Rekola: Soumrak volného parkování v Praze

Publikováno: 05. března. 2023, 4 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 05. března. 2023, 4 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr

Společnost Rekola provozující síť sdílených kol v Praze, Brně, Bratislavě, Českých Budějovicích a Prostějově představila na svém blogu novinku dotýkající se provozu jejího systému v hlavním městě. V celém městě bude pravděpodobně během sezóny 2023 zaveden systém vracení kol pouze do konkrétních lokalit pro odstavování kol. Nebude tak nadále možné kola vrátit kdekoliv v rámci zóny.

Tento nový systém společnost zavádí na základě přání městských částí a magistrátu. Ostatně všechny společnosti provozující systémy sdílených kol a koloběžek se k podobným opatřením zavazují v rámci memoranda magistrátu, které podepisují. Cílem je, aby kola a koloběžky jednotlivých společností co nejméně překážela v ulicích. Podobný systém již například od startu svých služeb v Praze poskytuje konkurenční Nextbike, který nikdy volné vracení kdekoliv v rámci zóny v Praze neumožňoval.

Rekola si tuto změnu jejich systému již úspěšně minulý rok odzkoušela v pražském Karlíně. Nyní se tak nové omezení rozšiřuje na Letnou, Vinohrady a Nové Město. V plánu je ale i rozšíření na Staré Město, Dejvice a Smíchov. Časový odhad rozšíření přesných lokalit pro vracení do těchto čtvrtí ale ještě není zveřejněn. K jednotlivým lokacím vracení se totiž vyjadřuje řada aktérů (např. jednotlivé radnice, odbory dopravy, dopravní policie), s kterými jsou navržená místa pro vracení jízdních kol konzultována.

Parkovací místo každých 150 metrů

Společnost Rekola se zároveň snaží, aby míst pro vracení a půjčování kol byl dostatek. Tedy aby místo pro odložení sdíleného kola bylo aktuálně vždy alespoň ve vzdálenosti do 150 metrů od uživatele. V plánech do budoucna ale je, aby byl výskyt parkovacích míst mnohem častější – alespoň jedno v každé ulici. Kromě těchto změn společnost navíc plánuje navýšit počet kol v ulicích. Letos by jich mělo přibýt až dalších 500.

Co se týče dalšího rozvoje parkovacích míst, společnost naráží dle svého příspěvku na obtíže pramenící ze stavu cyklistické infrastruktury v Praze. Některá místa pro odkládání kol nejsou fyzicky vyznačena, což může vést k chybám v parkování nebo v samotném hledání daného místa. Rekola by tak ráda, aby místa pro vracení kol měla vždy jednotný vzhled a značení, a aby byla pokud možno vždy na jednom lehko předvídatelném místě (například před křižovatkou/ před přechodem).

Cílem by dle Rekol mělo být, aby uživatel nemusel místa k odložení kola složitě hledat v terénu/mapě. Společnost by také byla ráda, aby místo pro parking kol bylo vždy chráněno proti nelegálnímu parkování automobilů (cyklostojany, ochranné kostky/sloupky).

K tomu všemu ale zároveň společnost potřebuje spolupráci magistrátu nebo městských částí, která místa pro parkování kol spravují a vyznačují. Magistrát jednotnou metodiku vyznačování parkovacích míst pro kola a koloběžky již publikoval v roce 2019.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Michael 5. 3. 2023, 14:15

To pokrytí Jižního Města od Rekol je lahůdka XD

Kuba 5. 3. 2023, 14:43

Michael: on ten levej břeh mimo Holešovice, Letnou a Dejvice taky - je to hezky vidět i na té mapě v článku.

Pavel kadera 5. 3. 2023, 18:49

Doufejme že to zároveň bude znamenat omezení "zeleného zla".

Motorista 5. 3. 2023, 20:15
5
2

Kéž by totéž udělal i provozovatel těch elektro koloběžek, které furt vídám postavené na chodníku tak, aby co nejvíc překážely.

Honza z Rekol 5. 3. 2023, 20:31

@Michael @Kuba – s novými koly je plán se postupně rozšiřovat
@Motorista – ve vyjednávání s MČ postupujeme společně s NextBikem i sdílenými koloběžkami, pouze do konkrétních lokalit tak jdou vracet po přechodu na tento systém všechny prostředky

Filip 5. 3. 2023, 22:18
6
4

"Cílem je, aby kola a koloběžky jednotlivých společností co nejméně překážela v ulicích."
Pretože ulice sú plné kol a kolobežiek, a nie je kvôli nim kam parkovať autá.. oh wait a minute!

Pavel Mašek 6. 3. 2023, 15:07

@Michael
- doplním Honzu z Rekol, ta kola na metru jsou tam jen proto, že to vyplývá z dohody s městem, není to plnohodnotná služba jako v jiných MČ bohužel.

Pavel Mašek 6. 3. 2023, 15:13

no snad to minimálně jedno stání na ulici bude jako ze v každé ulici. Jedno stání ve Vinohradské by bylo asi nic moc :D.

2046 10. 3. 2023, 22:03

Jestli ty parkovaci mista pro kola budou motoristi vyuzivat k parkovani jako cyklostezky tak uzasny...
Jinak samozrejme osobne vitam.. ty kola a kolobezky pohazeny po meste sou dost tristni. Jen abych pak nedostal pokutu za kolo prikurtovany u znacky .D

pekas 24. 3. 2023, 13:00

Ono se tohle řeší všude. Zrovna o víkendu jsem v Bruselu viděl starou paní, která se přerazila o zelenou koloběžku vprostřed chodníku. Nevypadala dobře (ta paní), bylo mi jí líto. Nějakou organizovanost proto vítám, na uživatele holt v tomto není spoleh.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Další nové cykloobousměrky v Praze
Praha,

Další nové cykloobousměrky v Praze

23. května. 2024, 2min. čtení