Nové P+R Černý Most má i velkou kolárnu. Zatím ji nikdo nevyužil

Publikováno: 11. února. 2022, 5 min. čtení
Aktualizováno: 13. února. 2022
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 11. února. 2022, 5 min. čtení
Aktualizováno: 13. února. 2022
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Martin Šnobr

Součástí nového parkovacího domu na Černém Mostě je také kolárna s 38 stojany pro 76 bicyklů. Od otevření v prosinci 2021 ji zatím nikdo nevyužil.

Parkovací dům P+R a B+R (Park & Ride, Bike & Ride) za přibližně 500 milionů korun nabízí 886 parkovacích stání pro auta, 28 míst pro motocykly a 76 míst pro jízdní kola. Bicykl si zde zaparkujete zdarma, a to v zastřešené kolárně pod kamerovým dohledem a u kvalitních stojanů.

Jak na to?

Do kolárny vedou samostatné dveře, které najdete na západní straně parkovacího domu, a to u lávky ke stanici metra (severní strana Chlumecké ulice). S sebou si vezměte 20 korun. Postup uschování kola, za které vám provozovatel parkoviště bude ručit, je následující:

  1. zazvoníte na zvonek, ohlásíte obsluze parkoviště svůj příjezd
  2. obsluha na dálku otevře dveře do kolárny
  3. jste povinni využít zámek, který vám půjčí provozovatel parkoviště
  4. kolo s vypůjčeným zámkem uzamknete, klíč vrátíte obsluze (navíc můžete použít i vlastní zámek)
  5. obsluha za klíč uživateli vrátí kontrolní kartu za zálohu 20 Kč

Vyzvednutí kola probíhá podobně:

  1. vrátíte obsluze kartu, za kterou vám dá klíč a vrátí 20 Kč
  2. odemknete kolo a vrátíte zámek

Složitý systém parkování

A co když si nechcete půjčovat zámek nebo u sebe nemáte 20 Kč drobných? „V případě, že uživatel nesplní podmínky dané provozním řádem, nemůžeme ručit za odstavená jízdní kola,“ řekl nám zástupce TSK Praha. A proč je systém tak složitý? TSK Praha argumentuje bezpečností: „(…) není neobvyklé, že jízdní kolo se cenově může pohybovat, jak na úrovni ojetého vozidla, tak i na úrovní ceny nového vozidla. Přitom úroveň zabezpečení jízdního kola je diametrálně odlišná od zabezpečení vozidla.“

A jak dlouho to vše trvá? Dle TSK  je „odbavení cyklisty“ velmi individuální. Dále nám bylo sděleno, že „Provozní řád včetně jeho doplňku k systému B+R je umístěn u velínu parkoviště, což považujeme za dostatečné.“

Zatím ani jeden uživatel. Proč?

Jak bylo redakci Městem na kole sděleno správou parkoviště, možnost bezpečného uschování jízdního kola zatím nevyužil ani jeden člověk. Proč? Může za tím stát špatná informovanost, jelikož se o kolárně a jejím fungováním na internetu nic nedočtete. Na dveřích úschovny kol do nedávna nebyla ani cedule „úschovna jízdní kol“  nebo piktogram, který by ji označoval.

A další důvody? K parkovišti je poměrně obtížné se na kole dostat. Pokud člověk nechce jet po rušné Chlumecké ulici nebo mezi přilehlými průmyslovými areály, nemá téměř žádnou jinou cestu. Z nedalekých Satalic sem pohodlná trasa nevede. Z Horních Počernic sem sice vede cyklotrasa A26, ke kolárně je ale potřeba kolo přenést po schodech u stanice metra a převést přes lávku.

Lepší příjezdy poskytnou také dosud nepostavené etapy severovýchodní cyklomagistrály od Horních Počernic, Satalic a Kyjí-Hutí.

Možnost nabízí více parkovacích domů

Možnost parkování jízdních kol u parkovišť P+R nabízí více lokalit. Všechna tato B+R stání ale postrádají větší publicitu, v mnoha příkladech praktičnost, kvalitní stojany i návaznost na infrastrukturu. Někde absenci veřejného parkování B+R u metra supluje soukromý investor: u stanice metra Chodov například zdejší OC Westfield Chodov provozuje přímo u cyklotrasy 4 cykloboxy, u nichž za 12 hodin uschování kola zaplatíte atraktivní cenu 5 korun.

Podmínkou toho, aby více lidí využívalo kombinaci bicyklu a kolejové dopravy je kvalitní infrastruktura, ale také možnost, kde své kolo může člověk bezpečně zaparkovat. Pokud více míst bude takovou možnost nabízet, více lidí začne tuto efektivní kombinaci pro dojíždění využívat.

V mapě Městem na kole najdete místo zde.

Zaparkovali jste někdy své kolo na parkovišti B+R u stanice metra nebo vlaku?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...
Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Ondra 11. 2. 2022, 08:06
12

Doufám že podobný "zazvoň si" systém nechtějí aplikovat na novém B+R na Smíchovském nádraží ?

Tomas 11. 2. 2022, 09:09
13

Nechci nic říkat ale stavět kolárnu daleko od stanice mi přijde jako nesmysl a zdržovat se ještě zaparkováním kola už je úplně mimo. Nedokážu si představit kdo by tam to kolo měl nechat a hlavně odkud by přijel. Napadají mě tak akorát někdo z Horních Počernic ale jak je již v článku napsáno není moc komfortní se tam dostat. Celý Černý most je pro cyklisty jedna naprostá tragédie a místo toho aby se vyřešilo pár problémových míst (sjezd z tubusu, napojení na Náchodskou, kde jsou podchody/podjezdy, ale od tubusu se tam špatně dostává), tak se řeší ochranné cyklopruhy a tohle. Tohle vidím jako naprosté selhání systému cyklodopravy v Praze a je to přesně ukázka nekoncepčnosti a naprosté neschopnosti dotáhnout věci do konce. Jako na mnoha místech máme dvě krásné cyklostezky z A do B a z C do D, ale nejsme schopni propojit B a C, které jsou od sebe pár desítek (stovek) metrů.

Opět se dělá něco jenom na oko aby se to mohlo zapsat do statistik, ale to že to nemá využití nikoho už nezajímá. Celý ten systém ukládání kol je totálně na hlavu, tak jak se může někdo divit, že to nikdo nepoužívá?

Kuba 11. 2. 2022, 09:17

No je to dost drbání pravou rukou za levým uchem. A mám to celkem z ruky. Ale umím si představit, že to využiju na nákup v Makru. Čerňák tak bude ze všech jeho poboček v Praze nejlíp dostupný jak MHD, tak na kole.

Jan Fiala 11. 2. 2022, 17:48

U OC jsem mnohokrát parkoval zde: https://mapy.cz/s/jahunupufo
O tom novém netuším.

újezďák 11. 2. 2022, 21:00

V článku zmíněných Klánovicích nedávno přibylo již druhé kryté stání na " újezdské straně" hned vedle přístřešku s lavičkou, na té straně první je vedle podchodu...

újezďák 11. 2. 2022, 21:05

popravdě si nejsem jistý jestli je to správná idea, jak bylo zmíněno je to celkem daleko po slezení z kola do metra a hlavně když už dojedu z Prahy Východ na kole na tohle místo, tak se přímo nabízí s tím kolem spíš rovnou pokračovat dál do Prahy vždyť je to pak vlastně strašně dlouho relativně " z kopce" , prakticky až k Vltavě :)

LukášMěkota 13. 2. 2022, 11:44

A taky popřípadě vezmu kolo do metra, když je přeprava zdarma v rámci tramvajenky

Nightrider 14. 2. 2022, 15:52

Mají tam nějak specifikovanou maximální dobu parkování? Pro lidi bydlící v okolních panelácích by to mohla být docela atraktivní alternativa ke skladování méně používaných kol na balkónech :-).

Ale jo, kdybych někdy na ČM potřeboval zaparkovat (což se mi zatím ještě nestalo), tak už vím kde - díky za info.

Martin Šnobr 18. 2. 2022, 22:52

@Nightrider – neslouží to pro dlouhodobé ukládání kol, zdarma je to jen přes den (myslím 4:00 až 0:00).

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat