Volby v Londýně a v Praze

Publikováno: 29. srpna. 2010, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2020
Autor: Hynek Hanke

Všechny čtyři hlavní kandidáty oslovila před volbami v dubnu 2008 London Cycling Campaign, nabídla jim program a ptala se, co budou dělat pro podporu cyklistické dopravy.

O dva roky později oslovilo PrahouNaKole všechny politické strany kandidujících do voleb v Praze s návrhem podobného programu. Bezvýsledně. Žádná demokratická strana nereagovala.

Volby v Londýně mezitím vyhráli konzervativci a London Cycling Campaign se teď pilně stará, aby splnili, co naslibovali. Letos v létě spustili systém veřejných automatizovaných půjčoven kol a mezitím pracují na projektu cyklistických superdálnic. Podívejte se, jak je voličům před volbami slíbili, a chtějte po českých politicích totéž:

Ken Livintstone / Labour Party

V minulých osmi letech prošel Londýn cyklistickou renesancí. Počet cest na kole vyskočil o 80%. Ale to je pouze začátek. Jak jsem oznámil, budeme investovat 500 milionů liber (cca. 15 mld Kč) během deseti let — nejambicióznější program podporu cyklistiky v historii Londýna — abychom transformovali profil a prioritu cyklistické dopravy v ulicicíh Londýna. Před pár roky by nic takového nebylo možné. Když jsem se v roce 2000 stal primátorem, byl rozpočet na cyklistiku asi 5 milionů liber (cca. 150 milionů Kč). Tím tempem by nám trvalo sto let, než bychom byli tam, kde chceme nyní být během deseti.

Už nyní jsme výrazně zvýšili investice do cyklistiky, včetně 40.000 parkovacích míst v ulicích a 10.000 míst ve školách. Dokončili jsme 550km sítě londýnských cyklostezek (LCN+), rozjeli program cyklistické výuky, a během fantastické události London Freewheel se ulicemi londýna projíždělo přes 40.000 cyklistů. Měli jsme tu také Tour de France. Náš nový program bude v tomto úspěchu pokračovat, včetně pokračování LCN+. Náš program se velmi dobře shoduje s programem navrženým v manifestu London Cycling Campaign a obsahuje tři základní elementy:

Zaprvé, systém veřejných automatizovaných půjčoven kol v centrálním Londýně, modelujícím velmi úspěšný program Vélib v Paříži. Celkově 6.000 kol bude rozmístěno na stojanech každých 300 metrů, a na první půl hodinu budou k použití zdarma. Cyklistika tak bude obyvatelům Londýna přístupnější, ale rovněž se z ní tak poprvé stane plně podporovaná součást veřejné dopravy.

Zadruhé, zřídíme 12 nových, velmi kvalitních cyklokoridorů z vnitřního a vnějšího Londýna, ve směrech, kudy víme, že proudí cyklisté, kde se nalézá LCN+ a pruhy pro autobusy. Čtvrt milionu cyklistů tak bude moci každý den jet do školy a do práce bezpečně.

Zatřetí, zřídíme cyklistické zóny v okruhu asi 5km okolo center čtvrtí, s rychlostním limitem 20mph (zóny 30km/h) na všech rezidenčních ulicích, ulice s předností pro cyklisty, kde auta budou muset dávat přednost, více zelených cyklistických stezek. Budeme se starat o to, aby celá síť cest byla jasně označena a spojovala školy, stanice, obchody, pracovní místa a domovy.

Cílem tohoto programu není o nic méně než cyklistická transformace Londýna. Bude to znamenat, že tisíce londýňanů se budou moci nově dopravovat na kole po cestách, které je rychle a bezpečně do vezou na místo, kam chtějí. A bude to velký přínos k řešení nejurgentnějšího problému 21. století — jak předejít katastrofickým klimatickým změnám.

Za posledních osm let se Londýnu podařilo, a v tom je mezi velkými městy unikátní, dosáhnout přesunu lidí od používání automobilů k využívání veřejné dopravy, jízdy na kole a pěší chůze. Je naprosto zásadní v tom pokračovat, jak kvůli tomu, aby se z Londýna stávalo stále přívětivější místo pro život, práci i návštěvy, tak pro omezení emisí uhlíku.

Boris Johnson / Conservative Party

Budu-li zvolen primátorem, je mou vizí učinit z Londýna nejpřívětivější město na světě pro dopravu na kole. Jako vášnivý a poctivý cyklista, který si již mnohokrát zahrával se smrtí v ulicích našeho hlavního města musím říct, je nejvyšší čas s tím něco dělat. Vždycky jsem cyklistiku v Londýně vášnivě obdivoval. V minulosti mi v Londýně ukradli několik kol a úplně rozumím té frustraci, nepohodlí a ztraceným penězům, kterým takové hloupé zločiny cyklisty v Londýně trápí. Dát v politickém programu cyklistice vyšší prioritu je záležitost, kterou vnímám velmi vášnivě.

Plně podporuji cíle London Cycling Campaign dosáhnout významného posunu v rozdělení využití jednotlivých prostředků dopravy. Změny, které povedou k tomu, že už se nebudeme muset plížit v dopravních zácpách rychlostí šneka nebo jako sardinky se mačkat v metru myslím naprosto vážně. Ježdění na kole má velké výhody, co se týče zdraví obyvatel, a zároveň uvolňuje kapacitu pro ostatní druhy veřejné dopravy. Co je ale důležitější, jízda na kole může být a měla by být, příjemným, bezpečným a k okolnímu prostředí šetrným způsobem, jak poznávat město.
[…]
Myslím si, že je šílené, že ještě nemáme systém veřejných automatizovaných půjčoven kol, jaký mají třeba v Paříži, Barceloně nebo Seville.
Jako primátor se pokusím takový systém zavést, ale zpřístupnit lidem více kol není samo o sobě odpovědí. Když jsem minulý rok jezdil po Londýně v průběhu London Freewheel, viděl jsem, že mnoho londýňanů má kola, která jim rezivějí v garáži. Lidi od ježdění na kole odrazuje strach ze zranění v ulicích Londýna. Ken Livingstone a Transport for London v odstranění této bariéry selhali.
[…]

Brian Paddick / Liberal Democrats

Ve většině rezidenčních a nákupních oblastí by měl být zaveden limit 20mph (zóna 30km/h). Na většině páteřních komunikací v centrálním londýně se doprava již teď málokdy pohybuje rychlostí vyšší než 20mph, ale zde by měla být zavedena proměnná omezení závisející na povaze silnice, denní hodině a počtu lidí na silnici (podobně jako na dálnici M25). Tam, kde je pěší a cyklistická doprava od dopravy motorové oddělena, mohly by být vyšší rychlostní limity.
[…]
Plánujeme dokončit London Cycle Netwrok Plus, zrevidovat ji a případně rozšířit, abychom zajistili, že poskytuje integrovanou síť cest po celém Londýně.

Udělám vše, co je možné udělat, abych podpořil pěší a cyklistickou dopravu na významné akce, včetně Olympijských her, ačkoliv samozřejmě budu myslet na ty, kdo cestují dlouhé vzdálenosti nebo nejsou dostatečně fyzicky schopní.

Zajistím, aby pilotní schéma veřejných automatických půjčoven kol bylo nastartováno během prvního roku mého volebního období a pokud bude úspěšné a populární, zajistím, že taková zařízení budou široce dostupná po celém Londýně i v a kolem olympijských sportovišť.
[…]
Je potřeba více povzbuzovat lidi, aby chodili pěšky a jezdili na kole, například zveřejňovat pěší a cyklistické ,,jízdní řády“, ukazovat nejlepší cesty, přibližné časy cesty mezi dvěma místy, demonstrovat, jak atraktivní jsou tyto alternativy v porovnání s osobními automobily nebo veřejnou dopravou.

Sian Berry, Green Party

[…]
Primátor Ken Livingstone nedávno oznámil další sérii změn, které by měly učinit jízdu na kole a pěší chůzi v Londýně jednodušší. Budeme se snažit o 400% nárůst v cyklistických zónách, rychlé cesty pro dojížďky do zaměstnání a celolondýnský systém osobní podpory začínajícím cyklistům. […] Toto jsou fantastické výsledky, ale skutečný Zelený primátor by dokázal mnohem více.

Velmi zapáleně podporuji manifest London Cycling Cycling campaign. Lobovala jsem za rychlostní limit 20mph (30 km/h) na všech ulicích v Londýně s výjimkou nejhlavnějších silnic, zatímco současný primátor slíbil pouze snažit se ve spolupráci s městskými částmi zavést tento limit pouze v rezidenčních oblastech.
[…]
Strana zelených již prosadila politický souhlas k vybudování veřejných automatizovaných půjčoven kol po vzoru Paříže. Jako zelená primátorka bych prosadila rozšíření tohoto systému do roku 2011 na celý Londýn.
[…]
Chtěla bych udělat z jízdy na kole příležitost pro mnohem více lidí, pro mnohem více cest. Zelený primátor by se postaral o to, aby byla cyklistika vnímána jako jedna z hlavních forem veřejné dopravy a otevřená komukoliv.

Takto se vyjádřili lídři čtyř hlavních politických stran před primátorskými volbami v Londýně v roce 2008. Co navrhují v této oblasti čeští politici zatím není známo. Na dopisy od PrahouNaKole nereagují. Jak odpověděl kandidát jedné z favorizovaných politických stran na přímou opakovanou otázku novináře v interview jsme již psali — plánuje podporovat cyklistiku tím, že změní systém parkování tak, aby v centru mohli parkovat v automobilu podnikatelé a jejich zákazníci.

Jen pražané a nikdo jiný může donutit pražské politiky, aby skutečně zastupovali jejich zájmy. Nebudou-li se čtenáři PrahouNaKole politiků ptát, jaký mají plán podpory pěší a cyklistické dopravy, podobných odpovědí (a od roku 2008 i skutků) nikdy nedocílí.

Hynek Hanke
První šéfredaktor tohoto online magazínu (tehdy ještě pod názvem Prahou na kole). V redakci působil mezi lety 2008 a 2011.

squish 30. 8. 2010, 13:12

Ono srovnávat se se západem je trochu depresivní. Mentalita je tam jiná, zde byla skoro padesát let deformována a i dnes není úplně zdravá. Ale nemůžeme sefurt takhle stále přirovnávat a říkat co udělá město pro cyklisty. Ptejme se co cyklista může udělat pro město. Chce to víc optimizmu do budoucna. Věci se tu dějí, jen ne ze dne na den.

squish 30. 8. 2010, 13:14

Jo a mimichodem, tohle dneska bylo docela funny, lokalita Podolí
http://squish225.rajce.idnes.cz/nastenka/#IMAG0092.jpg

újezďák 30. 8. 2010, 13:38

Kouzelné na tom je, že vítězný kandidát označil London Freewheel jako ukázku toho, že Londýňané se bojí na kole do ulic a bývalý šéf Londýna na ní poukázal jako na fantastický úspěch....

Add squish : dělejme co můžeme,já se například snažím veškeré normální chování řidičů chválit co to dá, děkuji na všechny strany za to, že mě pustí a opravdové dobré skutky ( například, že se za mnou plazí v místech kde není vidět) pak chválím palci nahoru a tak podobně...

Hynek Hanke 30. 8. 2010, 15:30

squish: Zrovna na depresi není před volbami vhodná doba. Depresi může mít člověk jedině z toho, že má příležitost se ozvat a neudělá to.

újezďák: Já myslím, že Johnson mluvil o své osobní zkušenosti v souvislosti s London Freewheel by byla toho nějaká ukázka :) Kdyby ji schazoval, tak by ji přeci za svého volebního období znovu neorganizoval.

újezďák 30. 8. 2010, 15:57

HH : no neříkal jsem, že schazoval, ale že něco ukázala..... kdežto rudý Ken se s ní oháněl jako se svatou monstrancí, zatímco se nežinýroval okrádat venezuelský lid braním naftových dárečků od H.CHaveze....

To je jako s Pavkou Bémů, ať je jakej je, tak jako cyklista je tak nějak uveřitelnější než inlinistka Reedová :-D

Jiří Bernášek 30. 8. 2010, 21:19

Neodpustím si poznámku, za kterou mě sice asi všichni sežerou - ale chceme-li být demokraty, tak buďme spravedliví. "Žádná demokratická strana" - očividně myšleni komunisti. Ne že bych je já volil, ale v zájmu demokracie si naše společnost musí vybrat: Buď je to organizace zločinecká a musí se ZAKÁZAT, nebo normální politická strana, a pak se musí RESPEKTOVAT. Neexistuje nic mezi tím. To co se tu už řadu let dělá, kdy je necháme nemalým počtem hlasů zvolit, a pak je okázale popíráme a ignorujeme se zdůvodněním "nedemokratičnosti", tím sami zpochybňujeme demokracii, protože tak pohrdáme nemalým procentem voličů a přisvojujeme si právo faktický výsledek voleb manipulovat. Klidně je nemějme rádi, ale prosil bych neříkat "žádná demokratická strana". Legálně existující a zvolená strana nemůže z principu nikdy být nedemokratickou - a nedemokratická strana zas z principu nemůže legálně existovat. Jinak tady něco není v pořádku.

Tolik tedy malý Off-Topic. A k samotnému článku - no, pěkné a zajímavé, ale ani mě to u nás nepřekvapuje. A deprese má své důvody - jakékoliv volby jsou totiž (na rozdíl od referenda) natolik nepřímé, že naše možnost touto cestou zásadněji ovlivnit něco tak konkrétního jako je cyklistika je přinejmenším iluzorní. Zde musíme koupit vždy celý balík (volební program, a ještě je otázkou zda se naplní), takže v jednotlivostech spíše nabídka vytváří poptávku. Volby jsou v tomto smyslu spíš loterií. Zlí jazykové dokonce tvrdí, že spíše než o delegování pravomocí od voličů směrem nahoru, jde o přenášení odpovědnosti od politiků směrem dolů ("co jste si zvolili, to máte, tak nereptejte"). Když přičteme vymývání mozků a mediální masáž před volbami, jsme už od principů demokracie opravdu hodně daleko... Ostatně demokracii si aspoň do názvu dal v posledním století snad každý režim na zeměkouli - a kdo posoudí zda to opravdu demokracie byla? Leda snad ti po nás...

Ano, jsem skeptik ;-) Ale nabízet v tomto guláši zvenku partajím volební program či jeho část, je podle mého trochu naivní, a považoval bych za úspěch že odpověděl aspoň někdo.

vit hnilica 31. 8. 2010, 01:43

ale reagovali, na fb ste reakci meli:) no odeme teda jen upozorneni na chybu

Vratislav Filler 31. 8. 2010, 09:18

Pánové, s tím OT se prosím kroťte, sem se tohle téma nehodí.

Mistr Lei 31. 8. 2010, 12:20

To je opravdu fór, s těmi komunisty. Psal jsem k tomu minule malou doušku, ve smyslu, že pro mě ke spíš pláči, že u nás diverzantské občanské iniciativě je k smíchu, že se ozve KSČM. Teď jsou pro jistotu ukrytí za formulací o demokratických stranách.

Musím napsat znovu - tímto způsobem si leda škodíte. Buď vám jde o věc, anebo o boj proti neexistujícími komunistickému nebepečí, když přitom Prahu už dvacet let ruinuje "demokratická" "pravice", složená z velké části z předlistopadových opotunistů, namnoze lidí aktivních v oficiálních strukturách.

V tom si udělejte jasno, ale mně se to ekluje, i když KSČM nevolím. Uvědomte si rovněž, že tím dodáváte iniciativě političnost, ale ne v tom nevyhnutelném smyslu, že vaše cíle jsou nutně svým způsobem politické, nýbrž že se politicky už předdefinujete.

Kádrujete adepty o spolupráci? Budoucí členy?

squish 31. 8. 2010, 12:30

Tak jsem se vratil z oběda, byl jsem na kole, odbočoval doleva, max povolena rychlost 50, řidič za mnou tak 80 a ješte si na me zatroubil, jakože si dovoluju v té křižovatce vůbec být. On porušil zákon, já ne. Takovéto příhody mě vždy utvrdí v tom, že největší práci dá místo vybudování cyklostrezek či cyklopruhů změnit přemýšlení našich účastníků silničního provozu. Ale jak na to ? Zaplatit si billboard s reklamou na to, že cyklisté na silnice patří ? Fakt nevím.

dracul 31. 8. 2010, 12:42

takova drobnost, v tom otevrenem dopise jste reakci nepozadovali;)
i pres to treba za top09 na vasi reagovali, viz clanek https://mestemnakole.cz/2010/08/23/zabednenost-ceskych-politiku/

mech1 31. 8. 2010, 15:24

> Jiří Bernášek
Plne se stotuznuji s nazorem na KSCM! Strasne mi vadi jeji nerespektovani a vsech jejich volicu, protoze to popira demokracii a toleranci, kterou mi pozadujeme po ridicich automobilu!

újezďák 31. 8. 2010, 18:06

JBernášek ...

To, že je nějaká strana normální není důvodem k tomu že by SE MUSELA RESPEKTOVAT a s demokratičností to nemá společné ani to suché z nosu.....

A to vůbec nemluvím o komunistech, straně která si na "normální" hraje už dvacet let...

A jak vidím, stále jim to někdo žere...

Chtěl bych vidět,co by se stalo, kdyby tady byla nějaká "normální" strana nacionálně socialistických soudruhů, trochu by se jako omluvili za minulost, reagovali by kladně na budování cyklostezek a ...

Jirka 31. 8. 2010, 19:58

squish: je to jednoduché. Jezdit, jezdit, jezdit ;-). Na silnicích i chodnících se chovat slušně, neprovokovat ostatní účastníky provozu a ukazovat, že lze být tolerantní.

Zbytek přijde s časem.

squish 31. 8. 2010, 21:06

Jirka: Jezdím hodně, každý den do práce. Nechodníčkařím, byl jsem inspirován "individuální cyklojízdou". Jen někdy mám pocit, že mě to může stát i víc než jen nějaký zatroubení a nadávky.

újezďák 31. 8. 2010, 21:48

Chodníčkaření není nic proti ničemu, ostatně je spousta chodníků, kde chodce nepotkáš jak je den dlouhý.

Beru to stejně jako jízdu jednosměrkou v protisměru, je to prostě kolikrát ta lepší ze dvou špatných možností.

Když bych si měl vybrat jestli se cpát někde mezi auty ve jménu světlé myšlenky nebo se v klidu svést po liduprázdném chodníku tak neváhám a beru chodník:-D

Jiří MAYER 31. 8. 2010, 22:17

To Jiří Bernášek

Na první odstavec jste si v podstatě správně odpověděl jeho poslední větou. Ano, tady něco není v pořádku.

Nedávno v diskusi pod jiným článkem bylo zmíněno, že v téhle zemi je zakořeněno problémy neřešit, ale obcházet. Protože po listopadu 1989 se neřešilo vypořádání s komunistickou minulostí, tak současná KSČM se hrdě hlásí ke své předlistopadové éře. To je veliká chyba! Nikoho z KSČ ani nenapadlo, že by mohl říci: Dělali jsme to špatně, teď budeme jiní. Oni konali zlo a když po listopadu zjistili, že jim nikdo po krku nejde, jen je to posílilo.

Jejich přirozeností je něco líbivého hlásat a lstivě něco jiného konat. To je jejich největší nebezpečí - že najdou dostatek důvěřivých lidí, kteří nepamatují předlistopadovou éru, nebo zapoměli. Osudem národa, který si nepamatuje svoji historii je, že si ji znovu prožije. Pro mě nejsou demokratickou stranou!

Souhlasím s Vámi, že: Buď je to organizace zločinecká a musí se ZAKÁZAT, nebo normální politická strana, a pak se musí RESPEKTOVAT. Neexistuje nic mezi tím. To že nebyla zakázaná ale ještě neznamená, že není zločinecká. Je! Důvod tohoto stavu jsem již popsal.

Dnešní společnost chce být tolerantní. Všechno tolerujeme, až se z toho utolerujeme. Zlo se ale nesmí tolerovat! Já KSČM netoleruji.

Omlouvám se za příspěvek, který přímo nesouvisí s tématem.

Vratislav Filler 1. 9. 2010, 09:05

Dracul: Ano, přímo jsme reakci nežádali, čistě proto, že jsme v rámci toho dopisu po stranách nechtěli žádné informace. Přesto jsem předpokládal, že aspoň několik odezev bude, třeba i ve stylu "děkujeme, ale naše priority jsou jinde". To by nebylo urážlivé.

TOP09 nereagovala na nás (jestli máš na mysli ten rozhovor s Tůmou), ale na přímé novinářské dotazy, které bezpochyby vzešly výhradně z toho, že Tůma jezdívá do práce na kole.

Pokud jde o KSČM: Prahou na kole má za cíl podporu cyklistické dopravy v Praze. Nebojuje proti žádným skutečným ani domnělým nebezpečím od politických stran. Prahou na kole je nepočetná skupina, která se snaží posunout lidi k takové vizi města, jíž řada lidí ani nepovažuje za možnou. Osobně v odmítání současných komunistů vidím stejnou emocemi podloženou iracionalitu, jako v argumentech zarytých potíračů cyklistické dopravy z řad DFense a spol.

újezďák 1. 9. 2010, 22:20

vratislav Filler :
Hele napíšu takovou větu, schválně jak na ní budeš reagovat?

Osobně v odmítání současných nacistů vidím stejnou emocemi podloženou iracionalitu, jako v argumentech zarytých potíračů cyklistické dopravy z řad DFense a spol.

Představ si, že ti někdo takovou větu dá na web. Co s ní uděláš až tě někdo udá pro "iracionální" podporu nacismu na webu nepočetné skupiny cyklistů ?

O tom to celé je, život je o emocícj, nacisté například podporovali alternativní zdroje energie, dali dělnictvu ( lidem) stravenky, závodní jídelny, závodní dovolené ( i cesty lodí kolem světa) tedy něco, co v té době neměli lidé nikde.... pak to vše chtěli zaplatit kořistí, ale to už je iracionální, emotivní atd, navíc dnešní náckové tehdy nežili, na rozdíl od valné většiny komunistů ( to jsou ti lidé, kteří nedokázali ani vyrábět dostatek kol :)

Mistr Lei 2. 9. 2010, 09:17

Tohle se nezdá být místo na debaty o politice - i když mě u některých opravdu zaráží jednak neúcta k právnímu principu (buď jsme právní a demokratický stát, a potom strana, která je legální a její program neodporuje demokratické ústavě, je jednoduše demokratická, anebo nejsme takový stát, a pak asi bude občanská válka) a jednak neschopnost rozlišení ilegálních hnutí směřujících k potlačovcání práv atd. a standardních stran v rámci parlamentního systému země EU. Historiosofické fundamentální rozdíly mezi nacismem a komunismem sem ani nemusíme tahat.

V tomto případě ale nejde o to, co si který zúčastněný jednotlivec myslí, neboť v tomto ohledu je česká společnost prostě polarizovaná a rozdělená na dva míjející se bloky (nevím, čemu by pomohlo, kdybych psal, že stejně nelegitimní strany jsou ultrakonzervativní kryptofašistričtí privatizátoři politiky ODS a TOP09 a že to, že jsou v ČR povoleny, neznamená, že nejsou zločinecké a neměly by být zakázány). Důležité je, aby například Auto*Mat buď dodržoval apolitičnost jako organizace, anebo jasně řekl "my jsme antikomunisti" a budeme si členy a příznivce kádrovat: členové, voliči a nepotírači KSČM ven. To je vše. Já jen, že mi to připadne k pláči a že je to škodlivé a nebezpečné pro danou iniciativu a že je nutno si v tom udělat jasno a podle toho se chovat.

mech1 2. 9. 2010, 14:19

Mistre Lei, zda se, ze i na tomto divokem vychode existuji lidi, co maji vsech pet pohrmade. Diky.

Vratislav Filler 2. 9. 2010, 16:48

Újezďák: Původně jsem to chtěl napsat už do předchozího příspěvku. Česká republika je myšlenkově neuvěřitelně uzavřená, z našeho pohledu to vypadá, jako by neexistovalo nic jiného, než světlé zítřky s minimální zadlužeností, které ohrožují tu komunisti, tu přistěhovalci, tu socky a nezaměstnaní. A ještě že je máme, protože s nima lze utřít hubu každýmu, kdo by se snažil najít ze současné slepé uličky jiné východisko, než je to naordinované shora.

Peß 2. 9. 2010, 17:03

Zaráží mě, že řada lidí rozlišuje pouze černou a bílou, ale už nic mezi.

Dá se říci, že tito poněkud slepě aplikují presumpci neviny. Dokud strana není zakázána, je demokratická a legitimní. Dokud vrah není odsouzen, je nevinný. Jsou případy, kdy vrah není odsouzen nikdy, jelikož proti němu nejsou důkazy. Přesto morálně a fakticky vrahem zůstává. De iure ale nic nespáchal a je nevinný.

To samé pro mě platí o KSČM, ačkoliv jsem si jist, že v případě této strany nejde jen o její program, ale i o lidi, kteří (by) o zákazu rozhodovali, jelikož si s předlistopadovou KSČ sami zadali (tím nemyslím pouhé členství, ale nějaký osobní profit).

Příležitostí k zákazu KSČM bylo více, hlavně krátce po Listopadu, ale diskuse na toto téma vždy vyšuměla. Příležitosti zadal i bývalý předseda s. Grebeníček, který se opakovaně na mítincích zmiňoval o třídním boji. Dnes je KSČM chytřejší a záminky pro svůj zákaz jen tak poskytovat nebude. Na rozdíl od své dorostenecké odnože KSM (schválně se podívejte na jejich web). Ale v zásadě jde o myšlenkově a personálně propojené organizace.

Na závěr doporučuji přečíst pár výroků představitelů "legitimní demokratické strany" KSČM (jsou sice několik let staré, ale to není nic proti ničemu). http://archiv.neviditelnypes.lidovky.cz/clanky/2005/05/43579_12_0_0.html

Plně rozumím postoji Auto*Matu vůči KSČM (onen hořký smích) a pokud jej někdo napadá, zdali bude své budoucí členy kádrovat, tak tyto poznámky považuji za sprosťáctví. Stačí přeci používat zdravý rozum.

Sice jsem nenapsal vše, co mám o tomto problému na srdci, ale i tak je toho na tento cyklistický web až až (až moc).

Omlouvám se za off topic.

Petr 3. 9. 2010, 14:04

To jsou paradoxy. KSČM by všichni nejradši zakázali. A z Jocha, který se doporučuje osvícenou pravicovou diktaturu, aby se eliminovaly nebezpečné levičácké myšlenky, je poradce premiéra.

Pess, újezďák: Zníte skoro jako Člověk v tísni a zaměňujete činnost společenskou a politickou. Pokud provádíte politický aktivismus, pak součástí vašeho programu klidně může být "a mimochodem s KSČM se nebavíme". Pokud provádíte činnost společenskou (ať už humanitární pomoc nebo podporu cyklistické dopravy), pak vaším partnerem rozhodně musí být i politická strana zastupující víc než 10% voličů. Vaším cílem totiž není změna politické situace nebo změna politické strany, ale prosazení konkrétního cíle ve společnosti.

Peß 3. 9. 2010, 15:11

Petr: Společenské a politické cíle jsou propojeny, ať chceme, či nechceme. Všechno souvisí se vším.

Každý si ale musí rozmyslet, za jakou cenu chce ten svůj cíl naplnit.

Peß 3. 9. 2010, 15:19

A ještě malý dodatek: mně osobně nijak zvlášť netrápí, že KSČM nebyla zakázána. Prostě ji nevolím, jako spoustu dalších stran. Nicméně přesto má u mě specifické postavení, a sice kvůli své minulosti. Nevěřím jí (je to můj předsudek) a proto bych s ní nespolupracoval.

Mistr Lei 3. 9. 2010, 20:20

Viz Petr: nejdůležitější je samozřejmě ostražitost vůči marginalizované KSČM, dávno bez vlivu, spojenců či nadějí na řízení společnosti, zatímco poradcem premiéra stávající "demokratické" vlády je ultrakonzervatrivní extremista, který své názory o impotenci demokracie a záhodnosti pravicoé diktatury může uvádět do praxe.

A dodatek: podle toho, co jsem četl například od motorkářů huntujících lesy, je jedním z nejdusivějších problémů této společnosti neúcta k právu. Jenže když už neexistuje celospolečenský konsenus, čím jiným udržet chod společnosti, než pozitivním právem? Sem patří třeba i presumpce neviny - ano, pokud není vrah usvědčen, pro společnost není a nemá být vrahem. Protože lynčování fakt není projev civilizovanosti.

Hlavně: zdá se, jako kdyby se právo někdy hodilo, a někdy je to zas "jen litera" (což je charakteristický rys společností nechápajících pojem právního státu a ideu zákona a jeho ducha). Občanská sdružení se například časti snaží chytat bodů v právu, o které je možné se opřít při řešení jejich agendy, a je to dobře. Ale když totéž právo uznává například KSČM za legitimní demokratickou stranu, najednou je to "jen právo". Je to takové místní vychcánkovství.

Ale omlouvám se, vím, že to sem moc nepatří.

Peß 3. 9. 2010, 22:46

Mistr Lei: O lynči mluvíte Vy. Já jen říkám, že je dobré si rozmyslet, s kým budu prosazovat své cíle.

Vratislav Filler 4. 9. 2010, 12:17

Pánové, prosím skončete debatu na tohle téma. Jestli chcete řešit politiku, tak se můžeme bavit třeba o tom, zda je kolo jako dopravní prostředek ve městě vlastně "politické" v tom, nakolik u některých politických stran do názorového schématu pasuje a u některých ne.

Mě třeba nesmírně překvapuje, že pravicové politické strany, stavící maximální důraz na svobodu, nenahlížejí na jízdní kolo ve městě právě z tohoto pohledu - v zahuštěném městském prostředí nabízí kolo daleko větší svobodu pohybu než auto. U "zelených" stran je pohled jasný. Levicové strany by pak měly právo akcentovat u jízdního kola to, jakým způsobem jeho podpora vytváří rovnější podmínky i pro sociálně slabší obyvatele města.

Téměř každá politická strana tak může městskou cyklistiku podporovat - ze svého úhlu pohledu. Proč se tak neděje?

újezďák 4. 9. 2010, 22:13

Ad Vratislav : je to přece celé o lidech, v Londonistánu pravicový politik razatně prosazuje kola

Petr : promiň, ale neznám stranu, která by měla jen politické cíle aniž by se prosazovala společensky.
Za druhé mi není putna, že strana, kterou v podstatě svobodně volí 10-15 procent voličů śi kliďánkou vládla v době, kdy by jí volilo zase maximálně 10-15 procent, nebýt jednoho faktu..... že jí a její kandidátku NF volilo minimálně a strojove 99,9 procent voličů.....

PS : navíc je to strana, která totálně zabila cyklistiku v ČSSR a pro cyklisty za 40 let udělala naprosté kulové.
Taková strana, která najednou pod tlakem úbytku voličstva akcentuje společenská témata, na které kašlala po desítky let je pro mě prostě nejenom nedůvěryhodná ale i atd atd , je to prostě šmejd rovný nacistické dělnické straně a to je celé ......

újezďák 4. 9. 2010, 22:17

ještě jeden fakt, měli jsme tady v újezdě starostu za ČSSD , který mlátil za komunismu lidi, myslíš že jsem byl štěstí bez sebe když společensky vítal nové občánky ?

Vratislav Filler 5. 9. 2010, 09:51

Újezďák: tos to teda vzal pěkně zkrátka. Mohls aspoň naznačit ve kterých lidech. V politicích nebo ve voličích? Je to tím, že jsme tu tak strašlivě izolovaní? Že na kole jezdí spíš lidi, co získají nějakou "expatí" zkušenost s tím, co je normální na západě, zatímco ti ostatní si to nedovedou ani představit - a když to vidí z auta při dovolené, považují to za nějaký kolorit, který v ČR, potažmo v Praze nemá šanci?

Nebo je to tím, že si necháme ledacos nakecat? Že jsme rádi, když někdo myslí za nás, a ke štěstí nám stačí věřit, že vnitroměstské tunely a pomalé metro do každé řiti vyřeší dopravní problémy Prahy? Že věříme na "prokapávání" bohatství a náboženství růstu (což je podle mého podobně doktrinářský blábol, jako Leninovy teze o permanentní revoluci). Že je pro nás dost svobodná spotřeba, věčný krysí závod vylepšený o možnost brát pod krkem slabší krysy kolem a když nás něco štve, tak o tom maximálně tak psát na vlastní web? A ještě máme tu odvahu soudit jiné režimy, když práva se, jsi-li slabý, nedovoláš stejně tehdy jako teď? Že zrovna nás nikdo nemlátí za to, že tenhle režim automaticky bereme jako nejlepší možný, to je tedy od komančů pokrok. Jak ale někdo vybočí a jde proti systému přímo (Seattle, Kodaň, etc.), nebo nepřímo (squatteři) dostane přes držku tehdy jako teď.

Vašek Kříž 5. 9. 2010, 11:38

Vráťo:
fakt si myslím, že pro naše účely je lepší jen a pouze suše konstatovat, že odpověděla jen KSČM a jestli je (ne)demokratická, to tady vůbec neřešit. Komunální politika je o konkrétních lidech a tak se vůbec nedivím, že existují města, kde vládne roky KSČM a lidé jsou spokojení.

A stejně tak d-fens nebo ovce hned nezaškatulkovávat jako totální blbce, ale snažit se pracovat s jejich názory. Znám osobně jednoho spoluorganizátora ovčí pomalé jízdy (té proti omezení rychlosti na magistrále). Výsledný stav města si tito lidé často představují stejně jako my, akorát se liší jejich názor na prostředky jak toho dosáhnout.

Třeba by je ani ve snu nenapadlo, že Blanka nepomůže, protože jim nikdo nevysvětlil dopravní indukci a tak. A pak někdy zkejsnou v svém plechovém miláčkovi za chvostem cyklojízdy a názor na nás je jasný.

Já sám často přemýšlím, jak s tou veřejností komunikovat.... je to jeden z klíčů k řešení. Takže otázka je jak na to a je zatraceně těžké na ní přijít.

újezďák 5. 9. 2010, 12:41

Vratislav : n to první uzavření se mi ještě nechtělo reagovat ale vidím...

Uzavřená ?? Izolovaná ????

To je klasické české sebemrskačské hořekování kavárenské:-DDD
Navíc ještě okořeněné o ono expat-kazatelské "přivezeno z vnějšku"
Hele nějakou dobu jsem v cizině pobyl a přesto nemám pocit, že sem musíme zavádět všechno, navíc nemám spasitelské sklony.
Na kole jsem jezdil za komunismu, jezdil jsem na něm v cizině a jezdím na něm dál, aniž bych měl potřebu kázat.

Takže si prosím nech od cesty to mrmlání o naší zemi jako o zemi myšlénkově uzavřené a potřebě čechů si do někoho kopnout nejlépe do socek a squatterů....

Prostě nechápu tyhle myšlenky o naší zaostalosti a to jak v apolitičnosti, či v političnosti nebo přepolitičnosti.

Jediný co se v česku skutečně již 100ky let nemění je potřeba sebemrskačství, to nám jde skutečně výborně. .....

Mistr Lei 6. 9. 2010, 10:16

No, já (30) teda žádný "expat" nejsem, i když jsem nějaká ta období pobýval tu a onde v Evropě a v Číně, ale co jsem sledoval a stále sleduju cizojazyčná média oficiální i neoficiální, musím jedině potvrdit, že ta zabedněnost je tu kapitální. A dodávám, že ono "sebemrskačství" taky nesnáším, jsem na ně přímo neurastenicky alergický. Ale já neříkám "Češi mají takový a takový charater", ani neplkám o "české závisti", "českém plebejství", nebo co ještě náš žurnalistický diskurz vyplodil za monstra - konstatuju, že v tuto chvíli, za této historické situace, kdy u nás zuří postkomunismus v nejhnusnější podobě stejně jako v okolních postkomunistických státech, je jednoduše prokazatelný fakt, že nám ujel vlak. Nebo že by všichni okolo byli tak debilní, a jen my ve Visegrádu tak geniální? Vždyť se stačí podívat, o čem a jakým způsobem se baví o věcech veřejných v Německu, ve Francii, v Británii, ve Švédsku... Že by padesát kilometrů na západ od Plzně začínal úplně jiný kulturní svět, který bychom si neměli nastavovat jako zrcadlo?

Mrlmlání přirozeně není cesta - cesta je 1.) kritičnost opřená mimo jiné o znalost přinejmenším evropských souvislostí, 2.) vůle to, co člověk vyhodnotí jako průser, vylepšit, kdyby jen z vlastního zájmu, když už člověk nechce být spasitel 3.) nějak to zkoušet, i když u nás něco zkoušet z pozice "občanské společnosti" je opravdu mučednictví svého druhu: což je právě důsledek dost jiné společenské atmosféry v ČR a ve vyspělejších demokraciích (jakkoli uznávám, že efektivně je systémová platforma globálního kapitalismu dneska všude na světe stejná a skutečné alternativy jsou potlačovány stejně v Praze jako v Seattlu či v Kodani).

Hynek Hanke 6. 9. 2010, 20:28

Uzavřené jsou různé společnosti. Na Britských listech nedávno vyšel výtečný článek Jana Čulíka, poukazující do hloubky na to, jak neuvěřitelně izolovaná je v určitých směrech kvůli neznalosti cizích jazyků Velká Británie. Ale nejen ta. Přesvědčivě argumentuje, že kultury mají obecně tendenci propouštět do sebe jen to, co v nich již existuje.

Ono ani to srovnávání není úplně dobrá věc. Srovnávat je potřeba se především sám se sebou.

Poukazujeme především na to, že Praha, ačkoliv se může ubírat směrem, kterým se ubírají ostatní metropole, vědomě to nečiní. Spíše tedy funguje to přirovnání k ujíždějícímu vlaku, který lze ještě stihnout, pokud přestaneme zahálet.

Praha má výborné předpoklady stát se prvotřídním místem k životu. Ne všechna města jsou v tak dobré výchozí pozici.

Mistr Lei 7. 9. 2010, 09:59

Hynkovi: Ten článek jsem četl. A je to do jisté míry pravda. I tak ale myslím, že bychom si neměli zastírat, že obecně je úroveň veřejného diskurzu v nepostkomunistické evropě někde dost jinde, mj. je daleko míň doktrinářský (tj. modrohnědě svazácký), otevřenější k novým myšlenkám a k nápadům, jak co změnit - včetně toho, jak by se ve městě mohlo žít příjemněji. Mám za to, že to nelze popřít.

Jinak samozřejmě naprosto souhlasím s tím, co říkáte o Praze, i o tom srovnávání "sám se sebou" - ale přiznejme si, když člověk vidí, jak to dělají okolo, doslova pár kilometrů za našimi hranicemi, těžko se ubrání zklamanému konstatování.

A nakonec: "vědmomě nečiní". Aha - ale o příčinách je myslím velká část této debaty.

mech1 7. 9. 2010, 13:55

A co kdyz je to cele jinak?

Kdyz by byl dostatek cyklistu ve meste, pak by se to uz muselo resit. Neni na to lepsi jit opacne? Kazdy muzeme skusit presvedcit jednoho cloveka a pomahat mu v tom, aby zacal ...

Me osobne se to zatim nepodarilo, ani z rad kamaradu ani z rad kolegu, kteri me sice jednotlive chodi obdivovat, ale proc by jeli na kole do prace, kdyz to maji 10min MHD.
Po praci si ale zajezdit na par hodin jdou.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat