Cyklotrasa EuroVelo 4 v Brně okolo Svratky je při stavbách na nábřeží zčásti uzavřena

Publikováno: 21. února. 2022, 5 min. čtení
Úvodní foto: Brno na kole
Publikováno: 21. února. 2022, 5 min. čtení
Úvodní foto: Brno na kole

V Brně minulý týden započala výstavba protipovodňových opatření podél řeky Svratky. Při této příležitosti došlo k částečnému uzavření páteřní cyklostezky podél Svratky v úseku mezi Vídeňskou a železničním mostem u areálu Spielberk Office. Stavební práce a s nimi spojené uzavírky a omezení začaly 15. února 2022 a podle vyjádření brněnského magistrátu budou trvat do 31. října 2023.

Páteřní cyklostezka v Brně okolo Svratky, po níž je vedena mezinárodní cyklotrasa EuroVelo 4, nakonec nebude během letošní rekonstrukce uzavřená úplně, jak minulý týden uvedlo město na webu Kopeme za Brno. Podmínkou pro stavbu bylo zachování průjezdnosti alespoň v jednom směru, cyklisté také mohou využít místní komunikace v okolí, uvedla pro ČTK mluvčí magistrátu Anna Dudková. Aktuální omezení potrvají do 17. dubna a další se budou teprve upřesňovat.

Stavební práce se nyní dotýkají jeden a půl kilometru dlouhého úseku cyklostezky od Táborského nábřeží až po podjezd pod železniční tratí u Uhelné ulice. Město Brno minulý týden informovalo, že od Renneské mají být uzavřené cyklostezky na obou březích, stalo se tak ale chybně, jedna ze dvou tras by měla být vždy průjezdná. Pravobřežní cyklostezku také hodně využívají pěší, kteří míří od haly Rondo do Justičního areálu a do Spielberk office centra.

Podle Dudkové je situace s cyklostezkou komplikovaná kvůli tomu, že stavební technika nemá příliš prostoru k tomu, aby se jí vyhnula. Stezka vede těsně vedle řeky a částečné omezení je nutné i kvůli bezpečnosti cyklistů a chodců. Navíc se mezi řekou a cyklostezkou prořezává a kácí zeleň. Práce mají být kompletně hotové až na konci října příštího roku.

Stavba omezí i silniční dopravu na Poříčí a v Bauerově ulici, v části těchto ulic budou průjezdné místo čtyř pruhů pouze dva.

Náhradní trasy nejsou oficiálně stanoveny

Východní část stezky, mezi Renneskou a železničním mostem, zůstane podle všeho průjezdná vždy po jednom břehu. “Práce do uvedeného data byly povoleny pod podmínkou, že vždy bude průjezdná cyklostezka alespoň v jednom směru,” dodal k tomu později brněnský magistrát.

Co se týče zbytku cyklostezky v této oblasti, k tomu město Brno dodává: “[…] cyklisté také mohou využívat místní komunikace v okolí. Prostorově komplikovaná situace v místě spolu s velkým rozsahem stavby neumožňuje zřídit pro cyklisty plnohodnotnou náhradní trasu.“ Mezi Vídeňskou a Renneskou je tedy nutné jet alternativní trasou, která zatím není magistrátem připravena ani označena, sděluje spolek Brno na kole.

Uživatelská náhradní trasa

V úseku mezi Vídeňskou a Renneskou doporučuje místní spolek Brno na kole využít poměrně přímou náhradní trasu přes ulici Polní. Za předpokladu, že od Renneské bude stezka vždy po jednom břehu průjezdná, tak od Renneské můžete na tento břeh pokračovat.

Jižní závlek

V závislosti na situaci je pak možné si náhradní trasu protáhnout jižněji kolem Hornbachu. Tato trasa může přijít vhod, pokud bude zrovna průjezdný pouze severní břeh řeky a bude třeba křížit Heršpickou po přechodu, kde jsou pouze zcela minimální intervaly zelené.

Toto křížení je možné nahradit křížením jižněji mezi Bauhausem a Hornbachem, kde křižovatku překonáte jako pěší po přechodu, a kde jsou snad intervaly příznivější. Pozor, design této křižovatky neumožňuje přímý průjezd ve vozovce ani v jednom směru, je proto nutné použít přechod a vzhledem k intenzitě motorového provozu kolo vést jako pěší.

Zpět na cyklostezku se napojíte u železničního mostu, kde by měla být zřízena provizorní stezka pro pěší (nutno kolo vést).

Rychlá trasa

Pro sportovní cyklisty, kteří se nebojí jízdy v provozu, pak bude představovat alternativu i jízda přímo po Poříčí, na které lze najet přímo z Vídeňské a pokračovat rychle dál až za železniční most, za kterým se dá cestičkou přes železniční vlečku napojit zpět na cyklostezku.

Tuto trasu lze uvažovat především ve směru na východ. Ve směru na západ je velmi problematické odbočení vlevo od železniční vlečky pod viadukt, které design této křižovatky vůbec nepředpokládá.

Rozsah uzavírky

Místo si v mapě MNK můžete zobrazit zde.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat