Motocykly a skútry budou moci v Praze od jara jezdit pruhy pro autobusy MHD

Publikováno: 03. ledna. 2023, 4 min. čtení
Úvodní foto: Úřední deska
Publikováno: 03. ledna. 2023, 4 min. čtení
Úvodní foto: Úřední deska

Lidé na motocyklech budou moci v hlavním městě od jara začít využívat vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy MHD. Záměr schválil silniční správní úřad a město čeká na nabytí právní moci. Důvodem zavedení změny je zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu.

ČTK to včera sdělil dosluhující primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Pro autobusy MHD je v Praze vyhrazeno 66 kilometrů jízdních pruhů, které využívají rovněž policisté, strážníci, záchranáři nebo taxikáři a na některých místech jsou určeny také cyklistům.

„Povolením motocyklů v buspruzích dojde nejen ke zvýšení bezpečnosti motorkářů, ale také k jejich zvýhodnění. To má pro město přínos, protože motorky zabírají mnohem méně veřejného prostoru při parkování než automobily,“ uvedl Scheinherr. Opatření je nyní vyvěšeno na úřední desce a vedení města čeká, až nabude právní moci. Podle náměstka se tak stane v lednu a následně bude během jara postupně měněno dopravní značení, čímž začne změna platit.

Změna umožní i plynulejší a bezpečnější provoz. Motocyklisté a jezdci na skútrech často využívají pruhy k předjíždění kolon, kdy se pak řadí zpět do jízdních pruhů mezi auta. Tyto manévry, které jsou často nebezpečné, nové opatření omezí, čímž se sníží riziko nehod. Bezpečnost se zvýší i pro cyklisty, protože je motocykly a skútry nebudou ohrožovat zmíněným přejížděním mezi pruhy. Cyklisté budou zároveň počítat s tím, že pruhy jezdí i motorky a skútry.

Plynulosti provozu autobusů ve vyhrazených pruzích se nové opatření nedotkne, protože rychlost motocyklů je srovnatelná s autobusy. „Proto nejsou očekávány negativní dopady,“ píše úřad v rozhodnutí.

Loni přibylo v Praze 4,4 kilometru vyhrazených jízdních pruhů, jejich délka se tak prodloužila na 66 kilometrů. Pruhy chce město rozšiřovat i do budoucna, prověřuje mimo jiné možnost jejich zřízení v Českobrodské ulici mezi zastávkami Blatov a Na Vaňhově, v Horoměřické ulici v celém stoupání z Šáreckého údolí k zastávce Bořislavka a v Náchodské ulici od hranice Prahy po okraj zástavby Horních Počernic.

Cyklisté v pruzích vyhrazených autobusům

Využití buspruhů cyklisty je umožněno pouze při povolení dopravní značkou (symbol kola v rámci značení vyhrazeného jízdního pruhu). K povolení jízdy cyklistů ve vyhrazeném pruhu pro autobusy dochází především z toho důvodu, aby se nemuseli lidé jedoucí na kole řadit vlevo od vyhrazeného pruhu. To by jednak mohlo způsobovat potíže v plynulosti dopravy, ale taktéž by mohlo docházet k řadě rizikových situací, kdy by byli cyklisté míjeni rychlejšími vozidly z obou stran své jízdní dráhy.

V Praze jsou vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy při pravém okraji vozovky až na sporadické výjimky vždy značeny v režimu povolujícím jízdu jízdních kol. Se zahrnutím povolení jízdy cyklistů vyhrazenými pruhy pro autobusy bylo započato v roce 2009 a přeznačení bylo dokončeno v prvním pololetí 2010. Od té doby se jedná v Praze o standardní režim, který začala aplikovat i další česká města, například Brno. Naopak v jiných městech nadále není jízda cyklistů buspruhy povolována.

Jenda 3. 1. 2023, 00:45

Pravý pruh bus-only s oblibou vyznačují na magistrále, když je odstávka metra (typicky Velikonoce, začátek července, a teď bylo i něco na podzim).

Jiří Motýl 3. 1. 2023, 08:04

Jenda: Vím o tom. Dokonce to pár lidí připomínkovalo. Proto v článku píši "až na výjimky".

Lukáš Měkota 3. 1. 2023, 13:31

Nevyčetl jsem, proč to nebude povolené i na Plzeňské/Vrchlického. Má to nějaký validní důvod?

Kuba Kutílek 4. 1. 2023, 10:40
6
1

Za zmínku by stálo upozornění na pravidla vzájemného předjíždění uživatelů vyhrazeného pruhu.
Do buspruhu se totiž vedle sebe určitě vejde cyklista a motocyklista. Jenže při předjíždění cyklisty má motocyklista dodržet 1,5m odstup, nebo využít souběžný jízdní pruh. Já mám tedy obavy z těsného nelegálního předjíždění.

David 6. 1. 2023, 10:15

Motorky budou určitě předjíždět cyklisty tak, jako dosud. Tedy prostě kdykoliv. Motorkář je ale také jednostopý, dává si pozor, aby ke kolizi při předjíždění nedošlo. I když 1,5 m nedodrží, zde je toto ustanovení téměř nadbytečné (byť motorkáři nejsou "beránci" a vadí mi zejména jejich často bezohledné podjíždění kolon cyklopruhem a zejména to, že v létě v každém předsunutém prostoru pro cyklisty najdu zpravidla 3 - 4 skůtraře na jednoho cyklistu).

Problém v buspruhu vidím zejména v motorových vozidlech. Když jedou (nelegálně) v buspruhu, tak na 1,5 m prostě kašlou tím spíše, že chtějí rychle profrčet a zmizet. Protáhnou se často "na zrcátko" a zmizí. Taxikáři to umí také výborně. A autobusy tam, kde se vedle cyklisty vejdou (třeba na Vrchlického) si servítky také neberou. Otázka je, zda takováto "urgence" dodoržování 1,5 m by se neobrátila proti cyklistům v buspruzích a snaze buspruhy dělat "vlevo, a bez cyklistů".

Osobně bych tedy přivítal spíše zvýšení kontroly nelegální jízdy motorových vozidel v buspruzích. To by bylo jednoznačné pozitivum (nejen pro bezpečnost cyklistů). Když někde stojí hlídka PČR, hned se v buspruhu dýchá o poznání lépe.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat