Bubenské nábřeží v novém: po chodníku nebo v cyklopruhu

Publikováno: 26. července. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Autor: Martin Šnobr
Publikováno: 26. července. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Autor: Martin Šnobr

Praha nedávno otevřela nově zrekonstruované Bubenské nábřeží. Ulice získala širší chodníky i duální cyklistická opatření. V pátek 28. července na nové nábřeží naváže nově otevřená Štvanická lávka.

Výraznou změnou v ulici je úbytek jízdního pruhu pro auta směrem z centra. Nahradil ho širší promenádní chodník s obousměrným povoleným vjezdem cyklistů. Lidé na kole mají vjezd povolen i na krátký úsek chodníku přímo u vchodu do holešovické tržnice, kterou je do budoucna plánován možný průjezd v koridoru A312.

Ulicí prochází nadřazená cyklotrasa A1, která v terénu ale ještě nebyla vyznačena.

Opatření pro slabší a zkušené

Bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) na svém Twitteru uvedl, že chodník má sloužit pro slabší a pomalejší cyklisty. Opatřením pro zkušené a rychlé je naopak cyklopruh, který vede vozovkou podél tramvajové trati. Zajímavostí je, že podle původního návrhu města měl být široký pouze 1,25 metru. Po připomínkách spolku AutoMat (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.), který žádal bezpečnější řešení, město cyklopruh rozšířilo na 1,5 metru.

U zastávky Holešovická tržnice jsou cyklopruhy v obou směrech přerušeny. Cestou z centra je možnost projet zastávkou po legalizovaném chodníku (před i za zastávkou je sjezd/nájezd) či zvolit jízdu mezi kolejemi. Cestou do centra člověk zastávku překoná po vyvýšené vídeňské zastávce spolu s auty.

Návaznosti

Na západní straně končí Bubenské nábřeží na křižovatce s Argentinskou. Její rekonstrukce přinesla zkrácení přechodů a jejich doplnění o cyklopřejezdy. Díky tomu tak byly propojeny dosavadní cyklochodníky podél Argentinské s cyklochodníky u Hlávkova mostu. Nově tak lze zcela legálně mimo provoz překřížit holešovický poloostrov severojižním směrem od Těšnova až po Pelc-Tyrolku.

Uprostřed ulice na nábřeží navazuje pomocí přechodů s přejezdy téměř otevřená Štvanická lávka. Celý prostor je vydlážděn hladkou řezanou dlažbou a umožňuje legální jízdu jak po chodníku, tak ve vozovce – v cyklopruhu.

Na východní straně nábřeží končí spolu s rekonstruovaným úsekem jak cyklopruhy, tak legalizované chodníky. Dále je tak třeba pokračovat přímo ve vozovce ulice Komunardů.

Za zmínku také stojí sjednocení šířky jízdního a cyklistického pruhu ve směru do centra. To by mělo zajistit přehlednější podmínky pro vzájemné míjení automobilů a jízdních kol. V minulosti se zde šířka jízdního pruhu průběžně měnila, což při současné přítomnosti obruby zamezující vjezd na tramvajový pás mohlo vést ke kolizním situacím.

Stačí to?

Radní pro dopravu Prahy 7 Pavel Zelenka (Praha 7 sobě) na realizaci vyzdvihnul, že se v cyklopruhu podařilo udělat kanálové vpusti kolmo na směr jízdy a dlážděný odtokový pásek zúžit na 25 centimetrů. Barbora Soukupová (Piráti), předsedkyně pražské cyklokomise, naopak úpravy částečně kritizovala: „Kanál je to fajn, ale zrovna tady je to fakt málo! Jsme na nadřazené cyklotrase A1, tady by měla být oddělená cyklostezka a ne nevyhrazený cyklopruh s rizikem pádu pod tramvaj. Přitom by se vešla. Uplynulé měsíce také jasně ukázaly, že tu vůbec nemusí být automobilový provoz.“

Z chyb realizace lze zmínit málo snížené obruby, které zcela nelícují s vyznačenými cyklistickými přejezdy, nebo natočení značek povolujících jízdu po chodníku takovým způsobem, že jsou jen velmi obtížně viditelné pro lidi přijíždějící na kole. Ve směru do centra navíc už tak úzký (1,25 m) cyklopruh zmenšuje dlážděný odtokový pas, který se nepodařilo zúžit.

Pokud člověk přijíždí z holešovické ulice Komunardů, zjistí, že nájezd na jižní legalizovaný chodník téměř není možný. Bylo by nutné za zatáčkou překřížit všechny pruhy i tramvajovou trať. Při záměru pokračovat po jižním cyklochodníku k Hlávkovu mostu je tak vhodné dojet cyklopruhem až před Holešovickou tržnici a zde se na cyklochodník napojit po vyznačeném cyklopřejezdu.

Před holešovickou tržnicí ve směru do centra vozovka zatáčí od ostrůvku v poměrně ostrém úhlu a většina aut tak do cyklopruhu pro zmírnění zatáčky zajíždí. A to i v řazení před semaforem.

Kudy budete po novém Bubenském nábřeží jezdit?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře v Praze.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Kuba 26. 7. 2023, 09:25
29
2

V tomto miste a pri kompletni rekonstrukci ulice je tento vysledek strasliva ostuda vsech zucastnenych. Magistratu, P7, IPRu...

Tomas J 26. 7. 2023, 09:50
9
1

Tajné neviditelné značení nájezdu na legalizovaný chodník před zastávkou mě dostalo. Pro koho asi mělo být určeno?

Ondra 26. 7. 2023, 10:32
18
2

Zase duální infrastruktura, nepochopení toho, jak má správná infra vypada. Představte si, že by se takhle stavělo pro auta, pro ty co se bojí a pro odvážné. Prostě blbost. Někdy si říkám, ať teda povolí jízdu na chodníku všude, když to teda berou jako bezpečné především pro chodce a bude klid.

Klement 26. 7. 2023, 11:45
16
1

Proc se tak boji delat oddelene cyklostezky? Ocenili by to vsichni zucastneni. V teto ulici je na to mista vic nez dost, a penez by stalo srovnatelne. Je to jen o zvyku? "Takhle se to v Praze prece nedela?!"

MaT 26. 7. 2023, 15:12
10
1

Klement: Tak zatím si to zkusili na Smetanově nábřeží, to je takový pilotní provoz... To se musí ale nejdřív nějakou dobu zkoušet, pak udělat nějaké studie, které to vyhodnotí a tak...

Já bych byl otpimista - myslím, že třeba za nějakých 5-10 let bychom se nějaké další realizace mohli dočkat. :-)

Kuba 26. 7. 2023, 19:43
11
1

MaT: a za nějakých sto, dvěstě let tímhle tempem budeme mít jakž takž použitelnej základ. Hurá! Sláva!

Marcus 26. 7. 2023, 23:52

Hadam, ze chodnik je pro dedikovanou stezku uzky. Rozsireni by ale jiste melo tradicni problem se stavebnim povolenim, nebo sirkou pruhu pro autobusy a tanky. Velke zklamani. Dokonce bych pochopil i vylozene pesi zonu na te casti nabrezi a cyklo pouze zleva po Argentinske. Ale skutecne me nenapadlo, ze po tak dlouhe uzavirce se tam vrati auta. Zacinam se bat, aby pred Filharmonii smerem k Vltave nebylo nakonec parkoviste :-D

Jenda 27. 7. 2023, 11:46

No nevím… Včera jsem jel podél tržnice jak je úvodní fotka v článku (https://mestemnakole.cz/app/uploads/2023/07/MS_MNK_Bubenske_nabrezi_2023_OCP_chodnik_mozaika2-1536x1152-c-default.jpeg) a ten pruh je dost úzkej a ten pruh vlevo taky, takže auta předjíždí s dost malým odstupem. A naopak když jedu z Bubenského nábřeží a chci zahnout doleva do Argentinské, tak se musím přes pruh. Doprava/rovně zatím moc lidí nejezdí, ale to se asi může změnit…

Jako já jsem zvyklej, ale přijde mi to fakt dost advanced a tady bych ani neměl Kubovi za zlé že to je pro něj fakt moc hardcore.

RH 27. 7. 2023, 13:11
4
6

To, co vzniklo na Bubenském nábřeží je opravdu "zajímavé." Holešovice jsou tepelný ostrov Prahy, a proto bylo třeba všechno vydláždit, proč tam vysadit nějaké stromy... a řešily se jen potřeby cyklistů, kteří samozřejmě zase nejsou spokojeni. Co říct na, cituji "Uplynulé měsíce také jasně ukázaly, že tu vůbec nemusí být automobilový provoz.“ Jasně, auta jezdila Jateční, tedy pod okny obytných domů anebo přes Dělnickou, tedy zase mezi obytnými domy... To, co se s dopravou děje v P7 je opravdu do nebe volající... Kvituji zpomalení dooravy mezi domy na 30 km/h, ale často mám pocit, že to dodržuji jenom já, nikdo to nekontroluje, tedy zřejmě ani nepostihuje...

Martin Šnobr 27. 7. 2023, 15:15

@RH – samozřejmě, absenci stromů nebo alespoň nějakého pásu zeleně také považuji za velký nedostatek. To v článku ale nebylo zmíněno, protože jsme magazín především o cyklodopravě :)

Kuba 27. 7. 2023, 18:30

RH: nejsou spokojení, protože tohle duální řešení je prostě nahouby. Pro všechny, zdaleka ne jen pro lidi na kolech. A ne, neřešily se primárně jejich potřeby, tohle přesně vzniká tím, že se lidi na kolech řeší až na závěr jako doplněk v prostoru, kterej zbyde po všem ostatním. Teoreticky tam sice člověk na kole může jet v šířce několika metrů, což vypadá pro neznalého luxusně, ale prakticky z těch x metrů šířky není ani centimetr prostoru, kde by se jelo pohodlně. Být tam rozumné fyzicky oddělené cyklopásy pro oba směry, zabralo by to ve výsledku nejspíš výrazně míň šířky než tenhle paskvil a mohl zbýt prostor i na zeleň.

Kuba 27. 7. 2023, 21:57

Jenda: ono to není o kdovíjaké pokročilosti. Pravda ty tramvaje tam budou směrem po proudu asi celkem děsivé a i nějakou tlakovou vlnu udělaj, ale i na to se dá zvyknout. Jsou děsivé, ale aspoň se drží v kolejích a tedy v předvídatelné trase.

Ten problém totiž není v tom, že bych tudy nezvládl projet a udržet se v tom pruhu. To v pohodě zvládám s jistotou. Problém je v tom, že v takovém pruhu je člověk vydán všanc řidičům automobilů, mezi kterými je spousta ohleduplných, ale bohužel i řada totálních prasat. A za těchto okolností, i když bych tudy samozřejmě projet zvládnul i) nevím, proč bych si něco takového měl způsobovat ii) nikdy tudy se mnou nepojede moje žena a iii) nesvěří mi na takovou infrastrukturu na kolo naše dítě, iv) když budu po takové infrastruktuře jezdit, bude to s vědomím, že se o mě žena bojí, kdykoli na kolo sednu. Tyhle důvody dohromady pak celkem samozřejmě vedou k tomu, že kolo použiju jen v menší části cest, na které bych ho použil při lepší infrastruktuře.

Jenda 27. 7. 2023, 23:37

Kuba: Tj. bojíš se, že tě přehlédne, vjede do toho ochranného cyklopruhu a sundá, zatímco kdyby to bylo výškově oddělené, tak se zarazí kolem o obrubník (nepojede pod dostatečně ostrým úhlem, aby na obrubník vyjel)? Kolik takových nehod se stává?

Ad. i) Způsobuju si to kvůli tomu, že je to rychlejší a pohodlnější než jiné alternativy (což je u mě asi jenom jít pěšky).

Kuba 28. 7. 2023, 07:57

Ani ne tak prehledne jako spis ze bude ignorovat pruh a myslet si, ze ma auto tak pod kontrolou, ze par cm mezi zrcatkem a koncem riditek musi stacit. Byt tam obrubnik, bude si davat bacha a rezervu, aby si neodrel disky, na tech mu totiz narozdil od nejakeho cyklisty zalezi...

Karel 17. 11. 2023, 22:53

Krásný sponzorovaný článek. Každý člověk co kdy sjel z Hlávkova mostu si musí říct že se dostal na omalovánku dětí ze školky. Čeká ho hned 5 pruhů ciklisté zprava, zleva na 3 proudé silnici. Takovou blbost bych nenavrhnul ani po řádném flámu. Tento výplod hraničí se šílenstvím a řadí se spíše mezi abstraktní umění než přehlednou a bezpečnou silniční infrastrukturu, naštěstí ciklisté mají pud sebezáchovy a většinou jsem je tudy projíždět neviděl, protože nehoda je zde téměř zaručená.

Jenda 18. 11. 2023, 02:54

Jaké jsou nějaké konkrétní scénáře té téměř zaručené nehody? Jezdím tam pravidelně několikrát týdně a nikdy jsem neměl pocit, že by byl nějaký problém byť i jen "těsně". Jezdím především z mostu (od Florence) a pak odbočuju do Argentinské, a naopak z Argentinské pod mostem a šnekem na most, ale občas absolvuji i všechny ostatní možnosti.

Jenda 24. 11. 2023, 19:03

Super, tak se mi to dneska stalo. Taková race condition, najížděl jsem do „levého“ cyklopruhu (Florenc → Argentinská) a nějaké auto současně přejíždělo z průběžného pruhu do pravého a potkali jsme se. Myslím si, že jsem do toho pruhu najel o trošku dřív než on začal odbočovat a tak mi měl dát přednost, ale bez videa těžko soudit.

Kolo osmička, já díky zimě - tlusté rukavice, nákolenky - v pohodě, jinak bych se odřel. Řekl jsem že jsem OK a nechal jsem ho jet bez identifikace, nemám náladu kvůli škodě pár stovek někoho nějak popotahovat a kdo ví jak by se dokázala vina.

Už poněkolikáté mě zachránila SPDčka (řízený pád místo neřízeného letu), tohle by mělo být povinné, ne helma :)

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Další nové cykloobousměrky v Praze
Praha,

Další nové cykloobousměrky v Praze

23. května. 2024, 2min. čtení