Obrazem: Cyklotrasa A2 U Českých loděnic s novým povrchem

Publikováno: 30. června. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 02. července. 2023
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 30. června. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 02. července. 2023
Úvodní foto: Jiří Motýl

Cyklotrasy A2 a A26 v pražské Libni v ulici U Českých loděnic získaly v loňském roce nový povrch. Jak vypadají a jakého pokračování se dočká cyklotrasa A2 podél Povltavské? Pojďme se podívat.

V celém úseku ulice U Českých loděnic byl položen nový asfaltový povrch. Nově je v celé délce ulice režim pěší zóny s povoleným vjezdem kol. Nahrazena tak byla dřívější nefunkčně provedená dělená stezka pro pěší a cyklisty, která navíc byla značena nenormovými zónovými značkami.

Zvláště v úseku blíže Elsnicovu náměstí, který bývá nejfrekventovanější, je šířka celé komunikace úctyhodná a poskytuje dostatek prostoru. Pokus o nahrazení dřívější nefunkční dělené stezky jejím vylepšeným ekvivalentem nebyl patrně proveden především z důvodu nevyhovující šířky ulice v některých úsecích dále směrem k Povltavské.

V rámci rekonstrukce byl doplněn na několika místech nový mobiliář, včetně cyklostojanů. Dále nové výrazné vodorovné značení nyní explicitně upozorňuje na směrové cíle.

Městská firma Technologie hlavního města Prahy (THMP) také v celém úseku doplnila veřejné osvětlení, které zde dříve chybělo. To je vybaveno i systémem regulace, který by v málo vytížených hodinách měl intenzitu světla mírně utlumit.

Zajímavostí je, že městská část Praha 8 dopravní režim v některých přilehlých úsecích nechala v původní podobě. Například poměrně úzká pěšina do ulice U Libeňského zámku je tak nadále vedena v režimu stezky pro pěší a cyklisty.

V původní tiskové zprávě k začátku rekonstrukce tohoto úseku cyklotras bylo městskou částí avizováno, že i na rekonstruovaném úseku bude obdobně dopravní režim ve formě stezky pro chodce a cyklisty sdílené. Radní pro dopravu Prahy 8 Tomáš Slabihoudek (TOP09) změnu na pěší zónu vysvětluje především z důvodu rozhodnutí státní správy (silniční správní úřad a Policie ČR), neboť na pěší zónu lze udělit výjimku k vjezdu, což bylo v tomto případě nutné, protože bylo potřeba zajistit dopravní obsluhu rezidentů.

Další plánovaná stezka podél Povltavské doznala změn

V minulém volebním období tehdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) společně s Prahou 8 prezentovali budoucí pokračování cyklotrasy A2 podél vody dále k mostu Barikádníků po nově zbudované cyklostezce.

Tento záměr trvá, plánovaná stezka ale od té doby doznala určitých změn. Dle informací redakce bude dřívější plánovaný asfaltový povrch nahrazen kombinovaným povrchem z mlatu a lomového kamene. Režim připravované stezky se má změnit ze stezky pro pěší a cyklisty na stezku pro pěší s povoleným vjezdem kol.

Ke změně došlo v návaznosti na Institutem plánování a rozvoje (IPR) připravovanou Povltavskou promenádu, která by měla v místě vzniknout po zahloubení Povltavské (městského okruhu). Po zahloubení je tak plánováno zbudování kvalitního vedení cyklotrasy A2 v místě současné Povltavské, zatímco u řeky má být přírodě bližší rekreační povrch. Do dostavby městského okruhu je tak plánováno nadále vedení „rychlejších“ cyklistů po současné stezce podél Povltavské.

Aktuálně je ale připravován další projekt (nezávislý na nově budované stezce podél vody), který by měl řešit provizorní vylepšení stezky podél Povltavské do realizace městského okruhu tak, aby alespoň odpovídala základním normám.

Tiskový mluvčí IPR Marek Vácha pro Městem na kole k plánovaným změnám dodává: „V souladu se schválenou Strategickou studií Povltavské promenády byl projekt upraven tak, aby bylo v bezprostředním okolí řeky řešení klidovější s ohledem k jeho přírodnímu prostředí i současnému užívání s důrazem na chodce, běžce, pejskaře a pobyt u řeky (rybáři), stejně tak na rodiny s dětmi na kolech a obecně pomalejší cyklisty. Zároveň však, aby byly zlepšeny podmínky pro ‚rychlé‘ cyklisty v ulici Povltavské. Toto rozlišení je řešeno právě zejména úpravou povrchů.“

K budoucím úpravám Povltavské pak doplňuje: „TSK v koordinaci s Prahou 8 si nechala zpracovat studii úprav stávající cyklostezky v Povltavské ulici. Úpravy ulice jsou navrženy tak, aby tu byl v obou směrech chráněný a prostorově vyhovující pruh oddělený od vozovky zvýšenou úrovní. Součástí projektu je přesunutí lamp a odstranění středového svodidla a nová propojení obou úrovní dvěma schodišti s prostorem pro zaparkování kol.“

V blízké době tak vznikne mlatová stezka podél vody, připravována jsou dílčí zlepšení na stezce podél Povltavské, a po zahloubení městského okruhu má v místě současné Povltavské vzniknout plnohodnotné kvalitní ztvárnění nadřazené cyklotrasy A2.

Po vydání článku bylo 30. 6. v 17:22 doplněno vyjádření tiskového mluvčího IPR.

Dne 2. 7. v 23:20 bylo doplněno vyjádření radního pro dopravu Prahy 8.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Jan Fiala 30. 6. 2023, 07:14
7
3

Vodorovným značením je připomenuto, že se nejen jezdí, ale i chodí vpravo. Někteří chodci na stezkách nesprávně chodí vlevo, pletou si je se silnicí.

Kuba 30. 6. 2023, 07:22
3
6

Jan Fiala: coz je skoda, model lidi na kolech vpravo, pesi vlevo pouzivaji treba v Umea ve Svedsku a prijde mi vyrazne vic funkcni a vyvolavajici mene konfliktu.

K6 30. 6. 2023, 07:50
10
2

Správné je chodit vpravo. Tím pádem chodec i cyklista se pohybují na jedné straně stejným směrem a rychlejší objíždí pomalejšího vlevo (protisměrem), příp. zpomalí za chodcem, než bude objetí možné. Pokud by se chodilo vlevo, tak při nemožnosti objetí chodce dochází ke kolizní situaci, kdy chodec a cyklista se pohybují naproti sobě a vzájemně se zablokujou.
Výjimka chůze vlevo platí pro silnici, aby bylo možno vidět a reagovat na projíždějící auta.

Zuzka 30. 6. 2023, 07:57
4
1

Zakon o chuzi vpravo po chodniku je davno zruseny. Chodec muze na chodniku chodit kdekoliv. Je nejaky zakon, ktery nakazuje chodit na stezce pro chodce a cyklisty v prislusnem smeru? Ze tam je obrazek, to je sice hezky, ale IMO to neni pravne zavazne.

Jan Fiala 30. 6. 2023, 08:12

Zuzka: Zákon je jen minimem morálky.

Zbyněk 30. 6. 2023, 08:21
6
7

Chození vlevo, tam kde se pohybují cyklisté je optimální pro chodce i cyklisty. Oba na sebe vidí, cyklista může včas reagovat, přizpůsobit rychlost jízdy pro objetí, a případně i zastavit. Zároveň vidí chodcův úmysl překřížit stezku napříč ještě než k němu dojde.

Koneckonců na silnici je to v podstatě stejné, jen následky srážek s auty jsou horší. Ale neexistuje důvod, proč by chodci měli chodit vpravo. Bezpečný, plynulý a přirozený pohyb je v zájmu nás všech.

Ondra 30. 6. 2023, 09:16

Takže se pokračuje v rušení oddělených stezek a zavádění pěších zón a chodníků s povoleným vjezdem. Technicky se průjezd pro cyklistu nezmění ale je to vlastně takhle dobře?

Jiří Motýl 30. 6. 2023, 13:06
8
1

Zbyněk: Zase na nějakých preplnenych stezkách typu šíře 3-5 metrů někde podél vody si dovedu představit, že pohyb všech vpravo zajistí mnohem plynulejší pohyb všech.

Zbyněk 30. 6. 2023, 13:13
3
5

Nesouhlasím. Základem je vědět o sobě. Chodec jdoucí vpravo nevidí, zda ho někdo bude předjíždět.
Je to podhoubí pro konflikty.

Neo Moucha 30. 6. 2023, 15:33
4
1

Když pominu věčnou diskusi na které straně kdo chodí a jezdí, jsem moc rád, že se tohle místo takhle pěkně zlepšilo (až na ten vjezd skrz parkující auta). Je mi vcelku jedno, jaký režim tahle stezka má či ne, důležité pro mne je, že zmizela ta past v podobě velké díry, kterou člověk v noci vždycky zkoušel minout, ale většinou se do ní trefil ;) A těch hrbolů atd. co tady vždycky bylo...

újezďák 30. 6. 2023, 15:51

za mě je v dnešní době plné sluchátek lepší ať chodci chodí vlevo, 3/4 lidí vůbec nereaguje na zvonek nebo oslovení a je větší šance, že vás uvidí . Je to neskutečný mor a dále se to rozmáhá. Včera jsem potkal totálně vymletého koloběžkáře, předjel mě ( jel jsem zhruba 25-28 km/hodině), měl sluchátka a v ruce držel mobil a a něco na něm sledoval , dojel jsem ho na světlech kde se pochechtával něčemu vtipnému. Za mě na pokutu a zabavení koloběžky, zjevně upravené. Jak to uřídil jednou rukou moc nechápu ..

