Praha upraví okolí křižovatky U Bulhara. Přibude legální průjezd po chodníku i cykloobousměrka

Publikováno: 12. února. 2022, 4 min. čtení
Úvodní foto: IPR Praha
Publikováno: 12. února. 2022, 4 min. čtení
Úvodní foto: IPR Praha

Pražský magistrát chce ještě letos zahájit úpravy okolí křižovatky U Bulhara, kde se pod magistrálou nachází denní centrum Naděje pro lidi bez domova. Město si k tomu nechalo vypracovat studii, kterou tento týden projednali městští radní a schválili navržené změny. Vedle zlepšení samotného centra Naděje by výhledově měl na nynějším parkovišti vzniknout kulturní prostor s galerií, v plánu jsou i úpravy ulice U Bulhara a přilehlé křižovatky, která by měla být přívětivější pro pěší a cyklisty.

Křižovatka je pro cyklistickou dopravu jednou ze zásadních spojnic centra města s Žižkovem. Vedena je tudy páteřní cyklotrasa A25. Z hlediska vize pražského cyklogenerelu se jedná o jedno z významných křížení, kudy má do budoucna v koridoru magistrály procházet ještě cyklotrasa A41. Navíc po vítkovské cyklostezce a dále za hlavním nádražím do Vršovic je výhledově navrhována i cyklomagistrála A5.

Denní centra poskytují bezdomovcům oblečení, lékařské ošetření i možnost se umýt. Magistrát pronajímá Naději prostor pod magistrálou od roku 2007. Původně mělo centrum u křižovatky zůstat jen do poloviny roku 2010, město mu však smlouvu opakovaně prodloužilo, naposled loni v květnu na dva roky, což kritizovala radnice Prahy 1. Podle vedení magistrátu je podobné zařízení u hlavního nádraží potřeba a zůstane tam natrvalo. Proto vznikla studie, která navrhla, jak prostor vylepšit a zatraktivnit jak pro klienty centra, tak pro další veřejnost.

Navržené úpravy jsou rozděleny do tří oblastí, první se týká centra Naděje, druhá přilehlého parkoviště a třetí ulice U Bulhara. Náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09) řekl, že odhad nákladů na úpravy je 20 milionů korun. „Myslíme si, že celý projekt bude dokončen do dvou let a že začneme ještě v tomto pololetí,“ dodal. První úpravy by se podle něj měly týkat centra Naděje, které se dočká nového plotu, povrchů a lepšího hygienického zázemí pro klienty. Magistrála by měla fungovat jako strop a plot jako fasáda, takže centrum bude podle návrhu „venkovním interiérem“.

V další fázi přijde na řadu parkoviště, kde by podle studie měl vzniknout alternativní veřejný prostor s pavilonem sloužícím jako galerie. V ulici U Bulhara pak studie počítá s rozšířením chodníků, zlepšením průjezdnosti pro cyklisty díky nové cykloobousměrce v ulici U Bulhara směrem od Vrchlického sadů, novými povrchy nebo přidáním zeleně. Město podle Hlaváčka také připravuje úpravy křižovatky U Bulhara směrem na Žižkov, které by měly zlepšit její prostupnost pro pěší a cyklisty. Dle studie jsou zde plánovány alespoň sdružené přechody pro chodce a cyklisty, průjezd skrz křižovatku po chodníku by tak zřejmě měl být legalizován.

Tato velmi rušná křižovatka byla do své nynější podoby rekonstruována v dekádě mezi lety 2000 a 2010, tedy ne příliš dávno, ale bohužel ještě v období, kdy ani minimální zakomponování cyklistické dopravy nebylo standardem. Jedná se tak o jednu ze zásadních dopravních bariér pro cyklistickou dopravu, u které lze v nejbližší době až do humanizace magistrály očekávat spíše jen kosmetické změny. O možnostech současného překonání křižovatky jsme psali zde.

Komentáře k článku

MaT 12. 2. 2022, 23:23

Cykloobousměrku v ulici U Bulhara nevím jestli někdy využiji, přes Bulhara (jako křižovatku) sice jezdím často, ale obvykle přijedu z Hybernské. Bude tedy cylkoobousměrka i v Bolzanově? Z horní části Václaváku už bych magistrálu raději překonával spíš kolem Muzea. Jezdit přes Senovážného náměstí se mi moc nelíbí kvůli dlažbě.

Já bych víc ocenil nějak usnadnit průjezd přes samotnou křižovatku. Sám to sice dávám normálně v provozu, ale třeba pro napojení na Staré spojení by to chtělo legalizovat alespoň jeden z chodníků podél Seifertovy ulice v podjezdu pod kolejištěm. Zatím co si pamatuji není legalizovaný průjezd po tom levém chodníku (při pohledu z centra). I když tam jsou cyklisté piktogramy vedeni na chodník. Nebo se pletu?

Tomas 13. 2. 2022, 19:38

Napíšu to na rovinu, bez úpravy tunelu, kde jezdí tramvaje, tak aby tam mohli jezdit kola a lidi nebo nějakém oddělení cyklodopravy od aut, je jakákoliv úprava na prd.

Pavel Mašek 15. 2. 2022, 19:50
3
1

Vidím dobře, nebo tam nebude nic chráněného opět, vše mezi auta/na chodníku? Kdy začít se zklidňováním magistrály a dopravy v centru, když ne třeba tady? Prostoru habaděj!

MaT 15. 2. 2022, 22:47

Tak jen pro zajímavost, podle ÚMČ Praha 2 je cyklodoprava přes křižovatku Bulhar již roky vyřešena pomocí piktogramů...

Pavel Mašek 15. 2. 2022, 23:11

@MaT
- zdroj na to vyjádření by byl? docela by mě zajímalo, kdo to vyslovil

MaT 16. 2. 2022, 01:07

Bylo to v reakci na jeden můj dotaz/podnět v aplikaci pro hlášení závad co používá Praha 2:
https://hlaseni.tmapy.cz/#1000001|31420

Nejprve asi dva týdny žádná reakce, pak mi přišla notifikace, že můj podnět byl "vyřešen" s odkazem na tuhle mapovou aplikaci, kde se ale můj podnět nedal vůbec dohledat a ani ta reakce pana Šebestíka na něj. Až když jsem napsal člověku, co má asi za Prahu 2 na starost tuhle aplikaci, tak se tam ten můj podnět s odpovědí objevil...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Nová cyklostezka v Praze-Miškovicích
Praha,

Nová cyklostezka v Praze-Miškovicích

07. ledna. 2023, 1min. čtení