Cyklostezky u silničního obchvatu Naardenu

Publikováno: 17. února. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Václav Kříž
Publikováno: 17. února. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Václav Kříž

V delším ohlédnutí za již spíše historickými snímky z Nizozemska ukážu cyklostezku podél silničního obchvatu Naardenu a cyklostezky obchvat překonávající. Mohou být inspirací pro Ministerstvo dopravy, zastupitele krajů, měst a obcí (a pak projektanty Ředitelsví silnic a dálnic, krajů, měst a obcí) při řešení podobných míst v Česku.

Naarden je město v bastionové pevnosti (podobné jako je Terezín a Josefov) vzdálené na kole 26 km jihovýchodně od Amsterdamu. Středověká silnice (ze severozápadu na jihovýchod) vedla přes brány pevnosti. Hned na jih od Naardenu se nachází město Bussum, které se po zavedení železnice v roce 1874 rozrůstalo výrazněji než Naarden. Zastavěné území měst Naarden a Bussum je propojeno, jen mezi nimi vede silniční obchvat. Podél obchvatu vede cyklostezka, jak je podél silnic v Nizozemsku obvyklé. Obchvat lze na několika místech na kole, pěšky i autem snadno překonat.

Galerie zachycuje mladé i staré na cyklostezce odpoledne v druhé polovině září 2014. Začínám u ul. Meerstraat, kde přes obchvat dle Google streetview v r. 2019 doplnili nový signalizovaný cyklopřejezd (stavební s ostrůvkem).

Za inspirativní považuji existenci cyklostezky, její přímé vedení, veřejné osvětlení, údržbu zeleně a také schopnost cyklostezku provést ve stísněných i na prostor bohatých podmínkách (podle toho, jak bylo kde potřeba). Cyklostezka je celoročně využívána. Jen doufám, že oproti roku 2014 v některých částech získala lepší povrch. Na obchvatu se jízda na kole nepředpokládá – díky spojitosti cyklostezek a ulic to není příliš potřeba.

V Česku je mnoho silničních obchvatů (včetně nedávno postavených), podél kterých cyklostezka nevede. Přitom zdroje a cíle cest pro pěší a cyklistickou dopravu podél silničních obchvatů jsou (a s rozvojem území jich postupně přibývá).

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Komentáře k článku

Zdenek X 18. 2. 2024, 08:04
1
2

Nebyl jsem tam a je to hezke. Obchvatem bych nazval spis tu sestiproudou dalnici, ktera Naarden objizdi severni stranou, popisovana silnice je spis hlavni silnice prochazejici obytnou oblasti a tvorici lokalni dopravni pater. Opravdu by zajimalo, jak tento prostor vznikal (v miste, kde je to nejtesnejsi, se prostor sklada z vlastni hlavni silnice, podel dve ulice pro lokalni provoz k domum, cyklostezka, to vse oddelene stromoradim, travniky, zivym plotem). Nejsem urbanista a nesleduji takove jevy nijak systematicky, od boku bych rekl, ze takove reseni u nas v podobych dirach okolo Prahy neznam. Prostor tam neni (napada me treba Rudna, Hostivice, Orech, Oresska ulice v Reporyjich). A vlastne nevim, jak to delaji i mimo nejtesnejsi mista a treba mimo intravilan: v okoli nasi obce jsou pole az k silnicim (soukroma, samozrejme) a v uzemnim planu zadny prostor pro cykloinfra ani neni.

Nerekl bych, ze je to jenom o cykloinfra, to je jina cela koncepce vyuziti prostoru.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Pohlednice z Nizozemska