Rekonstrukce Topolové v Praze 10 přináší cyklopruhy

Publikováno: 09. července. 2024, 1 min. čtení
Aktualizováno: 10. července. 2024
Úvodní foto: TSK Praha
Publikováno: 09. července. 2024, 1 min. čtení
Aktualizováno: 10. července. 2024
Úvodní foto: TSK Praha

Oprava komunikace Topolová na Zahradním Městě v Praze 10 přinesla mírnou integraci cyklistické dopravy. Na většině komunikace přibyl cyklo-piktokoridor, na krátkém úseku cyklopruh.

Nevyhrazené cyklopruhy v obou směrech vznikly v severním úseku ulice, a to mezi ulicemi Švehlova a Macešková. Opatření umožní na tomto 150 metrů dlouhém úseku příjemnější stoupání a také lepší předjetí kolon před semafory. Úsekem s cyklopruhy prochází také plánovaná cyklotrasa A423.

Ve zbylém úseku nezbývá než jet společně s auty, pohyb lidí na kole naznačuje alespoň cyklo-piktokoridor.

V rámci oprav povrchů, které skončí na konci července, dochází nejen k obměně povrchu vozovky, ale také chodníků a materiálu obrub. Podle informací TSK Praha neproběhne rekonstrukce křižovatky Jahodová – Topolová, a to z důvodu budoucích výkopových prací Pražské vodohospodářské společnost (PVS).

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře v Praze.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

MarPo 10. 7. 2024, 05:42
10

Opět rekonstrukce, která betonuje současný nevyhovující stav na dalších 30 let

Zara 10. 7. 2024, 07:40

Bude se tam zase u toho Soukupová a Hřib fotit?

David 10. 7. 2024, 10:43

Myslím, že se tam píše o opravě povrchu. To technicky vzato není rekonstrukce, ale jen zalepení děr. Liší se to tím, že se nevydává územní rozhodnutí, neposouvají se obruby, atd., jen se obnoví povrch vozovky. Tím neříkám, že kobercový nálet piktogramů považuji za vhodné řešení.

MarPo 10. 7. 2024, 11:43

Já tomu rozumím, proto ten stesk. Tom že se udělala tahle rekonstrukce, dalo se jasně najevo že se zde v dohledné době nic neplánuje. A o kolik dražší by bylo rozšíření vozovky o metr a vybudování alespoň plnohodnotných cyklopruhů? Asi by to stálo za to. Ale já vím, území rozhodnutí, stavební povolení, 60 různých razítek a 10 let zdržení.... Však to je už taková klasická výmluva a důvod rekonstrukcí o ničem. Je mi jasné že oproti civilizovanému světu to zde trvá, ale Česká republika není stará 14 dní, kdyby se chtělo a nevymlouvalo, i přes pomalé procesy by mohla být Praha o míle daleko než je tomu dnes. Ale jednodušší pro zástupce města je vymlouvat se na povolovací proces :)

David 10. 7. 2024, 13:01
4
2

A co podívat se na to reálným pohledem?

Pokud se bude dělat rekonstrukci, tak se zohlední požadavky VŠECH. Tedy - místní budou chtít udělat parkovací zálivy (když ne rovnou parkoviště) a popelnice v dosahu, IPR bude chtít přidat stromy a zúžit vozovku (takže už se bavíme o segregovaném řešení cyklo), v čemž bude lehce oponovat Dopravní podnik (takže ve vozovce na cyklo fakt místo nezbude), a škola bezpečný rozptylový prostor a přístup k zastávkám (takže cyklo primárně v přidruženém prostoru nepůjde ani omylem - když už, tak nějaký duál). Už jste na miliardě bez ohledu na pozemky, a ještě není vyřešené, v jaké podobě tam cyklo vlastně bude. Pokud vůbec - on tam vlastně na kole v součtu nikdo nejezdí. Nebo nic, co by se nevešlo "do jednoho autobusu", že? Takže chápu, že nic nerekonstruovali a udělali jen prostou obnovu povrchů. I když pikťáky si mohli odpustit a trochu radikálnější změna parkování by možná pomohla mít tam souvislejší integraci cyklistů alespoň ve stoupání. Možná i bez nutnosti snižování počtu parkovacích míst.

Jsme na Praze 10, tak je dobré si ještě uvědomit, jak by taková rekonstrukce z pohledu cyklo nakonec mohla dopadnout. Tlačila v poslední době městská část aktivně nějaké pro cyklisty pozitivní projekty s vyšším standardem řešení? Třeba i ve významnějších lokalitách, jako je tahle?

Jak je na tom Magistrát s ochotou investovat do takových akcí? Jak dopadla třeba Vršovická drážní promenáda? Ta byla připravovaná ve spolupráci s předchozím vedením MČ a přinesla by souvislé řešení na násobně delší vzdálenosti, pro výrazně více uživatel a poměrově za srovnatelné, nebo nižší peníze (drážní těleso stojí, a kromě "krásna" šlo jen o výměnu povrchů, pár kousků pozemku a výměnu tělesa jednoho mostu?)

Jestli je tedy teď v Topolové místo kostek asfalt a nově kousek cyklopruhu, tak za mě Well done. Bohužel, ale s ohledem na reálie, které v Praze a přilehlém vesmíru nyní panují.

Zdenek X 10. 7. 2024, 13:20
2
1

MarPo: nerozumim vam. (1) oprava povrchu urcite neni neco, co konzervuje stav na 30 let, za tu dobu budou povrchy opravovany nekolikrat. (2) Cyklogenerel se zjevne stale vyviji, autor pise, ze tam ma byt trasa nizke urovne A423, v cyklogenerelu, ktery visi na strankach Prahy 10 uvadi Ing.Arch.Tomas Cach, ze jde o silnici s nizkou intezitou dopravy a navrhuje pouze integracni opatreni (a zadnou A423), k cemuz castecne doslo (viz https://verejneprostory.cz/Portals/8/dokumenty/strategicke%20dokumenty/vykresy_cyklogenerel.pdf). Uredniku, vyber si. (3) V casti s dostatecnou sirkou vznikly nevyhrazene cyklopruhy, coz osobne ("rychly/vykonny" cyklista) povazuji za skoro nejlepsi reseni (formalne jsou asi vyhrazene lepsi, ale ze zkusenosti nevidim rozdil, zasadni je sirka vozovky -- bud je dostatecna nebo neni), v casti, kde je vozovka uzsi a parkuji tam auta, vznikly piktogramy. (4) Predstava, ze rozsireni vozovky o metr (asi na obou stranach?), je technicky snadny a levny proces je zcela mylna. A take nejde jenom o razitka, ale i o to, co lide chteji. Ulice Topolova je ruznoroda, nekde by se spis nabizelo naopak rozsireni chodniku a vedeni cyklopruhu po nich (za stromoradim/travnatymi pasy lemujicim vozovku). Chteji to chodci a vetsi cast obyvatel (ani nebudu rikat vetsina)? Jsme na sdileni prostoru chodci/cykliste pripraveni (osobne se domnivam, ze si zvykat musime zacit. Predstava, ze se v nahustene Praze plne uzkych ulic podari dokonale oddelit motoristy, cyklisty a chodce, je zcela utopicka, a nikdy nenastane.). Jsou tedy dve moznosti: oprava soucasneho stavu Topolova a nebo naprosto zasadni prestavba, ktera se dotkne chodcu, aut, parkovani, cyklistu, chodcu, vlastniku sousedicich nemovitosti ... ano, byla by to hezke, kdyby ulice, ktera byla vyprojektovana pred cca 55 lety a prestava vyhovovat, byla pretvorena v novy vyhovujici stav, ale to neni mozne za par korun. Ano, souhlasim, ze takto neni zvykem v Praze uvazovat, ale vas nazor, ze se rozsiri silnice jednoduse o pruhy o cyklisty (bez dalsich souvislosti a za par korun) je podobne zvlastni a vlastne stav zhorsi. Vyhozene penize.

Zdenek X 10. 7. 2024, 13:21

... koukam, ze David uz napsal neco podobneho.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské
Praha,

Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské

10. července. 2024, 1min. čtení3