám a už jsme dlouho neřídil), kdy to fakt jinak nejde (ok, mohl bych se snažit ještě víc a koupit si pořádné cargo kolo (převoz věci co na současném kole neodvezu) a handbike (přesun se zraněnou nohou), ale come on). Takže takovou cestu si rozmyslím těžko. No a když pak budeš takhle stěhovat něco, já nevím, z Břehové na Karlák nebo z Újezda na Klárov, tak si zajedeš opravdu několikanásobně.

Zdeněk 10. 1. 2022, 21:00

@jenda: Tak jestli auto použijete jednou za uherský rok, dovolím si odhadnout že oceníte spíš klidnou ulici, než o deset minut kratší trasu autem.
Obecně - opatření která podporují jiný způsob dopravy než automobil paradoxně cesty autem urychlují. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Downs%E2%80%93Thomson_paradox

Jenda 11. 1. 2022, 00:27

Ano, to ocením, ale ideálně když by se toho dosáhlo jinak než že se část zácp jenom přessune jinam a část lidí pojede delší cestu než by musela :). Například mýtem (koneckonců něco podobného se teď rozšiřuje pro parkování).

kuba 11. 1. 2022, 08:45

Jenda: podle zkusenosti ze zahranici je ale presne tohle ten nejucinnejsi recept. Namisto aby auta mely primou cestu a kola a pesi se motali oklikama sem a tam kolem nich, dat tu nejprimnejsi cestu kolum a pesim a MHD a auta at se motaj oklikama. Diky snizeni poctu aut a tedy i zacp je to nakonec vetsinou rychlejsi a pohodlnejsi nez vychozi stav i pro ty, kdo v tech autech z libovolnyho duvodu potrebujou zustat.

Tomas 11. 1. 2022, 16:53
2
5

"historickém jádru města nenastalo ani po výstavbě městského okruhu"
Jako vážně? A můžu ten okruh vidět? Jo vlastně on to není okruh ale polookruh, který vážně bez dokončení nemůže fungovat. Bez jeho dokončení a dokončení Pražského okruhu nelze např. nějak výrazně omezit magistrálu.

Zdenek X 12. 1. 2022, 10:20
1
5

Kuba: MHD at se motaji oklikama ... . Paneboze, uz se tesim, az podobni aktiviste ovladnou tohle mesto, ja uz budu na kolo stary (ale porad dost mlady na to, abych nemel duchod, dojizdel do prace a platil dane), a budu se "motat oklikama v MHD". Vzkaz pro moji petasedmdesatiletou matku: sorry babi, vem si kolo jako ja, mas to prece kousek a ten autobus ted jede slozite okolo, aby dvacet cyklistu / den melo volny oddeleny pruh. Voni jsou totiz cyklisti chabrus na nohy ... . A nebo si vem okovany boty, protoze ten snezny pluh, co nestihnul uklidit chodnik pro desitky az stovky lidi, jako jsi ty, ted zrovna uklizi nejakou "paterni cyklostezku" pro 10 cyklistu, kteri se rozhodli porucit vetru desti, ale potrebuji mit k tomu i uklizeno (nejlepe hned brzo rano pote, co v noci nasnezilo).

Jenda 12. 1. 2022, 11:30

Zdenek X: Druhá možnost je naučit se číst.

Zdenek X 12. 1. 2022, 11:51

Jenda: ... souhlas, a nebo se naucit pouzivat carky ve vete, je to celkem uzitecna vec.

kuba 12. 1. 2022, 14:29

Zdenek X: za carky se omlouvam, je to ma dlouhodoba slabina v Cj. A jak vidim tady na strankach od zacatku roku komentare jen na mobilu, kde je editovani textu o dost obtiznejsi nez na pocitaci, je to nejspis jeste horsi. Zkusim na to davat vic pozor.

Kvalitni MHD povazuju za naprosty zaklad dopravy ve meste. Rozhodne bych ji, narozdil od aut, schvalne nehnal oklikami. Na druhou stranu vzhledem k tomu, ze ji tahne motor, u ni maji ztracene spady a mirne smerove zvlneni trasy mensi vliv na kvalitu, nez u bezmotorove dopravy. Jsou i pripady, kdy je takova mirne klickujici trasa MHD lepsi, protoze lepe obslouzi uzemi a dulezite body, kam/odkud miri hodne lidi. Coz muze mit vetsi prinos, nez o kolik se tim mirnym zvlnenim cesta prodlouzi.

kuba 12. 1. 2022, 15:45

Zdenek X: za carky se omlouvam, je to ma slabina v Cj. A co se mi posledni dobou nezobrazuji komentare na Mestem na kole na pocitaci, je to nejspis horsi. Preci jen na telefonu se text edituje o dost hur. Zkusim na to davat pozor.

Co se tyce MHD a primosti tras, zalezi IMO na situaci. Kvalitni MHD povazuju za klicovou a nejdulezitejsi soucast dopravy ve vetsim meste. Na druhou stranu diky pohonu motorem neni na mirne zvlneni trasy, at uz smerove nebo vyskove, zdaleka tak citliva jako bezmotorova doprava. Nekdy je to dokonce zadouci pro lepsi pokryti uzemi nebo bodu kam/odkud jezdi hodne lidi. Kazdopadne v tom mem komentari vyse mela byt s pesimi a koly v te skupine, ktera ma narozdil od aut mit trasy pokud mozno prime. Jo, napsal jsem to nejednoznacne a umoznil dvoji vyklad.

kuba 12. 1. 2022, 15:47

A ted se mi ani na telefonu posledni komentar nezobrazil a ja ho povazoval za ztraceny a napsal znovu. Nejak mi to tu proste posledni dobou blbne.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat