Bezpečně Prahou na kole

Publikováno: 01. května. 2008, 1 min. čtení
Aktualizováno: 21. prosince. 2020
Autor: Jan Valeška

Red and Yellow in Copenhagen — byt videt a neztratit eleganciCesty na kole po městě bývají často považovány za velmi nebezpečné, městští cyklisté bývají v provozu ohrožování řidiči aut, tramvají a dalších vozidel, přesto se stále více lidí vydává do města na kole, aby ,,zažili město jinak“. Co dělat pro to, aby cesta byla příjemná a pohodlná?

 

  • Snažte se být co nejlépe vidět. Upřednostněte světlé, nejlépe barevně svítivé oblečení, zvažte reflexní vestu nebo různé reflexní pásky (na rukávech vám pomohou, když ukazujete změnu směru). Jak ukázala nedávná módní přehlídka v Troji (zde), reflexní prvky nemusí znamenat, že budete vypadat jak popelář. Důležitá jsou světla či blikačky, neboť bez nich je cyklista v noci i v pouličním osvětlení takřka neviditelný. Pro fajnšmekry je určeno dynamo v náboji SON.
  • Noste helmu alespoň tehdy, když se pohybujete mimo vyhrazených stezek. Při kolizi s automobilem a pádu to může snadno být rozdíl mezi cyklistou, který se otřepe a pojede dál, a mrtvým cyklistou. Nikdo neříká, že musíte mít poslední model sportovní helmy Giro, pořiďte si helmu, která se hodí k vám a k městu.
  • Při jízdě volte cesty s co nejmenším provozem (byť se zatím frekventovanějším cestám někdy nevyhnete). Nejvhodnější, prozkoušené stezky naleznete v naší mapě. Takové cesty jsou celkově příjemnější, hezčí a často i rychlejší. Také využívejte oficiálně neznačené tzv. ,,myší díry“, které většinou stojí za to prozkoumat přímo v terénu.
  • Při jízdě po silnici jezděte dostatečně vzdáleni od krajnice, třeba až v jedné třetině vozovky, aby vás přijíždějící řidiči automobilů snadno viděli a nesnažili se vás předjíždět v situacích, kdy na to není dostatek místa. Jezdit ,,mezi auty“ je paradoxně mnohem bezpečnější než snažit se jim všemožně vyhýbat na krajnici. Paradoxně, nemusíte se vůbec bát, že by vám za to někdo nadával nebo na vás troubil. Většina řidičů takové vaše asertivní a předvídatelné chování uvítá daleko lépe, než když vás spatří až v posledním okamžiku, jak se na krajnici motáte ze strany na stranu snažíce se vyhnout dírám.
  • Stojící či pomalu jedoucí auta můžete objíždět zleva a pokud to je vhodné, v souladu se zákonem i zprava, když je tam ,,dostatek místa“, což je pro kolo ostatně téměř vždy. Tohoto práva můžete využít především na semaforech, kde kolonu předjedete a postavíte se před prvním vozem tak aby vás jeho řidič snadno viděl. Vyhnete se tak nepříjemnému stání mezi vozidly, které může být nebezpečné, a když potom vjedete na křižovatku jako první, všichni vás lépe uvidí. Pouze pamatujte na to, že při předjíždění kolony o vás řidič předjížděného vozidla nejspíš neví, a vyvarujte se předjíždění dlouhých vozidel (náklaďáky, autobusy), pokud hrozí, že by se mohla začít rozjíždět dřív, než svůj úmysl dokončíte.
  • Používejte také tunely pro pěší, které bývají často značenými cyklotrasami (např. tunel Žižkov–Karlín pod Vítkovem), které vám výrazně zkrátí cestu, pouze dbejte zvýšené opatrnosti. Vždyť na chodník někdy vjíždí i koordinátor pracovní skupiny pro cyklodopravu, Pavel Polák, viz zde. Používejte mosty a lávky — třeba na Nuselském mostě vede cyklotrasa a je to cyklisticky obrovsky důležitá spojka, která umožní přejet přes Nuselské údolí po rovině a přesto zůstat vysoko a nemuset sjet dolů k řece.
  • Změnu směru jízdy vždy naznačte dostatečně dlouho dopředu a výrazně (klidně rukou mávejte). Nikdy však nespoléhejte na to, že za vámi není hlupák, který kašele na pravidla, a před vybočením se ještě jednou ohlédněte. Buď se ohlížejte, nebo ukazujte změnu směru, nebo odbočujte — ne všechno na jednou, nebo si natlučete na první díře v silnici!
  • Pokud to lze, tak před kruhovým objezdem, zůženími a dalšími složitějšími místy, ohlédněte se, ukažte změnu směru a najeďte doprostřed silnice (pozor na vozidla za námi), aby vás při průjezdu těmito místy řidiči nemohli předjíždět zleva ani podjíždět zprava. Řidiči vaši asertivitu a předvídatelnost ocení.
  • Pořiďte si zvonek a pokud vám na vaší stezce zavazí chodci, lehce na ně zacinkejte. Není to neslušné, je to daleko slušnější a pro chodce příjemnější, než když je vylekáte tím, že kolem nich profrčíte nějakou skulinkou s minimálním odstupem.
  • Rozdíl mezi kolem ukradeným za pět minut, když jdete naproti do samoobsluhy, a kolem, které se nebojít přivázat na několik odin večer potmě na ulici, zatímco si jdete do kavárny poklábosit s přáteli, spočívá hlavně v zámku. Tzv. lankové zámky jsou jako hlavní zámky téměř k ničemu. Vždy používejte pevný (tyčový) zámek tvaru U (někdo také říká D). Ideální je ještě kombinace s lankovým zámkem, kterým pojistíte kolo a navíc zamknete i helmu a třeba i přední kolo. Pro otevření obou typů zámků jsou potřeba odlišné nástroje a postupy a proto jejich kombinace je ještě bezpečnější.
  • V sekci Jak na to budou dále vycházet články, jak jezdit na kole ve městě — jak jezdit v silničním provozu, jak se silnicím nejlépe vyhýbat, jak kolo ve městě parkovat, co vám jízdu usnadní a jak jezdit snadno a bezpečně tak, abyste se přitom nemuseli vzdát elegance a stylu. Připravuje se také překlad ilustrované příručky na toto téma, kterou zde zveřejníme hned jak bude hotova.

    Jan Valeška
    Redaktor Prahou na kole mezi lety 2008 a 2009.

    Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
    Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

    Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

    Mohlo by vás zajímat
    8 kroků, jak na školní cyklojízdu
    Návody,

    8 kroků, jak na školní cyklojízdu

    13. dubna. 2024, 5min. čtení