Plán na vybudování lávky přes ostrov Císařská louka, která měla propojit Smíchov s levobřežní cyklotrasou A1 a umožnit lidem na kole i pěším vyhnout se frekventované Strakonické ulici, je po letech jednání prozatím u konce.
Vyplývá to z usnesení Rady MČ Praha 5 z února 2024, které potvrdilo dlouhodobý nesouhlas vlastníka dotčených pozemků – Českých přístavů, a.s. Redakce Městem na kole si usnesení městské části všimla zpětně na podnět našeho čtenáře – děkujeme.
3,5 metru široká zvedací lávka měla propojit břeh Vltavy s nadřazenou trasou A1 a vytvořit tak chybějící bezpečné spojení pro cyklisty i pěší mezi Smíchovem a Radotínem. Městská část Praha 5 nechala již v roce 2016 zpracovat studii proveditelnosti i vizualizace, které počítaly s napojením na rekreační zónu Císařské louky i nábřežní trasu A1.
Podle průvodní zprávy by stavba přinesla „významné zlepšení bezpečnosti a plynulosti nemotorové dopravy na levém břehu Vltavy,“ kde dnes lidé na kole i pěší sdílí prostor s intenzivní automobilovou dopravou na Strakonické či Nádražní ulici.
Klíčovým momentem se stalo vyjádření Českých přístavů, a.s. z roku 2016, které jednoznačně odmítlo zřízení lávky na jejich pozemcích:
„Společnost České přístavy a.s. nikdy nedala souhlas s vybudováním lávky ani cyklostezky na svém území. Z hlediska provozu přístavu považujeme stavbu lávky v této lokalitě za nežádoucí,“ uvádí se v oficiálním stanovisku. Firma zároveň požadovala, aby jakékoli stavby v oblasti zachovaly průjezdnou výšku pro lodní dopravu minimálně v úrovni nejnižších pražských mostů.
„Společnost České přístavy a.s. má velmi špatné zkušenosti s budováním cyklostezek na svých pozemcích, v přístavu Libeň je už několik let cyklostezka na pozemku České přístavy vybudována, ke dnešnímu dni ale nedošlo k žádnému majetkovému vytyčení dotčených pozemků,“ dodala společnost. Ani následná jednání stanoviska společnosti nezměnila.
V Libni je po pozemcích společnosti vedena nadřazená cyklotrasa A2 v oblasti Libeňského ostrova u Štorchovy ulice, otevřena byla v roce 2006. Tehdy se jednalo o stavbu spojenou s výstavbou protipovodňových opatření. Díky tomu je nyní možné jet na kole bez kontaktu s provozem od Hlávkova mostu až po ústí Rokytky. A dnes i díky navazujícím stavbám v ještě dalších úsecích, například do Vysočan či dále podél Vltavy do Klecan.
Pražský Metropolitní plán s lávkou nadále počítá. Mezi cípem Císařské louky a Smíchovem je toto propojení stále vedeno jako bezmotorová trasa, což symbolizuje přerušovaná růžová čára. Dokument od lávky dále počítá s bezmotorovou vazbou až po Vyšehradský železniční most. Stejně tak počítá s návazným vedením cyklostezky podél Strakonické ulice, ale jen po smíchovské nádraží.
Majitel pozemku tak sice nesouhlasí, ale nový územní plán Prahy zde stále cyklostezku požaduje. I bezmotorové vazby jsou v územně-plánovací dokumentaci brány jako veřejně prospěšné stavby a podpora v takovém dokumentu tak znamená, že město se bude moci snažit lávku prosadit i nadále. (Tato část byla do článku doplněna několik hodin po vydání po upozornění čtenáře, pozn. red.)
Po letech neúspěšných jednání přijala Rada MČ Praha 5 v únoru 2024 usnesení č. 0031/1/OMI/2023, kterým:
Se zprovozněním Dvoreckého mostu v roce 2025 lze očekávat výrazný nárůst počtu cyklistů na levém břehu. Podle části zastupitelů by se město mělo nyní zaměřit na oddělenou cyklostezku podél Strakonické ulice, kde by stačilo ubrat jeden pruh pro auta.
Zda se k myšlence lávky někdy vrátí nové vedení městské části a města, nebo se případně změní stanovisko Českých přístavů a.s., ukáže čas. Výhodou pro budoucí vyjednávání bude stálá podpora plán v metropolitním plánu. Zatím se na další roky musí lidé, kteří jdou po svých či jedou na kole, spokojit s neprostupným ostrovem Císařská louka.
Celé usnesení Rady MČ Praha 5 z 12. února 2024 najdete zde.
Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
tik 23. 10. 2025, 06:34
6
34
zuzit strakonickou je epicky retardovanej napad.
"... Strakonické ulice, kde by stačilo ubrat jeden pruh pro auta"
d 23. 10. 2025, 07:35
13
1
Specifikovali více, co jsou ty „špatné zkušenosti s cyklostezkami”?
Clovek 23. 10. 2025, 07:59
14
Teď je zas další update, v metropolitním plánu vydaném v úterý se lávka stále nachází.. ten ale snese hodně
Jinak škoda že v souvislosti s tímhle aspoň neupraví ten chodník po Strakonické, aby se po něm dalo plynule jet
D 23. 10. 2025, 08:43
14
1
Definitivně? To si nemyslím. Ta lávka tam jednoho dne bude. Českým přístavům přeji good luck v boji s větrnými mlýny :)
Ondra 23. 10. 2025, 08:53
22
1
@Clovek - chodník už kompletně opravili a prezentovali to jako investice do cyklodopravy, tuším že za minulý rok. Že tam po rekonstrukci zůstal na jednom místě klasický přechod pro chodce a nesnažili se tam ani udělat sdružený přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty dost o této rekonstrukci vypovídá.
d 23. 10. 2025, 09:14
9
@Clovek: A jak moc velký význam to má? Když se podívám do metropolitního plánu, po některých trasách označených "významná cyklotrasa (stav)", tj. těch, co tam už byly, ani teď skoro nejde jezdit na kole.
Michal W. 23. 10. 2025, 09:30
18
4
Odebrání pruhu na strakonické je žádoucí. Stejně tam už u sjezdu z dálnice je buspruh a navíc ta část kde vede A1 je v zástavbě a opravdu bych tam nechtěl bydlet. Navíc zástavby tam bude víc a odebrání pruhu by mohlo přinést třeba i přechody tam kde nejsou i když je tam semafor. Ti co chtějí jet rychle ať jedou Dobříšskou.
Ondra 23. 10. 2025, 10:21
18
2
@Michal W. - přesně tak, navíc proto se stavěla Blanka, aby auta jezdila jinudy. Takhle je to přivaděč aut do samotného centra města, vedoucí přes rezidenční oblast
David 23. 10. 2025, 10:26
24
2
Tak hlavně - na Strakonické je po dobu výstavby Dvoreckého mostu stejně BUSpruh, takže reálně do centra již jednopruhová je. A to dlouhodobě. A funguje a není to kapacitní hrdlo. Takže stačí po dostavbě Dvoreckého mostu, až autobusy ze Strakonické zase zmizí, ten pruh prostě "jen" autům nevracet.
Martin Šnobr 23. 10. 2025, 10:41
9
Díky za poznámku k Metropolitního plánu, tuto informaci jsme do textu doplnili. Článek byl připraven ještě předtím, než byla zveřejněna současná připomínkovaná verze, tak proto to tam chybělo.
Vratislav Filler 23. 10. 2025, 12:56
25
2
České Přístavy interně pověstné jsou svým negativním postojem k cyklodopravě, který není podložen žádnými "špatnými zkušenostmi," ale prostě ideologickým postojem jejich představitelů. Nikdy jsem nezaznamenal, že by v jednání s městem postupovali konstruktivně, právě naopak. Z jejich strany neexistuje žádná dobrá vůle k tomu, jakkoliv cyklo řešit, naopak používají vlastnictví veřejných komunikací (které zdědili a měly by dávno patřit městu) nebo dokonce i jen sousedství s nimi jako páku proti zřizování cykloopatření. Mimo jiné o tři roky nesmyslně zdrželi opravu chodníku Strakonické nutnou pro jeho legalizaci, protože jim patří nějaký jeho cípek, v Libni potom tlačí město s rekonstrukcí mostu do nefunkčního a fakticky nebezpečného řešení.
Vratislav Filler 23. 10. 2025, 13:00
24
4
Mimochodem, tohle je jeden z důvodů, proč mají být cyklostezky veřejně prospěšnými stavbami. Připomínkování metropolitního plánu je právě otevřené...
Kamil Vavřinec Mareš 23. 10. 2025, 13:17
17
1
České přístavy bohužel blokují veškeré záměry, které mohou. Snažili se o zablokování výstavby Parku U Vody, který předevčírem získal Grand prix, snaží se blokovat stavbu nové ZŠ Jana Vodňanského, snaží se blokovat m.j. výstavbu chodníků v ulici Jankovcova... kde mohou tak škodí.
Neo Moucha 23. 10. 2025, 13:51
12
Dnes jsem si schválně dopoledne dal chodník podél Strakonické, je hratelný, ale míjet bych se tam s nikým spíš nechtěl (klasicky lampy...), nehledě jak někdo píše o těch přechodech pro chodce, moc nechápu, co tady jako zlepšili - snad definitivně vyhodili betonové květináče? ;) Je to boj soukromé společnosti s veřejným zájmem, to bude ještě zajímavé, ale my tady už možná nebudeme ;)
Clovek 23. 10. 2025, 14:05
10
Ja jezdim po Strakonicke mezi auty (proto jsem se o tohle taky zajimal), ten chodnik je blbe pouzitelny, za me jsou problem prave uhly u prechodu a taky je tezke se tam dostat, kdyz jedu od pivovaru na jih. Dale proste nerad jezdim po chodniku.
Z tech dokumentu mi prislo ze Ceske Pristavy blokuji spis aby na sebe upozornili mestskou spravu a neco jim kaplo z vlastnictvi verejneho prostoru. Nebyli by prvni restituenti, kteri drzi samospravu pod krkem a ziskavaji tak pravidelnou rentu.
Zbyněk 23. 10. 2025, 14:34
11
1
Zdvihací lávka? Jak by to asi mohlo fungovat? Jako náplavka, kterou zablokuje tu trh, tu lodě na Vltavě, tu auta na Vltavě.
Praha 5 už dávno ví, co jsou České přístavy zač a dávno mohla magistrát požádat o humanizaci Strakonické. Nestalo se tak.
Clovek 23. 10. 2025, 14:37
9
Po dalsim zkoumani mi taky prijde mozne, ze spolecnost Ceske Pristavy ma jednoduse zajem si v klidu provozovat pristav, a mesto okolo je pro ne otravny soused blokujici prijezdove komunikace.
David 23. 10. 2025, 15:34
8
Mě spíš přijde, že České přístavy spíš než provozování přístavu v klidu a systematicky mění své pozemky na stavební a ... (a mimo jiné proto vadí cokoliv, co by později mohlo jakkoliv omezovat výstavbu). Celkově je zajímavé, jak soukromá společnost získala strategické pozemky (nejen) v centru Prahy, i jak pak následně během pár let klesla její hodnota. Ale o tom se dají zjistit informace snad jen z veřejných rejstříků.
Tik 23. 10. 2025, 15:56
4
22
Vratislav Filler 23. 10. 2025, 12:56
No, hlavne ze to vase cyklodobro nema a ideologii vubec nic spolecneho zejo..
Sch 23. 10. 2025, 19:28
8
1
Pokud to bude verejneprospesna stavba může příprava pokračovat a pozemky se získají vyvlastněním za soudem stanovenou náhradu.
mirek 23. 10. 2025, 21:14
13
2
Ví se to nejmíň deset let, že přístavy to bojkotují záměrně, stejně jako bojkotovali chodník podél Strakonické, takže nakonec je místo slibované cyklostezky zase jen úzký chodník s lampami uprostřed a přechody, jen s novým asfaltem.
Úplně promarněná šance a ve výsledku zbytečnost, chodci tam nechodí a cyklisti nejezdí. Jen se vyhodily peníze z kapitoly cyklodoprava. Místo toho je sem-tam cyklopruh přes kanály a dlažbu při okraji "dálnice", kde povolených 70 km/h nikdo nedodržuje vůbec nikdo.
Zbývá Nádražní. Ta se při kompletní přestavbě zúžila, že se tam sotva vyhnou dva autobusy, takže taky nic. Zástavbou přes území bývalého Lihovaru to taky vést nejde, je tam blok domů. Přitom by se to nabízelo, nedaleko na nové ulici Albrightové se to celkem povedlo.
Tak teď už zbývá jen varianta udělat ze Strakonické 1+1 a normální městskou ulici s oddělenou cyklostezkou.
Jenda 23. 10. 2025, 22:25
22
2
tik: Na Strakonické více než kdekoli jinde platí "UŽ JE OKRUH" (parafráze na slavné "až bude okruh"). Doslova hned vedle jsou dálnice a tunely v maximálním podání, a jihozápadní část pražského okruhu je též kompletní. Jak je tedy možné, že nejen, že pořád vypadá takhle, ale dokonce její zúžení "epicky retardovanej napad"?
Ondřej Fiala 23. 10. 2025, 22:38
11
Škoda. Ale taky věřím, že to není konečná. Tady to prostě dává obrovský smysl: vést cyklostezku několik kilometrů (když se to protáhne smíchovskou náplavkou) klidným prostředím, prakticky bez aut, a přitom kousek od centra.
Martin Šnobr 23. 10. 2025, 23:22
7
Díky všem za komentáře, super diskuze.
Kuba 24. 10. 2025, 07:58
5
1
Ondrej Fiala: daleko vetsi smysl mi dava to zklidneni Strakonicke. Protoze odtud by se dalo kdykoli odbocit do nebo napojit se z nove zastavby mezi nadrazim a Lihovarem. Stezka pres ostrov by slouzila jen podelnemu smeru, bez potrebnych pricnych vazeb. Jako rekreacni stezka fajn, pro cyklodopravu jen pro par dalkovejch nadsencu. Navic by na ni byl asi obtiznej najezd ztoho Dvoreckoho mostu a uz se tam jedna podobna stezka pustinou chysta za Nadrazim kolem Dobrisske.
Jako mit tam rovnou dve takove ciste dalkove/rekreacni stezky pustinami bez navaznosti by bylo skvele znazorneni pomyleneho prazskeho pristupu k cyklodoprave, ale to by byla asi tak jedina vyhoda.
tik 25. 10. 2025, 09:18
1
4
Vratislav Filler 23. 10. 2025, 13:00: jak by se mohl jmenovat system, kde vlastnik nerozhoduje o svem majetku? Diskutujme
tik 25. 10. 2025, 09:19
5
Jenda 23. 10. 2025, 22:25: kdybys treba psal neco k tematu a ne k okruhu a tak... zkus to priste, no.
Milan 25. 10. 2025, 13:15
3
Cíp toho ostrova patří dle mapy státu, tak proč se nevyprojektuje na ten cíp?
jkjk 25. 10. 2025, 23:34
3
Smutné. Zjevně byla chyba to takhle v 90. letech privatizovat i s veškerými pozemky. Za babku samozřejmě (30 mil.).
David 26. 10. 2025, 18:11
2
U Českých přístavů to není pribeh z divokých devadesátek. Tady je řeč tuším o letech 2005 až 2007. A pak velice rychle klesla hodnota společnosti, pokud vím tak o řád. Podívejte se do obchodniho rejstříku, tam se to dá vyčíst... A nejsou to malé cifry.
Vratislav Filler 27. 10. 2025, 08:55
4
@tik: Demokracie. Veřejně prospěšné stavby jsou normální součástí legislativy.
komentář