V Korunovační ulici došlo k rekonstrukci povrchu vozovky, v rámci které byly vyznačeny nové ochranné cyklopruhy v obou směrech v délce 850 metrů. Současně byly po obou stranách ulice legalizovány chodníky pro jízdu na kole, což umožňuje takzvané duální řešení cyklodopravy.
Nově vyznačené cyklopruhy nejsou vyhrazené, ale vedou téměř celou ulicí souvisle, což usnadňuje předjíždění kolon a činí provoz bezpečnějším. Opatření přispívá i ke zklidnění dopravy – jízdní pruhy jsou nyní užší a motoristé zde tak spíš budou dodržovat předepsanou rychlost 50 km/h.
Ve směru na Letnou cyklopruh končí poměrně daleko před křižovatkou s ulicí Milady Horákové, protože zde vznikají řadicí pruhy a je potřeba zachovat kapacitu pro automobilový provoz. Na druhé straně ulice končí cyklopruhy za mostem přes železniční trať u ruské ambasády.
Důležitou novinkou je také legalizace chodníků po obou stranách ulice pro jízdu na kole. Tento přístup umožňuje lidem volbu mezi jízdou v ochranném cyklopruhu, nebo po chodníku, což může být výhodné například při zajíždění ke stojanům na kola, které se nacházejí právě na chodnících.
Zároveň se díky přejezdům dostanou lidé přes Korunovační i bez nutnosti překonávat Korunovační napřímo. Legalizaci doplňují i nově vyznačené cyklopřejezdy, které jsou sdružené s přechody pro chodce. Sdružených přechodů s přejezdy vzniklo v ulici celkově osm.
Kromě zlepšení podmínek pro cyklodopravu přispěla rekonstrukce k větší bezpečnosti celého provozu. Přechody pro chodce byly zkráceny a v křižovatce s ulicí Na Výšinách došlo ke zmenšení odbočovacích úhlů, což přiměje motoristy zpomalit a být při vjezdu do rezidenčních ulic obezřetnější. Všechny přechody přes ulici mají zároveň nově bezpečnostní ostrůvky.
V ulici kromě úprav ve prospěch pěších a cyklistů došlo také k vyznačení míst pro zásobování. Před úpravou zde zásobovači často ilegálně jezdili po chodnících.
Jak je na místě vidět, Korunovační ulice postrádá přechod mezi Letenským náměstí a ulicí Sládkova. Lidé zde často přebíhají v úrovni Letenské vodárny. Zde zřejmě přechod nevznikl ze stejného důvodu jako cyklopruh – ke třem jízdním pruhům se nevejde. Jeho vyznačení by z důvodu nového ostrůvku znamenalo mírnou redukci kapacity pro automobily, což je zřejmě nepřípustné.
Rekonstrukce se však týkala pouze samotné vozovky. Zbytek ulice zůstává kvůli nepřiděleným financím na celkovou rekonstrukci dle návrhu IPR v provizorním stavu.
Ačkoliv současné řešení může v ulici zůstat po delší dobu, odpovídá plánům, které také počítají s duálním provozem cyklistů ve vozovce i na chodnících. Po budoucí rekonstrukci se tak na organizaci dopravy pravděpodobně již nic zásadního nezmění.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Jožka Laža 13. 2. 2025, 07:49
3
Ty žlutočerné citybloky na těch nových ostrůvcích zůstanou nebo je to dočasně (na 3 měsíce?), než si řidiči zvyknou?
Na pro lidi na kole legalizovaných chodnících jsou vyznačeny nějaké symboly kola nebo se o legalizaci člověk dozví jen na začátku úseku u přechodu s přejezdem? značky?
Vít 13. 2. 2025, 08:19
14
Ta poslední věta je dost děsivá a nezbývá než doufat, že plánovaná rekonstrukce jen tak neproběhne. Ulice široká jako prase, ale my to klasicky po pražsku poděláme duálem. Děkuji, nechci.
Ondra 13. 2. 2025, 09:01
8
2
Nekoncepční (duální) maglajz. Pokud by byly cyklopruhy celé podbarvené červeně, v ulici rychlost 30 a nekončily před křižovatkou tak OK. Jinak je to chce mít na chodníku a taky musí navazovat dál přes křižovatku.
Hafan 13. 2. 2025, 17:45
5
5
Bohužel další prasárna v řadě. Ne, že by mne to mohlo, natož v tamních končinách, překvapovat... (Ježiš já zas dostanu sodu... well...)
Chvíli jsem měl tu smůlu koukat na ten směrový přesmyk za ostrůvkem - a je to jako v Cimrmanech - dělal jsem si čárky, kolikrát to projede auto tak, jak je nakresleno (parafráze z kolikrát padne jméno Cimrman): ANI JEDNOU PŘÁTELÉ! A to není o ignoraci řidičů, to je prostě jen o špatně navržené infrastruktuře, kterou není možné projet legálně podle čar ani sníženou rychlostí oproti návrhové/povolené/běžné (kupodivu 50 km/h). Takže nechtěl bych se tam na kole s žádným autem potkat a ani jako řidič bych se tam nechtěl potkat s cyklistou, protože ten zrovna slabší z nás by to mohl ošklivě odnést a obarvit asfalt na červeno. Je to podobná prasárna jako na Hartigově mezi Chmelnicí a Spojovací. Takhle hloupým a nezpůsobilým navrhováním místních úprav se naučí všichni akorát pravidla porušovat (nehledě na to, že spousta řidičů stále nezjistila, k čemužeto ochranný pruh vlastně je, bohužel). A těch míst (a cyklopastí) po Praze je daleko víc...
@Martin Šnobr: tady pozor na své výroky...
"Lidé zde často přebíhají v úrovni Letenské vodárny. Zde zřejmě přechod nevznikl ze stejného důvodu jako cyklopruh – ke třem jízdním pruhům se nevejde. Jeho vyznačení by z důvodu nového ostrůvku znamenalo mírnou redukci kapacity pro automobily, což je zřejmě nepřípustné."
Tady to ukazuje (sorry, Marťas, budu zase jednou zlý a ošklivý), že nemáš páru o fungování celé té křižovatky a jak pracuje signalizace, Tvůj výrok je blud. Ona mírná redukce kapacity by poté skutečně nebyla ani trochu mírná, protože by znemožňovala využít fázi s kapacitou 2ŘJP a to vše navíc v kolizních směrech. Myšlenka na ostrůvek je sice hezká, ale jeho instalace by znamenala vydouvání kolon jak směrem do Dejvic, tak by komplikovala odbavování vlastní křižovatky řízené SSZ a nezajistila by bezpečné vyklizení kolizního prostoru. To je prostě místo, kde přechod by sice pomohl pár pěším, ale na úkor daleko většího celku včetně MHD. Ostatně už docela velká redukce kapacity komunikace nastala již provedenými úpravami, ale dá se celkem bezpečně říct, že pro okolí nejsou tyto úpravy kapacitně kritické. Šahání do řadícího jízdního pruhu v pásmu odbavení jednou fází, natož když je to SSZ často rozhašené špatně vyhodnocovanými signály preference, už ale kritické je. Je jasný, že problematice SSZ a řízení uzlů rozumí obecně málo lidí (a já jsem ač dopravní inženýr oproti cvičeným signalistům taky úplný máslo), ale tady děláš na veřejnosti jako redaktor nějaký odsudek bez zcela základních znalostí problematiky nebo že by sis tyto informace nejdřív alespoň ověřil u někoho, kdo tu znalost má.
Howgh.
Michal W. 13. 2. 2025, 18:27
4
" Zbytek ulice zůstává kvůli nepřiděleným financím na celkovou rekonstrukci dle návrhu IPR v provizorním stavu."
Takže zase Kovařík všechno kazí.
Zbyněk 13. 2. 2025, 20:43
3
Michal W: Kovarik mohl byt v opozici, kdyby Pirati s ODS nepodepsali koalicni smlouvu...
Kuba 13. 2. 2025, 23:49
7
Michal W. Bohužel ten návrh IPR (a studia edit, což mě mrzí, protože jinak mám řadu jejich realizací rád) je funkčně úplně stejná prasárna, jen s hezčími materiály. Takže by to jen takto zpečetil na desítky let. Takže asi dobře, že šel k ledu, byť ze špatných důvodů. Ne, že by byla velká šance na přepracování, ale naděje umírá poslední...
Zdenek X 14. 2. 2025, 07:52
4
Osobne jsem Korunovacni (ac pracovne sidlim nedaleko na Kulataku) nejel roky, protoze jsou lepsi cesty bez ztraty vysky u te ruske svoloče, zadna komise Korunovacni do cyklogenerelu IPRu nedala, bez presunu stromoradi je asi obtizne nejake oddelene cykloreseni obtizne, neni proto divu, ze zadani pro architekty a vysledek jsou takove, jake jsou.
Opravdu nevim, jak ma politik ci urednik obhajit vyssi cenu za rekonstrukci za ucelem oddelene cykloinfra (misto, aby ty penize nalil treba do vylepseni jinde) v ulici, kterou nejvyssi planovaci dokument (a zrejme cyklokomise zastupitelstva HMP) nepovazuje za dulezitou.
