Na předpolí Čechova mostu vznikne cyklopřejezd i vídeňská cyklozastávka

Publikováno: 21. srpna. 2023, 2 min. čtení
Aktualizováno: 26. srpna. 2023
Úvodní foto: Úředni deska hl. m. Prahy
Publikováno: 21. srpna. 2023, 2 min. čtení
Aktualizováno: 26. srpna. 2023
Úvodní foto: Úředni deska hl. m. Prahy

Praha startuje rekonstrukci tramvajových zastávek Čechův most. Cílem je jejich bezbariérová úprava a zvýšení komfortu cestujících MHD. V rámci rekonstrukce má zároveň vzniknout nový cyklopřejezd a teprve druhá tzv. vídeňská cyklozastávka v Praze.

Cyklopřejezd vznikne spolu se zcela novým přechodem pro chodce na západním rameni křižovatky, kde doposud možnost překonání křižovatky zcela chyběla. Napojí tak frekventované cyklotrasy ústící z Letenských sadů do vozovky Čechova mostu. Své využití najde především pro jízdu směrem do centra.

Tramvajové zastávky Čechův most budou nově přestavěny do podoby pojížděných zastávkových mysů, tzv. vídeňských zastávek. Ty i přes umožnění průjezdu vozidel skrze prostor zastávky zajišťují bezbariérový přístup k tramvajím.

Zatímco zastávka ve směru do centra bude v podobě klasické vídeňské zastávky, kterou bude pojíždět veškerá doprava, zastávka ve směru z centra bude v podobě tzv. vídeňské cyklozastávky. Mys bude pojížděn pouze lidmi na kolech, zatímco ostatní doprava bude zastávku objíždět kolejištěm.

Jedná se teprve o druhou vídeňskou cyklozastávku v Praze. První vznikla v roce 2014 v návaznosti na stoupací cyklopruh ve Francouzské u zastávky Krymská.

Díky podobnému řešení je umožněn průjezd cyklistů bez nutnosti křížení tramvajových kolejí. To je zvláště v kombinaci se zvýšeným automobilovým provozem poměrně nepříjemný manévr. Vídeňská cyklozastávka pak bývá volbou především v případě stísněnějších podmínek, pokud není možné vytvořit klasický objezd za prostorem zastávky.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Ondra 21. 8. 2023, 07:53

Skvělé. Bylo tohle OOP na úřední desce ? Nějak mi uniklo.

Kuba 21. 8. 2023, 09:09

Hezky, ale uprimne, vyuziju z toho asi jen ten prejezd, po tom nabrezi mimo cyklojizdu asi nepojedu. A1 od Strakovky po proudu je bohuzel hodne o adrenalinu a vubec o pohodli, ktere by clovek od "nadrazene trasy" cekal (kdyby neznal Prahu a jeji cykloalibismus).

MaT 21. 8. 2023, 21:21
13

Já se těším hlavně na ten přejezd. Začal jsem tudy v posledním roce jezdit z Letné, dříve jsem hodně jezdil Chotkovou, ale tohle je asi rychlejší a člověk se vyhne docela dlouhému úseku po kostkách na Klárově.

Ale mělo to právě své mouchy - jak po sjetí dolů od Hanavského pavilonu se dostat na Čechův most. To tedy bude asi řešit ten cyklopřejezd na západním rameni křižovatky. Taky aspoň u něj zmizí kus toho zábradlí.

Kdyby se ještě dalo něco udělat s těmi pár schody, bylo by to také fajn. Třeba nějakou o něco širší rampu. Podle mě tam ty schody jsou stejně dost zbytečné, vzhledem k tomu, jak je pak ten kopec dál strmý.

A ještě jedna věc - po A1 sice nejezdím moc často, ale když už jsem tam párkrát jel, tak jsem měl dost dilema, jestli jet pod mostem, jako auta - kde je to ale dost úzké a auta mě tam dost dobře nemůžou předjet a někteří řidiči jsou z toho nervózní. Resp. ono by tam možná místo bylo, ale to by tam nesměly parkovat ty autobusy, jak jich tam pár za sebou parkuje, tak toho místa už moc nezbývá a já těm autům pak nemám kam uhnout. No a nebo jet horem, jenže tam je pak přikázaný směr jízdy vpravo na most, rovně smí dle doplňkové tabulky jezdit jen MHD. Co takhle tam umožnit jet rovně i cyklistům?

Pavel 21. 8. 2023, 21:30

MaT: stejný problém je i u podjezdu pod Štefánikovým mostem. Řidičům musím uhybat do odst. pruhu pro autobusy, kde jsou navíc kostky. Pokud jedu předpisově, řidiči ztrácí nervy a snaží se předjet nebo nějak nevybíravě dávat najevo, že v "jejich" pruhu nemám co dělat.

Lukáš M 22. 8. 2023, 14:38

také mám stejnou zkušenost s tím podjezdem pod Štefánikovým mostem. Jednou jsem to řešil tím, že jsem se klidil úplně nalevo. Je tam kus asfaltu, kde mohu schovat část sebe a kola. Zbytek pruhu se rozšířil dost aby oni mě předjeli dobře. Normálně jím dávám přednost na začátku a pak si trvám na svém tempu.

Mus 22. 8. 2023, 16:11

Podjezdy jsou naprd. Troubeni, těsný předjetí, taky jsem zkoušel jet vlevo. Jedno z nejhorších míst v Praze. Garance zážitku.

Dá se jet tím cykloprejezdem na zelenou rovnou na most? Nebo k čemu je?

A co na druhé straně? Stává se, ze prijedu od Pařížské a pak chci na Dvořákově nábřeží na naplavku. Mám vlastně dvě možnosti - přejet ten přechod za hotely a jet po chodníku (chodnik není legální, vjezd na ostrůvek nepříjemný s autama za sebou) nebo 2) přejet dvojitou čáru u vjezdu na naplavku kousek dal - proč tam je vůbec dvojitá? Není to žádná dálnice a není tak takovej provoz jako mozna před 20 lety

Petr Dlouhý 22. 8. 2023, 16:13

Podle mě jsou ty podjezdy jedno z nejhorších míst pro cyklisty v Praze.
Napsal jsem na to téma několik podnětů, ale myslím, že jsem ani nedostal odpověď.

Přestože normálně se snažím vyhýbat se chodníkům bez povolení jízdy cyklistů, tak tady už jsem na to rezignoval a jezdím celou cestu po chodníku (v obou směrech).

Jiří Kadlec 22. 8. 2023, 23:17

Nový cyklopřejezd místo zábradlí se bude hodit, super vylepšení pro jízdu z Letné přes most do Pařížské.
Podle plánku chápu dobře, že nově bude pro cyklisty legální jet od západuhorem přímo (vidím na západním předpolí křižovatky přesunuté stání pro cyklisty) takže se nebude muset jet spodem nepříjemným pojezdem s parkujícími autobusy? Bude tam pro cyklisty speciální semafor aby mohli jet rovně?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat