Praha 7 dokončila rekonstrukci křižovatky ulic Ovenecká, U Akademie a Nad Královskou oborou. Stávající protisměrná chodníková cyklostezka v Ovenecké byla stavebně protažena na úkor dřívějšího provizorního šrafování. Doplněn byl cyklopřejezd a přímé napojení do Stromovky.
Jedná se sice o nepatrnou změnu jedné lokální křižovatky, zároveň ale nasvěcuje jeden historický kus infrastruktury. Jedná se o jednu z prvních cyklostezek realizovaných v Praze v návaznosti na „projekční cyklistický boom“ přelomu 80. a 90. let 20. století. První nákresy této protisměrně cyklostezky v Ovenecké tak nakreslil tehdejší Ústav dopravního inženýrství (ÚDI) již v roce 1994.
Tento kus infrastruktury zároveň dobře ilustruje přístup k cykloobousměrkám devadesátých a nultých let, kdy spíše dominovalo protisměrné vedení cyklistů po chodnících (v dobře odůvodněných případech), nikoliv současné plošné legalizace protisměrného pohybu v provozu. Stezka z 90. let vyznačena barvou na chodníku postupně vymizela a obnovení se dočkala na základě projektu architekta Tomáše Cacha v roce 2009 (psali jsme zde).
Další obnovy se pak dočkala v roce 2015, kdy probíhala rekonstrukce chodníků. Část pro pěší byla vydlážděna pražskou mozaikou a cyklistický pás nově vyasfaltován (psali jsem zde). Bohužel se v rámci tehdejší rekonstrukce chodníků nepodařilo vytáhnout chodníky do křižovatek na místo provizorního šrafování.
Ačkoliv na tehdejší dopravní komisi Prahy 7 byla tato problematika diskutována, rekonstrukce již byla natolik rozběhnuta, že se projekt nepodařilo upravit ani tím způsobem, aby křižovatky vynechal a ponechal k rekonstrukci později. Tehdejší rekonstrukce tak v křižovatkách vydláždila opět provizorium vytyčené vodorovným dopravním značením.
Alespoň jedna z křižovatek se tak tohoto provizoria zbavila v letošním roce a výjezd směrem ke Stromovce již není tvořen betonovými citybloky a šrafováním. Místo toho v křižovatce došlo k vytažení chodníků a tudíž zkrácení přechodu. Chodníková cyklostezka ústí do cyklopřejezdu, který s pomocí navazujícího krátkého rozšířeného chodníku s povolenou jízdou kol dovede lidi jedoucí na kole až k bráně do Stromovky. Alternativně lze využít v tomto krátkém úseku nadále i vozovku.
Ačkoliv se tak jedná o jedno stavební řešení lokální křižovatky, z hlediska pražské cyklistické infrastruktury se díváme na další rozvoj jednoho z nejstarších úseků cyklistické infrastruktury ve městě. Po mnoha letech došlo k odstranění jednoho z provizorií vzniklých úpravou vodorovného dopravního značení.
Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 11. 11. 2025, 10:58
11
"Po mnoha letech došlo k odstranění jednoho z provizorií vzniklých úpravou vodorovného dopravního značení." nemůžu si pomoct ale mě to tak nějak provizorní přijde i nadále. Zůstal tam původní obrubník, místo červeného asfaltu šedivý, o kus místo odděleného pásu jen povolený chodník ? Jako chápu že normy, intenzity atd. ale furt mi to přijde jako takovej bastl
Motorista 11. 11. 2025, 11:22
1
11
Tak kdo to tam jako první pošle pod auto?
Martin Šnobr 11. 11. 2025, 11:36
7
1
@Ondra – původní obrubník je požadavek památkářů, aby bylo vidět původní uspořádání ulice. :-) Je to na téměř všech křižovatkách, kde se dělají předsunutá nároží – všimni si např. u BESIP úprav na Praze 3. Proč to dřív nepožadovali, a např. na Smíchově (Zborovská × Petřínská) jsou křižovatky bez toho, nevím.
Matěj 11. 11. 2025, 12:02
8
Aby mě z pražských památkářů netrefil šlak, tak se utěšuju tím, že loni jsem podobně debilně zdvojené obrubníky viděl v Turíně
Jakub 11. 11. 2025, 12:04
11
>původní obrubník je požadavek památkářů, aby bylo vidět původní uspořádání ulice
Lol
Zdenek X 11. 11. 2025, 13:12
3
5
Cemu ten puvodni obrubnik prekazi? Priznam se: mne se to opticke rozdeleni jinak velke plochy docela libi.
Piškvor 11. 11. 2025, 13:52
10
1
"Původní," tj. jak to bylo v roce 1970 - "starý rovná se dobrý." Památková ochrana zhruba čeho? Řeknu to nahlas: Našich Mladejch Let (tm), to byla ta jediná správná Praha přece, tam je to potřeba zafixovat, všechny změny od té doby jsou špatně.
Martin Šnobr 11. 11. 2025, 15:19
16
1
@Piškvor, je to tak, současná památková péče hájí v ulicích období zhruba konec 19. až začátek 20. století.
Myslím si, že naši předci by si klepali na hlavu, kdyby zjistili, že v dnešní době např. neděláme všude bezbariérovou řezanou dlažbu, ale používáme staré hrubé kostky, které jsou nepřátelské vůči téměř všem. Oni je nepoužívali kvůli estetice, ale kvůli tomu, že nic jiného neměli. Kdyby měli, ulice stavěli z hladší dlažby... :-) no a tak je to s mnoha věcmi v rámci památkové péče – třeba se stromy v ulicích.
Hafan 11. 11. 2025, 16:09
14
Prazsti pamatkari jsou opakovane skodna a konci to v zasade pouze paskvily at uz vizualnimi nebo funkcnimi (pripadne oboji) a zcela systemove prekracuji svuj mandat a pravomoce, protoze chteji moc a kecat do vseho. Znam par svetlych lidskych vyjimek, ale v Praze to neni.
@Martin Šnobr: analogie s Vytonskym a Libenskym mostem se u Tveho vyroku vylozene nabizi! :-D
Karel 12. 11. 2025, 09:16
2
8
Ano, souhlas, s památkáři je to jako s ekology. Kdysi na začátku dávali smysl, pak se z toho stal zfanatizovaný spolek šílenců, jejichž negativa již zdaleka převažují nad přínosy jejich činnosti.
Jakub P. 12. 11. 2025, 10:23
9
2
Tohle bohužel hezky ilustruje, kam jsme se v Praze (ne)posunuli. Před těmi 10 (potažmo 15-30) lety byla snaha aspoň nedokonale, často nestavebně, realizovat oddělenou infrastrukturu v podobě např. dělených stezek. Dneska nedokážeme ani jednu takovou ulici dokončit (tzn. protáhnout tu jednosměrnou stezku až ke vstupu do Stromovky), přitom tady díky tomu zrušení kolmých stání je chodník široký cca 8 m, kam by se ta stezka bez problémů vešla. Místo toho všude (i tady) děláme bastl zvaný duál, tzn. buď jeď ve vozovce v konfliktu s řidiči, nebo po legalizovaném chodníku v konfliktu s chodci.
Kuba 12. 11. 2025, 15:04
5
1
Jakub P.: zas je dual a dual. Tohle jsou tak klidny ulice (mimo jine diky tem upravam krizovatek), ze tam ma s jizdou ve vozovce problem opravdu malokdo. Max. s opravdu malymi detmi a to ten chodnik resi. Navic vzhledem k delce bez obvyklych problemu takovych sdilenych chodniku. Ostatne i ta chodnikova stezka ve zbytku ulice se pouziva jen v jednom smeru, opacne se jezdi ve vozovce.
Nesrovnatelny s obvyklym dualem, kdy je pruh ve vozovce vhodnej jen pro minimum nejodolnejsich a sdilenej chodnik zas odrazuje slozitosti, pomalosti, ztratou prednosti na kazde krizovatce, coz zase vyhovi jen male casti populace.
Problem s obvyklym dualem nemam proto, ze dava na vyber ze dvou moznosti, ale proto, ze jsou to obvykle dve prachmizerne moznosti. Tady ten dual dava na vyber ze dvou slusnych moznosti a tak mi nijak nevadi...
mirek 13. 11. 2025, 11:02
9
1
Ještě tak další dvě přestavby a dalších 20 let a bude to dobrý.
Proč ten pruh nepokračuje za přejezdem až do ke vjezdu do Stromovky? Když se zrušilo těch pár parkovacích míst, tak by se tam s přehledem vešel. Takhle ani není jasné, jestli má na těch pár metrů cyklista vjet do silnice nebo na chodník.
mirek 13. 11. 2025, 11:07
1
A k Ovenecké - pruh na chodníku je určitě příjemnější než cykloobousměrka. Ale opačný směr pořád není vyřešen. Jet po silnici mezi auty couvajícími z parkovacích míst moc bezpečné není, zvlášť ne s dětmi. A nakonec vás to "vyplivne" na Veletržní a kočičích hlavách Letenského náměstí.
Mimochodem, je na vyústění do Veletržní ještě ta otřesná hradba černožlutých citybloků?
Kuba 13. 11. 2025, 13:45
3
mirek: může si vybrat, legální je to v tom kousku jak ve vozovce, tak po chodníku a to oběma směry.
Co se týče toho zbytku Ovenecké, tam jsem fakt přesvědčen, že to takto zatím stačí (jo, je potřeba nejezdit hned za zadky aut vpravo, ale zabrat si pruh a jet uprostřed), zejména vzhledem k vámi zmíněným návaznostem (ani Veletržní, ani L. náměstí opravdu nejsou ideální). Jo, třeba se časem podaří to kolmé stání změnit na podélné, atd. ale holt nemůžem chtít všechno hned, i tak je P7 mezi pražskými MČ hodně napřed.
mirek 15. 11. 2025, 14:14
3
Kuba: Jasně, já to chápu, ale jde o to, jestli to pochopí průměrný cyklista/chodec/řidič. Nebo to bude vnímat tak, že cyklisté jezdí neoprávněně po chodníku/silnici. To je velký problém "duálu". A obecně chaos ve značení, kdy se režim každých pár metrů mění.
Jinak Ovenecká je samozřejmě pro dospělého cyklistu v pohodě, při cestě s dítětem bych ale radši jel po chodníku.
Praha 7 je napřed, ale je to takový ten jednooký mezi slepými. To co vyvedli u tržnice nebo na nábřeží pod Letnou je děs...
Kuba 15. 11. 2025, 15:20
3
mirek: jj, rčení o jednookém mezi slepými o P7 používám často taky. Stejně tak souhlasím s hodnocením rekonstrukce nábřeží u Tržnice, nábřeží pod Letnou se radši vyhýbám, tak nemůžu hodnotit.
Jiné jejich novinky mi ale dělají radost (plošné cykloobousměrky, propojení přes brownfield v Bubnech, lepší průjezd za parkovištěm před Zemědělským muzeem do Kostelní, průjezd kolem zastávky na Strossu směrem od nábřeží, a vůbec zneprůjezdnění Dukelských hrdinů pro auta skrz...).
Co se týče Ovenecké, chápu, že by to s malým dítětem, které jede samo na vlastním kole, mohlo být lepší po chodníku, ale to by bylo na velkou rekonstrukci s přesazováním stromů a celkem se nedivím, že to není úplně priorita. Zejména i vzhledem k výše zmíněným návaznostem, které jsou pro děti podobně nevhodné.
jen 5. 12. 2025, 07:36
achjo, zas ten dual i v miste, kde vubec byt nemusi a kde navazuje na jinak dobry priklad dedikovaneho prostoru. Kdyz sem prijedu po tom pruhu, tak vubec nebudu vedet, kdy mam jet dal, a vsadim se, ze to o nebudou vedet ani ostatni chodci a ridici kolem a vsichni se budeme divit v konfliktnich situacich, ktery to vyvola.
Proc se u nas musi delat takovyhle paskvily v roce 2025?
komentář