Jaro 2009 přineslo do mapy především obsahová doplnění. Praha se mění docela rychle, přibyly první bus+cyklopruhy, byl otevřen průjezd od Vinohradské na Václavské náměstí, a trasy v centru doznaly několika výrazných vylepšení. Obdrželi jsme také několik nových tras, za které jejich autorům srdečně děkuji; především na levém břehu se bez vaší pomoci neobejdu! Za bonus můžete považovat odkazy na městské sčítače cyklistů a první dávku stojanů na pravém břehu.
Novinky v obsahu
Významným doplněním obsahového bohatství mapy je první várka stojanů, které jsem v převážné většině převzal z mapy Praha Cyklistická. Možnost parkování kol je ve městě na pořadí důležitosti za možností se na místo vůbec dostat; proto bych se této doposud opomíjené oblasti věnoval více.
Pokud znáte ve svém okolí stojan, který není v mapě, prosím, napište mi (na mail redakce[at]prahounakole.cz). Rád ho do mapy doplním.
Pražská výstavba
V Praze stále dochází k úpravám, které mapa musí reflektovat. Na jaře se tak objevily následující novinky, většinou potěšující (někdy ale taky ne):
Sčítače
Zkušebně umístěné sčítače cyklistů jsou na čtyřech místech: Na páteřce A2 pod Vyšehradem, na Těšnově, a dvakrát v Šárce. V mapě teď najdete odkazy přímo na ten který sčítač včetně jeho online výsledků:
Vyhrazené pruhy pro autobusy, taxi a cyklisty
Vyhrazené pruhy pro autobusy s povolením jízdy cyklistů jsou květnovou novinkou. Na několika místech zlepšují cyklistům průjezd na již doporučených trasách. Zejména úsek ulicí Vrchlického (budoucí městská A14, doporučená Z7) stojí za zmínku, protože touto úpravou se průjezd z Košíř do centra výrazně zkvalitňuje. Ještě je doplněna objížďka křižovatky pod městským okruhem (skrz parkoviště pod dálnicí), čímž se trasa stává, když stále ne příjemnou, tak rozhodně snesitelnou:
Další místa, kde je v mapě najdete, jsou v ulicích Prosecká (Z35), Českobrodská, Horňátecká a Zálesí. Další vyhrazené pruhy budeme zakreslovat podle toho, jak se o jejich existenci budeme dozvídat.
Odstranění bariér u Muzea
Po odstranění bariér je možné sjet Vinohradskou až k přechodu přes západní větev magistrály, cyklisté se tak konečně vyhnou úzkému podchodu. To je ovšem, pokud jde o důsledky odstranění bariér poslední dobrá zpráva. Můžeme předpokládat, že dolní konec Vinohradské, kudy cyklista musí, se stane výrazně frekventovanějším. Dále nepotěší přibytí jednoho světelného přechodu před Muzeem (chodci, máte smůlu) a skutečnost, že nějaké bariéry po odchodu RFE zůstaly. Hádejte kde: Místo teroristickému útoku teď brání chodcům používat neobnovený přechod na severovýchodním chodníku Vinohradské!
Nové cyklopuhy v ulici U Uranie.
Do aktuálního souhrnu se vešly ještě na konci června vzniklé cyklopruhy v ulici U Uranie. V tichosti se zde objevily pruhy v asi kilometrovém úseku ulic U Uranie a Vrbenského. Až na chybějící kousek podél šikmého stání ve Vrbenského a ohyzdný ,,něco jako kruháč“ zabíjející prostor náměstíčka na spojnici obou ulic, se jedná o velmi hezký a příjemný kus s několika novinkami (viz článek na Praze Cyklistické). Na Ortenově náměstí na cyklopruh navazuje protisměrka po chodníku podél školního pozemku. Možné pokračování k Jankovcově a dál k mostu Barikádníků prozatím nebylo povoleno.
Cyklostezce v Libni, zdaleka se vyhni!
Prokletý úsek Libní, kde došlo k prodloužení cyklostezky dál proti toku Rokytky, jsem do mapy sice zakreslil, ale varování si neodpustím: Přes Elsnicovo náměstí po cyklostezce nejezděte! Raději klidně zůstaňte na chodníku pod Libeňským zámečkem. Prospěje to vašemu zdraví a nestanete se důvodem pro zabezpečení děsivého přejezdu pro cyklisty v nepřehledné zatáčce ulice Voctářovy.
Trasy od přispěvatelů
Že se cyklista v Praze chodníkům vyhýbat nemůže, je pochopitelné. Někdy ale ve svých doporučeních přestřelíme a poradíme k užívání chodník, kde není přítomnost cyklistů zrovna dvakrát vhodná. Po upozornění na bezohledné sjíždění chodníku od brány Vyšehradské pevnosti do ulice Pod Vyšehradem byla zakreslena objízdná trasa ulicí Sinkulovou. Chodník vedoucí k Táborské bráně nadále doporučujeme používat pouze směrem do kopce.
Uzavírku cest mezi Stodůlkami a Zličínem (kudy povedou městské trasy A13 a A34) vyřešil hned dvojicí nabídnutých objížděk Vladimír Přibyl. Trasy využívají mostu ulice Líšnické přes Jeremiášovu a objíždějí z obou stran Ikeu.
Konečně, projektanti z cyklokomise mi připomenuli, že na Petřině už existuje legální průjezd od vysokoškolských kolejí jak na Pohořelec (přes Růžový sad), tak až dolů do Hellichovy ulice. Na legalizaci si počká trasa od Náměstí Kinských, kde již tradičně klade odpor Praha 5.
Opravy a doplnění
Na řadě míst byly během jara provedené drobné opravy v trasování. Především v centru došlo k velkému počtu zpřesnění a úprav:
- Mojí oblíbenou cestu z Václavského náměstí na Nuselský most jsem přetrasoval z Mezibranské do souběžné ulice Krakovské. Tím se ruší nepříjemný průjezd přes křižovatku Mezibranské a Žitné. Namísto toho je třeba překonat třípruhový přechod přes Žitnou a popojet kousek po chodníku; celkově je to ale bezpečnější.
- V centru přibyla další trasa: Spojka od Lazarské do Štěpánské, také pro stoupání k Nuselskému mostu, tentokrát od Jungmanovy ulice. Vede ulicemi Navrátilovou a Školskou.
- Kus frekventované Křížovnické ulice od náměstí Jana Palacha po Klementinum lze objet po Alšově nábřeží a Platnéřskou.
Všechny změny uvidíte zde.
Mimo centrum došlo k malým opravám na následujících místech:
- Stávající spojka mezi Průmyslovou a Černokosteleckou ulicí trpěla nejistým průjezdem zadní branou průmyslového areálu. Trasa byla přesunuta asi o 300 metrů na jih, kde vede vyježděná cesta.
- Na doporučené trase C12 od Hostivařské přehrady na Háje byl přetrasován úsek ve směru na Hostivař. Nové vedení Hviezdoslavovou ulicí je o něco kratší
- Hornoměcholupská ulice jako spojení Měcholup a Hostivaře nebyla optimální. Po prověření byla cesta přetrasována do souběžné klidné ulice Herbenovy.
Čekáme na vaše podněty
Děkuji za příspěvky, které výrazně přispívají k celkové kvalitě mapy. Proto vítám jakékoliv další doplňky: Nové trasy, informace o problémových místech, stojanech, fotografie. Vaše příspěvky nebudou zapomenuty: Začleníme je do naší mapy a díky naší spolupráci s kartografickými podniky je velká pravděpodobnost, že se vaše trasy v budoucnu objeví i v tištěných mapách nebo mapách pro GPS navigace.
Vaše návrhy na doplnění mapy posílejte na adresu redakce[at]prahounakole.cz nebo vrataf[at]centrum.cz .
Jirka Ptáček 7. 7. 2009, 22:21
Ad průjezd ze Strahovských kolejí na náměstí Kinských - dolů je to do Sadů Kinských skutečně povoleno, jaký byl můj šok, když jsem se v Bráně sadů na Nám. Kinských ohlédl: krásná nová značka Zákaz vjezdu cyklistů.
Vratislav Filler 7. 7. 2009, 23:04
Ajaj. Zjistím, jestli jsem to špatně nepochopil a dole to neústí někde jinde.
Petr Sedláček 8. 7. 2009, 10:27
Další vyhrazený pruh pro autobusy, taxi a cyklisty jsem objevil v ulici Soběslavská směrem na Želivského. Je tam ale jen v určitých časech.
Petr Kašík 8. 7. 2009, 13:11
Průjezd od kolejí na Strahově je vůbec nějak napůl. V růžovém sadu (u hvězdárny) je na zemi červeně přeškrtnutý cyklista a na sloupku žluté směrovky vyznačení cyklotrasy. A to z obou stran. Na nám. Kinských jiná možnost, kam by se dalo z parku vyjet pokud vím není. Chyba je zřejmě v té značce.
Jinak už je z velké části vyasfaltovaná bývalá trať Seifrtova-Krejcárek. Na to se moc těším, jen mi uniká, jak se potom rozumně dostat přes křižovatku U Bulhara dolů do centra? A ještě hůř - jak v opačném směru?
Mezi Vysočany a Hloubětínem rostou mosty pro stezku na bývalém tělesu vlečky. Možná se dočkáme ještě před volbami:-)
Vratislav Filler 8. 7. 2009, 15:14
Ad Petřín: Ptal jsem se, skutečně to ústí jinde, konkrétně v Hellichově. V dohledné době přemaluju. Řešení je nedokončené, není domalováno na povrchu, zatím má být povolená jen jedna konkrétní cesta (Strahov - Nebozízek - Hellichova). Ty ostatní cesty "prý" nepůjdou, dokud se tam někteří cyklisté nebudou chovat ohleduplněji :-/
Ad Staré Spojení: Už se na to těším, bohužel návaznosti nejsou součástí projektu, budeme rádi, že to bude vůbec napojené na chodníky. Bulhar holt po chodníku nebo mezi auty... :-(
Vysočany - Hloubětín má předpokládanou kolaudaci 11/09, ale třeba toho ještě kus stihnou do voleb a ETM. Opět se ale děsím napojení (například k Poděbradské zřejmě jen schody).
Vratislav Filler 8. 7. 2009, 17:51
Opraveno v mapě i článku, stezka překreslena směr Hellichova.
Petr Kašík 9. 7. 2009, 12:01
Ad Vysočany: Napojení od centra vypadá rozumně, roste tam most přes Ocelářskou nebo jak se jmenuje ta zkratka k Českomoravské. Ale SCHODY k Poděbradské? To mě taky děsí. Nedá se s tím ještě něco udělat? Vždyť je to akce za x milionů...
Vratislav Filler 9. 7. 2009, 12:27
Nojo, je to tady černé na bílém: http://mo.ttnz.cz/forum/viewtopic.php?id=52
(...)
SO 17 - Rekonstrukce mostu nad Poděbradskou – výměna zábradlí, izolací, betonových podkladních vrstev, úprava kabelových žlabů a říms,
SO 18 - Schodiště v Poděbradské - sever - propojení s chodníkem podél komunikace Poděbradská schodištěm železobetonové konstrukce šířky 200cm,
SO 19 - Schodiště v Poděbradské -jih - propojení cyklostezky s komunikací K Náhonu schodištěm železobetonové konstrukce šířky 200cm a navazujícím chodníkem,
(...)
Zkusím do toho dloubnout...
Jirka Ptáček 13. 7. 2009, 23:20
V Sadech Kinských je rozsáhlá rekonstrukce chodníků a spousty cest zavřených. Oprávněně. Počkejme, až to dokončí; se shora od Strahovských kolejí je vjezd povolen, ze směru od Motola též. V Petřínských sadech je staré značení na asfaltu, špatně čitelné. Jinak bez omezení. Je-li člověk ohleduplný, vjede do nich legálně zespodu průjezdem ke spodní stanici lanovky a pak žádné omezení.
Vratislav Filler 14. 7. 2009, 10:25
Ad Poděbradská: Rampa z cks. Rokytka by stála 4 Mega, takže teď nebude. Snad někdy později.
Jiří Bernášek 22. 10. 2009, 18:08
Poděbradská-Hloubětín: Existuje pro horské kolo sjízdná trasa směr vozovna Hloubětín (byl jsem se tam podívat pěšky), ale zřejmě sloužila jen k nájezdu techniky a nevypadá to, že by tento "exit Hloubětín" měl být nějak zkulturněn. Směrem od centra se ještě před Poděbradskou (na přejezdu Rokytky) vůbec nepustíme do pravé zatáčky, ale naopak vlevo, kde je symetricky k hlavní trase těleso další vlečky (uježděná hlína a štěrk, v jednom místě panel proti autům, bláto a louže). V podstatě skoro na dohled tuto vlečku kříží účelová asfaltka, po které vpravo přes přejezd tramvajové tratě dorazíme k vozovně, a odtud lze pokračovat Mochovskou směr Hloubětín, nebo na Poděbradskou, nebo i po chodníku směr Kolbenova ul. Je to ale delší, a až po otevření samotné stezky uvidím, jak to vyjde časově a náročností proti tomu schodišti.
Vratislav Filler 23. 10. 2009, 10:29
J.B.: A jo, on je k Mochovské přes Kbelskou přechod - to jsem nevěděl! To zase není tak špatná trasa... Akorát ta Mochovská - není jednosměrná směrem dolů?
Jiří Bernášek 23. 10. 2009, 12:56
Já se omlouvám, v rychlosti jsem zaměnil ulice - měl jsem na mysli ten kousek Konzumní pod vozovnou, ke Kbelské. Dále ano, kousek po chodníku vlevo, přechod v úrovni Mochovské, nahoru jednosměrkou podél Kbelské, a pak záleží kam má člověk namířeno (Sadská či Zelenečská, tam se v těch uličkách dá vymyslet leccos, každopádně ale dál na Lehovec jednosměrky nedovolí, leda kousek Zelenečské po chodníku (pak to jde až do Slévačské), nebo sjet dolů na světla pod Havanou a pokračovat někde na druhé straně Poděbradské). Dolů na Poděbradskou bude ale s ohledem na stoupání lepší světly řízený přechod Kbelská x Poděbradská, kam se taky dá sjet slepou uličkou z Konzumní podél Kbelské (lze pak pokračovat zbytkem Konzumní). Opačným směrem platí ta Mochovská.
Jiří Bernášek 24. 10. 2009, 00:08
Do třetice upřesnění, když už se ta trasa nakousla: Od přechodu Kbelské (z Mochovské) je pěkný chodník při jižní zdi vozovny (osvětlený, přehledný, pěší provoz v podstatě nulový) přímo k přejezdu přes tramvaj.