Praha pokročila s Hloubětínským tunelem, na povrchu budou dánské cyklopásy

Publikováno: 14. února. 2025, 6 min. čtení
Aktualizováno: 13. února. 2025
Úvodní foto: Praha
Publikováno: 14. února. 2025, 6 min. čtení
Aktualizováno: 13. února. 2025
Úvodní foto: Praha

Pražský magistrát vložil 7. února do systému pro ekologické posouzení záměr vybudovat Hloubětínský tunel. Pod zem má v délce téměř 700 metrů převést auta z části Kbelské ulice na severovýchodě města. Stavba by mohla začít za tři roky. Součástí je i řada nových opatření pro cyklistickou dopravu.

V takzvaném zjišťovacím řízení se rozhodne, zda musí tunel projít kompletním procesem posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), nebo se může přistoupit do další fáze příprav stavby, napsal server Zdopravy.cz. Na oznámení v systému EIA upozornil i server Hospodářské noviny (HN).

Do tunelu se má převést část takzvaného Průmyslového polookruhu, který je vedený čtyřpruhovými komunikacemi a v současné pozemní trase se na rušných křižovatkách potkává s Poděbradskou a Kolbenovou ulicí. „Cílem je zmírnění negativních dopadů od dopravy v přilehlém území,“ píše se v oznámení.

Plánovaný zhruba 670 metrů dlouhý tunel by měl začít v Průmyslové ulici bezprostředně před jejím křížením s Poděbradskou a končit v Kbelské za křižovatkou s Kolbenovou ulicí. Měl by tak vést ve stejné trase jako část nynější Kbelské ulice, vzniknout by měl jako hloubený, tedy budovaný z povrchu v otevřené stavební jámě. „Nad tunelem je navržena realizace městské třídy s vyhrazenými pruhy pro MHD, složky IZS a cyklisty s doplněním vegetace,“ píše se v záměru.

Oznámení počítá s úpravami téměř dvoukilometrového úseku Průmyslové a Kbelské mezi mostem přes hrdlořezské údolí říčky Rokytka a přírodní park Smetanka na jihu a mimoúrovňovým křížením Kbelské s Vysočanskou radiálou na severu. Na severní straně za podjezdem pod železniční tratí by se měl směr k Letňanům, kde se dnes často tvoří zácpy, rozšířit o jeden jízdní pruh.

Stavba by mohla podle oznámení začít v roce 2028, dokončení se předpokládá o tři roky později. Náklady na stavbu tunelu město předloni odhadovalo na 5,7 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty. Na další stovky milionů vyšel projekt.

Opatření pro cyklistickou dopravu

Součástí projektu je i řada nových opatření pro cyklistickou dopravu. Projekt ve svém širším okolí ovlivní až tři nadřazené cyklotrasy (A5, A7, A9), dvě cyklotrasy páteřní (A25, A26) a několik propojek, tedy cyklotrasy hlavní. Oproti dříve zveřejněným vizualizacím nyní zveřejněná dokumentace přináší další podrobnosti a několik dílčích zlepšení komfortu.

Mezi zajímavé detaily patří zakomponování dánských vyvýšených cyklopásů do Kolbenovy ulice v křižovatce Kbelské a Kolbenovy. Umožněna bude i jízda v přidruženém prostoru.

Západovýchodní křížení budou na obou křižovatkách (Kbelská X Kolbenova, Kbelská X Poděbradská) řešena sdruženými přechody s přejezdy. Tedy ve stejném duchu, jak je tomu od roku 2023 právě na křižovatce s Poděbradskou. Severojižní průjezdy budou pak na obou křižovatkách po oddělených cyklopřejezdech. V obou křižovatkách budou v západovýchodním směru doplněny cyklopruhy pro jízdu v provozu. V Kolbenově bude opatření komfortnější, v duchu dánských vyvýšených pásů. V Poděbradské jsou kromě legalizovaných chodníků navrženy cyklopruhy.

Podél Kbelské v severojižním směru bude umožněn průjezd jednak v přidruženém prostoru, již v plné délce legálně, a dále v provozu v prostoru vyhrazeného pruhu pro MHD a cyklisty. Nutno podotknout, že provoz ve Kbelské bude výrazně klidnější díky budovanému tunelu. Za zmínku stojí i nová příčná spojení v podobě dvou sdružených přechodů s přejezdy. Křížení stezky při odbočování z Kbelské bude vyvýšené. Jako primární trasa průjezdu cyklistů je uvažována západní strana Kbeslké.

Projekt neopomíjí ani páteřní cyklotrasu A26, kterou přesouvá na novou lávku přes zahloubenou Průmyslovou a dává jí tak do definitivní přímější stopy, tak jak jí přisuzuje pražský cyklogenerel. Spojení je o to významnější, že bude novým nájezdem přímo napojeno na most vysočanské cyklostezky přes Poděbradskou. Zároveň pro místní průjezd do ulice K Náhonu (kudy nyní vede trasa A26) je doplněna nová širší lávka.

Zajímavé jsou i širší vazby. Projekt předpokládá výstavbu stezky v trase A430 až po ulici V Chaloupkách. Tím by byly odstraněny současné překážky v podobě schodiště a zbytného stoupání (oproti Průmyslové, která tudy vede v zářezu). Došlo by k přímému napojení na cyklotrasy A5/A25 směrem ke Kyjskému rybníku. A v neposlední řadě by zde byla jasná příprava na vedení cyklotrasy A430 dále podél Průmyslové. V podstatě již jen legalizace průjezdu po mostě přes Rokytku by chyběla k přímému napojení na Českobrodskou a nadřazenou cyklotrasu A8.

V severní částí pak projekt předpokládá koordinaci se Severovýchodní cyklomagistrálou. Je zde navrhována výstavba lávky podél železniční trati přes Kbelskou. Ta sice nevznikla v rámci nedávných oprav železnice, je ale vidět, že se s její výstavbou nadále počítá.

Komentáře k článku

Pavel Mašek 15. 2. 2025, 11:56
14
2

Jsem moc zvědavý na výsledek. Nějaký potenciál na povrchu by to mít mohlo. Bohužel zahloubenim se nezmění nic co do intenzity IAD :-(.

pekas 17. 2. 2025, 22:47
3
6

To je ale nesmysl. Už se nestaví kilometr za miliardu, ale 100 metrů za miliardu. Kdyby se spolu s tím aspoň zakázal vjezd aut do centra.

Ondra 18. 2. 2025, 09:27
2
4

Tohle je pro mě zvláštní stavba. Plánuje se Blanka 2 a tohle je druhej tunel. Ani nevím, jestli si ji tam lidi nějak aktivně přejí. U Spořilovské a Holešoviček to tak je ale tady je vlastně co účelem, zlepšení životního prostředí nebo spíš zlepšení průjezdu aut ? Spíš mi to přijde že je to zoufalá stavba města které chce ukázat že buduje něco i pro auta. Na povrchu v Kbelské 2+2 s buspurhama ? To tam čekají i s tunelem kolony ? Tak vám nevím, ať to raději postaví v Holešovičká, tam si to aktivně přejí a je to potřeba víc. Tady by se to mělo přiškrtit se stavbou Blanky 2.

Vratislav Filler 18. 2. 2025, 10:47
8
1

@Ondra: Tahle stavba je podmínkou EIA pro severovýchodní sekci Městského okruhu, takže pro ten účel ji jaksi nejde nepostavit. Jinak osobně se domnívám, že tohle zkapacitnění by stačilo a okruh pak netřeba, ale pšt, je to názor obecně neoblíbený ;-)

Kuba 18. 2. 2025, 14:21
6
3

Ondra: Bohužel, poučení z Blanky a její likvidace Prašňáku a spol. je na magistrátu a v IPRu nulové - furt vycházej z toho, že dálnice zakopaná do podzemí musí mít záložní dálnici na povrchu, co kdyby si auta ten tunel ucpala...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat