Novinky v mapě – Listopad a prosinec

Publikováno: 08. ledna. 2010, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

ceskomoravska_150 V posledních dvou měsících roku 2009 se v mapě především doplňovalo a zpřesňovalo, často v souvislosti s novou výstavbou. Ve městě přibyla řada cyklopruhů, v souvislosti s tím se měnily i některé hlavní trasy. Mapa se stává čím dál víc závislou na trasách v provozu. Otázku, zda je to dobře nebo špatně, si ponechám na zvláštní článek.

Pražské novinky

  • Technická správa komunikací malovala před koncem roku jako divá. Tupolevova ulice v Letňanech se dočkala první části úprav zahrnujících kromě cyklopruhů a piktokoridorů také výrazné zklidnění ulice, které si místní obyvatelé pochvalují. V úseku před obchodním centrem tak vzniká zdvojení se souběžnou cyklostezkou: Každý si může vybrat, zda projede rychle podél aut nebo mimo auta, ale mimo pomaleji.
  • Cyklopruhy byla vybavena také skoro celá ulice Českomoravská. I když řešení trpí typickými pražskými legislativně-policejními neduhy a v okolí světelných křižovatek se pruhy ztrácejí, jedná se o výrazné zpohodlnění průjezdu. V mapě se tak trasa, vedená doposud po jižním chodníku ulice, posunula do hlavního dopravního prostoru.
  • Cyklopruhy v ulici Vršovické se ve směru z centra prodloužily do ulice V Olšinách a to od křižovatky s Průběžnou až téměř k Úvalské. V oblasti Strašnic to vedlo k řadě dalších změn: Přibylo odbočení z ulice V Olšinách Dobročovickou směrem ke Skalce a klidová trasa C10 souběžná s Vršovickou byla u metra Strašnická posunuta na jiné chodníky.
  • Další cyklopruhy jsou vyznačené ve dvou blocích ulice Terronské v Dejvicích a dále po celé ulici Střešovické. Jejich zákres v mapě není naprosto přesný. Cyklopruh ve stoupání (a dlouhý piktokoridor v klesání) se objevily také na ulici Vrbově na Praze 4.
  • V mapě zatím není zakreslený poslední namalovaný cyklopruh vedený ulicí Počernickou a Gočárovou. Pokud mi chcete pomoci, napište mi do komentáře popis, kde pruhy přesně začínají a končí a na kterých křižovatkách jsou přerušeny.
  • S novými cyklostezkami to bylo koncem roku poněkud spletitější. Cyklostezka Rokytka není oficiálně otevřená pro veřejnost ani měsíc po dokončení a stezka po Starém spojení byla po vyasfaltování raději pro veřejnost uzavřena. Obě stezky jsou v mapě nicméně zakreslené. Na Žižkově se pak v souvislosti s novou stezkou změnila řada tras. Byl zrušen chodník v ulici Husitské mezi Bulharem a divadlem Ponec, doporučená trasa C8 z Ohrady do Karlína byla zčásti přetrasována na novou stezku a přibyla (zatím terénní) spojka dosud nedokončeným železničním tunelem. Na Žižkově se kromě toho objevil nový sjezd od Olšanského náměstí ulicí Lupáčovou a Rokycanovou (na základě podnětu).
  • Jedinou skutečně otevřenou stezkou je dvě stě metrů u rybníka Labuť na Praze 4. Radnice městské části se dala slyšet, že nic víc zde cyklisté nepotřebují, pokud se ale podíváte do mapy, zjistíte, že je to opravdu jen přicmrndávka novému inline okruhu kolem rybníka (navíc vedená zbytečně delší trasou).

 

Nové trasy

 

Opravy a změny

  • Na Zahradním městě jsem našel lepší průjezd od tramvajového podjezdu pod tratěmi přes náměstí Mezi Zahrádkami.
  • Na severu na spojce od metra Letňany podél Kbelské do Vysočan byl výrazně zpřesněn průjezd křižovatkou s Kbelskou. U Mladoboleslavské je tu výhodnější jižní chodník.
  • Průjezd od Hostivaře ke Strašnicím byl přetrasován z ulice Dolinecké na novou trasu přes Skalku (ulice Dolinecká). I když jde o jednosměrky, provoz je tu minimální a nová trasa se vyhýbá problémovému křížení ulice Na Padesátém i nejistému průjezdu továrními dvory do ulice Strančické.
  • Konečně, malou úpravou je změna průjezdu severojižního průtahu Strašnicemi Z35 mezi ulicemi V Úžlabině a Počernickou. Vyznačený chodník je kratší než dosavadní průjezd kolem polikliniky a křížení Počernické je nyní snazší.

 

Jiné úpravy

  • V mapě přibylo na padesát nových fotografií, především na čerstvých cyklopruzích ( Tupolevova, Českomoravská, V Olšinách), ale i na cyklostezce Rokytka.
  • Byla opravena funkce tiskových archů: Kresba není zatížena zbytečnými ikonkami fotografií, odkazy na články a dalšími značkami, které na papíře nemají smysl.
  • Do úvodní mapy byly konečně vloženy nové přehledky.
  • Většina výstrah v největším měřítku byla překreslena tak, aby nezabírala takovou plochu.

 

Další příspěvky vítám

Stále vítám, pokud mi pošlete informaci o chybě, návrh na zpřesnění mapy nebo novou trasu, která v mapě není zakreslená. Můžete psát buď na mail redakce@prahounakole.cz, nebo přímo z mapy pomocí formuláře v dolní části stránky.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Štěpán 10. 1. 2010, 04:18

Cyklopruhy jsou v počernické mezi Vinohradskou a Ovčárskou. V křižovatkách s bočními ulicemi neřízenými SSZ cyklistický pruh pokračuje skrz křižovatku, u křižovatek řízených SSZ (Na palouku, Hostýnská) cyklistický pruh chybí úplně. V prostoru autobusových zastávek jsou cyklistický pruh a parkovací pruh změněny na jeden společný pruh pro autobusy a cyklisty. Jestli je přes ty křižovatky se SSZ vyveden streetart netuším, přes sníh nebyl vidět ani asfalt. Takvé letmé načrtnutí kde je co je tady http://janaruzicky1141-4.unas.cz/snih/ .

Jestli si úředníci z Prahy 4 myslí, že u Labutě už cyklisti nic nepotřebují, tak by mohli začít s odklizením sněhu. Hned potom mohou odstranit obrubníky )resp. udělat nájezdy) přes ulici U michelského lesa. pak by mohli taky uddělat nějaký zpevněný povrch )asfalt, dlažba, nebo i beton) před lávkou a v cestě od rybníka mezi sklady k lesu. Jako další by mohli udělat definitivní SSZ na Vídeňské (s rozumným umístěním poptávkového tlačítka přejezdu).

Vratislav Filler 10. 1. 2010, 10:08

Štěpán: Ta fotoreportáž o sněhu je úžasná!

Zimní údržba doufám přijde na přetřes příští pondělí na cyklokomisi (KCD), zatím, pokud vím, je situace taková, že TSK "neví", které úseky cks. má udržovat, takže se udržují jen ty, které jsou současně chodníky. U cyklopruhů je to pak jasné - radlice je nepobere, takže se nedělají. Jak to změnit, o tom asi taky na KCD.

A děkuju moc za mapku Počernické, zakreslím co nejdřív.

Definitivní SSZ na Vídeňské si představuji tak, že bude mít kromě tlačítka taky smyčku v chodníku, aby zelená naskočila ve chvíli, kdy cyklista přijede k semaforu ;-) . Když jdou sčítače cyklistů, tak poptávková smyčka pro cyklisty by měla jít taky.

Slávek Syrový 10. 1. 2010, 20:36

ad. Labuť:
- na propojení Labutě a Vídeňské (přes ul. U Mich. lesa) nezbyly v r. 2009 peníze, bude se provádět v 2010 i s napojením až ke křižovatce (včetně zpomalovacího prahu, takže cyklisté budou jezdit v úrovni stezka/stezka).
- příjezdová blátivá cesta (zezadu od lesa) je majetek DP
- definitivní úprava křižotvatky je jaksi zahalena byrokratickým tajemstvím :-(

ad. cyklopruhy vs. zastávky BUS: DOP MHMP, ROPID, DP a Policie ČR svorně preferuje v zastávkách autoBUSy před cyklisty s odůvodněním:
1. přece nebude mít preferenci 1 cyklista před čtyřiceti lidmi v BUSu
2. cyklisté jsou ve zpětných zrcátkách prý blbě vidět.
Na oba důvody si udělejte názor sami.

Štěpán 11. 1. 2010, 00:30

Že je radlice úzká na to, aby vzala jízdní pruh a k tomu ještě navíc cyklistický najednou, je mi jasný. Ale byl by takový problém to projet dvakrát? Asi by to stálo nějaké peníze navíc... a tak to dopadne jako v Pobřežní loni - zatímco pruhy pro auta již byly suché, v cyklistickém pruhu byl stále sníh a nahrnutý nepořádek.

Pokud TSK neví, co má udržovat - tak na to je vyhláška, která říká, co se neudržuje (39 a 45 z roku 1997). A logicky - pokud úsek není zařazen v těch, které se neuklízí, tak by se uklízet měl. třetí stav neexistuje.

Cyklochodníky se neudržují taky. Když vynechám tu cestu parkem k nádraží Krč, tak byl stejně zasněžený i chodník podél Vídeňské (bez plechové cedulky o neuklízení), kromě prostoru autobusové zastávky.

Pokud se ta stránka o sněhu na KCD bude hodit, je volně k použití ;-).

Definitivní SSZ si představuji tak, že tam bude zelená fáze pro cyklisty automaticky jako normální součást v každém cyklu. Pokud už by tam mělo být její zařazení jen na poptávku, pak by stálo za realizaci poptávkové tlačítko na samostatném sloupku před křižovatkou, protože dojet kolem k tlačítku na sloupku už takhle moc nejde ani v létě. Něco jako sloupek ručního řízení - asi takhle http://janaruzicky1141-4.unas.cz/snih/tlacitko.png .

Ta cesta k lesu, po které je trasována cyklotrasa, je pozemkově podélně rozdělená a tvoří hranici dvou katastrů. Severní část (Michle 3439/79) je v majetku hl. m. Prahy, jižní (Krč 2220/2) v majetku Dopravního podniku. Podle ARESu ( http://wwwinfo.mfcr.cz/cgi-bin/ares/darv_or.cgi?ico=00005886&jazyk=cz&xml=1 ) je jediným jeho akcionářem (a tedy vlastníkem) hl. m .Praha. Tak v čem je problém?

Provoz autobusů a cyklistů ve společném pruhu se mi líbí - jako jedno z mála "procyklistických řešení" v Praze. Škoda, že se v rámci loňské prázdninové akce malování pruhů nedotáhl ten v ulici K Horkám - vyrobil se jen pro autobusy a jako takový je tam dodnes.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Ohlédnutí za rokem 2022 v redakci
Redakční blog,

Ohlédnutí za rokem 2022 v redakci

06. března. 2023, 16min. čtení4