Nová analýza sčítačů v Praze: Nárůst provozu od covidu je 82 %

Publikováno: 05. srpna. 2024, 5 min. čtení
Aktualizováno: 20. srpna. 2024
Publikováno: 05. srpna. 2024, 5 min. čtení
Aktualizováno: 20. srpna. 2024

Po několikaleté přestávce se podařilo zpracovat řádně data z pražských cyklosčítačů. Podle zpřesněné analýzy vzrostla cyklistická doprava v Praze mezi roky 2019 a 2023 o 82 %. Index cyklodopravy Prahou na kole s počáteční hodnotou 100 v roce 2010, byl v roce 2023 na hodnotě 240. Analýzy sčítačů jsou náročné vlivem jejich značné chybovosti a dlouhých výpadků.

Intenzity cyklistické dopravy v Praze z automatických sčítačů sleduje Městem na kole od roku 2010. V letech 2018-2020 došlo k velké obměně instalovaných sčítačů a změnil se způsob poskytování dat. Poslední analýzu jsme dělali na konci “covidového” roku 2020 (zde) a zaznamenali jsme v ní meziroční nárůst o 32 %. Tato analýza již ale nezahrnovala všechny sčítače a současně nebyla schopná odhalit některé chyby, upřednostnili jsme proto tehdy co nejkonzervativnější odhad.

Jaký byl tedy revidovaný vývoj od roku 2019? V roce 2020 jsme zaznamenali nárůst 63 %. Pokles na sčítačích zaznamenaný v roce 2021 byl způsoben především rozsáhlými uzavírkami na cyklotrase A2, které výrazně snížily provoz na frekventovaných sčítačích, zejména v ulici U Českých loděnic a na Podolském nábřeží. Rok 2022 znamenal návrat na hodnoty nejexponovanějšího „covidového“ roku. Rok 2023 pak překonal předchozí rok o dalších více než deset procent.

Vývoj od roku 2010 ukazuje vývoj intenzit jako na houpačce. Nárůst cyklodopravy v roce 2011 akcelerovala květnová stávka veřejné dopravy, pád v roce 2013 způsobily uzavírky cyklostezek po povodních. Několikaletá stagnace po zprovoznění Blanky mohla vyjadřovat propad v přípravě infrastruktury, zbržděné v roce 2012. Covidové lockdowny a omezená chuť používat veřejnou dopravu byla impulsem, zvyšujícím intenzitu cyklodopravy v roce 2019. Jaké budou další impulsy, které výrazně zahýbou s intenzitou cyklistické dopravy, ukáže čas.

Jednotlivé sčítače

Vyčištěná data ze sčítačů nám dovolují podívat se i na vybrané jednotlivé sčítače.

Metodický dodatek

Data ze sčítačů nebyla nikdy příliš spolehlivá. Věděli jsme o sčítačích se slabou baterií, které přestávají měřit k ránu, o smyčkách umístěných po změně parkování měsíce mimo místo, kde jezdí cyklisté, o sčítačích, které půl roku neposkytovaly žádná data. Nová analýza potvrdila, že zpracovat data bude boj i po roce 2019. Jen pro představu přidáváme několik grafů na ukázku toho, s čím jsme v některých časových řadách museli pracovat:

Index PNK 2010 se počítá z meziročních rozdílů průměrných denních intenzit na jednotlivých sčítačích. Tedy pro sčítače, které měřily ve dvou po sobě následujících letech, se zjistí průměrná intenzita v letní sezóně. Tyto intenzity se sečtou a meziroční změna indexu je poměr součtů pro dva navazující roky. Pro další rok pak mohou být použity některé jiné sčítače, podstatné je, aby vždycky měřily alespoň dva roky po sobě. Výhodou tohoto postupu je, že se sčítače mohou časem obměňovat a ani závažné výpadky na některém z nich výpočet indexu nepokazí, protože se prostě nezapočtou. Pro výpočet potřebujeme ale přijatelně spolehlivý denní průměr.

Původní postup se s nedostatky v denních datech vypořádával vyřazením dnů s nulovým počtem záznamů, ručním vyloučením přehnaně vysokých součtů a vypočtením denního průměru pro letní sezónu. Tento postup byl v novém výpočtu do značné míry zautomatizován. Střední hodnota intenzit určovaná v původním postupu aritmetickým průměrem, byla nahrazena mediánem, čímž byl eliminovám vliv případných nevyloučených odlehlých hodnot směrem nahoru i dolů. Výsledný výpočet je tak ještě robustnější a spolehlivější, než byl dosavadní postup, byť kvalita zpracovávaných dat se s časem příliš nelepšila, spíše naopak.

Nové zpracování bylo provedeno v týmu spolku AutoMat na jaře 2024.

Komentáře k článku

Ondra 5. 8. 2024, 08:58
20
5

Vždycky si říkám, jak by ta čísla vypadala, kdyby město doopravdy umožnilo bezpečný pohyb lidí na kolech. Bydlím na P4 a třeba celá Pankrác je jedna placka, kde je jen cyklostezka od nikud nikam na Budějovické. Přitom by si tam člověl mohl vyřizovat věci na kole, poslat syna na kole za kamarádem…Kdy už lidem dojde že cyklostická doprava má ze všech druhů doprav v Praze po dostatnečném pokrytí ten největší potenciál ?

Kuba 5. 8. 2024, 11:27
14

Díky za to, další věc kromě kvality měření, která je na pražských sčítačích velmi nepovedená, je podle mě to, jak ignorují motivační stránku věci. Tedy že nemají (jo, vím o té jedné výjimce v Podolí, ale einmal ist keinmal) displeje s okamžitým výstupem. Pokud se o to člověk nezajímá, často ani neví, kde vlastně jsou a jaké jsou výsledky.

Města, která berou podporu cyklodopravy vážně, mívají sčítače s poděkováním pěším a lidem jedoucím na kolech, které rovnou zobrazují i data a třeba teploty nebo jiné důležité informace přímo na místě a je to povzbuzení, kolem takového sčítače projet.

Martin Vágner 5. 8. 2024, 12:13

Data ze sčítačů mezi 2010 až 2023 korespondují s mým osobním pocitem (na kole do práce i jinam jezdím 40 let): přibývá nás, a to je prima! K chybovosti sčítačů se ještě přidává fakt, že ne všichni cyklisti projedou přes smyčku sčítače (např. kolem "motivačního" sčítače na Podolském nábřeží projede podle mého odhadu jen cca 3/4 cyklistů směrem do Prahy a polovina směrem z Prahy, zbytek volí vozovku), propisují se aktuální opravy a uzavírky a zimní (ne)údržba cyklostezek. Nárůst cyklodopravy je určitě do značné míry dán boomem sdílených kol. A možná cyklistů zase tak nepřibylo: pod pojem "cyklodoprava" asi spadají i elektrokoloběžky (předpokládám, že sčítač kolo a elektrokoloběžku neumí rozlišit). Plánuje se někde instalovat sčítač, který by toto uměl? (asi by byla nutná kamera a AI)

EUPatrik 5. 8. 2024, 13:16

Pokud by někoho zajímalo víc o detektorem, doporučím diplomovou práci Ing. Pavla Mašindy na https://dspace.cvut.cz/handle/10467/114938

Bára Soukupová 5. 8. 2024, 16:43
11
1

Od nového roku chceme v Praze kompletně nahradit technologie. Počítá se sčítání komplet kamerami, což kromě zvýšené spolehlivosti přinese i možnost rozlišit jednotlivé směry a módy dopravy (pěší, cyklo, případně i auta a další, s velkou pravděpodobností i koloběžky)

Kuba 5. 8. 2024, 21:45

Báro počítáte prosím při té obměně i s těmi displeji, atd.? To by mohlo mít i větší přínos, než "jen" lepší technologie sčítání, ale vypouštějící data stále jen online a ne na místě.

A druhá otázka, neuvažujete rovnou i o změně míst některých sčítačů, případně přidání dalších? Třeba sčítač v Pelléově mi přijde poměrně nešťastnej, ta ulice dneska nemá moc návazností, daleko víc lidí vidím a potkávám v Na Valech. Případně Pelléovu jen křížíme mezi U Vorlíků a Muchovou. Sčítač v Pelléově při tomto umístění vezme jen lidi, kteří si troufnou na křižovatku na Špejcharu Hodně zajímavej by IMO mohl být sčítač u tý nový propojky mezi Holešovicema a Malým Berlínem.

David 6. 8. 2024, 12:56

Možná mám špatnou paměť, ale při pohledu do ulic se mi nezdá, že by se na kole jezdilo víc, než za COVIDu. Je to samozřejmě jen subjektivní...

Radek 6. 8. 2024, 16:31

Jaký je tedy modal split?

Zdenek X 6. 8. 2024, 20:50

A jaky je narust (ci pokles) podilu na celkovem objemu dopravy? Subjektivne mam pocit, ze i celkovy objem dopravy roste.

Kuba 8. 8. 2024, 13:51

A ještě jedna věc mě napadla k tomu příspěvku od Báry Soukupové:

Pokud se opravdu na začátku roku komplet vymění technologie sčítačů, neznamená to úplné znemožnění analýzy z tohoto článku? Data z 2024 a 2025 budou najednou úplně neporovnatelná, protože nebude žádný sčítač, který by jel oba roky na stejné technologii a šel použít pro index.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat