Libeňský most zůstane uzavřen několik týdnů, TSK vyrobí konstrukci na podepření

Publikováno: 16. ledna. 2024, 5 min. čtení
Úvodní foto: TSK Praha
Publikováno: 16. ledna. 2024, 5 min. čtení
Úvodní foto: TSK Praha

Libeňský most v Praze zůstane v jedné ze svých částí uzavřen několik týdnů. Technická správa komunikací (TSK) nyní vyprojektuje a nechá vyrobit konstrukci, kterou umístí pod most. Harmonogram postupu prací se upřesní v příštím týdnu. ČTK to řekla mluvčí TSK Barbora Lišková.

Takzvaný inundační most, který je součástí Libeňského soumostí, uzavřela ve čtvrtek odpoledne TSK kvůli technické závadě pro veškerou dopravu. Poškození pravděpodobně způsobily silné mrazy.

Přes most v celé jeho délce nejezdí tramvaje a na inundační most, který slouží jako preventivní ochrana cesty před povodní, nesmějí ani chodci, cyklisté a automobily. Most přes Vltavu uzavřen není. Po mostě je v současnosti vedena cyklotrasa A254 spojující Palmovku s Holešovicemi, do budoucna tudy pražský cyklogenerel plánuje vedení páteřní cyklotrasy A16.

Uzavřený úsek mohou lidé jedoucí z Palmovky do Holešovic obejít po lávce ke komplexu Dock a Boudníkovou a Štorchovou ulicí po rampě na most. Při jízdě v opačném směru se lze k lávce z Boudníkovy nejlépe dostat podjetím mostu skrze podjezd nadřazené cyklotrasy A2. Dle směru další cesty lze také zvážit možnost objížďky Voctářovou ulicí, nebo právě po nadřazené cyklotrase A2.

Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty a byl postaven podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Most nebyl nikdy opravován a je ve velmi špatném stavu.

„Inundační most zůstává zcela uzavřený pro všechny druhy dopravy. Harmonogram dalšího postupu budeme upřesňovat v příštím týdnu. Nyní musíme vyprojektovat a vyrobit konstrukci, kterou umístíme pod most. Bude se jednat o podobný princip, jako v případě mostu na Vltavské,“ řekla ČTK v pátek Lišková.

Na závadu přišli silničáři při geodetických měřeních obloukové konstrukce a monitoringu kloubů ve vrcholu oblouku inundačního mostu. Jedná se o samostatný oblouk na Rohanském ostrově. „Veškeré dosavadní statické výpočty a diagnostické průzkumy předpokládaly správnou funkčnost kloubů nosného systému oblouku mostu. Statický systém na obloukových částech je citlivý zejména na nižší teploty v zimním období, které jsou rozhodující pro celkovou únosnost mostu,“ uvedla Lišková.

Odborníci provedli od začátku roku endoskopický průzkum kloubové části. „V tomto místě bylo zjištěno, že nosné kovové desky zajišťující funkčnost celého systému jsou mimo svoji správnou polohu a zároveň dochází k drcení betonu nosných prvků,“ uvedla mluvčí.

Kvůli stavu mostu se sejde rovněž nově ustavená rada monitoringu, která se skládá z projektantů, odborníků z Kloknerova ústavu Českého vysokého učení technického v Praze a Vysokého učení technického v Brně, zástupců TSK a zhotovitele. „Tato rada bude pravidelně vyhodnocovat aktuální informace o stavu obloukových mostů. Na základě těchto informací rada stanoví další postup,“ uvedla Lišková.

V souvislosti s uzavřením části Libeňského mostu musel ve čtvrtek dopravní podnik (DPP) přerušit provoz tramvají také na Hlávkově mostě. Měl tam naplánovány drobné práce na únor. Kvůli tomu, aby na most mohl pustit víc tramvajových linek objíždějících Libeňský most, provedl práce již nyní.

Situaci na mostě budou projednávat pražští zastupitelé. „Téma Libeňského mostu nechám zařadit na projednání pražskými zastupiteli v lednu, aby věděli, v jakém stavu se most nachází a jaké s ním máme plány,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).

Dočasně uzavřen pro auta a MHD byl Libeňský most také v roce 2018. Předloni se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby.

Vedení Prahy za primátorky Adriany Krnáčová (ANO) v letech 2014 až 2018 počítalo se zbouráním Libeňského mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, jeho nástupci ale rozhodli o opravě. Konsorcium firem, které most opraví, vede společnost Metrostav TBR a tvoří jej ještě mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP. Práce by podle dřívějšího vyjádření ředitele TSK Jozefa Sinčáka mohly začít na jaře 2025. Podle vloni prezentovaných informací by replika původního mostu měla zároveň zvýšit komfort průjezdu cyklistů, ten by měl být nově řešen jednosměrnými oddělenými cyklopásy.

Komentáře k článku

újezďák 16. 1. 2024, 21:37
2
4

Vím , že se jedná o část soumostí mimo řeku, ale stejně je to výsledek tragického oddalování řešení celého mostu pod záminkou jeho levné rekonstrukce a památkové ochrany . Záminkou kterou sami její autoři, kteří se i díky ní vyšvihli v " pražské politice" loni hodili do kanálu a vyhlásili , že rekonstrukce bude provedena " stavbou repliky" za mnohonásobek ceny...

Kuba 17. 1. 2024, 16:24
7
2

Ujezdak:ty predchozi plany z toho delaly v podstate dalnicni most, ke skode ulic na obou brezich. Takze tam jsem velmi rad za to, ze byly zmeneny na rozumnejsi.

A jestli by to realne bylo rychleji je s obrim otaznikem.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat