Třída Jugoslávských partyzánů v Praze 6, spojující Dejvice, Podbabu a Bubeneč, se nedočká odděleného cyklopruhu ve směru z centra. ROPID a DPP rozhodli, že veřejná doprava má vyšší prioritu. Radní Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) oznámil, že místo toho se plánuje cyklopruh mezi jízdním pruhem a zaparkovanými auty.
Ulice již disponuje cyklopruhem ve směru do kopce. Vede podél zaparkovaných aut a před Vítězným náměstím se mění ve vyhrazený pruh pro autobusy, IZS, taxi a jízdní kola.
Návrh na oddělený cyklopruh ve směru s kopce, vedený za zaparkovanými auty, byl iniciován místním občanem. Radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) s ním souhlasil a nechal ho prověřit na magistrátu a u TSK (Technická správa komunikací). Varianta zachovávající jeden jízdní pruh s posunem parkování a bezpečně odděleným cyklopruhem se ukázala jako reálná.
Při projednávání ale úprava narazila na odpor DPP (Dopravní podnik hl. m. Prahy) a ROPIDu (Regionální organizátor pražské integrované dopravy). Jak uvedl Hrubeš v podcastu Dopravní 6, užší automobilový pruh by totiž mohl dle DPP a ROPIDu zpomalit autobusy.
V současnosti má pruh pro auta vysoce nadnormovou šířku 4,8 metru a je paradoxně využíván i pro parkování v druhé řadě. Dle návrhu by se šířka pruhu zúžila na standardní normovou míru 3,25 metru. Vedle měl být parkovací pruh široký 2 m, ochranné pásmo 0,75 m a cyklopruh 1,5 m. Právě parkovací pruh široký pouze 2 m měl být terčem kritiky.
„Veřejná doprava má pro mě vyšší prioritu než doprava cyklistická, musíme tedy respektovat její potřeby,“ uvedl Hrubeš.
Jako náhrada se plánuje cyklopruh umístěný mezi jízdním pruhem a zaparkovanými auty, podobně jako je standardem na mnoha místech v Praze. Toto řešení je však často kritizováno kvůli nebezpečí spojenému s otevíráním dveří aut i blízkostí rychle projíždějících vozidel.
Projekt však každopádně zlepší bezpečnost přechodů – ve směru s kopce bude zúžen jízdní pruh a přechody dostanou větší rozhledový prostor. „I když cyklistická infrastruktura je důležitá, musíme hledat kompromisy,“ uzavřel Hrubeš.
Neúspěch návrhu na oddělený cyklopruh opět odhaluje napětí mezi podporou cyklistické, veřejné i automobilové dopravy v hlavním městě. Ani normové šířky pruhů nedostačovaly organizátorům veřejné dopravy.
Bude zajímavé sledovat, jak se toto rozhodnutí ve finále osvědčí. Lze předpokládat, že cyklopruh mezi jízdními pruhy bude stejně obsazovat druhá řada zaparkovaných aut. Jak je známo z protějšího směru Jugoslávských partyzánů, řada řidičů se nebojí cyklopruh použít jako K+R parkovací místo. Na druhou stranu, ilegální stání v cyklopruhu se vymáhá lépe než parkování v druhé řadě.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 1. 2. 2025, 10:28
47
25
Nutno dodat, že když už náhodou policie některého řidiče v cyklopruhu pokutuje, tak výše pokuty je 200 Kč. Opravdu směšná částka, která vůbec nevychovává.
Petr 1. 2. 2025, 11:16
44
28
Ja fakt nechapu proc jsou v Praze cyklopruhy takove sci-fi... Ani jak ma jako zpomalovat autobusy vic nez zaparkovana auta
MaT 1. 2. 2025, 16:27
20
45
Když jsme u toho parkování... V ulici Na Florenci, tam vidím někoho stát na cyklopruhu snad pokaždé, když tam jedu, i kdy zrovna asi poslední 2 cesty co jsem tam jel, tak kupodivu auta žádná, jen pořád ty kontejnery. Řeší to nějak Praha 1? Hádám, že ne.
Když se pusunu o kousek dál - Praha 2 - Vinohrady. Tady tedy moc cyklopruhů nemáme (podobně jako cykloobousměrek), ale rozmáhá se nám tu jiný nešvar. V poslední době vznikla třeba mezi Francouzskou a Korunní spousta vyhrazených parkovacích stání pro kola a koloběžky. Hlavně tedy ta sdílená, protože tam není k čemu vlastní kolo zamknout. I když ty tzv. sdílené koloběžky nepoužívám, byl jsem za tahle parkovací místa rád, protože jsou schválně vytvářena před přechody a křižovatkami, aby zlepšovala rozhledové poměry.
Jenže - prakticky každý den na nich stojí nějaká auta. Podobně jako i jinde u přechodů a křižovatek, kde je ještě schválně obrubník natřen na žluto. Má vůbec smysl na něco takového volat Městskou policii? Kdyby to tu každý den projeli sami od sebe, tak těch pokut mohou rozdat... Nebo to schválně neřeší, protože parkovacích míst je tu málo, takže chudáci řidiči, nebudeme je přece zbytečně buzerovat? Ono by tam šlo dát třeba sloupky (nebo i ty hnusné balisety), jsem se na to i na ÚMČ Praha 2 ptal, ale prý že o tom rozhodují snad i policajti a že vyhodnotili, že by to bylo nebezpečné. Zrovna třeba na výjezdu ze Slovenské na Francouzskou sloupky jsou, i nějaké stojany, která docela efektivně zabrání tam auto zaparkova. V čem je to tam méně nebezpečné, než třeba na rozích ulic Šumavská, Lužická, Moravská, etc.? Nebo tam zrovna nějaký takový policista nebo úředník bydlí a mají to tam jako takové VIP parkování, kterého se nechtějí vzdát? :-)
Z OMH mám takové rozporuplné pocity. Je sice fajn, že ač je z ODS, tak není zrovna autofil, ale snaží se něco dělat i pro jiné druhy dopravy, ale zdá se, že je to přeci jen hlavně pro tu hromadnou dopravu. Pokud už se někde staví proti sobě ta hromadná doprava a cyklodoprava, tak to ještě dovedu pochopit, přeci jenom ta hromadná doprava pořád těch lidí přepraví prostě víc. Ale jsou i místa, kde by se dala udělat nějaká drobná vylepšení pro cyklisty, která by nikoho jiného neomezila, ale to je pak akorát: „jo jo, díky za podnět, určitě se na mě v podobných věcech obracejte i příště,“ ale v reálu se pak neděje přes rok nic. Škoda, no.
Ondra 1. 2. 2025, 22:34
29
20
@Mat - na P2 Jana Masaryka - jsou tam stání pro kola a dokonce stojany. Jen nejsou před přechodem, tam je ještě šrafování. A v tom šrafování často stojí auta. Dokonce i když je to před školou. Jednou jsem tam dokonce viděl zaparkovat auto měšťákovi přímo před ksichtem a od něj absolutně žádná reakce. K čemu tam teda jsou, když nedohlížej na pořádek ?
Milan 2. 2. 2025, 01:35
6
20
Jezdím na partizanu denně. Výskyt cyklistů v pruhu pro cyklisty... Nula.
Zdenek X 2. 2. 2025, 08:23
4
33
Ja bych ty spatne parkujici rovnou strilel ... . Pokud vim, pokuta za parkovani neni pevne stanovena, to jsou nejake verejne statistiky, ktere rikaji, ze je pokuta 200,-? Dalsi vec je, ze behem mych kazdodennich cest na kole po P6 a Dejvicich skutecne nemam pocit, ze by muj nejvetsi problem byla zaparkovana auta v cyklopruzich. Kdyz o tom premyslim, obcas se to stava, nedavno jsem asi tyden uhybal kontejneru na sut ovesemu vystraznymi vestami (pravda, na Stresovicke, v casti, kde neni pruh, ale pouze piktogramy), ale ze by mi to trhalo zily. Ze musim drit do kopce me tedy stve vyrazne vic. Verim, ze v ulici Na Florenci to muze byt jit jine, ale hovorime o JugPar.
Vysledek jednani ohledne navrzeneho pruhu a odmitnuti navrhu mistniho obcana me ani trochu neprekvapuje. Samozrejme, ze autobus projede pruhem 3.25 sirokym, ale verim, ze DP ma zkusenosti s tim, jak to vypada, kdyz v takove konfiguraci vystupuji smerem do pruhu o sirce 3.25 cestujici z aut, nakladaji, parkuji pozadu do rady vozidel (v podani me zeny to je tak natrikrat, me se to napoprve take casto nepovede). Pritom navrhovany parkovaci pruh siroky 2 m zdaleka nevystihuje skutecnou siri prostoru zabraneho zaparkovanymi auty. Aby se pruh podarilo vybudovat, je to na rekonstrukci cele ulice: pruh po auta sirsi nez 3.25, cyklopruh za zaparkovanymi auty, ale naopak v urovni chodniku oddeleny od chodniku pouze opticky (tak, jak je caste v cyklistickych zemich), asi o neco uzsi, urcite uzsi i chodnik. Tj. zmena polohy VO, kanalizacnich vpusti, obrubniku apod. Takove reseni by predevsim vyzadovalo vetsi toleranci mezi cyklisty a chodci, na coz v Praze nejsme absolutne zvykli. A nebo zmena sirky tramvajoveho telesa se stromoradim. Opet proc ne, dokonce by mozna bylo hezke mit stromoradi u domu misto podel tramvaji, ale je to opet kompletni prestavba ulice.
A nebo jenom nakreslit vyhrazeny pruh mezi pruhem pro auta a zaparkovanymi vozy stejne, jako je tomu v opacnem smeru. Pro me osobne by to nebyla zadna vyhra (pri moznosti tesneho mijeni pri soubezne jizde v pruzich), ale mozna to nekomu pomuze.
Pavel 2. 2. 2025, 09:07
9
2
Je to už extrémně frustrující, vidět kdejaké město i v CEE (o západu nemluvě), které do cykloinfrastruktury šlape mnohonásobně víc než Praha či Brno, alespoň v efektivních popup řešeních. Bohužel negativní zprávy převažují ty dobré a východisko na horizontu není. :( #justmyrant
Zdenek X 2. 2. 2025, 11:07
4
19
Poslechnout si podcast s radnim Hrubesem je docela zajimave. Netusil jsem, ze firmy provozujici sdilena kole musi vyvazet kola auty i na takove trase s relativne malym prevysenim "od metra smerem dolu do Bubence" (zrejme myslel Dejvicka/Hradcanska -> spodni cast Bubence).
Pripada mi to na mile vzdalene systemu, ktery funguje sam o sobe. Vime, jaky je treba pomer poctu kilometru najetych na kole vs. poctu kilometru, po kterych bylo kolo prevazeno?
Pepicek 2. 2. 2025, 11:33
4
12
Z kopce zbytečný ,to rozjedu. K NICEMU! jinak z koho čeho ,píšeme Z. Máte tam chyby . S píšeme při 7.padu.
MartinP 2. 2. 2025, 13:05
27
30
Největší nepřítel a lobbista proti cyklo infrastruktuře v Praze nejsou motoristé, ale právě dopravní podnik. V tom je ten zakopaný pes, proč tady nějaké věci, které jsou prakticky v celém světě v pohodě, tady nikdy neprojdou. Bylo by dobré, kdybyste o tom sepsali článek, těch nesmyslných stanovisek a různých schválně zmršených investic už je taková řada, že to nemůže být jen neschopností těch dědků v ROPIDu a DPP, ale ideologií.
Zdenek X 2. 2. 2025, 14:46
3
37
MartinP: jasne, osobni napadani, dedkove (sakra, divam se na fotky vedeni DPP a vidim osoby vekem odpovidaji mym o fous starsim spoluzakum). Jenom pro vas:
https://www.youtube.com/watch?v=0RtXmnUe9s0
Jiří Motýl 2. 2. 2025, 23:31
7
2
Pepíček: Je pravda, že je to takové staromilské S.
Já jen ocituji, co již psali k danému gramatickému jevu jinde, stačí si vyhledat pravidla pravopisu:
"S" je v tomto případě gramaticky naprosto správně. Podle pravidel českého pravopisu z roku 1978 je dokonce "S" jedinou správnou variantou, pokud je myšlen směr dolů - jako v tomto případě.
Jak asi víte, v roce 1993 se pravidla českého pravopisu zjednodušovala a umožnila psát "s kopce" se "z" - podle pomůcky "z koho, čeho". Takže napsat "z kopce" by nyní rovněž nebylo hrubkou.
Pohoršuje vás to? Přijde vám to divné? A není český jazyk zábavný?
Zdroj: https://blog.aktualne.cz/blogy/redakce-aktualne.php?itemid=3930
Martin Vágner 3. 2. 2025, 14:37
8
Z kopce je cyklopruh vedle parkujících aut zhoršením stávajícího stavu. Aktuálně (bez cyklistické infrastruktury či značení) tudy sjíždím s auty a jsem schopen z kopce držet rozumnou rychlost. Po úpravě budu nucen jet v cyklopruhu, ale buď se budu muset držet na jeho samém okraji (za vzdáleností otevřených dveří parkujících aut) a na žiletku olizován předjíždějícími auty, nebo jet v cyklopruhu - tedy pomalu a hypnotizovat dveře aut (mé pravé koleno už bylo kdysi poznamenáno 14 stehy na cyklopruhu na Petřinách). K tomu periodicky objíždět auta v cyklopruhu parkující... Parkování ve druhé řadě v cyklopruhu se považuje za normální a snad legální: např.v cyklopruhu ve Zborovské na úseku mezi Vítěznou a Lidickou jsou každý den průměrně zaparkována 3-4 auta, což nikdo neřeší. A počty řidičů, kteří náhle otevřou do cyklopruhu dveře či bez rozhlédnutí vyrazí z parkovacího místa přes cyklopruh, jsou větší než malé.
Martin P. 3. 2. 2025, 22:43
1
1
Předně bych rád uvedl pro Zdenka X, se kterým často a vášnivě polemizuju, že nejsem totožný z nickem MartinP, u kterého už jsem kdysi s nevolí zaznamenal, že si zvolil nick tak snadno zaměnitelný s mým. Jsem spíš v kategorii nazvané "dědek".
Podcast jsem neslyšel, vyvážení sdílených kol mi přijde taky trochu nesoběstačné, na druhou stranu, není to to nejhorší, co se děje v dopravě a tak bych s vaniřkou nevylíval i dítě.
Martin Vágner: Z mých zkušeností je vyhrazený cyklopruh i podél zaparkovaných aut pořád lepší, než nic. Je potřeba jet asertivně až po čáře a s nepolevující pozorností sledovat parkující. Ale předjíždějících aut bych se tolik nebál. Zdá se mi, že od pruhu si drží paradoxně větší odstup, než kdyby tam nebyl. I když v jeho nepřítomnosti by správně měli držet 1,5 metru.
Zdenek X 4. 2. 2025, 09:39
2
Martin P.: Priznavam, ze jsem byl komentarem o "dedcich" velmi prekvapen, jak vypadem ad hominem, tak nakonec i tim, ze naopak DP povazuji za neco, co v Praze funguje (ano, kauzy existuji), bez cehoz by si moje rodina zivot v Praze nedokazala prestavit, a na co ma byt kladen obrovsky duraz. Vas komentar to vysvetluje :-), dam si na nicky pozor.
Dite nevylivam, dokud je dotace v radu jednotek milionu rocne, jsou sdilena kola takove mile zvyseni komfortu a v lokalitach "downtownu" (ve smyslu u reky, o moc nize uz klesnout nejde) mohou dlouhodobe "samosprašně fungovat. Nicmene nerad si lzu do kapsy (obecne, nikoli pouze v souvislosti s cyklistikou) a bylo by zajimave znat nektera fakta. A v pripade, ze mesto uvazuje o tom, ze sdilena kola chce i na "nahorni plosine Petrin" (viz ten podcast; a v mnoha komentarich byly zde povzdechy nad nedostatkem kol na Proseku, v Ladvi, dokonce tu zaznelo letiste Ruzyn) potom to prestava byt "sranda". Petrin dokazi (a provozovatele zjevne take) jasne odhadnout: 95% kol behem dvou dnu zmizne do nizsich poloh (Motol, Evropska, Dejvice, Hradcanska, Dlabacov) a nekdo je bude muset nahoru vyvest. Je to tak "zelene"? Je to ekonomicke? Je dobre, ze vlastne bobtna dale struktura, ktera je treba k zajisteni dopravy po meste (jsou to soukrome firmy, ale naprosto zavisle na dotaci, pritom nejsou pod uplnou kontrolou mesta, je to dobre nebo spatne)? A nakonec tento clanek je i o tom, ze kola (obecne, a tedy i sdilena) mohou kolidovat s MHD s cca 500x vyssimi dopravnimi vykony. Chceme to? Pritom fakt neni duvod, proc by se na tak sirokou tridu jako JugPar by se nemely paradni cyklopruhy vejit, ale navrzene reseni mistnim obcanem mi pripada neuskutecnitelne prave s ohledem na MHD, a skutecne reseni bude za uplne jine penize a bude se tykat celeho ulicniho profilu. Chceme to? Zaplati to uspora plynouci z cyklodopravy?
Zprava z "bojiste cyklopruhu": vcera nic, dnes jsem musel objizdet zasobovani Barev-laku na Bile Hore na Belohorske. No a co? Vlastne jsem si uvedomil az ted. Docela rozumim tomu, ze obchody (ale i obcane) potrebuji neco privest/odvest. Ano, muzeme peclive budovat parkovaci zalivy, osazovat znacky "pro zasobovani", delat dalsi opatreni. Bude to stat furu penez, úřednický šiml si bude vesele řehtat. A nebo muzeme pristupovat lidsky a tolerovat, kdyz v pruhu zastavi. Na miste, kde jede kazdou minutu cyklista bude tolerance nizka, ale v miste, kde ve skutecnosti jede jeden za 15 minut, se vlastne nic nedeje. A take si myslim, ze to neni jenom o vynucovani: kdyby temi pruhy byl skutecne provoz cyklistu (a napr. kazdy by mel v rodine nekoho, kdo na kole jezdi), respekt v pruhum by byl automaticky vyssi i bez policistu a pokut.
MartinP 4. 2. 2025, 09:54
2
2
Martin P.:
Když si zvolíš za nick své jméno, které je velmi obvyklé, a počáteční písmeno svého příjmení, nemůžeš se divit, že někdo používá stejný nick nebo velmi podobný nick. Doporučuji změnu, nebo si na to už přestaň stěžovat.
Martin P. 4. 2. 2025, 23:12
2
2
Ohradil jsem se teprve podruhé, ale opět ze stejného důvodu, protože příspěvek podepsaný nickem velmi podobným mému mi tady dělá ostudu. A ohradím se pro jistotu pokaždé, když to bude potřeba. Nevidím důvod, abych si já měnil nick, který tady používám nejspíš déle. Kdysi dávno jsem naopak uhnul, když jsem zjistil, že jsem zaměnitelný s nějakým jiným Martinem. Škoda, že redakční systém nejspíš neumožňuje preventivní kontrolu blízkosti nicků a neupozorňuje na, třeba nechtěnou, kolizi. Zamyslete se nad svou reakcí, zdá se mi poněkud nepatřičná.
