V Praze-Radotíně byla otevřena nová lávka podél železniční trati

Publikováno: 01. září. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Správa železnic
Publikováno: 01. září. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Správa železnic

V pražském Radotíně byla otevřena nová lávka pro pěší a pro cyklisty, která lidem umožní vyhnout se frekventované ulici Výpadová. Akci realizovala Správa železnic v rámci rekonstrukce místního nádraží, o náklady se napůl rozdělila s hlavním městem.

126 metrů dlouhou, 3 metry širokou lávku tvoří ocelová konstrukce. Lávka pro pěší a cyklisty nahrazuje úrovňový přejezd, který se zde nacházel před rekonstrukcí železniční trati. Propojuje náměstí Osvoboditelů, modernizované nádraží s podchodem železní trati, školský areál, sportoviště a odpočinkovou zónu.

„Stavba bude mít zásadní pozitivní vliv na bezproblémový a bezpečný přístup radotínských dětí do školní oblasti,“ uvedla mluvčí městské části. Podle dřívějších informací vyšla na více než 30 milionů Kč. „V Radotíně jsme dnes společně s magistrátem a místní radnicí otevřeli lávku, která pěším a cyklistům nahradí přejezd zrušený při modernizaci stanice a trati. Využívat ji budou také školáci a sportovci mířící do areálů za tratí,“ doplnil ještě při příležitosti otevření ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Na lávku byla přeložena současná městská cyklotrasa A11. Ta z Řeporyjí vede přes Zadní Kopaninu, pokračuje Radlickým údolím, centrem Radotína (Prahy 16), dále přes Berounku a do Zbraslavi. Výsledná trasa cyklotrasy A11 bude nepřímá a s velkými zajížďkami oproti nejpřímějšímu možnému spojení.

Lávka je součástí řady úprav v oblasti, které jsou součástí projektu tzv. Nového centra Radotín. To by mělo vzniknout v místě staré výtopny v samém centru Radotína. V plánu je zde stavba nové radnice i nového náměstí.

Lávka přes Berounku

Město oficiálně otevírá také lávku přes Berounku, která nahradila předchozí lávku ve špatném technickém stavu. Nová lávka je širší a má odlišnou architektonickou a konstrukční podobu. Fyzicky byla lávka přes Berounku otevřena již od jara letošního roku, magazín Městem na kole ji detailněji představil v článku „Obrazem: Staronová lávka v Praze-Radotíně„.

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře v Praze.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Tomáš 1. 9. 2023, 15:47
2
1

No, teda na fotce, kde jsem s dalšími devíti pány a nikým jiným v saku, bych tedy být nechtěl.

Timur 1. 9. 2023, 16:09

Sice příšerná ilustrační fotka jako z devatenáctého století, ale zároveň skvělá stavba za kterou jsem rád :)

Jiří Motýl 1. 9. 2023, 21:20

Update 21:15 - doplněny další fotografie samotné lávky.

Zbyněk 2. 9. 2023, 08:59

Už podle zveřejněných fotek se dá tušit, že novostavba podchodu navazujícího na lávku má sotva tři metry šířky. Odbočení na lávku tipuji odbočením o devadesát stupňů o roh toho podchodu.
Na kolizní situace máme zaděláno. Splněno.

Kuba 2. 9. 2023, 21:05

Značka konec cyklostezky nebo cyklisto, veď kolo za tam bude a) do týdne b) do měsíce c) do tří měsíců.

Zdenek X 3. 9. 2023, 15:13

@Zbynek: ja tam tedy jel naposledy nejmene pred dvemi lety, ale tusite napriklad, ze ten prijezd k podchodu vzdy vedl po chodniku mezi zdi a plotem (zrejme po obou stranach soukrome pozemky), ktery ma cely kolem 3 metru sirky?

Jasne, starosta Radotina, ktery "platil" pulku tehle investice. dlouze vymyslel, jak to "posrat". Detem chodicim do skoly/mistnim na nadrazi to pomuze (nakonec i na tom kole pri bezne opatrnosti nutne pro jizdu po chodniku/podchodem), cyklisti jedouci ze zapadu a severu tam stejne nepojedou (neznam nikoho, kdo by sledoval maluvky typu "trasa A11"), ale na Mestem na kole to rovnou odsoudi. Jesteze clovek z vlastni praxe vi, ze jezdit na kole lze, jinak by si mohl myslet, ze po Praze jedine autem.

Jiří Motýl 3. 9. 2023, 16:15

Zdenek X: Kde v článku kolegy vidíte nějaké větší odsouzení? Informace o nepřímém vedení cyklotrasy (pokud tím odsouzením myslíte toto) rozhodně není dominantní a ani s ní není jakkoliv dále argumentováno, větší část textu je věnována pozitivům, včetně úvodu.

Tomáš 3. 9. 2023, 16:19

Jiří Motýl: já myslím, že Zdeněk X reaguje na komentář Zbyňka, ne na článek.

Zdenek X 3. 9. 2023, 16:46

@J.Motyl: jak rika Tomas, reaguji na Zbynka. Jestlize to vyznelo/vyzniva jako namitka proti clanku, omlouvam se, nebylo to tak mysleno.

Zbyněk 3. 9. 2023, 20:02

ZdenekX: Jak je zmíněno v článku, lávka a rozšířený podchod je zejména náhradou zrušeného přejezdu. A náhradou zoufalou. Podchod pod tratí, tedy žádný soukromý pozemek, do kterého z obou stran ústí směrově zalomená přístupová cesta má jen tři metry na šířku. U Restaurace Rozmarýna, kde se připojuje stoupající lávka vznikl kolizní bod. V Radotíně je jediná ZŠ a tím podchodem nejspíše půjdou všechny děti z "novějšího" sídliště.

Já nemám problém jezdit po ulicích jako je Výpadová. Jsem rád, že i vy je zvládáte. Ale s dětmi, nebo až budu starší, tak budu preferovat jiné, pomalejší tempo. A pro něj u nás na rozdíl od Německa a dalších států, které jsem v posledních letech navštívil cesty nevznikají. A to systémově. Jen v Praze se za poslední leta propáslo plno příležitostí v rámci rekonstrukcí dráhy. Eden, Zahradní Město, Podbaba, Klánovice, Uhříněves, Hostivař, tam všude překonání tratě problematické bylo a je i nadále.
Nevím čím to je, že bezpečné, přehledné, intuitivní a příjemné prostředí, z pohledu chodce i cyklisty u nás vzniká spíše vyjímečně.

Ještě pro úplnost dodávám, že podchodů je v Radotíně víc, z těch tří, které prošly rekonstrukcí stanice je legálně průjezdný jen ten mnou kritizovaný u nové lávky přes Výpadovou u restaurace Rozmarýna. Průjezdný na kole mohl být i podchod do Vrážské, ale to by musel být o trochu širší a se zakulacenými nárožími, tak jak je standartem mimo ČR.

Pokud považujete za ideální výsledek (nevím přesně) miliardové investice třímetrový podchod se zalomenými přístupy, Výpadovou, nebo vést kolo podchodem pod nádražím, tak se neshodneme.

Zdenek X 4. 9. 2023, 12:58

@Zbynek: mohu pouze znovu zopakovat, ze jeli pristupova cesta k trati o sirce cca 3 metry mezi soukromymi pozemky (a lavka pravdepodobne take), zase me tolik neprekvapuje, ze podchod ma sirku podobnou. Ano, asi nejaky radius misto rohu smerem k lavce by byl vhodny.

Zdali je vysledek miliardove investice idealni, se neodvazuji hodnotit, nebot vubec netusim, ceho se investice tykala. Reaguji pouze na jeden podjezd pod trati, jeho reseni, a Vasi reakci.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské
Praha,

Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské

10. července. 2024, 1min. čtení3