„První práce na rekonstrukci zbývajícího úseku Údolní by mohly začít v druhé polovině léta. Přesný termín bude jasnější po dohodě se zhotovitelem. Předpokládáme, že hotovo bude za 17 měsíců od zahájení. Rekonstrukce naváže tam, kde skončila první část, tedy u křížení s Úvozem. Dělníci se zaměří na kanalizaci a vodovod, komunikaci, chodníky, veřejné osvětlení, tramvajovou trať a trolejbusové vedení i nástupní ostrůvky,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS).
O práce postará Společnost Údolní od Husovy po Úvoz, kterou tvoří Firesta Fišer a Dopravní stavby Brno. Hodnotu zakázky vyčíslili na 364 919 923 korun bez DPH. „Uspěly s nabídkovou cenou 364 919 923 korun bez DPH. Plánujeme, že by zde mohly vzniknout nové cyklopruhy po obou stranách. V rámci stavby bude také vybudováno 1380 m² odstavných ploch, parkovacích pruhů a stání, což odpovídá přibližně 110 parkovacím místům. Zhotovitel doplní také například zeleň,“ řekl náměstek primátorky René Černý (ANO).
Oproti předchozí etapě rekonstrukce ve směru na Kraví horu, která přinesla kromě lepšího povrchu pouze piktokoridor ve stoupání, tato etapa slibuje výraznější opatření pro cyklistickou dopravu.
Doplněn bude nevyhrazený cyklopruh v celé délce od trolejbusové zastávky Úvoz až po křižovatku s Joštovou. Cyklopruh je plánován o šíři 1,5 metru. Ve směru do centra bude automobilová doprava vedena po tramvajovém pásu. Ve směru z centra pak pouze po zastávku Obilní trh. Od zastávky Obilní trh bude mít automobilová doprava vlastní pruh mimo tramvajovou trať o šíři 2,75 metru, podél kterého bude cyklopruh o šíři 1,5 metru.
Před křižovatkou s Úvozem cyklopruh mizí. V křižovatce jsou předsazená cyklostání. V tomto místě lze zmínit, že ani tato rekonstrukce neplánuje obnovit zrušený přechod pro chodce, který si vyžádal pozornost médií v roce 2014. Doplněn bude ale úzký chodník podél nedalekého průchodu.
Zajímavostí je řešení průjezdu zastávkou Obilní trh. Zatímco ve směru z centra je navržen klasický zastávkový ostrůvek, který je objížděn veškerou dopravou pruhem o šíři 3,5 metru (což mimochodem podle TP 179 není zcela ideální šířka, protože může vést k nebezpečnému předjíždění), ve směru do centra se zastávka bude chovat jako ostrůvek pouze pro cyklistickou dopravu.
Lidé tak nebudou muset na kolech křížit tramvajové koleje, bude zbudován cyklistický objezd zastávky. Ten bude mít podobu metr širokého cyklopruhu z asfaltobetonu. Chodník by měl být řešen betonovou dlažbou, cyklistický objezd tak bude materiálově odlišný od pochozích ploch.
Tento článek vychází s podporou Ministerstva životního prostředí. Materiál nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP. Cílem projektu je zvyšování povědomí o podmínkách pro cyklodopravu prostřednictvím regionálního zpravodajství online magazínu Městem na kole.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
komentář