Od turistiky k dopravě: Olomoucký kraj přeznačí cyklotrasy

Publikováno: 16. června. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 14. června. 2024
Autor: ČTK
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 16. června. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 14. června. 2024
Autor: ČTK
Úvodní foto: Jiří Motýl

Některé cyklistické trasy v Olomouckém kraji budou postupně přeznačeny, aby lépe odpovídaly požadavkům na bezpečnou cyklodopravu nejen do turistických oblastí, ale i mezi městy a obcemi.

Například loni byly v kraji přeznačeny cyklotrasy číslo 5 a 50, letos přijde na řadu trať 518. Při změně značení cyklotras se odborníci opřou o novou studii optimalizace dopravní sítě pro cyklisty na území Olomouckého kraje. Novinářům to začátkem června řekl národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek.

Síť cyklotras v Olomouckém kraji čítá 480 kilometrů a ve srovnání s ostatními kraji je podle Martínka nejhustší. Cyklotrasy jsou ale vyznačeny podle návrhu z let 1999 až 2003, kdy byla délka cyklostezek podstatně kratší a důraz při značení tras byl kladen na propojení turistických cílů. „Díky husté síti jsme navrhli změnit filozofii, aby cyklotrasy nepropojovaly pouze turistické cíle, ale i města a obce. Tím se zvýší význam cyklodopravy,“ uvedl Martínek.

Ukázkovým příkladem je podle něj letitá cyklotrasa 6009, která spojuje Olomouc se Šternberkem oklikou přes Hrubou Vodu a Jívovou, což zohledňovalo tehdejší preferenci cykloturistiky. Nyní ale cyklisté jezdí mezi Olomouci a Šternberkem hlavně po nových cyklostezkách, které obě města propojují mnohem kratší a pohodlnější trasou.

Na novém přístupu ke značení cyklotras se podle Martínka shodly všechny kraje a Olomoucký kraj se už díky studii mohl pustit do práce. „Nejde jen pořád dokola mírně upravovat síť cyklotras z roku 2002, která je postavena jen na myšlence cykloturistiky, ale je potřeba značení spojovat s otázkou dopravy. Snahou je, aby se u značených cyklotras využily nově vybudované bezpečné cyklostezky, které svádí cyklistickou dopravu z frekventovaných, a tím i nebezpečných silnic druhé a třetí třídy na tyto nové cyklostezky,“ podotkl hejtmanův náměstek Jan Šafařík (Spojenci-Koalice pro Olomoucký kraj).

Kraj letos do stavby a údržby cyklistických komunikací podle hejtmana Josefa Suchánka (STAN) investuje zhruba 20 milionů korun. Od roku 2020 dosud v kraji vzniklo nebo je právě ve výstavbě přibližně 100 kilometrů cyklostezek. „Budování cyklostezek má pro Olomoucký kraj řadu výhod. Jednak lidé mohu bezpečněji jezdit třeba do práce, podporujeme tím také cykloturistiku a tím pádem i podnikání. Navíc ještě přispíváme k lepšímu životnímu prostředí. A také je to (jízda na kole) zdravé,“ řekl Suchánek.

Mezi nejvytíženější cyklistické komunikace v kraji patří cyklostezky ve Velké Bystřici u Olomouce. „Po našich cyklostezkách projelo v roce 2023 nejvíce cyklistů v kraji. Celkem jsme napočítali 201.600 průjezdů. Zpřístupnění údolí řeky Bystřice pro cyklistickou dopravu řešíme od roku 2006 a postupně jsme začali budovat všechny naše stezky,“ podotkl starosta Velké Bystřice Marek Pazdera (Za příjemný život).

ČTK
Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat