S rostoucí oblibou elektrokol v Česku roste i počet vážných nehod. Podle statistik Policie ČR vzrostl v roce 2024 počet dopravních nehod za účasti cyklistů na elektrokolech meziročně o 50 %. Elektrokola se podílela na třetině všech smrtelných nehod zaviněných cyklisty.
Z celkových 4315 dopravních nehod s účastí cyklistů připadlo 641 na elektrokola – zhruba o 200 více než v roce 2023. Z 24 smrtelných nehod zaviněných cyklisty jich 8 způsobili jezdci na elektrokolech. „Jako problém vnímáme nejen celkový růst počtu nehod na elektrokolech, ale především poměr těch s vážnými následky. Zatímco u běžných kol končí nehody těžkým zraněním v 6 % případů, u elektrokol je to 10 %,“ upozorňuje podplukovnice Veronika Hodačová z Policejního prezidia.
Téměř 30 % nehod zaviněných jezdci na elektrokolech bylo spojeno s alkoholem – o 20 % více než u běžných kol. Problémem je také podcenění nároků, které elektrokolo klade na ovládání. Kvůli vyšší hmotnosti a rychlosti vyžaduje bezpečná jízda soustředění a zkušenost. Více než polovina lidí na kolech, kteří byli v posledních pěti letech účastníky nehody, navíc neměla přilbu.
Závažným rizikem je tzv. čipování, tedy úprava elektrokol umožňující překračovat zákonný limit 25 km/h pro motorovou asistenci. Podle průzkumu agentury Focus si kolo takto upravilo 15 % majitelů elektrokol. Většina si přitom uvědomuje, že jde o nelegální zásah. „Přesná data o vlivu čipování na nehodovost bohužel nemáme, ale je jasné, že tyto úpravy mohou bezpečnost zásadně ovlivnit,“ upozorňuje Hodačová.
Rostoucí počet nehod ukazuje, že ani nejmodernější technologie nezajistí bezpečnou jízdu bez odpovědného přístupu lidí na kolech. Elektrokolo není bezrizikový dopravní prostředek a zejména nezkušení jezdci by měli zvažovat, zda ho v riskantním terénu použít.
Zpráva je založena na tiskové zprávě Bosch eBike Systems
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Jakub Ditrich 17. 4. 2025, 11:33
6
Nikdy bych nečekal, že médium jako městem na kole bude ochotno amplifikovat podobné marketingové nesmysly. Dámu od policie jsem osobně kontaktoval a upozornil jsem jí na hlouposti v tiskové zprávě samozřejmě, nikoli kupodivu, bez reakce.
Piškvor 22. 4. 2025, 12:41
3
"Většina si přitom uvědomuje, že jde o nelegální zásah" - no, jde o přestavbu na e-skútr. Vymáhá to někdo (povinná motohelma, povinné ručení, SPZ, zákaz vjezdu na cyklostezky)? Aha, ne, to by byla PRÁCE, fuj.
Tak se udělá bubu tisková zpráva, že se teda nedá nic dělat - "kéž by tak byl někdo, kdo by mohl vymáhat dodržování dopravních předpisů," stěžuje si PČR. Bizár.
Zdenek X 23. 4. 2025, 10:45
1
@Piskvor: samozrejme, ze kontrola jednotlivych cyklistu je prace, ale nejde jenom o pracnost, ale predevsim o to, ze tyhle "pracujici policisty" (asi by jich bylo potreba vice? Nebo soucasni policiste nemaji jiz jinou praci, nevymahaji jine dodrzovani predpisu?) musel zaplatit. Uprimne: ac mam premnozene e-cyklisty rad jako osinu v zadnici (tehdy, posouvaji-li cyklistiku k e-krosu a nici prirodu; naopak na zpevnenych sirokych cestach a predevsim silnicich mi vubec nevadi, tam at si jezdi, jak chteji, a to prestoze ze zpevnene komunikace/silnice jsou misto, kde jsem sam nejcasteji), platit dalsi policisty (nebo uredniky) za timto ucelem nechci. Silene neefektivni.
Takze vyrazne ucinejsi a levnejsi by bylo jit tvrde po vyrobcich a prodejcich. Napriklad vypustit v evropske vyhlasky bod, ze omezeni 25 km/h / 250W se tyka jenom kol provozovanych na verejnych komunikacich (lzou vsichni: ukazte mi cyklistu, ktery nejede po "verejne komunikaci"). Nebo neumoznit projedcum nabizet precipovani (podobne, jako se nesmi prodavat drogy).
Pritom klidne at jsou prodavany silnejsi stroje, urcite mohou mit vyuziti, je proto napr. kategorie vozidel L1e, ale prodejci e-kol vyuzivaji diry v predpisech, nemaji schopnost si vyridit homologaci na L1, nebyli by to schopni udelat za rozumnou cenu, a proste zneuzivaji toho, ze skutecna e-kola (tj. do 25 km/h & 250W) maji nejake vyhody (jizda v prirode, cyklostezky, preprava MHD, ...). A maji jeste drzost to vykrikovat na ruznych kanalech. Ze, pane Ditrich?
Btw: jestli budu jezdit na kole denne do prace jeste dalsich 15 let, ktere mi do duchodu chybi, urcite si e-kolo koupim. 25 km/h & 250 W mi bude stacit, vzdyt to je jizda uplne zadarmo.
Piskvor 28. 4. 2025, 12:13
1
"soucasni policiste nemaji jiz jinou praci, nevymahaji jine dodrzovani predpisu?"
No, jezdím po Praze na kole, autem, tramvají, i chodím pěšky. Spoiler: nevymáhají.
Jinak teda technicky lesní cesty nejsou tuším většinou veřejné komunikace ve smyslu zákona, ale v tomhle bodě se shodneme: "kupte si ne-motorku, mrk mrk mrk, a jezděte po cyklostezkách 50, mrk mrk mrk" je velmi běžný prodejní argument - klasická externalita: prodejce i kupující získají, problémy z toho nese někdo jiný.
Zdenek X 30. 4. 2025, 10:52
@Piskvor: zjevne mame jine zkusenosti, moje soucasne s policii: (1) 24.4.2025 jsem musel v noci v aute "fouknout", negativni, kontrola dale nepokracovala, nebot policiste reagovali na volani ve vysilacce a odjeli s houkackou, (2) v listopadu sousedovi "ruplo v kouli" a najizdel v ramci hadky autem do partnerky, nasledne utekl, hledali ho policiste s plnou paradou.
Nevim, rekl bych, ze nevidite plno jinych cinnosti. A nebo jste prilis zameren na prestupky souvisejici s cyklistikou, kterou, prestoze zrovna my dva ji mame radi, provozuje denne nicotny podil obyvatel.
komentář