Cyklostezka podél dálnice A1 poblíž Amsterdamu a odbočka do sídliště IJburg

Publikováno: 13. září. 2023, 2 min. čtení
Aktualizováno: 24. září. 2023
Úvodní foto: Václav Kříž
Publikováno: 13. září. 2023, 2 min. čtení
Aktualizováno: 24. září. 2023
Úvodní foto: Václav Kříž

Kdekoliv vás cyklostezka dovede k dálnici, dálnici také bezpečně a komfortně překříží. Mnohde cyklostezka pokračuje i podél dálnice. Tentokrát ukážu příklad cyklostezky (vč. mostu) podél dálnice včetně cyklostezky-odbočky do rozvíjejícího se amsterodamského sídliště IJburg.

Většina nizozemců po cyklostezkách v okolí této složité křižovatky nepojede. Dojíždí-li, dojedou na kole k vlaku několik kilometrů od svého bydliště, zaparkují kolo, a území tohoto článku prosviští vlakem. Nebo dojíždí (či občas jedou) přes území tohoto textu autem či autobusem. Přesto je důležité, že mosty, cyklostezky a cyklopřejezdy zde existují. Používané jsou, mírně odlehčují automobilové i veřejné dopravě (to je vědomý záměr). Zacelují cyklistickou síť mezi městy. Dávají garanci, že na kole vždy krajinou půjde někudy projet. Nejhorší, co při jízdě krajinou „hrozí“, je zvládnutelná zajížďka, nutnost platit za přívoz, protivítr a déšť.

Galerie na Google streetview začíná zde. Zachycuje provoz na mostech, cyklostezkách a cyklopřejezdu. Cyklostezka podél dálnice A1 vede z východu na západ. Odbočka do sídliště IJburg přibližně na sever. Cyklopřejezd a cyklostezka vedoucí na jih existuje a v galerii mi chybí. Fotky jsou ze srpna 2012, září 2014 a srpna 2015. V srpnu 2012 odbočku do sídliště IJburg ještě stavěli: most měli připravený na břehu plavebního kanál Amsterdam – Rýn. V září 2014 byla odbočka do sídliště IJburg již hotová.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Komentáře k článku

Zdenek X 13. 9. 2023, 08:52

Nevim, co ma tahle serie clanku naznacit. Zatim mam pocit, ze cilem je ukazat, ze pro cyklistiku lze zaasfaltovat krajinu (a udelat hromady zemnich praci, udelat semafory, nakladne prechody, hromady znacek, osvetleni (sviti a spotrebovava energii?), nepouzivane stojany uprostred poli, ...) uplne stejne neefektivne, jako se deje u aut. Vzdyt tam je vzdy par cyklistu, kteri se na snimcich opakuji. Ani na Google maps na leteckych snimcich v teto oblasti napocitate cyklisty na prstech jedne ruky. Celkem bych rad, aby se treba postavil Temelin a nebo aby moje deti dozily toho, ze dojedou od nas do Prahy po moderni trati (Kladno-Praha; spolu s tisici obyvateli Kladna dojizdejicimi nyni auty a autobusy), nez aby se penize vyhazovaly timto zpusobem (kolik ze je planovany schodek rozpoctu na 2024?)

Nove mosty maji sirsi chodniky i u nas. Nejsem zadny nadsenec pres mosty, z toho co jsem nekdy projizdel si pamatuji napriklad tohle

https://shorturl.at/brw08

vs

https://shorturl.at/gBPVX

Jiří Motýl 13. 9. 2023, 09:46

Cílem autora je přinést krátké reportáže z míst, o kterých se v souvislosti s holandskou cyklistickou infrastrukturou nikde tolik nepíše. Na rozdíl od slavných míst jako je třeba podjezd amsterodamskeho nádraží. Myslím, že snahou autora není ani nějaký apel na kompletní převzetí nizozemského modelu, který i vychází z jiných podmínek a tradic, jako ukázání konkrétních míst s detaily, které mohou posloužit jako inspirace. Zde třeba zakomponovaní cyklistické prostupnosti do velkých dálničních staveb. Myslím, že třeba obec Stěžery by mohla závidět, abych zmínil jeden mediálně známý příklad.

Zdenek X 13. 9. 2023, 10:17

@J.Motyl: soudim pouze podle clanku a fotek: ve Stezerech zakomponovani do dalnicni site probehlo v poradku, na moste (a v okoli v radu jednotek stovek metru) je cyklostezka. Projektant casti komunikace zasazene stavbou dalnice na cyklistiku myslel, a uprava byla zrejme zaplacena v ramci vystavby dalnice. Jestlize obec ocekavala, ze se pri stavbe dalnice postavi i (nesouvisejici) cyklostezka na celem useku Stezery - HK, potom se prepocitala. To bude muset zaplatit ze sveho (obecne z jinych prostredku). Musim rici, ze bych to obyvatelum pral, to co je videt na mostu je asi kapacitne odpovidajici potrebam a moc se mi to libi (narozdil od toho, co vidim na fotografiich p.Krize). Obec cyklostezku nakonec mohla udelat jiz davno.

Jiří Motýl 13. 9. 2023, 10:30

Zdenek X: Kéž by se to ale obešlo bez zdržování dálnice a hrozbou neprodání pozemků: https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy/obec-stezery-odmitla-prodat-dva-pozemky-pro-dostavbu-dalnice-d11.A140813_145330_hradec-zpravy_pos

Kolik je asi takových obcí, co by stezku chtěli, ale nemají vlastní peníze a ani pozemky pod dálnicí, kterými by mohli vytvářet takovýto enormní tlak, který se dostane až do celostátních médií?

Nevím, spekuluju, ale na tomto případě mi nepřijde, že by to byl standard, který jde hladce. A to se bavíme o dálnici u HK, tedy lokálního cyklomesta.

Zdenek X 13. 9. 2023, 10:30

J.Motyl: prominte, ze jeste navazuji. Fotografie z Nizozemi ve me vzbuzuji pocit megalomanskeho projektu prosazovaneho bez ohledu na potreby. Vami zminovane Stezery jsou problem lokalni. Jestli se 2000 obyvatel nedokaze dohodnout, zadat, vybudovat (a treba i s temi zatracenymi dotacemi, urcite za ty desitky let nejaky vhodny dotacni titul se nasel) cyklostezku, po ktere touzi, co tim? Asi to nebyla jejich priorita, mozna fakt cekali na tu dalnici a pocitali s tim, ze to nebude z jejich penez. Ale maji se takove cyklostezky planovat na urovni kraje ci statu? Kazda vesnice na stezce, bez ohledu na to, jestli bude pouzivana (protoze kraj ani stat tak dobrou znalost o mistnich podminkach a potrebach jednotlivych obci nema)? To mi pripada jako nesmysl. Nehospodarny nesmysl.

Zdenek X 13. 9. 2023, 10:49

J.Motyl: Ted ctu vas prispevek z 10:30. Nakonec to tedy asi dopadlo dobre, ta cyklostezka na moste a v okoli byla (pravdepodobne) zaplacena spolu s dalnici. Ano, melo vliv, ze obec mohla stat trochu pritlacit ke zdi. A mnoho obci takove moznost nema, souhlas. Ale porad nevim, jak to chcete na urovni statu protlacovat. Pripada mi lepsi to nechat na obcich. Nektere jsou na tom budou lepe, jine hure, ale kdyz do toho bude zasahovat stat, bude to nakonec i v obcich delat zlo. Napriklad kdyz hlavni prekazkou bude dohoda s nejakym lokalnim vlastnikem pozemku.

Jak uvadim vyse: osobne mi to pripada, ze obec se jednoduse prepocitala.

Nightrider 13. 9. 2023, 13:45
6
1

Hromady osvětlení? Co vidím na fotkách, tak většina z těch lamp osvětluje i dálnici a byly by tam, i kdyby cyklostezka nebyla. Zaasfaltovaná krajina a nákladné zemní práce? Jeden pruh pro kola vedle čtyř pruhů pro auta (na stejných náspech a mostech, takže se nic nekopalo výhradně kvůli cyklistice) podle mého názoru není až taková zátěž navíc. Bez cyklostezky by tam nic jiného než dálnice nebylo, takže bez auta zajížďka několik kilometrů. Pár cyklistů, kteří se na fotkách opakují? Samozřejmě, když je to nafocené během jednoho průjezdu. Celkově málo cyklistů? Ano, ZATÍM, dokud ještě nestojí to sídliště na Strandeilandu (zhruba stejně velké jako celý Ijburg), pro které je tohle přímá a pro všechny praktické účely jediná spojnice s Diemenem. Myslím, že tohle je nejdůležitější myšlenka celého článku: napřed postavme kapacitní cyklostezku a až potom sídliště, které má obsluhovat. Ne jako u nás, kde nejdřív postavíme sídliště a za pár let zjistíme, že by se nám moc hodila cyklostezka, jenže se nám tam nevejde, protože uliční profil, parkování, kanalizace, stromořadí a vlastnictví pozemků.

Martin7 13. 9. 2023, 14:08

Jezdil jsem na kole vicemene pravidelne po moste po cyklostezce na dalnici A1 mezi Bijlmerem a Muidenem skoro rok. I jinde po vychodni casti Amsterdamu. Rad bych dodal, ze po cyklostezce jezdilo podle me dost cyklistu mezi Muiden a Amsterdamem. V Holandsku jezdi dost lidi na kole i v zime. Myslim, ze stejne hodne jako v lete. Co tim chci rict - neznam vsechny faktory, proc jezdi hodne lidi na kole v Holandsku, ale myslim, ze sit cyklosezek je jednim z faktoru, ktery to podporuje. Byl bych rad, kdyby cyklostezky u nas byly propojene. Nemusim mit luxusni cyklostezku, ale propojeni je pro me jednim z duvodu, proc jet na kole do prace.

Zdenek X 14. 9. 2023, 08:18
1
1

@Nightrider: ok, neznam situaci, jestli velikost stezek, krizovatek, prejezdu odpovida budoucim potrebam, proc ne. Jenom bych tolik nekopal do CR: asi neni prekvapive, ze pri vybudovani noveho ostrova je ucelne a snazsi myslet na ruzne navaznosti, nez kdyz se musite pohybovat v realite (napriklad) Prahy a Stredoceskeho kraje, kde je vetsina jiz nejak vlastnena, existuji (nebo take ne) uzemni plany apod.

S "hromadou osvetleni" jsem se mylil. Pri proklikavani na google maps jsem vybral toto misto https://shorturl.at/nsyB1 , kde je osvetleni specialne pro cyklostezku, ale ted zjistuji, ze jsem takove misto trefil nahodou, na jinych mistech osvetleni pouze pro stezku neni.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Pohlednice z Nizozemska