Spojení Lítačky a sdílených kol loni využilo 34 tisíc lidí

Publikováno: 22. února. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 21. února. 2023
Úvodní foto: PID
Publikováno: 22. února. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 21. února. 2023
Úvodní foto: PID

Kombinaci veřejné dopravy a sdílených kol, kdy je možné si s platným elektronickým předplatním kuponem pro Prahu půjčit sdílené kolo na 15 minut zdarma až dvakrát denně, využilo v roce 2022 celkem 34 tisíc lidí. Celkový počet výpůjček přesáhl 567 tisíc, přičemž 81 % lidí používá tuto službu opakovaně. Ukázalo se, že tato výhodná kombinace má pro cesty po Praze smysl a že lidé používají sdílená kola jako rychlou a výhodnou možnost, jak se dostat do cíle své cesty.

Sdílená kola, která lze zdarma použít pro návazné cesty po Praze, provozují na základě smlouvy s hl. m. Prahou provozovatelé Rekola a Nextbike. Pro půjčení kola stačí mít platný elektronický předplatní kupon PID pro Prahu a propojit si aplikace Rekola nebo Nextbike s účtem v PID Lítačce.

Celkový počet jízd za rok 2022 se vyšplhal na 567 264, průměrně lidé vykonali za každý den včetně zimních měsíců 1 554 jízd. Rekordním měsícem byl srpen, kdy si kolo půjčilo 12 618 lidí. Nejvíce jízd z celého roku za jediný den bylo 23. června (3 239), lidé si však kola půjčují i v zimních měsících (každý měsíc cca 5 tisíc lidí). Nejčastější délka jedné výpůjčky se pohybuje mezi 4 a 8 minutami.

Naprostá většina lidí používá tuto službu opakovaně, přes 36 % lidí si půjčilo kolo více než desetkrát. Nejvíce si lidé kola půjčují ve všední dny, konkrétně v úterý až čtvrtek, o víkendech je pak počet výpůjček zhruba poloviční. Během dne je pak největší špička mezi 6. a 7. hodinou ranní a mezi 15. a 16. hodinou odpolední.

I nadále platí, že největší zájem o sdílená kola je v oblasti Holešovic, Karlína, historického centra Prahy a Dejvic. Významný je také Smíchov, Podolí, okolí Palmovky a obecně lokality kolem vltavských břehů. V jiných oblastech města se totiž nachází podstatně méně kol a stanic, kde kolo zaparkovat.

Okraje Prahy

Všichni pražští operátoři sdílených kol a koloběžek také ve spolupráci s jednotlivými městskými částmi společně pracují na zlepšení dostupnosti kol i v okrajových částech Prahy, primárně u jednotlivých stanic metra. Přestože je vyjednávání o zřízení nových míst pro odkládání sdílených dopravních prostředků někdy velmi obtížné, spořádaně zaparkovaná kola přinášejí bezpečí a dobrý pocit pro všechny. Aktuálně je možné si sdílené kolo v rámci benefitního programu PID Lítačka zdarma zapůjčit či vrátit u 53 stanic metra, což činí 87 % všech stanic metra v Praze.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Brahma 22. 2. 2023, 09:30
6
1

Ale pracující starší 65 let let je z tohohle spojení Lítačky s Rekoly vytěsněn. Nejsem důchodce, stále pracuji, ale Rekolo si na Lítačku už nepůjčím.

Kuba 22. 2. 2023, 10:33
5
1

Brahma: je to trochu nesystémové, ale zas máte ostatní prostředky veřejné dopravy v Praze úplně zdarma. A na tramvajence snadno ušetříte víc, než vás bude stát roční předplatné u Rekola i Nextbike, s daleko víc a delšími jízdami v ceně...

Tomáš 22. 2. 2023, 13:51
6
1

Brahma ma pravdu, to ze to nema zadarmo, je uplne nesmyslne. Zvlast kdyz spolecnost ma skrze naklady na zdravotni pojisteni zajem na telesne aktivite starsich lidi (ale i mladsich).

MaT 22. 2. 2023, 20:59

No já si zrovna před pár dny říkal jak je na houby to, že po těch 15 minutách "na Lítačku" se hned účtuje 30 Kč, i kdyby to člověk přetáhl třeba jen o 30 sekund (právě to se mi povedlo). Férovější účtování by bylo třeba počítat jen 15 Kč za dalších 15 minut a pak klidně ať si to účtují zase 30 Kč za každých dalších 30 minut (byť ta jemnější granularita by se mi líbila i dál).

Například jednou jsem si půjčil kolo u metra v Motole a dojel jsem s ním až na Smíchov a sice jsem se do 15 minut vešel, ale bylo to jen tak tak. A po celé té trase tam nikde žádná další zóna na vracení není, fakt až na Andělu...

Asi provozovatel nevěřil tomu, že by někdo na Rekole jezdil po Plzeňské... :-)

No a s tím věkem - ono zase od určitého věku je přeci jen větší riziko pádů, resp. toho, že si při tom pádu člověk vážněji ublíží. Tak je otázka, jestli je v "zájmu společnosti" podporovat i u starších tento možná přeci jen zase trochu rizikovější způsob dopravy, který pak může znamenat pro tu samou společnost větší náklady na léčení a rekonvalescenci. I když abych byl spravedlivý, když se zrakví mlaďoch, tak společnost ještě ztrácí o to víc, že pak nějakou dobu nepracuje a nevytváří žádné "hodnoty". A bohužel někdy se někdo na tom kole může zrakvit i na delší dobu či trvale...

Tomáš 22. 2. 2023, 21:12

Pokud vim, statisticky přínos pohybu převažuje zejména ve starším věku. Rekolo není tahání padesatikilovych pytlů cementu.

Brahma 23. 2. 2023, 12:50

Lítačku zdarma moc nevyužiju, protože jezdím do práce na kole. Rekolo bych využil na nákupy, poněvadž mi na Andělu moje kolo během 10 minut před obchodem totálně oholili a sundal z něho vše, co nebylo přišroubované. Škoda asi 5000Kč, zisk pro toho feťáka NULA. S Rekolem se nakupuje príma, zamkne se jedním pohybem a odemkne mobilem. Těch 15 minut zdarma Rekola bych využil mnohem více, než lítačku zdarma. S kola nepadám, s rovnováhou problémy nemám. Dokážu stát na stojícím kole. Takže za mne je to těžká diskriminace podle věku.

jkjk 23. 2. 2023, 15:36

Brání snad někdo Brahmovi koupit se lítačku za 3650,- (a mít čtvrhodinky na rekolech) nebo koupit si předplatné na Rekolech (kolem Vánoc bývá se se slevou za 1750,- rok)?

MaT 23. 2. 2023, 17:40

No, to je taky možný pohled, město pokud vím Rekolům i Nextbiku něco musí platit, nevím teď přesně kolik, ale nějaké miliony ročně to asi budou. No a když ti co mají ten roční kupón za 3650 Kč "aspoň něco platí" (byť to zdaleka nezaplatí náklady systému pražské MHD), tak kdyby to šlo z toho... No a ti nad 65 let jak neplatí nic...

Tím to nechci hájit, sám bych asi v zásadě také byl proto, vymyslet to tak, aby ta sdílená kola byla využitelná pro všechny...

Asi navázat to jen na samotnou Lítačku (která snad skoro nic nestojí a i když myslím lidé nad 65 let jí snad už nepotřebují k prokazování nároku na jízdné zdarma, věk asi prokážou i občankou), ne na roční kupón jako teď. Ale zase nějak ošetřit, aby mladší si nepořídili jen Lítačku a kupón ne a pak ta kola nevyužívali... Ale to by v tom systému určitě podchytit šlo.

Nebo vymyslet nějaký "virtuální kupón", na který by to bylo navázané, bylo možné ho "koupit" jen od 65 let a nestál by nic.

Konec konců třeba studenti také neplatí za roční kupón tuhle celou částku, ale jen myslím 1280 Kč... A ti myslím za podobných podmínek ta kola využívat můžou ne? Tzn. 2x 15 minut denně...

Ještě mě napadlo, jestli Praha tohle nechce dopřát hlavně přímo obyvatelům města, třeba přespolním ne... Ale ta MHD zdarma nad 65 let pokud vím nezávisí na místě bydliště, to může klidně přijet na výlet nějaký senior třeba z Moravy...

Tonda 23. 2. 2023, 18:06

To je zajímavá otázka, jestli osoba co má nárok na bezplatnou přepravu má možnost si to i tak zaplatit. Jelikož se cena odvíjí od věku a jízdné je na osobu, tak předpokládám, že datum narození tam figuruje.

Každopádně tím, že Praha místo standardní slevy 50 % dává MHD osobám 65+ zdarma Brahma ušetří 1825 Kč ročně, které může projezdit na sdílených kolech. Rekola sice stojí 230 měsíčně, ale Nextbike se zákaznickou kartou IKEA, která je zdarma, je za 129 Kč měsíčně nebo 699 Kč ročně.

A považovat za diskriminaci, že neplatící uživatel nedostane stejný bonus jako platící je směšné.

Tonda 23. 2. 2023, 18:25

MaT, pokud ale DPP platí za každou jednotlivou výpůjčku kola, tak asi není reálné, aby to platil za někoho, kdo jezdí MHD bezplatně.

Ze mě těch skupin, co jezdí zadarmo je nějak moc, sleva jako na dráze, tj. děti, žáci studenti a 65+ za polovic by byla dostatečná.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat