Praha uvažuje o dotaci na nákladní kola, zveřejnila dotazník

Publikováno: 31. května. 2024
Aktualizováno: 02. června. 2024
Zdroj: Praha.eu

Pražský magistrát plánuje spustit program dotací na pořízení elektrických cargokol pro soukromé i podnikatelské účely. Cílem iniciativy je zlepšit kvalitu ovzduší, plynulost dopravy a zdraví obyvatel. Program by mohl poskytnout až 100 000 korun na jedno e-cargokolo. Obyvatelé mohou vyplnit dotazník do 6. června 2024. V něm se mohou vyjádřit, zda by v program využili a za jakých podmínek.

Jedná se o balík peněz Evropské unie, který byl Praze přidělen v rámci Národního plánu obnovy. Pokud Praha a tento dotační titul nevypíše, hrozí že finance bude muset vrátit zpět. Jde o podobnou dotaci, jako příspěvek 200 tisíc na elektromobily.

Komentáře k článku

Ondra 31. 5. 2024, 15:16
4
2

Tak tohle kdyby prošlo, tak by to bylo super, gamechanger!

LV 31. 5. 2024, 18:16
3
12

Tak se časem patrně dopracujeme k tradičním rikšám. Ovšem tam kde tato vozítka poháněná lidskou silou byla, už dost často nejsou. Je to další počin k deindustrializaci a návratu ke kořenům (bídy). Zatímco Číňan a Ind si bude doma vozit zadek v levném elektromobilu...

Martin Šnobr 31. 5. 2024, 21:01
15
5

LV – mrkněte někdy do ulic měst na západě, ulice oproti ČR plné e-cargokol a HDP roste, životní úroveň také. Ono to není auta NEBO kola, je to o rozumném mixu, ze kterého ve finále všichni profitují. Koneckonců v Nizozemsku je cargokolo často místo druhého auta do rodiny – ideální na pojížďky po městě. Výsledkem je méně kolon, menší znečištění, zdravější populace a dalo by se pokračovat.

Kuba 31. 5. 2024, 21:05
8
1

Ještě kdyby magistrát pohnul s infrastrukturou pro tyhle kola.

Jinak jsou to podle toho, co jsem četl, peníze z evropský dotace, který jsou na toto přímo určený. Takže buď to Praha vypíše, nebo je bude muset vracet. Není to tedy nějaká velká změna v uvažování na magistrátu, spíš se probrali na poslední chvíli a někdo si uvědomil, že by byla škoda to nechat propadnout...

Ondra 1. 6. 2024, 09:54

@Kuba - je pravda, že s cargokolem si všímám nedostatků současné infrastruktury daleko víc. Nájezdy na obrubníky, kvalita povrchu, i šíře sdílených chodníků.

Kuba 1. 6. 2024, 12:50
4
1

Ondra: bohužel. Co naděláme, když tu furt totálně převládá názor, že městský kola včetně těch cargo jsou nejspíš "hipsterská úchylka" a že infra stačí (nebo dokonce má být) pro lidi na sportovních kolech. Ať na terénních, nebo na silničkách (pro ty, kdo nemaj problém jet v provozu)...

Jediný, co můžem, je pomalu, trpělivě tohle strašně zúžený vnímání jízdního kola narušovat... I když je to někdy strašná pakárna a často sklízíme výsměch. Nezřídka i od lidí, kteří se považují za nadšené podporovatele cyklistiky...

mirek 1. 6. 2024, 14:10

Město má stavět infrastrukturu pro kola, ne rozdávat dotace, které zase skončí jen u prodejců kol.

A když už na to dotace jsou, nedají se využít třeba na elektrokola pro městskou policii nebo další městské organizace?

Zdenek X 1. 6. 2024, 14:46
4
1

Jeslize "gamechanger" je dotace na e-kola, je situace jeste horsi, nez jsem si myslel ja a nez si mysli mnoho ekonomu. Jestlize nekdo veri, ze to pomuze "zmirnit kolony", "snizit znecisteni" (pro nej a jeho deti), a pomuze to rust "zdravejsi populaci" (a jeho osobnimu zdravi), a ani blbe kolo si nekoupi z vlastnich prostredku a potrebuje k tomu dotaci, je to dukazem toho, ze jsme nezivotaschopni. A to ani nemluvim o situaci, kdy je dotace "gamechangerem" pro podnikatele (ktery kolo muze odecist ze zakladu dane).

Jako velky priznivec EU naopak doufam, ze se najdou politici, kteri budou bojovat proti podobne prebujelemu dotacnimu systemu. Vraceni penez a vystupovani v EP proti podobne politice je zacatek. Tohle bude z hlediska Prahy uplne stejne vyliti penez do kanalu, jako kdyz se to necha propadnout. Ano, tuto dotaci jiste nejaci "šíbři" spotrebuji, o tom nemam pochyb, ale na ulici to nepozname.

Moje prazske kolo uz dosluhuje (neni divu po cca 20 sezonach s rocnim najezdem 6000+ km, ani nespocitam, kolik rafku jsem uz prepletal, o retezech a spalcich ani nemluvim), nejaka dotace by nebyla? Proc jenom e-kola? A e-zubni kartacek by nebyl? To by melo na moje zdravi vetsi vyznam nez e-kolo (a kolik by to udelalo, kdyby vsichni dostali takove e-kartacky a zatocili bychom se zubnim kazem).

Nakonec: to nam ten Narodni plan obnovy nejak zdegeneroval. Nemohu nevzpomenout na vyjadreni Miloslava Kaly (NKU), ktery popisoval, jak jsme ruzne dotace prozrali zpusobem, ktery nedal zaklad budouci prosperite. Koukam, ze NPO se vydava stejnym smerem.

komentář

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat