Křižovatka Žitné a Štěpánské prošla obnovou, přibyl cyklopruh

Publikováno: 19. dubna. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: Josef Klamo
Publikováno: 19. dubna. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: Josef Klamo

Magistrát obnovil světelnou křižovatku ulic Žitná a Štěpánská na hranici Prahy 1 a 2. Došlo k integraci cyklistické dopravy.

V Žitné ulici byl vyznačen před křižovatkou 80 metrů dlouhý nevyhrazený cyklopruh. Ten usnadňuje předjíždění kolon aut. Za křižovatkou město doplnilo cyklo-piktokoridor uprostřed pravého jízdního pruhu. Vede asi 100 metrů po ulici Příčná. Navazuje tak na piktokoridor a cyklopruh, který začíná o blok dál před Karlovým náměstím. V ulici Štěpánská přibyla pouze dvojice předsunutých stopčar pro cyklisty.

Na konci minulého roku došlo k obnově křižovatky Žitné a Mezibranské, nacházející se 300 metrů směrem nahoru. Zde došlo k doplnění předsunutých stání pro cyklisty. K doplnění piktokoridoru ani cyklopruhu nedošlo. Na Štěpánské byla zase upravena křižovatka s Ječnou, přibyl zde cyklopruh.

V aktuálně upravené křižovatce by se dle magistrátních plánů měla křížit nadřazená cyklotrasa A8 s hlavní cyklotrasou A412. Zároveň zde dochází k dlouhodobým neshodám mezi magistrátem a Prahou 2. Zatímco městské plány počítají s cyklotrasou mezi Karlovým náměstím a náměstím Míru v protisměru Žitné (psali jsme před devíti lety zde), Praha 2 by raději realizovala vedení cyklotrasy Ječnou. Dlouhodobě pak nepanuje shoda na možném vyznačení cykloobousměrky Štěpánskou, která by eventuelně propojila Václavské náměstí s oblastí Karlova bez nutnosti využití hlavních ulic.

V mapě Městem na kole se novinka objeví zanedlouho.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Tomas Denk 19. 4. 2024, 16:58

V tomto miste je spise problem odboceni vlevo do Stepansky kvuli velkemu mnozstvi aut valicich se dolu. To by vyresilo napriklad o 10s drivejsi zelena pro cyklisty na semaforu vyse v Zitne. To bych ale asi uz chtel moc v Praze.

Mickey 19. 4. 2024, 18:22
7
5

Až Marek Bělor začne jezdit na kole a přestane zadávat k projekcím a realizacím pouze ochranné cyklopruhy, tak bude na světě krásně. Na silně vytížených komunikacích je ochranný cyklopruh absolutně nebezpečná věc. Kdy se dočkáme opravdové bezpečné infrastruktury?

Martin Šnobr 19. 4. 2024, 23:43
8
2

@Mickey – tady nebylo ve hře řešení nevyhrazený cyklopruh x oddělený cyklopruh. Tady bylo ve hře nevyhrazený cyklopruh x NIC...

Zdenek X 20. 4. 2024, 06:57
5
2

@Mickey: kdy se dockame bezpecne infrastruktury v ZItne? Tehdy, az nezbytnou kapacitu pro auta nahradi jina a pro desetitisice obyvatel Prahy (napr. Zizkov, Vinohrady -- dohromady krajske mesto) nebude Jiraskuv most (ke kteremu Zitna auto privadi) logickou cestou, jak se "prostrilet" na levy breh.

Nevim, jake jsou vase zkusenosti, ale jezdim Evropskou alepson 1x tydne (Dejvice-Borislavka; myslim, ze splnuje definici silne vytizene komunikace), celou Evropskou (Dejvice - Sarka) obcas. Lepe se citim v mistech, kde jsou pruhy (po Borislavku), nez v mistech, kde nejsou. Nevim, zdali je mozne nevyhrazene pruhy kategoricky odmitnout tak, jak cinite.

Mickey 21. 4. 2024, 12:26
3
1

Tak nemyslel jsem teď jen Žitnou, ale prakticky všechny komunikace v Praze. Chápu, že je to složitější prosadit oddělenou stezku od vozovky, ale pak máme totálně nefunkční ochranné pruhy v ulici Na Florenci a tleskáme, jak je ta ulice krásná. Často by šla udělat stezka z málo využívaných chodníků, ale my jsme řekli ne, radši necháme autům 2,5m pruh a cyklistům 1,5m, když to dobře dopadne. A dodávky, kterých v ulicích přibývá budou ty cyklisty ohrožovat ještě víc.

Tonda 21. 4. 2024, 13:35
1
3

Vzhledm k tomu, že nevyhrazený pruh pro cyklisty ruší povinnost předjíždění s odstupem 1,5 m a spousta řidičů se tam nacpe i když se tam nevejdou a tomu, cyklista ten pruh musí použít, takže si při rychlé jízdě z kopce nemůže najet víc ke středu a zabrat pruh, tak nic nebo pikťák je často lepší než nevyhrazený pruh.

Vratislav Filler 22. 4. 2024, 11:58

@Mickey: Nevšiml jsem si, že by někdo tleskal ochranným cyklopruhům v ulici Na Florenci. Mimochodem, zrovna tam se nějaký Marek Bělor velmi zasazoval o chráněné řešení v podobě dánských pásů, ale nepřetlečili tehdejší vedení městské části.

Ochranné cyklopruhy jsou sice infrastruktura velmi slabá a velmi náchylná na zvrzané provedení, ovšem i tak má v určitých místech své oprávnění (třeba pro předjíždění kolon). Zde v Žitné si to projedu, abych posoudit, jestli to pomohlo, jezdím tam jednou za pár týdnů, tak si udělám obrázek na základě praxe.

Piskvor 22. 4. 2024, 14:45

@Vratislav Filler: To bohužel není moc vidět na veřejnost.

Vidět je zhruba toto:
IPR:"Hele, VIZUALIZACE, koukejte, jak je to SKVĚLÝ, aplaus!"
Veřejnost:"no a teda nebude to další parkovací pruh?"
IPR:"Povídám, VI-ZU-A-LI-ZA-CE!!!!! Bude to lepší, nebojte, teď je stejně ještě brzo."
[po nějaké době]
IPR:"Hele, jaký je to SKVĚLÝ, aplaus!"
Veřejnost: "ale dyť je to další parkovací pruh..."
IPR: "Nojó. Sestimsmiřte, prostě takhle to je. Hele, kanál jsme votočili, SKVĚLÝ je to, aplaus!!!"

Ano, rozumím tomu, že v Praze vybojovat pouhé setrvání (a nezhoršení) stavu vypadá jako NIC. Leč těžko očekávat frenetický potlesk.

Kuba 23. 4. 2024, 13:46

Vratislav Filler: konkrétně těm cyklopruhům ne, ale celou tu rekonstrukci ulice Na Florenci (která je zpackaná zdaleka nejen těmi pruhy pro auta na blikačkách, ale samozřejmě i těmi) IPR, náměstek pro rozvoj a další účastníci procesu roztleskávali dost vehementně. Naopak náměstek pro dopravu k té ulici dost vytrvale mlčí, asi ví proč.

Zdenek X 25. 4. 2024, 08:07

@Tonda:
(1) Litera zakona me zajima az v druhe rade. Moje realna a osobni zkusenost je, ze pruhy pomahaji, nepozoruji, ze by se ridici nekam cpali (protoze jak cyklo-pruh, tak sousedici moto-pruh byvaji dostatecne siroke a osobak i dodavka se tam v pohode vejde), za to na pravidlo 1.5 metru "sere bily tesak". Ve meste naprosto (naprosto!) a za hranici mesta je to vyjimka (resp. zadny posun od zavedeni nepozoruji, slusni ridici objizdi a objizdeli, zavodnici na to kaslali a kaslou.

(2) Musite si jako cyklista vybrat. Chcete pruhy, abyste mohl projet v pripade dopravni zacpy? Potom nemuzete mit pravidlo 1.5m. Chcete pravidlo 1.5m? Potom na vetsine mist v Praze nemuzete mit cyklopruh a budete se dopredu probijet pomalu. Ja mam opravdu pocit, ze mistni cykliste se domnivaji, ze ostatni obyvatele Prahy nekam sublimuji i s jejich auty. A nebo se mavnutim proutku zmeni ulicni sit z predminuleho stoleti (mluvime o vnitrnim meste; navic ulicni sit v slozite geomorfologii Prahy) a vzniknou bulvary jak v Parizi nebo Varsave.

Piskvor 26. 4. 2024, 09:15

@Zdenek X: Jinými slovy, "chcete pravidlo 1,5 m? stejně ho nebudem dodržovat. Chcete cyklopruh? Jé parkoviště." A pak kdo tu teda mluví o čím vysublimování.

Zdenek X 26. 4. 2024, 12:39

@Piskvor: nepodsouvejte mi, co jsem nenapsal. Tonda si stezuje, ze cyklopruhy jsou nevhodne, nebot potom neni povinny odstup 1.5 m a jizda v pruhu defacto neni bezpecna. Takze je moznost, ze cyklopruhy nebudou a ridici by skutecne meli 1.5m dodrzovat (najdete mi vetu, kde nabadam k nedodrzovani). Potom ale at se cykliste nedivi, ze nebudou moci podjet auta pri beznych prazskych kolonach. Ja tedy hlasuji pro pruhy, protoze s nimi mam dobrou zkusenost, prestoze to znamena, ze pravidlo 1.5m nemusi byt dodrzeno. Tondovo prani (zrejme), aby v Zitne byl misto nevyhrazeneho vyhrazeny cyklopruh (nebo dokonce jeste neco lepsiho -- oddelena cykloinfra) narazi na protichudne pozadavky jinych obrovskych skupin obyvatel (nebo dokonce i cyklistu, kdyz zrovna sednou za volant) a potrebuji se treba jenom v patek dostat z Vinohrad dostat na dalnici na Plzen a vyrazit si na vikend.

Vase zkusenosti se asi lisi o mych, za dnesni den mam zatim najeto na kole 35 km, z toho 20 km po Praze vcetne uplneho centra. Nejakeho parkoviste cyklopruzich, kde je dostatek mista, jsem si nevsiml, ano, v mnoha mistech, kde komunikace nejsou dostatecne siroke jsem se probijel otresnym "parkovistem" aut v kolonach. Kam ti lide jezdi a zdali si jenom vozi liny zadek, netusim, ale to neni predmetem teto diskuze. Ale mozna jsem vasi poznamku nepochopil.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tři nové cykloobousměrky na Praze 6
Praha,

Tři nové cykloobousměrky na Praze 6

06. května. 2024, 5min. čtení6