Ondra 14. 2. 2025, 10:48
3
Bohužel ani na Praze 7 není moc politická vůle dělat pruhy pro cyklisty na chodnících. Legalizovat celý chodník ano ale mám pocit, že nechtějí vyznačovat pruhy aby ta oddělená stezka někoho nedráždila. Pan Čižinský to komentoval tak, nechce zabírat místa na chodnících.
tik 14. 2. 2025, 14:48
1
7
nekdo: legalizujeme chodniky, autum muze zustat silnice
random aktivisti: ale to bysme autickare nenasrali, jeste cyklopruhy...
tik 14. 2. 2025, 14:56
1
9
Neboli epicka bile cary mezi chodnikem a cysklostezkou, ktere de iure ubiraji pruhum ~ 40cm, o ktere by mohly byt sirsi a tim padem bezpecnejsi
takze jako obvykle: cil neni "pro cyklisty" ale "proti autum".
A pak si brecte, ze vas nikdo nema rad.
Martin Šnobr 14. 2. 2025, 16:30
7
1
TiK – tak, rozbité chodníky s jízdou po přejezdech v tomto případě určitě nejsou ideální alternativou k jízdě po hladké vozovce. Za druhé, to že širší pruhy pro auta zvyšují bezpečnost máte odkud? Naopak, čísla ukazují že komunikace s cyklopruhy jsou bezpečnější protože řidiči jedou ostražitěji a dle limitů.
Martin Šnobr 14. 2. 2025, 17:21
4
2
Hafan – přechod na křižovatce Korunovační x Na Výšinách by odbočovací pruh vlevo zkrátil tak o 6 metrů což by podle mě fakt nebyla významná rána pro kapacitu křižovatky, zvlášť když ten pokračuje dalších 80 metrů.
Hafan 14. 2. 2025, 18:00
2
2
@Martin Šnobr: myslíš asi těhle 6 metrů, co měří v reálu mezi 40 a 50?
https://mapy.cz/letecka?mereni-vzdalenosti&rm=9hA0JxYA24S542&x=14.4200939&y=50.1004578&z=20&ovl=8
A nebo koukáme každý na úplně jinou Korunovační ulici v jiném vesmíru s jiným metrickým systémem?
Víš, kolik vozidel většinou stojí v 80 m řadícím pruhu? A víš, na kolik je nadimenzovaná ta fáze v tom už tak dlouhém a preferencí tramvají rozsypaném signálním plánu, aby aspoň přibližně stihla dané intenzity ve směru do tunelu a na Veletržní odbavovat a jak podle toho potřebuješ mít nastavené řadící pruhy?
Máš tu dva přechody vzdálené od sebe cca 150 m, navíc oba zabezpečené signalizací. To mi přijde jako zcela standardní a dostatečné řešení i jako chodci. Navíc v tom místě máš základní školu, takže rvát jim tam před dveře další hůře zabezpečený přechod, když už tam máš právě pro tu školu směrově dělený se SSZ, je při daných intenzitách taky nápad jak hrom a ještě se tím bude dál sypat plynulost provozu, o bezpečnosti chodců (školních dětí!) nemluvě. (Já vím, to jsou parametry, které tady obecně zajímají málokoho, ale ony prostě mávnutím ruky nevysublimují.)
Karel 15. 2. 2025, 23:57
2
6
Tady se v diskusi dohadují pumpičkáři jak je to pro ně bezpečné atd ale nikoho nenapadne kde budou v bezpečí chodci , děti atd když chodník který už od podstaty pojmenování je pro CHODCE zaprodá stupidní Čižinský pro kola. Další paskvil " chce se mi zvracet"
Ondra 16. 2. 2025, 08:36
8
Karle, právě že cyklisté chtějí mít svůj pruh oddělený nejen od aut ale i od chodců, tak aby to bylo bezpečné pro všechny. Zcela normální věc ve městech co cyklo umí, jen u nás se to matlá duálem
Martin Šnobr 16. 2. 2025, 10:29
5
Hafan – koukáš na starý satelitní snímek, dnes je ten řadící pruh zkrácen a začíná až za křižovatkou s ul. Na Výšinách. Ostrůvek by ho tak skutečně zkrátil cca o tak těch 6-10 m. Když už je mi vytýkáš bylo by fajn ověřit si reálný stav.
Martin Šnobr 16. 2. 2025, 10:33
5
Karel – doporučuji se tam někdy mrknout, jak je chodník „zaprodaný" cyklistům. Není, to je jen Váš blud. Na chodníku jsem viděl jet pár dětí na koloběžkách. Je fajn, že děti mají bezpečnou legální možnost jak ulici překonat.
Hafan 16. 2. 2025, 14:03
5
1
Verejna omluva @Martin Šnobr (krom toho, ze jsme si to myslim uz vyrikali soukrome): ano, mam evidentne zastarale info, uz to tam s temi radicimi pruhy doprasil autor mistni upravy. Na podstate moji argumentace s fungovanim ssz a blizkosti skoly se nic nemeni, ale moje zminovane zkraceni o 40-50 m uz je skutecne nespravne a tedy i spatne mirene.
Prosim priste nahazet vic fotek a situaci, pokud to rozumne pujde, pomuze to. :-)
komentář