Praha 2 podepsala dohodu s bikesharingovými společnostmi, značí cyklostání

Publikováno: 05. dubna. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 06. dubna. 2023
Úvodní foto: Praha 2
Publikováno: 05. dubna. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 06. dubna. 2023
Úvodní foto: Praha 2

Městská část Praha 2 podepsala memorandum se společnostmi Bolt, Lime, Rekola a Nextbike. Cílem je dle městské části vyhradit jasná pravidla pro provozovatele sdílené mikromobility jako například parkování pouze ve vyhrazených stáních. Městská část se také zavázala ke značení míst pro parkování.

Dohoda o provozování bikesharingu na území městské části Praha 2 vymezuje konkrétní místa, kde bude možné sdílená kola a elektrokoloběžky odložit, a zároveň definuje lokality, kde bude jízda zakázána, nebo povolen průjezd sníženou rychlostí. Primárně se jedná o parky a vybraná náměstí. Součástí dohody je také zákaz používání akustických signálů k lokalizaci v nočních hodinách. Nejzásadnějším bodem této dohody je dle Prahy 2 zřízení a provozování infolinek pro nahlašování nesprávně odložených kol a elektrokoloběžek i možnost případného odtahu takových překážek, pokud by nápravu nesjednal samotný provozovatel.

Zřízení a provozování infolinek považujeme za klíčové. Naši občané tak získají nástroj k okamžitému nahlášení problému a rychlejšímu vyřešení situace. V případech, kdy nedojde ze strany bikesharingových společností ke zjednání nápravy ani po nahlášení události, jsme připraveni přistoupit i k odtahům, jejichž náklady budeme účtovat provozovateli,“ dodává Tomáš Halva, radní pro dopravu Prahy 2 (TOP 09). Účinnost nastavených pravidel bude radnice ve spolupráci s provozovateli bikesharingu pravidelně vyhodnocovat.

Tento výsledek dohody ale kritizuje bývalý náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), který nyní sedí na magistrátě v opozičních lavicích. Ten připomíná, že infolinka není ničím novým a firmy je již poskytovaly. Většinu dohody považuje za právně nevymahatelnou a pouze legitimizující status quo. Rád by viděl, aby uživatelé bikesharingových služeb měli pojištění zodpovědnosti a provozovatelé měli uzavřenou smlouvu přímo se Správou služeb hl. m. Prahy o odtahu nesprávně zaparkovaných kol a koloběžek.

Podle nyní podepsané dohody Prahy 2, i podle vloni aktualizovaného memoranda pražského magistrátu, se má provozovatel v současnosti po upozornění pokusit o zjednání nápravy vlastními prostředky. Teprve po uplynutí určité lhůty si město nebo městská část vyhrazují dle dohod právo kolo či koloběžku na náklady provozovatele odstranit.

Kromě dohody Prahy 2 existuje i memorandum pražského magistrátu

Snaha o řešení bikesharingu v Praze 2 začala dle slov městské části v roce 2018, kdy chtěla městská část situaci řešit komplexně s magistrátem i dalšími partnery. Výsledek těchto jednání ale považuje městská část za neúspěšný, proto se rozhodla situaci řešit na lokální úrovni. Městská část se ale konkrétně nevyjadřuje, co přesně jí na celopražském memorandu nevyhovovalo. To bylo poprvé představeno v roce 2018 a výrazněji aktualizováno v roce 2022.

Na obecné úrovni jsou si obsahově dokumenty Prahy 2 i magistrátu velmi podobné. Zdá se, že vycházejí ze stejných principů. Dohoda městské části se liší pouze v některých technických detailech, například podrobněji řeší úklid parkovacích ploch, a konkrétněji řeší oblast Prahy 2. Doplňuje tak například seznam zakázaných oblastí o lokální parky a některé další významné lokality.

Výrazným rozdílem je, že městská část Praha 2 dohodu uzavřela i se společnostmi provozujícími elektrokoloběžky. Magistrát v roce 2019 oznámil, že memorandum pro porušování podmínek vypoví společnosti Lime. Upravené memorandum pak v roce 2022, dle slov tehdejšího náměstka pro dopravu Scheinherra pro ČTK, společnosti provozující elektrokoloběžky podepsat odmítly. Podle sdělení zástupkyně společnosti se ale například Bolt k magistrátnímu memorandu nakonec přihlásil.

Nová místa pro parkování kol na dvojce

Ve spolupráci s Policií ČR vytipovala městská část desítky nových stanovišť vhodných pro odkládání elektrokoloběžek a kol, a začala s jejich vyznačováním. Tyto stání před přechody mají obsahovat i stojany na kola, které ze strany TSK zatím nebyly doplněny, ale je s nimi počítáno.

Jedná se tak o pozitivní vyústění letité nechuti městské části k instalaci cyklostojanů na chodníky. Praha 2 řadu let téměř nedoplňovala síť městských cyklostojanů s dovětkem, že si přeje umístění cyklostojanů ve vozovce. Ale zároveň se jí nedařilo podobná místa s cyklostojany ve vozovce zřídit. Tento problém se ale podařilo v posledních dvou letech zvrátit.