Martin P. 5. 2. 2025, 00:02
Zdenek X: ad sdílená downhill kola, souhlasím, téměř vše bych podepsal, ale možná s přehnanou lehkomyslností zejména proto, že sdílená kola nevyužívám. :-) Utavit to na dotacích mi přijde kontraproduktivní. Jistě by se to ale dalo vyřešit i nějakou kombinací pozitivních a negativních pobídek. Technicky asi není takový problém uplatnit bonifikace za žádoucí směr převozu kola. Jen se bojím, že provozovatel raději ztrátu vykryje dotací a politici se nad hospodárností zamýšlet nebudou, buďto to podpoří nebo zabijou, obojí výhradně s ideologickým odůvodněním.
ad bojiště cyklopruhu: Taky se snažím omlouvat, že zásobovat se musí, jenže ... Je to souhra mnoha nešvarů. Často nemusí stát na nejnevhodnějším místě, stačilo by i z jeho strany více ohleduplnosti. Není to pokaždé jen zásobování, ale i "jen si támhle zaběhnu, však se to nezblázní, přece nebudu hledat místo a chodit, považte, po vlastních nohou, o tolik metrů dál, proto jsem si auto nekupoval". A ono to pokaždé nějaké, malé, či větší riziko je. Bylo by fajn, kdyby ta tolerance, kterou takto a jinak (na chodnících, v křižovatkách, na rozhledových místech apod.) parkující vyžadují sdílelí a vraceli i ostatní řidičí tím, že budou jezdit opatrně a ohleduplně a nikdy se při takové příležitosti objíždějícímu cyklistovi nic nestane. S tím se ale počítat nedá. V tomhle mne ani tak nepálí nedodržování předpisů jako neohleduplnost a postupné utlačování ostatních účastníků městského života auty. Pro mne to je známka přemnožení. Bylo dřív potřeba dělat jednosměrky, aby se všude vešla šikmá parkování? Parkovalo se v takové míře na chodníku a ve druhé řadě? Nerespektování cyklopruhů je v tomto kontextu jen drobnost, ale zapadá do toho celkového průšvihu. A rychloobrátková parkovací místa by taky neměla být taková utopie. To asi nepotřebuje extra byrokracii, parkovací místa pro invalidy se taky malují a nikdo to už naštěstí nezpochybňuje. O co by tohle bylo složitější? Jen to chce důslednost při kontrole jejich využití/zneužití. Aby si tam nestoupla blondýna jen proto, že je příliš sexy, než aby si hledala jiné místo a nebo macho ze stejného důvodu. Respektive aby se jim takové rozhodnutí statisticky nevyplatilo.
MartinP 5. 2. 2025, 09:33
1
2
Zamysli se nad svoji reakcí ty, ty uplakánku. Namísto toho, aby sis změnil přezdívku na něco méně obvyklého, tak tu budeš plácat něco o ostudě. Chlape děláš ostudu tak akorát sám sobě, připadá mi, že si nějaká žena v převleku za muže. Dělej s tím něco!
Martin P. 6. 2. 2025, 10:04
Nepleťte si shovívavost se slabostí. Osobní útoky sem nepatří. Až budete mít něco věcně zajímavého, rád se k tomu vyjádřím.
MartinP 6. 2. 2025, 10:10
1
Osobní útoky sem nepatří a proto tvrdíš, že ti svým příspěvkem dělám ostudu... Přitom jen to jen názor, s kterým nesouhlasíš. Myslím, že si pěkný pokrytec.
To je jako s tím, jak se ti plete shovívavost se slabostí... Si slaboch a myslíš si, že si shovívavý. Další pokrytectví, šílené
martin58g 8. 2. 2025, 22:18
2
Veřejná doprava má pro mě vyšší prioritu než doprava cyklistická, OK pane Hrubeši. Ale tady dáváte individuální dopravě a parkování přednost před cyklisty. Méně mlžení prosím.
komentář