Magistrála v centru metropole by měla být přívětivější k cyklistům

Publikováno: 23. května. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 22. května. 2023
Úvodní foto: FB Adam Scheinherr
Publikováno: 23. května. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 22. května. 2023
Úvodní foto: FB Adam Scheinherr

Praha začne ve spolupráci s architekty připravovat úpravy magistrály v úseku mezi Hlávkovým mostem a hlavním nádražím. Vznikne k tomu také pracovní skupina. Včera to schválili radní města spolu s architektonickými studiemi, které se návrhy krátkodobých i dlouhodobějších změn zabývají. Plány magistrátu u hlavního nádraží zahrnují zúžení a vytvoření přechodu, mezi Hlávkovým mostem a Bulharem mají změny zahrnovat lepší zpřístupnění silnice chodcům a cyklistům nebo vytvoření nájemních prostor pod estakádou.

První včera schválený dokument navrhuje řešení prostoru před hlavním nádražím v souvislosti s plánovanou rekonstrukcí jeho nové odbavovací haly, kterou připravuje Správa železnic (SŽ). Studii zpracoval Institut plánování a rozvoje (IPR) a počítá se zúžením silnice u nádraží na dva plus dva pruhy a vybudováním přechodu. Město návrh předá SŽ, aby ho využila při přípravě projektu rekonstrukce haly, po jejíž střeše magistrále vede.

Okolí hlavního nádraží by mělo podle zástupců města přijít na řadu jako první, zároveň chce magistrát připravovat úpravy dalšího úseku magistrály od Bulhara k Hlávkovu mostu. Těmi se zabývá studie švýcarských architektů ze studia agps architecture. „Relativně snadnými způsoby bychom v dohledné době mohli mít magistrátu upravenou tak, aby pod ní byly kulturní nebo komerční prostory a po ní se mohli pohybovat i chodci a cyklisti,“ řekl včera náměstek primátora Petr Hlaváček (za STAN). Dodal, že projekt úprav by chtěl připravit v tomto volebním období.

Ze střednědobých opatření studie zahrnuje redukci počtu či šířky jízdních pruhů a rozšíření chodníků a cyklopruhů. Pěší pohyb lze podle studie okamžitě umožnit minimálně v oblasti Florence s přístupem po již existujících schodištích. Postupně by podle architektů měli mít pěší možnost pohybu po chodnících v celém úseku od ramp Těšnova po rampy u Bulhara. Návrh také počítá s propojením země s magistrálou pomocí nových schodišť.

„Prostory pod magistrálou v celém řešeném úseku od Těšnova po křižovatku U Bulhara mají potenciál proměnit se v místa setkávání a místa trávení volného času,“ stojí také ve studii. Například u točny tramvaje by pod magistrálou mohla vzniknout kavárna či bistro, v prostorech pod silnicí by mohly být i další komerční a kulturní prostory. Architekti se při návrhu inspirovali studií využití prostor v obloucích Negrelliho viaduktu, která vznikla před čtyřmi lety, ale zatím nebyla uskutečněna.

Poslední včera schválený dokument se zabývá dlouhodobým plánem zklidnění magistrály, který má přijít na řadu poté, co se městu podaří zredukovat automobilovou dopravu v centru. Studii vytvořily nizozemské ateliéry De Architekten Cie. a Lola Landscape architects společně s brněnským studiem M2AU. Dokument v dlouhodobém horizontu navrhuje v oblasti Těšnova odstranit estakádu a vést silnici po povrchu po obvodu parku.

Tehdejší vedení magistrátu nechalo v předminulém volebním období zpracovat studii tzv. humanizace magistrály od kanceláře dánského architekta Jana Gehla. Podle té by se rušná silnice měla změnit v třídu doplněnou přechody a veřejnými prostranstvími tak, aby ve městě netvořila bariéru. Kolem studie se po jejím vzniku objevily spory, podle kritiků by navržené kroky komplikovaly automobilový provoz.

V koridoru pražské magistrály je uvažováno dle pražského systému celoměstských cyklotras vedení nadřazené cyklotrasy A4. Větší detaily možného vedení cyklistické dopravy zatím nejsou známy, k dispozici jsou zatím jen prvotní vizualizace předmětných studií, které na svých sociálních sítích zveřejnil bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Ty ukazují jak řešení v podobě cyklopruhů, tak i další chráněnější vazby. Více detailů pravděpodobně představí současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) dnes na diskuzním večeru v pražském centru CAMP.

Kuba 23. 5. 2023, 08:16
9
1

Ty plany pro okoli Hlavaku jsou bohuzel z pohledu cyklodopravy klasickej prazskej paskvil pro obdobi Adama Scheinherra jako namestka pro dopravu obvyklej. Spousta prace a vysledkem kompromis tak neskutecne usmudlanej, ze je stejne pro prevaznou vetsinu populace nelakavej az nepouzitelnej.

Ondra 23. 5. 2023, 08:57

Uvidíme, dneska je prezentace, tak kdyžtak pokládejte dotazy na cyklodopravu

josuk 23. 5. 2023, 09:13
2
25

co udělá ubrání jednoho pruhu nad hlavním nádražím už víme, prodloužení kolon za které jistě "děkují" obyvatelé Legerovy i Pankráce. Co udělá zúžení směrem k muzeu se dá odhadnout.. "nadšení" jistě těžko budou skrývat obyvatelé holešovic..
Pokud se někam těžko dostávají auta (resp. jakákoli relativně dostupná a snadná individuální doprava), je to na výjimky mrtvý skanzen... bylo by vhodné o tom alespoň začít uvažovat..

LukášM 23. 5. 2023, 10:10
11
4

Na magistrálu by to chtělo minimálně vyhrazené cyklooruhy, ideálně dánské pásy, jakou jsou na jedné (bohužel) straně Smetanova Nábřeží

Timur 23. 5. 2023, 10:52
17
2

@josuk, to, co říkáte, je fascinující :). Podle Vás jsou mrtvými skanzeny centra téměř všech nizozemských, dánských, finských nebo třeba švédských měst. Taková Paříž nevídaným způsobem odstraňuje pruhy pro auta a parkovací místa, a světe div se, atraktivita města pro lidi jenom vzrůstá. Auta zabijí veřejná prostranství, ne naopak. Ostatně je na tom vědecký konsensus :).

josuk 23. 5. 2023, 14:57
2
17

@Timur: ..ano, atraktivita skanzenů je velká, ale žije, pracuje a existuje se v nich na výjimky těžko. (pro centrum Prahy je magistrála, ať se nám to líbí nebo ne, naprosto zásadní!)

Martin Šnobr 23. 5. 2023, 15:14

@LukášM snad ty cyklopruhy nebudou (jak je na vizoškách) stejně jako na Smetaňáku dláždit. Už dnes je ten cyklopás poměrně tankodrom, je to cítit i na nesilničním kole.

Jenda 23. 5. 2023, 23:33
4
2

josuk: Souhlasím s tím, že je dostupná a snadná individuální doprava (např. ta cyklistická) na magistrále naprosto zásadní, a proto by se tomu měla magistrála přizpůsobit. (a doufám, že další přechod se semaforem = zelená vlna bude nastavená tak, aby to šlo projet na kole cestou dolu celé, nebo ještě lépe to bude nějak kouzelně vyřešené tak, že když chodci přešli cyklopruh a ještě zdolávají 4 pruhy silnice, tak cyklisti už můžou jezdit)

Ondra 24. 5. 2023, 10:23

Tak prezentaci máme za sebou. Ten návrh na řešení cyklodopravy před nádražím mi přijde zase nic moc. Klasické duální řešení: "Máme tady například zálivy pro autobusy a nebo pro zastavení K+R a proto v centrální části volíme cyklopruh ale pro lidi kteří se třeba bojej máme možnost
bezpečného vedení po chodníku"
Už jen dělat tam jedno řešení o kterém budu mluvit že je bezpečné a druhé že méně je pěkný fail.

Zdeněk Novák 7 25. 5. 2023, 14:36

@josuk: Tak schválně. Jmenujte jedno místo na světě kde došlo k procesu:
Živé místo plné lidí -> zákaz aut -> skanzen
Jestli jmenujete jedno místo, tak to mě dostanete. Ale bacha ať to není "skanzen kam mohou auta" -> "skanzen kam nemohou auta".

josuk 26. 5. 2023, 08:58

@Zdeněk Novák: "skanzenem", místem pěkným na pohled, atraktivním pro turisty, fotografování, zkoumání všeho druhu, kde se ale prakticky nežije, kromě turismu nepodniká a bez podpory a ochrany by zaniklo, je už teď řada míst nejen v Praze! (důsledkem to pak "žije" na periferiích .. a závislost na IAD se akorát zesiluje a fixuje) -- btw: auta a prostředky IZS mohou snad všude, čili podmínce nerozumím.

Zdeněk Novák 7 26. 5. 2023, 14:05

@josuk: cituji: "...Pokud se někam těžko dostávají auta (...), je to na výjimky mrtvý skanzen..."

Vy pokládáte rovnítko mezi "nemůžou tam auta" a "je to skanzen".

Ale to spolu vůbec nesouvisí. Tam kam auta nemohou se žije lépe než tam, kam mohou - porovnejte život podél magistrály s životem na nějaké pěší zóně.

Centrum Prahy je skanzen samoudržitelný, protože tamní majitelé mají z turismu víc peněz než z trvalých obyvatel. Aby z toho skanzen nevznikl a stalo se z toho zas místo k žití by vyžadovalo velkou práci, mnoho regulace a tak. Ale povolení vjezdu aut všude do centa není jeden z těch kroků, co by na to měl jakýkoliv vliv (akorát by mezi turisty sem tam projelo auto).

Vladimír 29. 5. 2023, 22:51
1
2

Magistrála v centru města je zhůvěřilost, ale ještě k ní přidat cyklopruh, to už hraničí s nesvéprávnosti. Dalším nesmyslem je přechod přes magistrálu u historické budovy, odkud vedou schodiště i eskalátory do haly, ze které se pohodlně každý dostane na metro, k taxíku či do parku před nádražím. K autům v centru obecně: kolik podzemních parkovišť se postavilo pro rezidenty? Modré zóny, za které tamní obyvatelé platí a které jim měly zajistit parkování ne u bydliště, ale v jeho blízkosti, ztratily svůj význam ve chvíli, kdy úředníci rozhodli, že kdo zaplatí, může parkovat i tam. Místo aby se Magistrát snažil o plynulou dopravu a synchronizoval co nejvíc na sebe navazujících křižovatek, dělá pravý opak.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat