Železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem bude mít novou podobu, zachována zůstane pouze spodní část stavby s pilíři. Nově bude most tříkolejný a přibude zastávka na Výtoni. Přestavba by měla stát zhruba dvě miliardy korun. Změn dozná i cyklistické spojení obou břehů, které je nyní značně komplikované.
Vítěze soutěžního dialogu novinářům představili zástupci Správy železnic (SŽ). Vítězným se stal návrh mostu od firmy 2T engineering, který se bude dále upravovat. Přestavba by podle plánu SŽ měla začít v roce 2026 a trvat 20 měsíců. Původní památkově chráněná ocelová konstrukce má alespoň z části sloužit na jiném místě.
O zachování mostu z přelomu 19. a 20. století se v Praze dlouho diskutovalo, objevovaly se různé návrhy řešení špatného stavu konstrukce. Soutěžní dialog vypsala SŽ loni v květnu, ve výběrové komisi zasedli zástupci SŽ a pražského magistrátu, památkáři, odborníci nebo členové Klubu za starou Prahu. Zásadní podmínkou nového řešení mostu bylo rozšíření ze dvou na tři koleje.
Jedenáctičlenná komise nakonec vybrala návrh nahrazující původní ocelovou konstrukci novou, čemuž podle ředitele odboru přípravy staveb SŽ Pavla Paidara předcházely složité diskuse. Vybraný návrh podle něj nejlépe řeší pohyb vlaků, pěších i cyklistů. Zachování stávající konstrukce by podle něj s ohledem na špatný stav mostu reálně znamenalo ji po částech rozebrat a nahradit.
Součástí podmínek bylo i zachování původní památkově chráněné konstrukce, která tak bude podle Paidara z mostu sejmuta a využita jinde. Kde přesně, se podle něj teprve rozhodne, zřejmě to nebude přímo na Výtoni. Požadavky památkové ochrany se týkaly i nové zastávky, která bude na Výtoni s návazností na tramvaje. Památkáři podle Paidara nechtěli, aby na mostě byly větší zastřešené konstrukce, takže tam budou jen menší přístřešky a zázemí s obchodními prostory bude pod mostem.
Vítězná firma nyní dopracuje projektovou dokumentaci, soutěž na zhotovitele by SŽ chtěla vypsat v roce 2025 a o rok později začít stavět. Bude to znamenat uzavírku, kterou SŽ plánuje využít i k opravě celého úseku až na hlavní nádraží. Náklady na most jsou zatím pouze odhadem. „Zatím pracujeme s částkou zhruba dvě miliardy korun,“ řekl Paidar.
„Oceňuji výběr řešení pomocí architektonické soutěže a výsledek, který spojí břehy nově trojkolejně pro kapacitnější železniční dopravu, ale také zlepší komfort pro pěší a cyklisty bezbariérovým napojením lávek na obě nábřeží,“ sdělil ČTK dosluhující náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě), který v minulosti bojoval proti bourání mostu. Ocenil i vznik nové zastávky. Je podle něj nicméně škoda, že SŽ více neusilovala o zachování stávající konstrukce. „Má obrovskou památkovou hodnotu a je neodmyslitelně spjatá s pražským panoramatem. Naštěstí návrh otevírá cestu ji využít a doufám, že i toto začne SŽ připravovat,“ uzavřel.
V minulosti se objevilo několik variant řešení špatného technického stavu konstrukce. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta či výstavba repliky. Kloknerův ústav ČVUT dříve doporučil železniční správě most neopravovat a nahradit jej novým. Ministerstvo kultury nicméně předloni uvedlo, že obnova soumostí jako památky je možná, aniž by soubor pozbyl památkové hodnoty či přestal sloužit svému účelu. Hlavní město Praha si v roce 2020 nechalo zpracovat studii, která prověřila možnosti zachování stávajícího mostu a jeho rekonstrukce za provozu, a také navrhla komfortní vedení cyklotras.
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.
Železniční most spojující Výtoň se Smíchovem je zároveň významnou křižovatkou z hlediska cyklistického provozu. V současnosti se ale díky pravobřežnímu zakončení ve formě schodišť a díky úzkým nelegalizovaným chodníkům jedná spíše o úzké hrdlo, nežli o páteřní součást městské cyklistické sítě.
Atraktivitu tomuto propojení přidává především množství významných cílů na jeho obou koncích, potenciál překonání Vltavy bez kontaktu s motorovým provozem, a především jeho lokace přímo na konci nuselského údolí, čímž tak přímo navazuje na cyklotrasy sbíhající se k němu po rovině podél Botiče z Vršovic. Dle městského cyklogenerelu by měl propojovat jak vltavské páteřní cyklotrasy A1 a A2, tak páteřní trasu A3 (tj. pokračování Vršovické drážní promenády), tak několik dalších páteřních, hlavních a místních cyklotras v okolí (A13, A23, A121, A418).
Vítězný návrh z dílny 2T engineering z pohledu cyklistické dopravy navrhuje zásadní zlepšení. Lidé by mohli v budoucnu přejíždět most na kole po obou jeho stranách legálně. Z hlediska cyklistického provozu je navrhován hlavní průjezd po jeho severní straně (tedy blíže centru). Autoři navrhují severní lávku vést kontinuálně od Smíchova, přes Výtoň – podél nové železniční zastávky – až po sjezd do Svobodovy/Vnislavovy. Zde bude vybudován průjezd v obloucích pod železniční tratí. Zároveň jsou doplněny sjezdy na Rašínovo nábřeží i budoucí náplavku na smíchovské straně, je tak zachováno stále poměrně přímé spojení s páteřními cyklotrasami A1 a A2.
Autoři z 2T engineering zároveň v rámci soutěžního návrhu ukázali i svou ideu dopravního řešení prostoru pod Vyšehradem, včetně nové křižovatky Vnislavovy/ Vratislavovy/ Svobodovy. Koncept vychází a dále rozšiřuje dopravní zklidnění Svobodovy ulice navržené ve studii Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) z roku 2019. Kromě nového kruhového objezdu vidíme především systém chráněných stezek propojujících lávky přes most s nábřežím, a dále s cyklotrasami směr Vršovice.
Zajímavostí je, že druhý v pořadí skončil návrh na kterém spolupracoval tým architekta Kouckého a IPR s dalšími společnostmi. IPR tento návrh představil na svých komunikačních kanálech.
Z hlediska cyklistické dopravy je zajímavý kontrast, kdy tento návrh naopak volí pro překonání řeky jižní stranu mostu. Na sever se cyklotrasa dostává až na smíchovské straně podjezdem pod tratí.
Oproti vítěznému návrhu je řešeno méně komfortně napojení nábřeží, kdy by lidé jedoucí z mostu na cyklotrasu A2 museli při sjezdu z mostu navíc křížit vozovky Rašínova nábřeží. I na smíchovské straně pak návrh předpokládá více zpětných smyček. Naopak z hlediska spojení při kontinuální jízdě v relaci A3 je návrh, který skončil druhý v pořadí, možná o něco elegantnější. Podjezd na smíchovské straně nabízí o něco kratší zajížďku než podjezdy na Výtoni z vítězného návrhu. Z Výtoně má totiž cyklotrasa A3 dle současných plánů města pokračovat dále jižně podél železniční tratě.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 28. 11. 2022, 15:40
11
To vypadá dobře. Pro mě je to nejdůležitější uzel na mé trase. Co se týče dopravní úpravy okolí, snad autofilní Praha 2 do té doby dostane rozum a nebude to chtít udělat jinak.
bob 29. 11. 2022, 01:10
6
Já považuji za podstatné, že povede lávka pro kola (a pěší) z Výtoně až do prostoru nové čtvrti na Smíchově, bez nutnosti křížení s auty ve Strakonické a Nádražní a na Rašínově nábřeží, na levém břehu to doufám povede až po Radlickou (která se snad jednou po stavbě Radlické radiály také polidští).
mirek 29. 11. 2022, 14:05
2
"díky úzkým nelegalizovaným chodníkům"
Proč si autor myslí, že jde o chodník? Od Smíchova to plynule pokračuje od silnice a legalizovaného chodníku, žádné ukončení ani zákaz (kromě zákazu segwayů) tam není. Cykloznačení tam taky je a nic o vedení kola v něm není. Tedy fakticky je to spíš účelová komunikace. Na kole se tam běžně jezdí, jen je samozřejmě potřeba zpomalit okolo chodců nebo jet rychlostí chůze, lávky jsou úzké.
Ujezdak 29. 11. 2022, 14:27
2
Bude to pěkné, malá zajímavost k první výměně mostu, celou konstrukci postavili vedle, sundali starý most a umístili nový, komplet za necelé dva dny. Celkové přerušení provozu železnice tehdy bylo necelé 4 dny. Prostě tehdy uměli myslet, plánovat a makat. Mimochodem proti změně " tradičního panorámatu" se bojovalo už tehdy a mluvčí spolku za zachování starého mostu ho tehdy nazval "monstrem železným"
Lukáš 2. 12. 2022, 11:50
1
Ahoj, přiznám se, že jsem ten článek četl trošku z rychlíku :) Ale zaujala mě ta modrá spojující čárka na Císařskou louku mapě, která v textu není rozvedená. Jak to tam má vypadat? Tohle je celkem bolavé místo, které se diskutuje léta a bez koordinace s "loďaři" tam nikdo nic nevymyslí a zatím to nevypadá, že by "loďaři" kývli na jakékoliv řešení.
Danic 18. 1. 2023, 06:45
Dejme i Karlovu mostu "novou podobu" a potom také třeba celému Krumlovu.
https://www.petice.com/petice_za_zachovani_a_opravu_kulturni_pamatky_elezniniho_mostu_pod_vyehradem