Městská část se na základě aktuálně podepsané smlouvy zavazuje k vytvoření sítě stojanů a míst pro parkování tak, aby bylo parkování kol kdekoliv v dosahu minimálně 300 metrů pěší chůze. Výměnou za to Praha 2 od operátorů požaduje detailní informace o počtu jízdních kol a koloběžek, počtu uživatelů či délce a lokacích jízd v Praze 2.

Celá smlouva je zde, oficiální schválená místa pro parkování kol zde.

Sch 5. 4. 2023, 08:47
12

Skvělá zpráva pro všechny cyklisty, konečně budou stojany před přechody. To je úplně nejlepší místo. Parkovat se tam nesmí, dodávky to často nedodržují a je to pak nebezpečné pro chodce, ale díky stojanům to fyzicky nepůjde. To je jasný win-win.

Ondra 5. 4. 2023, 10:30
11

Ty místa pro parkování stále nejsou vyznačená. A těch pár co jsou, jsou většinou zabrána auty. Zatím žádná sláva

Tik 5. 4. 2023, 12:19
1
15

1. Takze koleckari ziskali hromadu zaboru verejneho prostoru zadarmo? (pokud jsem se neprehledl). Dobre oni

2. Na Vysehrade "snizeni rychlosti"? V pesi zone bez dodatkovky? A vedome (bude-li povolen vjezd cyklistu)? Hezky pekne vyjebano s predpisy

cyklo_pruda 5. 4. 2023, 14:01

Nápad dobrý, provedení horší.

Různá města a MČ v posledních době: "Potřebujem někam dát kola a koloběžky. Dejme to před přechody - je přes to v poho vidět a znemožní to, aby tam stála auta."

Praha 2: "Jakoby jo, ale nemůžem to dát úplně před přechod, nebylo by přes to vidět. Dejme to o kus dál." -> výsledek na obrázku

https://twitter.com/davidpfann/status/1643559110904885248?s=48&t=4TAHMXArfeDG83PUn0HNmQ

MaT 6. 4. 2023, 20:25

Jako jo, stojany se občas taky hodí, i když mě by se líbily třeba před poštou (a těch pošt teď na Praze 2 zase tolik nebude), před některými obchody, před pobočkami Městské knihovny... Jako i pro moje vlastní kolo, abych ho měl k čemu na chvíli zamknout...

Ale ještě větší radost by mi na Praze 2 udělalo pár cykloobousměrek. Ohledně těch je zatím (tzn. posledních mnoho let) ticho po pěšině - aneb "my máme cyklogenerel, ten jsme poslali na magistrát, takže za nás splněno". No a zatím cykloobousměrky přibývají i v městských částech jako Praha 1, 4, 5, které také nebyly moc "bike friendly", jen na té Praze 2 nějak pořád nic. Kde jenom ti soudruzi z Prahy 2 udělali chybu?

Napadají mě ale i další vylepšení. Třeba taková jedna celkem drobnost u podchodů na Fügnerově náměstí. Kdyby to tu náhodou četl někdo z Prahy 2 a chtěl se inspirovat. :-) Z Koubkovy jsou tam schody. Praha 2 kdysi - asi v rámci toho, aby se neřeklo, že na cyklisty úplně kašle - plánovala udělat na nich nějakou vodící lištu právě pro kola. Sice jsem se trochu divil proč, když už tam jsou dvě betonové "rampy" pro kočárky. Ale stejně jsem se ptal, kdy tam ta vodící lišta bude (protože se o tom mluvilo několik let) no a prý že ji nakonec dělat nebudou, že tam už je přeci to pro ty kočárky... No ale já poslední asi 4 roky (resp. od té doby, co mám řidítka široká 72 cm) zjišťuji, že by se mi tam líbila buď nějaká ta lišta, nebo mě napadlo jedno ještě jednodušší opatření. Odřezat to zábradlí, které je mezi tou částí pro kočárky a zbytkem schodů. Proč? Protože se tam právě mám trochu problém s těmi řidítky (ale vůbec i kolem) vejít. Vzadu na nosiči také vozím brašnu a každou chvíli s ní tam někde narážím do nějakého zábradlí. Sice chápu, že třeba hůře pohyblivým či starším lidem to zábradlí může pomoci, ale pořád tam ta zábradlí zůstanou dvě. Ale tohle "uprostřed" je tam podle mě zbytečné. Pokud už tam někdo tlačí či spouští kočárek po té rampě, tak se určitě toho zábradlí držet nebude - neměl by pak volné ruce na držení toho kočárku... Takže - odřezání jednoho zábradlí. Za málo peněz, pro cyklisty docela fajn zlepšení. A považte - neubyde ani jedno parkovací místo. :-)

Motorista 7. 4. 2023, 16:27

Jako řidič vítám stání pro kola před přechody pro chodce. Pro bezpečnost na silnici to udělá mnohem víc, než tisíc kilometrů cyklopruhů. Přes zaparkovaná auta není často vidět, zda se k přechodu neblíží chodec.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat