Na pražském Jiráskově mostě jsou nově cyklopruhy

Publikováno: 10. listopadu. 2022, 1 min. čtení
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 10. listopadu. 2022, 1 min. čtení
Úvodní foto: Martin Š.

Hlavní město vyznačilo na části Jiráskova mostu nové jízdní pruhy pro lidi jedoucí na kole. Návaznosti přibudou nejspíš až na jaře.

Ochranné cyklopruhy o šířce 1,5 metrů byly doplněny do široké čtyřproudé vozovky mostu, který spojuje pražské Nové Město a Smíchov.

Co je ochranný cyklopruh?

Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.

Jsou součástí akce, která by měla humanizovat smíchovské předpolí celého mostu. Zřejmě až na jaře příštího roku zde má dojít k rekonstrukci světelných křižovatek. V rámci ní budou doplněny přechody, které vytvoří zcela nové pěší i cyklistické vazby. Dojde také k propojení nyní vyznačených cyklopruhů na Jiráskově mostě s těmi, které jsou v ulicích V Botanice a Matoušova již od minulého roku.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

josuk 11. 11. 2022, 08:15
6
9

.. vzhledem k tomu, že dle § 57 odst. 1 je cyklista povinen tyto pruhy použít.. ve špičkách zde bývá kolona s přítomností autobusů, kde tedy cyklista "povinně" zůstane, .. a podle §14 se jízda v pruzích nepovažuje za předjíždění, čili nevyžaduje ani odstup, nevnímám toto a podobná opatření města jako pozitivní, pro lidi na kolech..

ŠVL 11. 11. 2022, 18:47
10
1

Josuk: Zatímco nyní tomu bylo jak? Cyklista zůstal v koloně taky, ale už za prvním autem, které se napasovalo k chodníku tak, že podél něj nešlo projet. A ohledně povinného použití - když jste tak chytrý, tak kudy jinudy by podle vás ten cyklista měl chtít jet, kdyby nemusel cyklopruhem? Nebo myslíte, že by jinak roztáhl křídla na svém kole vzor Jan Tleskač a most přeletěl, ale teď už nesmí a musí se povinně kodrcat cyklopruhem? :-D

Přes Jiráskův most občas jezdím a nebylo to nikdy nic příjemného, jestli se tam ty ochranné pruhy vešly nějak rozumně, aby to zbytečně nepřiškrtilo motorový provoz, tak je to určitě lepší, než dosavadní nic. Sice jsem si vždycky říkal, že ty širokánské chodníky by snesly cyklostezku (na každé straně pro jeden směr, aby vždy zbylo dost místa i pro chodce), ale to asi není projednatelné a vyžadovalo by to stavebně provedené návaznosti na obou březích...

David 11. 11. 2022, 22:26
12

Jezdím tam denně směrem z centra (už několik let). Dosud to bylo tak, že po prvních pár metrech zúžených pruhů jel člověk mezi pruhy. Bylo to nekomfortní v tom, že zatím co pravý kolem půlky mostu už stál, levý ještě jel a když se člověk snažil nacpat mezi ně, bývalo to občas riskantní. Mezi pruhy si pak musím hlídat, jak kdo dává pozor a jestli náhodou někdo nechce přejet, protože blinkry jsou jen pro zbabělce.
Pokud tam byl autobus, zpravidla nešel předjet ani mezi pruhy. Nemám silničku, ale treka, což je v téhle situaci nevýhodné. Na konci se člověk zase musel procpat doprava. Ty 2 jízdy co tam pruhy jsou byly zatím OK. Měl jsem trochu obavu jak to bude v řazení v kousku před světly, kde pruhy nejsou (jestli to auta nezavřou až k obrubě, jak stávaly dřív), ale nezamkly. Zůstaly vždy ve větším odstupu od obruby, než bývaly před tím. Takže já se těším, až budou kontinuálně až ke Zborovské, kde pokračují další. Za mě tedy OK.

Kuba 12. 11. 2022, 18:19
11
2

Taková pražská klasika. Odškrtnutí položky v seznamu tou nejjednodušší cestou.
Pro to procento dvě lidí, kteří jezdí tak jako tak to může být někdy užitečný. To je plus. Lákavost pro lidi, kteří se za aktuálního stavu infrastruktury na kole do města bojej nulová. Reálná pravděpodobnost, že to bude použito jako pseudoargument "vždyť toho pro cyklisty děláme tolik a oni stejně nejezdí, v Praze to nemá cenu". To je na straně mínusů.

Celkově asi o chlup lepší než nic, ale příležitost udělat to tam pořádně, bezpečně a lákavě jako v Praze naprosto obvykle promeškána. U 22 metrů širokýho mostu bez tramvají hodně smutnej výsledek.

David 12. 11. 2022, 18:24

Nevšiml jsem si, že by se na tom mostě něco stavebně dělalo. Takže si nemyslím, že by se tam něco promeskalo. Jen doufám, že až se tam bude stavebně něco dělat, tak se při nové koalici nevyhladí jakékoli naznaky cyklistických opatření z povrchu zemského...

Kuba 12. 11. 2022, 20:39
3
1

David: stavebně se tam asi nic nedělalo, ale i tak to někdo musel navrhnout, muselo to projít nějakým schvalovacím procesem a výsledek je něco, co se dá za infrastrukturu označit jen v rámci sousloví "alibistická pseudoinfrastruktura". Ale fajfka v seznamu je, Jiráskáč je "vyřešen", co tam máme dál...

A pokud by to za pár let někdo chtěl udělat pořádně, uslyší "vždyť tam ty pruhy jsou a stejně tam jezdí jen pár lidí, rozhodně ne tolik, aby to ospravedlnilo oddělenou stezku...

Neo Moucha 12. 11. 2022, 23:32

Ach jo. To je jediné, co mne k tomu napadá, když znám například tohle a považuji to za dopravně i co do prostorových - šířkových možností ekvivalentní: https://goo.gl/maps/NyffAirX9aSjqhMK8

David 13. 11. 2022, 23:29
4
1

Kuba: Já nevím, proč tady mluvíte o infrastruktuře. Tedy o stavebních úpravách. Tady evidentně proběhla obnova dopravního značení, kde se (v souladu s normami), doplnily jízdní pruhy pro cyklisty tam, kam se vešly. Pokud vím, Scheinherr konzistentně říkal, že chce jednak stavět nové stezky (a proinvestoval do nich v součtu s dotacemi pro MČ na cyklo rekordní částky) a druha doplňovat integrační opatření pro cyklisty všude, kam se podle norem vejdou, protože to jde rychleji, levněji a mělo by to tam být automaticky. Takže tohle bych viděl jako druhý případ z výše uvedených.
Ano, Jiráskovu mostu by slušelo cyklo v přidruženém prostoru, protože je potřeba tam na kole jezdit obousměrně. Přejíždění křižovatky na straně P5 není vzhledem k jednosměrkám zrovna komfortní. Taky před časem byla na úřední desce rekonstrukce SSZ na pětkové straně, která to v rámci legalizace chodníku posunovala o dost dál, a kde byly ve výkresech DZ i tyto jízdní pruhy ve vozovce. Kontinuálně od Jiráskova mostu až do Zborovské. Jenže legalizaci chodníků s přejezdy pro cyklisty evidentně nejde udělat bez stavebních úprav, které zjevně čekají na rekonstrukci SSZ. Zřejmě proto ještě není.
Ale klidně si tu skandujte, jak se pro cyklisty dělá jen to nejhorší. Já zatím budu doufat, že to alespoň takhle půjde dál, pokud se vedení Magistrátu ujme např. ODS s TOP 09 a ANO ;o) Když budou dost šikovní, tak tuhle realizaci třeba ještě stihnou vykostit.

Kuba 14. 11. 2022, 10:30

David: Jo, jsem si vědom toho, že může být ještě hůř.

Ale těch oddělených cyklostezek letos v Praze vznikl necelej kilometr. To fakt nejde vydávat za dobrej výsledek. V době, kdy srovnatelný města ve zbytku Evropy stavěj bezpečný oddělený stezky po desítkách kilometrů a ty větší někdy po stovkách kilometrů ročně. To je něco, nad čím prostě jásat nedokážu. Během covidovejch lockdownů rozumný města "vyčarovaly" desítky km sice nevzhlednejch, ale oddělenejch cyklostezek v podstatě přes noc. A osvědčily se jim tak, že místo zrušení po lockdownech jich většinu postupně měněj na trvalý (pár upravujou podle zkušeností z praxe) a další přidávaj. Vedení Prahy si tuhle příležitost z průšvihu vytěžit aspoň nějakej pokrok nechalo totálně uklouznout mezi prsty a jenom tohle nás jako město bude nejspíš stát desítky let skluzu oproti ostatním.

Nemůžu souhlasit s tím, že čistě barvou vyznačenej cyklopruh v místě, kde maj auta dva pruhy každým směrem je něco, co by mělo být automaticky. Opak je podle mě pravdou, je to pro takové místo naprosto nedostatečný řešení a pokud se tam objeví, je to ukázka zoufalosti celkové situace kolem. I ten chystanej stav s výběrem jídy tímhle nebo po legalizovaným chodníku je dost na pováženou (pokud to bude vypadat jako v Argentinské, s jen trochou nadsázky tomu říkám řešení typu "zabij nebo se nech zabít").

Jasně, nejsem slepej, vidím, že se Praha začala aspoň pohybovat rozumným směrem. Bohužel ale nejsem slepej ani když přejedu hranice, takže taky vidím, že to její tempo je zoufalý a nejen, že nám ujel vlak, ujížděj nám další a další jeden za druhým. A pak je málo platný, že jsme udělali prvních pár nesmělejch krůčků směrem k nádraží...

David 14. 11. 2022, 10:55
1
1

Kuba: Tak nevím, ale prošel jsem si nadpisy zpráv tohoto webového pamfletu za 4 měsíce dozadu a z pohledu nových investic na mě vyskočilo následující:
Nová cyklostezka Lochkov – Slivenec
Nová cyklostezka Trojský most – Most Barikádníků
Rekonstrukce A2 na Rohaňáku
Rekonstrukce A2 v Podolí
Nové cyklopásy na Smetaňáku
Jahodnice – Průmyslová
Rekonstrukce Jažlovická
Stezka podél Staroklánovické
Podjezd Mánesova mostu
Nová cyklostezka v Šeberově
Lávka Holešovice - Karlín a oprava přilehlé části A2 (což nešlo roky).

Jen tohle je víc, než se stihlo udělat za Dolínka za celé volební období (a ne že by Dolínek nechtěl, jen k tomu nebyla politická podpora). Když si k tomu člověk přičte, kolik městských částí cyklu prostě nefandí, tak mám pocit, že jeden z nás buď neumí číst, nebo počítat. Ale kilometr v součtu to asi bude. A stavby jako mosty a podjezdy v centru nebývají nejlevnější...

Kuba 14. 11. 2022, 17:22
1
1

David: vycházel jsem z toho, co tu myslím bylo jako článek, ale teď jsem to dohledal už jen na Twitteru Městem na kole. Do 29.10. bylo letos v Praze postaveno 580 metrů stezek pro cyklisty. 4,7 km pak dalo dohromady 11 úseků společných stezek s chodci.

To je na město velikosti Prahy naprosto zoufalá statistika a tempo, kterým by základní použitelná síť trvala vyšší desítky až stovky let. Že je to oproti jiným obsazením magistrátu z minulosti o něco méně špatné (lepší o tom fakt napsat nedokážu, sorry) nijak nezpochybňuji.

Jiří Kadlec 14. 11. 2022, 22:43

Za mě cyklopruhy na mostě jsou fajn. Ještě by se hodilo nějak vylepšit cyklistické propojení mezi Vltavou a Karlákem - Resslova ulice. Tam auta buď stojí v koloně, nebo jedou šíleně rychle, a na kole se tam zatím bojím.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat