,,Rodí se nový prostředek veřejné dopravy. Bicykl!“ Tak zní slogan z plakátu, který jsem spatřil na jednom z náměstí v centru Milána. Tradice ježdění po městě na kole veškerá žádná, nespoutaná automobilová doprava a místo cyklopruhů kočičí hlavy a kluzké tramvajové koleje. Přesto i v nynějším mrazivém počasí jezdí po ulicích Milána na kolech mnohem více lidí než v Praze. Skutečný zlom ale možná nastane na jaře. Miláno totiž přes zimu ve spolupráci s Clear Channel instalovalo rozsáhlý systém tzv. ,,bike sharingu“, podobný, jaký slavil loni obrovské úspěchy v Paříži a v Barceloně.
Po celém městě bylo na konci minulého roku nainstalováno 103 elektronických stanic s celkově 1300 bicykly k volnému zapůjčení. Letos by se měl systém rozšířit na celkový počet 300 stanic a 5000 kol. Jedná se o na první pohled kvalitní městská kola s třístupňovou nábojovou převodovkou, světly napájenými nábojovým dynamem, košíkem, stojánkem a zvonkem. Tah pedálů není na zadní kolo převáděn řetězem, ale elegantní kardanovou hřídelí zabudovanou v rámové trubce. Poté, co si přes internet vyřídíte denní, týdenní nebo roční půjčovací kartu (25 Euro) je půjčení kola z kteréhokoliv stanoviště zdarma na první půl hodinu, každá další půl hodina stojí 0,50 Euro až do celkové doby dvou hodin. Za třetí a každou další hodinu výpůjčky je účtována ,,pokuta“ 2 Euro. Vrátit lze kolo na jakoukoliv stanici.
Clear Channel je společností provozující půjčovny kol v Barceloně a v menší míře také v Oslu a několika francouzských městech (Dijon, Caen, Perpignan, Rennes). Nadcházející cyklistickou sezonu spouští velký bike sharingový program i ve švédském Stokholmu. Ten zahrnuje 1000 bicyklů rozmístěných na 80 stanicích. Naproti tomu Pařížský systém (známý i z Lyonu) je provozován konkurenční JCDecaux. Celoměstská síť půjčoven kol má do roku 2010 být zavedena také v Londýně. V Praze se zkoušel starší systém společnosti Homeport, bohužel však kvůli neschopnosti politiků největší část z těchto kol již více jak rok rezne kdesi ve skladě.