David 30. 6. 2023, 22:22
1
3

Dle zákona se po vozovce chodí vlevo. Stezka pro chodce a cyklisty má vozovku. A souhlasím s tím, že vzájemná viditelnost je lepší, než plynulost na přecpaném kousku. Většina stezek totiž ještě tak přecpaná, abychom je celé jeli krokem, není.

David 30. 6. 2023, 22:25

Jinak pěší zóna s povoleným vjezdem kol znamená max. 20 km/hod. Kdykoliv, kdekoliv. To snad raději to, co tam bylo předtím. Není to zrovna krátký úsek.

Nightrider 3. 7. 2023, 17:48
2
2

Že vlevo jdoucí chodec protijedoucího cyklistu vidí je sice hezké, ale co s tím potom má dělat? Mám na mysli stezky, kde se vedle sebe vejdou maximálně dva lidi a šance na potkání tří na jednom místě není úplně zanedbatelná. Napadají mě tři možnosti:
a) Pokračovat rovně a uhýbání nechat na cyklistovi. Potom se naskýtá otázka, na co ho tedy potřeboval vidět. A kterou z dalších dvou možností si vybere, až před ním ten cyklista zastaví, protože je v protisměru plno.
b) Uhnout doleva, jako se to dělá na silnici, když proti jede auto. Ale to nedělá nikdo - proč skákat do škarpy, když je stezka i pro chodce? Navíc stezky často mívají místo krajnice třeba zábradlí nebo řeku.
c) Uhnout doprava na protější stranu stezky. Ale tím zaprvé vleze do cesty jinému cyklistovi, který se blíží zezadu a doteďka viděl, že má na svojí straně volno, a zadruhé kdyby to měl dělat pětkrát za minutu, tak snad ani nemá smysl vracet se doleva.

David 3. 7. 2023, 17:53
2
1

Nightrider: Stezka, kam se vedle sebe vejdou max. 2 lidi je užší než chodní (min. 1,5 m). Naprosto nepředpisová. Pravděpodobně relikt dřívější snahy "deratizovat" cyklisty ze silnic. Něco takového by absolutně nemělo vznikat. Ve 3,0 m, což je minimum dle norem, by taková situace nastávat neměla. To už je jako diskuse o tom, že cyklopruh dává cyklistům "falešný pocit bezpečí". S takovou logikou bychom neměli zřizovat ani křižovatky, protože lidem na hlavní dávají "falešný pocit bezpečí", že ti na vedlejší zpomalí či zastaví a dají jim přednost...

Kuba 3. 7. 2023, 18:34
3
3

Nightrider: jo, stezka jen pro dva lidi vedle sebe je blbá každopádně, jako sdílená tuplem. Něco takového by ani nemělo vznikat a už vůbec ne ve frekventovanějších místech. Na druhou stranu chození vpravo v takovém místě taky moc nevyřeší. A na těch širších jsou IMO chodci vlevo výrazně lepší, protože na sebe s tím člověkem na kole, který se jim bude vyhýbat, celou dobu viděj a můžou reagovat na náznaky změn směru. Na takové širší stezce takový chodec vlastně nic dělat nemusí, člověk na kole by se mu měl ohleduplně vyhnout. Což mu půjde líp, když bude mít jistotu, že ho ten chodec vidí a náhle mu nevybočí do dráhy, kterou ho objíždí, protože se kola, které zezadu uslyšel až na poslední chvíli, lekl...

K6 4. 7. 2023, 21:57
4
1

Nějak nechápu, jak má fungovat to, že chodec údajně vidí, resp. potřebuje vidět cyklistu naproti, když půjde vlevo. Když chodec půjde vpravo, tak ho neuvidí? Cyklistu za sebou, který jede stejným směrem stejně neuvidí a ten ho bude místo zleva objíždět zprava. Jaký je v tom rozdíl? Bavíme se o úzkých stezkách, kam se vejdou 3 vedle sebe jen s dávkou ohleduplnosti.
Všechny stezky s doplňkovým značením, které znám, jsou značeny logicky pro jízdu i chůzi vpravo.
Kdybych měl situaci teoreticky převést na silnici s tím, že by cyklisti jezdili vlevo, tak by při objíždění cyklista i protijedoucí auto museli zastavit, dokud nebude volno v protisměru. Absurdní.

David 5. 7. 2023, 01:57

K6: standardní stezka má 3 metry šířku. To je na 3 lidi víc než dost. Vtip je v tom, že když jdete vlevo, a cyklista co jede ve stejném směru vpravo, tak vám mezi sebou zbývá cca. 1,5 metru, aniž by kdokoliv musel jakkoliv manévrovat, či měnit směr. Což je logické, protože chodec o cyklistovi přijítdějícím zezadu zpravidla do poslední chvíle netuší. Pokud jde chodec vpravo, cyklista už musí manévrovat. Kolik místa mu nechá je jen na něm a pokud je navíc někdo v protisměru, tak chodec do poslední chvíle netuší, že ho čeká "těsný průjezd".

Kuba 5. 7. 2023, 12:18

K6: já mluvím o dostatečně širokých stezkách, kde je vědět o sobě potřeba jen u těch, kteří se pohybují po stejné půlce stezky. Pak člověka, který jde pěšky, člověk na kole jedoucí stejným směrem po druhé polovině stezky vůbec nemusí zajjímat a není problém, že ho nevidí, protože ho bude míjet v dostatečné vzdálenosti. Naopak člověka na kole, který jede po stejné straně stezky, který ho tím pádem bude míjet těsněji. ten pěší člověk uvidí, protože půjde proti němu. A tím pádem se ho 1) nelekne 2) nevleze mu do cesty náhodou.
A ti dva lidé na kolech, kteří se budou taky míjet relativně těsně, na sebe maj taky celou dobu nerušenej výhled a můžou se kontrolovat, jestli se jeden z nich nechystá k nečekané kravině...

Zkrátka a dobře, považuju za nebezpečnější těsné míjení u dvou lidí, kteří se pohybují stejným směrem. Protože ten pomalejší vepředu o tom rychlejším vzadu nemusí do poslední chvíle vědět.

Proto na stezce, kde je místo pro tři, považuju za ideální, aby ti dva, kteří jedou/jdou stejným směrem, byli každý u jednoho kraje a uprostřed byl ten, který jede proti nim. Problém, co se situací, kdy dva jdou pěšky proti sobě (oba vlevo) a jeden jede na kole (vpravo) mi přijde ideální řešit tak, že ten na kole, který má za bezpečné míjení větší odpovědnost (protože oproti člověku jdoucímu pěšky je on v tu chvíli ten nebezpečnější) zpomalí tak, aby se s protijdoucím chodcem minul jindy, než u přesně u toho člověka, který jde jeho směrem.

Je to takto srozumitelné?

K6 5. 7. 2023, 13:57

Nedorozumění asi spočívá v tom, jaké stezky a v jakém městě máme na mysli. V Praze si asi víc lidi uvědomujou, že existujou smíšené stezky a taky je tam infrastruktura trochu jinde. Takhle třeba vypadá velice frekventovaná smíšená stezka v Plzni (hlavní tah centrum - jihovýchod) - mapy.cz/turisticka?pano=1&pid=72209014&newest=1&yaw=1.445&fov=1.257&pitch=-0.106&x=13.3865073&y=49.7290605&z=16

O nějakých 3 metrech si tu můžeme nechat zdát. Zde je úplně jedno, kde kdo půjde, stejně se vždycky budou míjet na těsno. Dále i na těch širších stezkách ne každý jede úplně u pravého kraje a ne každý chodí u nějakého kraje, spíš se tu musíme od chodců prosit o průjezd i na těch třímetrových stezkách, protože ta šířka přímo vybízí například k tomu jít s dvěma i třema kočárama vedle sebe. Osobně chodce míjím s největším možným odstupem, ať jdou vpravo nebo vlevo, ale rozhodně to tak nedělá každý, někteří vás minou o centimetry i na prázdné široké stezce. A pokud není místo pro 3 vedle sebe a chodec jde vlevo, tak když zrovna naproti jede několik cyklistů za sebou, musíme oba zastavit a koukat na sebe.

David 5. 7. 2023, 14:30

K6: Jako jo, na takové taky-stezce je jedno, kdo kde jde. Tam se potkat Růžičková s Pawlovskou, tak si jedna z nich musí jít zaplavat. Nicméně princip by měl být stejný, jako když se zaváděl 1,5 m povinný boční odstup od cyklisty. Když cyklistu nevidím a předjíždím ho zezadu, musím mít poviinně větší odstup, protože taková situace je u cyklistů víc nebezpečná, u chodců když nic jiného, tak víc stresující pro chodce. Pokud ho míjím v protisměru, vzájemně se vidíme a potřeba odstupu se snižuje, protože máme oba možnost adekvátně reagovat. Čím užší stezka, tím více to bude platit. Ovšem na nudli kterou jste poslal, tam by společný provoz cyklistů a chodců asi měl vyvolat oprávněné otazníky.

Vratislav Filler 21. 7. 2023, 12:17

Jako aspoň v té zadní části, od hřiště dál, mohla ta C9 být. A nebo, jestli tam nutně potřebovali pustit nějaká auta, tak B11.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské
Praha,

Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské

10. července. 2024, 1min. čtení3