Před několika dny vyšlo první tištěné číslo prvního tuzemského časopisu zaměřeného na bicykly ve městě. Připravili ho pro vás bikeři z Bajkazylu, přátelé a spříznění novináři.
Žádejte ve vybraných trafikách (distribuce je zatím omezená, v centru Prahy je možné na CB narazit například zde: podchod Náměstí Republiky, vestibul metra Můstek, hala Masarykova nádraží nebo vestibul metra Karlovo Náměstí). A v Bajkazylu.
Seznam trafik, kam byl časopis CityBike distribuován ke stažení (v PDF), si můžete otevřít zde.
Daniel Mourek hodnotí CityBike jako časopis pro městské bajkery srovnatelný se zahraničím – třeba s německým Velosophie. O obsahu si můžete udělat první představu z přetištěné obálky. Uvnitř ale najdete mnohem, mnohem více.
Edit (20.4): Kompletní obsah čísla je následující:
- Editorial
- Tři medailonky lidí, co jezdí po městě na kole (jeden hudebník, návrhářka, student pracující částečně v AM)
- Typologie městských cyklistů (žertovný článek)
- Reportáž ze zimního ratrace žižkovským tunelem
- Velký rozhovor se sochařem Krištofem Kinterou
- Historie London Cycling Campaign
- Jak si připravit kolo na sezónu ve městě
- 10 omylů městské cyklistiky (sloupek)
- Přehledový článek o elektrokolech
- Článek o firmě Duratec vyrábějící karbonové rámy na míru
- Článek o Fixed gear kolech
- Reportáž z Portlandu
- Pražské cyklotrasy podél potoků
- Zajímavá kola (představení cca šesti modelů, z toho čtyřech vhodných pro město).
- článek o správném dýchání při jízdě na kole
- pozvánky na nadcházející akce (vzhledem k opožděnému vydání časopisu poněkud proběhlé)
- Výtah z příštího čísla.
Časopis má celkem 68 stran, reklamy (asi zatím) jen 7 stránek, takže nějakých 60 stránek obsahu. Je milé přečíst si podobné věci, jaké tvoříme amatérsky na našem webu, hezky editorsky dotažené a obalené přitažlivými fotografiemi.
lei 18. 4. 2011, 10:33
Ještě že nejsem žádný městský "bajker", takže mě časopis "CityBike" nemusí zajímat, a nemusím číst o městech, která "milují bicykl". Budu asi nadále jen jezdit na kole práce.
Ale já jsem jen nejapný humanita, co mu ujel vlak...
újezďák 18. 4. 2011, 12:42
Tak nějak mě to lei vyfoukl ... tak snad ještě jeden kometář :
Stejně je to legrace. Na jednu stranu křečovitá snaha se "nevymezovat vůči opravdové městské cyklistice dresy, speciálními či sportovními koly, rukavicemi nebo přilbou", které vlastně brání prostému lidu jezdit na kole a na straně hromada "nespeciálních městských kol", která jsou v poměru cena/výkon/váha na úrovni prvních horáků.
Pak hrstka frází o avantgardě a milujících městech.... a já si pak se svým dojížděním průměrnou rychlostí 25 km v hodině přes hory a doly připadám zaostale.
Jako by pro některé lidi kteří jsou "IN"byla Praha rovinatým městečkem po kterém je nutno se šinout na velocipédu s nosičem nebo na skládačce jinak nestojíte na straně lásky a pokrokového lidstva....
újezďák 18. 4. 2011, 12:49
ještě takový štulec
našel jsem nějaký článek na milující Portland.
Světe div se, na doprovodných fotech všichni cyklisté v přilbách a valná většina na sportovních strojích :D
http://travel.nytimes.com/2009/04/03/travel/escapes/03Portland.html
A další vtipný link
5,8 procent jezdí v Portlandu do práce ...¨
Hm tak to se mi ani na české poměry nezdá nijak moc :D
http://www.oregonlive.com/portland/index.ssf/2011/03/portland_leads_us_cities_in_bi.html
A zase ty přilby na fotce :D
Vratislav Filler 18. 4. 2011, 13:22
Újezďák: To už sis ho stihl koupit, že víš, že se tam o Portlandu píše, že je to kolébka Cycle Chic? :-)
Btw. Vídeň má taky jen 5% modal split. Což se mi na české poměry zdá docela dost.
Z fotek v časopise ve městech, kde se jezdí s přilbama i bez, se nepozná nic, protože jejich výběr se odvíjí právě od toho, co si ten který redaktor o přilbách myslí (resp. co si myslí editor časopisu, popř. jaké mají vydavatelé guidelines na nepřípustný obsah). Jediný relevantní způsob je sednout si tam na hodinku na lavičku a počítat.
újezďák 18. 4. 2011, 13:59
jen čtu tu obálku laskavě atačlou zde :D
Teorie je to pěkná.
Ve skutečnosti proběhly v Portlandu nějaké kampaně za helmy a jak se zdá tak zabraly ...
Například se tam prodávaly helmy za 5 dolarů ve stanicích metra.
Nebo se tam dělala fotokapmaně typu Sexi helma
A tak nějak to zabralo .
Stačí se podívat třeba na foto zde :
http://www.neighborhoodnotes.com/news/2010/12/bikempowered_bike_coach_brian_lacy_on_shifting_our_emotional_gears/
http://bikeportland.org/photos/album/72157626043091256/worst-day-of-the-year-ride.html
újezďák 18. 4. 2011, 14:06
ale no tak kdo má čas sedět v portlandu hodina na lavičce :D
Prostě tam proběhla propaganda a ujala se.
Prodávali tam dotované přilby v metru za 5 doláčů, fotili sexy přilbouny a ták.... prostě nemusí každý hned kopenghánizovat a vykládat, že přilba je obtěžující,drahý a křehký kousek zbytečné výstroje.
Navíc v Portlandu kupodivu neodpuzuje od cyklistiky.
Mě se teď dostaly do ruky úsměvné teorie proč v kodani jsou menší prodeje kol během krize.
Autor, dánský guru tam tvrdí, že za to mohou přilby.
Vůbec ho nenapadlo, že tou dobou v Kodani přišlo o místo tolik lidí kvůli krizi a nemají proč jezdit do práce.
Kdepak taková myšlenka, přilby jsou na vinně to je jasné
http://bikeportland.org/photos/album/72157626043091256/worst-day-of-the-year-ride.html
http://bikeportland.org/photos/album/72157626043091256/worst-day-of-the-year-ride.html?page=2
http://www.neighborhoodnotes.com/news/2010/12/bikempowered_bike_coach_brian_lacy_on_shifting_our_emotional_gears/
lei 18. 4. 2011, 14:22
No, já vcelku závidím lidem, když můžou jezdit na hapinách, jenže to bych se udřel, i když jen v rámci Prahy - zejména těch 160 výškových metrů (byť docela plynule rozložených na na 10 km) z práce bych na skládačce asi tak lehko nedal.
A taky jezdím v normálním oblečení - přilbu mám, ale bez ní by to žena asi nedovolila.
Mně jde teď spíš o název a o dikci všech těch titulků (i toho promo textu), tím se to neliší od jiných lajfstajlových časopisů o bydlení či motorkách a odrazuje mě to na první pohled. To je fuk, nejsem prostě cílová skupina.
Václav Řehák 18. 4. 2011, 15:04
"Jako by pro některé lidi kteří jsou „IN“byla Praha rovinatým městečkem po kterém je nutno se šinout na velocipédu s nosičem nebo na skládačce"
Ono je to hrozně rozdílné, podle toho, kam jezdíš. Já jezdím prakticky všude po rovině - centrum, P10, Smíchov, Holešovice; občasná návštěva AutoMatu na Žižkově je pro mě jeden z mála kopců. Měl jsem období, kdy kombinace bydliště-práce byla spíš na auto, než kolo, jiná kombinace pak na sportovní oblečení a sprchu v práci a teď to mám na pohodovou projížďku po rovině občas s pár zastávkami v obchodech nebo na trhu, kdy ocením integrovaný zámek v zadním kole a uvítal bych košík na řidítkách.
Z centra do Újezda bych s desetikilovým nákupem nejel, pár kilometrů po rovině ujedu i s bagetou v ruce a rolí toaleťáku pověšenou na řidítkách. Prostě záleží na okolnostech.
Jinak ten časopis mě taky nezajímá. Stejně jako většina lidí používá počítač a jen málokdo čte Chip, i CityBike je pro úzkou skupinu čtenárů. Ale myslím, že informovat o něm je zcela v souladu se zaměřením Prahou na kole.
újezďák 18. 4. 2011, 20:19
No odpoledne mě sem už nějak nepadaly další příspěvky, počítám že to byl asi blok ze strany zaměstnavatele než ze strany webmastera:D
Člověk někdy neodolá a přispěje i odkud nemá.....
Takže tohle test a když to projde tak příspěvek
újezďák 18. 4. 2011, 20:35
tak dobrý :D
Hele Vratislave, jen reaguju na to co jsem viděl na čelní stránce Citibike.
Jen prostě rýpu směr titulky a čirou náhodou k tomu Portlandu se stačí kouknout i na místni cykloweby nebo komunitní weby a tak nějak se člověk doví, že v Portlandu na bajky o škodliváckých přilbách asi vyzráli.
Například tam prodávali, vzhledem k ceně spíš rozdávali, přilby v metru á 5 dolarů kousek. Pak tam měli akce typu "Přilba je sexi", kdy fotili cyklisty v přilbách anž se netváří zpruzeně.
Pak jsem v příspěvku "napadl" toho kodaňského experta na městký kola, který nedávno přišel s "neprůstřelnou statistikou" podle které v Kodani ubylo cyklistů a snížil se prodej kol během krize a to jen a pouze kvůlivá kampani na přilby.
Skutečnost je taková, že pokles jízd se nepěkně kryje s počtem výpovědí lidí v Kodani z práce, tedy jaksi ti lidé kvůli krizi přišli o práci, nejezdí nám tolik tou Kodaní sem a tam a my to potřebujeme nějak tomu lidu osvětlit a přilby jsou prima strašák a ták dále ......
Abych nebyl za strašáka tak připojuji fotky z webu, kde asi těžko může být nějaká strategie fotit jen lidi v přilbách
http://bikeportland.org/photos/album/72157626043091256/worst-day-of-the-year-ride.html
Kde se dá tak nějak surově říci, člověka bez přilby abys pohledal třeba na fotce 35 je jeden mezi cca 30 ... čili zhruba opak oproti fotkám z automatu..
Václav Řehák 19. 4. 2011, 08:57
újezďák: Nejpravděpodobnější vysvětlení je, že tvůj odkaz byl vyhodnocen jako spam a čeká na schválení administrátorem. Antispam WordPressu občas zadrží i korektní příspěvek, ale bez něj by tu byly denně stovky spamových komentářů.
Vratislav Filler 19. 4. 2011, 09:06
Omlouvám se, že jsem to hned včera nepustil. Když je v příspěvku víc než jeden odkaz, tak to čeká ve spamlistu na schválení. Jo a dal jsem pryč ty výzvy k odcezurování :-) .
Hynek Hanke 19. 4. 2011, 10:17
V Portlandu se skutečně hodně jezdí s přilbama a spíš na trekových a silničních než městských kolech.
újezďák 19. 4. 2011, 13:34
Tak pardon, opravdu jsem byl včera nějaký zpruzený , to bylo asi únavou...
Jsem to neděli přehnal se 130 km a v pondělí jsem se z práce na kole domů sotva odplazil těch 50 kiláků už bylo moc.... pak ještě práce na zahradě a pak člověk jde na web a ztrapní se skoro dokonale....
Takže nejlépe dávat jen jeden link.... ok
Add Václav Řehák ...
ono se dá, pokud to člověk má vymyšlený leckjaký kopec objet... ale Praha prostě kocovatá je, to mě nikdo nevymluví :D
No já taky z Budějovické vezu domů maximáně noviny...
Zbytek koupím až v Újezdě
add Hynek Hanke :
Taky si Portland dávám do paměti pro případné debaty o tom, jak je dokázáno, že sportovní kola a přilby brzdí rozvoj cyklodopravy :D
Václav Řehák 19. 4. 2011, 13:48
újezďák: Jenže fígl je v tom, že opravdu nic vymýšlet nemusím. Ze Strašnic je to na Staromák vzdušnou čarou 7 km, po cyklopruhové Vršovické a nábřeží 9 km. Žádné objíždění, prostě jedeš po nejhlavnějším tahu a po rovině.
Jsou směry, kde se kopcům (nepříjemným) nevyhneš, ale taky směry, kde by s dobrou infrastrukturou bylo kolo nepřekonatelné, nejen rychlostně, ale i pohodlím.
újezďák 19. 4. 2011, 14:12
add Václav Řehák :
to mě vyprávěj... jezdíval jsem Újezd nad lesy ( skoro od konce) Jungmannovo nám po hlavní ppřes Jarov za 40-45 mninut, což se MHD nedá dát , okklikou přes mnohem příjemější a bezpečnější Rokytku 1-1,05 ... zpátky jsem to dával vždy o takových 10 minut dýl, ale pořád na hraně nejlepších časů MHD.
Teď jezdím na Budějovickou, trochu si zajíždím, 25 místo cca 20 km, a jezdím zhruba stejný čas jako kombinace vlak na Hlavák +Céčko... a rychleji než kombinace vlak na Masaryčku + pěšky na Hlavák +C nebo autobus+B+C ....
Je teda fakt, že já si radši zajedu nejenom kvůli bezpečnosti, ale i kvůli nájezdu kilometrů... trénink me tědy občas navede i na ty zbytečně najetý kopce... ale zase 50ka za den po Praze je takový slušný základ, který mě dává možnost se na silničce kochat :D
Marketa 19. 4. 2011, 15:26
Začíná mě až fascinovat, že každý rozhovor o cyklistice se ihned stočí na téma přilby... co lidi pořád tak dráždí, že cítí nutkání všem (a stále dokola) opakovat svůj názor na ně? To, že na úvodní fotce jsou cyklisti bez nich přece vůbec neznamená, že je v článcích nikdo nechválí... ale tady to vypadá, že se každý spokojí s pouhým přečtením titulků a šmahem odsoudí celý časopis, jeho redakci, fotografa a pro jistotu i jejich rodiny do pátého kolene... :o(... je to jak hon na čarodějnice... Každý má přeci právo jezdit tak, jak uzná za vhodné (dokud tím neohrožuje své okolí). Takže se ptám: jak ohrožuji své okolí, když si jednou přilbu vezmu a podruhé ne? A pokud je jízda bez přilby tak strašně nebezpečná, jak to, že o ní vůbec můžeme diskutovat - podle této logiky by přeci měla být naše (a starší) generace (tudíž i vy, pánové) dávno mrtvá - nebo jste v dětství snad měli na hlavě něco jiného než čepici? A kolik z vás vlastně doopravdy zná někoho, kdo se zabil díky chybějící přilbě? (Někdo určitě, je to stejné, jako ptát se, kdo z vás zná někoho, kdo zemřel - jedno jakým způsobem - statistika je neúprosná). Možná se rozčiluju moc, poslední dobou si ale připadám jak v Jiříkově vidění... :o(
újezďák 19. 4. 2011, 15:59
Markéta: tož tak to je o těch křivdách a bebíčkách..
Člověk prostě neodolá, když na několika cyklowebech,včetně tohoto, si přečte kterak přilby odrazují potencionální cyklisty a najednou je zde reklama na časopis, kde je článek o cyklisty milujícím městě, kde a to světe div se, rozvoj cyklistiky jde ruku v ruce s přilbama :D
Takže obecně znám několik příběhů kdy díky přilbě na kousky nebyla z cyklisty slintající troska nebo náplň do igelitového pytle. Ostatně jsem taky jednu rozštípal.
Taky znám příběh, byť jen z novin, kdy cyklista drncl ramenem v rychlosti chůze do své parnerky na křižovatce a ona, přilbu nemaje si rozbila hlavu tak , že zemřela..... trefila totiž jedinou ostrou hranu v okolí.
Odvolávky na dětství neberu, tehdá pokud pamatuju bylo například uvnitř aut mnohem víc mrtvých protože jezdili bez čepic, pardon bez airbagů a auta tak nějak neměla absorbční zony nebo abs případně vlastně ani pásy nebo dětské sedačky......
Kola jezdila kdysi bez přehazovačky a kotoučových brzd a jak jsme jako děti jezdily ? :D
Popravdě nezastavuji na ulici lidi bez přileb nebo nehučím do kamarádů aby své děti vybavili přilbou,¨jen mi přijde nefér vykládat historky o tom, jak rodiče dětem nekoupí kolo, protože nemají na přilbu nebo protože až díky pohledu na přilbu si uvědomí, že je to na kole nebezpečné. Poslední taková argumentační hysterka co jsem o přilbách slyšel je, že se při pádu samotné přilby na zem například z řidítek přilba naruší a tím pádem je vlastně už k prdu a.......
Václav Řehák 19. 4. 2011, 16:33
Taky nechápu, proč se zrovna rozjela debata o přilbách. Ač jsem hodně proti povinnému zavadení přileb, musím na tvou otázku odpovědět tak, že za minulou sezónu se 2 mí známí cykloturisté vážně zranili na hlavě bez helmy. Máma kamarádky poležela nějakou dobu v nemocnici a je v pořádku, strýc jiné kamarádky má trvale poškozený mozek, po mnoha měsících se pomalu začíná učit mluvit, ale v pořádku už nikdu nebude.
Myslím si, že boj proti přilbám obecně škodí propagaci cyklistiky - pro většinu lidí je těžké pochopit, že kolo vůbec do města patří a debata o helmách nás posouvá do role úplných extremistů.
Vratislav Filler 19. 4. 2011, 17:50
VŘ: Když lidi nedokážou vydejchat ani fotku cyklisty bez přilby na obálce časopisu, která je tam proto, že dotyčná parta jezdí bez nich, tak co s tím? To je fotografie cyklisty bez přilby v médiích stejně nepřípustná jako fotografie dítěte s cigaretou v puse? Co s tím, když se mainsteream domnívá, že jízda na kole je TAK nebezpečná záležitost, že je naprosto nutné, aby NGO a aktivisti dělali současně s propagací jízdy na kole propagaci přileb?
Přilby nejsou v tomhle tématu prostě vůbec důležité. Když někomu přilba zajistí, že se v ní bude cítit bezpečněji a proto začne jezdit, je to jen dobře. Nikdo tu sakra nikomu nepřikazuje jezdit bez přilby...
(A teď tady tou debatou ztrácím už 10 minut čas, který jsem mohl využít pro něco užitečnějšího)
Matka 19. 4. 2011, 19:35
VF: No jo, mohl jste těch 10 minut skutečně využít užitečněji.
Stačilo říct: "Ve světle nových informací od zdejších čtenářů se zdá, že jsem se ve svém názoru na kampaně propagující přilby, vyjádřeném veřejně třeba v mém článku Brouci v přilbě, poněkud unáhlil. Zdá se, že věc není tak jednoznačně černobílá, jak jsem psal. Pokusím se o tom ještě pouvažovat"
A bylo by po problému i po extrémismu. Jak prosté!
újezďák 19. 4. 2011, 21:03
add vratislav :
Tak padron pokud jsi si všiml, tak jsem slovem nezmínil, že na obálce časopisu je někdo bez přileb, ostatně nic jiného bych od avantgardy ani nečekal :D
Přilby jsem zmínil v souvislosti s titulkem časopisu ve znění "Vítejte v Portlandu. Reportáž z městam které miluje bicykl".
Takže, nemaje časopis jsem začal surfovat a všiml jsem si, na rozdíl od hojně medializovaných obrázku z Holandska či Dánska , že doslova skoro každý cyklista z města z nejrozvinutější cyklokukturou v USA má přilbu:D
Přišlo mi to zábavné, protože poučen Auto-Matem a copenhaginzací vím, že taková věc neexistuje, není možná a že žádné taková rostoucí cyklokomunita by si nenechala vnutit přilby, protože by pak co ?
Protože by pak nerostla :D
Takže promiň, ale mě jasný, že není nutný dělat propagandu přileb aktivisty, jen mi vůbec není jasný, proč je nutný při propagaci městské cyklistiky propagandu proti přilbám ??
Protože já chápu valnou většinu českých cykloaktivistů prizmatem " kdo si nad přilbou neuplivl, ten není žádný cyklista"
Vím, že tím značné části aktivistů škodím, ale mediální prostor a hlučnost antipřilbikerů je taková, že v alternativních médiích a na webu nic jiného není ani vidět. Ono se stačí podívat na oficiální klipy do práce na kole a pak na diskusi pod nima.
Ivoš 19. 4. 2011, 22:03
Časopis. Proč ne? Já ho číst nebudu, ale pro spoustu lidí, kteří dají na image, to může být stimul k jízdě na kole.
Přilby. Proč ne? Kdo chce, ať ji nosí a újmu neutrpí. Také ji častěji mám, než nemám, no nechci, aby mi to někdo nakazoval. Už takto máme zákazů a příkazu nadbytek.
Elektrokola. Pro mě je to motorka s povoleným přístupem tam, kam smí kola. Kolo to není a já to nechci. Přesto tipuji, že se hodně rozšíří.
City bike. Sice zatím nemám, jezdím po městě na Bromptonovi, ale vidím řadu výhod:
Je opravdu těžký, o 40-50% těžší než běžné sportovní kolo. Cyklista s kolem a zavazadlem váží 105 kg místo 100 kg. Takže váhový rozdíl toho co skutečně táhnu je jen 5%.
Vícerychlostní náboj a krytý řetěz omezuje nutnost čištění a mazání. Navíc se to řadí skoro samo a v pohodě i při stání před křižovatkou.
Poctivé blatníky a krytý řetěz značně omezují schopnost samoznečištění.
Bezúdržbové osvětlení s dynamem v náboji je fajn. Hlavní výhoda proti blikačkám je, že vám je neukradnou, či je nezapomenete.
Poctivý nosič umožňuje rychlé a jednoduché upevnění nákladu. Případný koš ani nepotřebuje komentář.
Široké pláště umožňují komfortní jízdu. Na dlažbách, kolejích, kanálech jsou výhodou, a kde máte v Praze něco jiného? :-) Sice znemožňují rychlejší jízdu, to je nesporné, ale v rychlostech do 20 km/h, což je rychlost běžného nesportovního městského cyklisty je rozdíl proti úzkým plášťům méně výrazný.
Vysoký posed. Opět u malých rychlostí tak nebrzdí. Lepší rozhled.
Když to tak po sobě čtu, tak si to snad koupím. :-)
Vratislav Filler 20. 4. 2011, 08:45
Újezďák: To ale fakt vidíš věci, které nejsou. Hrabosh (víš který), cyklisty bez přileb přímo nesnáší. 3/4 týmu v AM jezdí v přilbách. Propaganda proti přilbám se z naší strany neděje, jediné, co se děje, je propaganda proti vynucování povinnosti přilby používat (dospělými) a proti tomu chápat je jako nedílnou součást jízdy na kole.
V Portlandu jezdí 5%, což, jak jsi správně poznamenal, není žádná sláva. A v článku (který by sis mohl přečíst, než začneš prskat) se pak píše, že jezdí spíš mladí lidé, děti jen v doprovodu rodičů a starší lidi nevidno - což je, oproti Kodani například, docela výrazný rozdíl.
Asi takhle: 0,1% lidí bude jezdit na kole, i když je za to budou střílet. 0,5% bude jezdit, i když pro to město neudělá vůbec nic. Když jezdí 2-3%, je hlavní překážkou provoz a nesouvislost sítě. Jezdí lidi, co to překousnou. Pro každé procento je potřeba nabídnout další a další komfort. Tady někdy začíná hrát roli vnímaná bezpečnost víc, než ta reálná. A přilba je atribut vnímané bezpečnosti.
Samozřejmě, v ČR se přilba považuje za natolik samozřejmou, že případný devastující vliv na rozvoj cyklistické dopravy nemusí být tak silný. Když ale budeme považovat přilbu na kole za nezbytnou, bude to mít spoustu negativních důsledků na fungování té cyklistiky mezi 5-10% (v Praze, v Pardubicích třeba mezi 20 a 30%), které by bylo záhodno dosáhnout.
Vratislav Filler 20. 4. 2011, 09:01
Jinak jsem si časopis konečně celý přečetl, a je to celkem OK. Samozřejmě, lidi, co nechápou sousloví "cyklistická kultura" a upřednostňují přístup "jezdím si, jak chci a nešroubujte se mi do hlavy", nejsou zrovna cílovka tohoto časopisu :-) .
Jinak obsah je následující:
- Editorial
- Tři medailonky lidí, co jezdí po městě na kole (jeden hudebník, návrhářka, student pracující částečně v AM)
- Typologie městských cyklistů (žertovný článek)
- Reportáž ze zimního ratrace žižkovským tunelem
- Velký rozhovor se sochařem Krištofem Kinterou
- Historie London Cycling Campaign
- Jak si připravit kolo na sezónu ve městě
- 10 omylů městské cyklistiky (sloupek)
- Přehledový článek o elektrokolech
- článek o firmě Duratec vyrábějící karbonové rámy na míru
- Článek o Fixed Gear kolech
- Reportáž z Portlandu (ano, citová a společenská, ale kdo město jen chladně využívá, ať si trhne nohou)
- Pražské cyklotrasy podél potoků
- Zajímavá kola (představení cca šesti modelů, z toho čtyřech vhodných pro město).
- článek o správném dýchání při jízdě na kole
- pozvánky na nadcházející akce (vzhledem k opožděnému vydání časopisu poněkud proběhlé)
- Editorial a výtah z příštího čísla.
Celkem 68 stran, reklamy (vzhledem k tomu, že se to zavádí) jen 7 stránek, takže nějakých 60 stránek obsahu, to není vůbec zlé.
Celkově mě to potěšilo, protože je milé přečíst si věci, z nichž některé lepíme amatérsky tady na tomhle webu, hezky editorsky dotažené a obalené přitažlivými fotkami.
lei 20. 4. 2011, 11:30
Ivoš: dobrá glosa k elektro-"kolu". To jde proti všem důvodům, proč člověk jezdí na kole, snad jen zábor prostoru je srovnatelný, a tudíž pro humánní město těžce příznivý (ten ovšem sám o sobě není samospásný, čínská a tchajwanská města, kde skoro všichni přešli z kol na mopedu, jsou pekelnými místy).
Jinak pokud jde o obsah, nezpochybňuju ho, a třeba je i z mého hlediska kultivovanější než ta titulní stránka. Vypadá zajímavě. Ale už při pouhé představě, že mě tam někdo oslovuje slovem "biker" a o kolech mluví jako o "bikách", se mi ježí chlupy :-)
Vratislav Filler 20. 4. 2011, 11:57
Matka: V článku Brouci v přilbě není nic, co bych musel brát zpět. Dovolím si sem zkopírovat závěr onoho článku, protože už jsem si několikrát všiml, že mezi tím, co si přečtete a tím, co o tom pak napíšete někde jinde, přetrvává jistá (ať neúmyslná či úmyslná) nekonzistence.
Nejbezpečnější silnice jsou tam, kde se hodně jezdí na kole, kde řidiči s cyklisty počítají a kde je infrastruktura i legislativa cyklistům příznivě nakloněna. Pokud chceme zlepšit bezpečnost jízdy cyklistů ve městech jako je Praha, pak se musíme orientovat na vytvoření obecně bezpečnějšího dopravního prostředí. Až budou ulice a právo takové, budem se se moct k tématu přileb klidně vrátit.
Matka 20. 4. 2011, 12:32
Citát z článku V Fillera Brouci v přilbě uveřejněného na tomto serveru:
"Co je ale prokázané, je negativní vliv povinného nošení přileb na počet cyklistů"
Ta věta je v článku uvedena tučně už přímo od Vás. A následně to vysvětlujete tímto:
"Odstrašujícím příkladem budiž Austrálie, kde po instalaci povinnosti používat přilby poklesl (už tak dost nízký) dopravní podíl cyklistů na polovinu"
Je možné, že v Austrálii tomu tak bylo, ale za to nemůže jakýsi najednou se objevivší strach z jízdy na kole. Za to může nechuť cyklistů ji sebou tahat a nosit ji, prostě drobná ztráta vlastního pohodlí, která včera ještě zarytého cyklistu přinutí zanevřít na cyklistiku.
A další citát:
"Ve Švédsku po zavedení povinnosti nosit přilby u dětí postupně značně poklesl počet dětských cyklistů"
A to už vůbec není pravda, vy dobře víte, že ten Váš graf neukazoval pokes cyklistů po zavedení povinných přileb, ale plynulý pokles cyklistů cca 15-20 let PŘED zavedením.
Nu a obecně celkové vyznění článku o jakési kultuře strachu, kde se tak obyčejné věci jako je přilba, přisuzují jakési woodoo psychologické účinky, že jako když se moc o přilbách mluví, tak to nějak divně ty lidi straší a oni se pak bojí. A naopak, když tu přilbu mají na hlavě, tak zase nějak mimo svoji vlastní vůli jezdí neopatrně a riskantně..
Přilba je prostě obecně (ne jenom v cyklistice) ochranná pomůcka hlavy, která se nosí proto, aby zabránila případným následkům úrazu moskovny. Tečka.
Vratislav Filler 20. 4. 2011, 12:46
Matka: Takže na příkladě Austrálie přiznáváte, že příkaz nosit přilby může mít negativní vliv na počet cyklistů, no sláva! To je to, o co jde!
Ad Švédsko: Aha, tohle je chybička, zaměnil jsem rok, kdy se zavedla povinnost s rokem, kdy proběhla kampaň pro nošení přileb. Což je ale snad ještě horší: ukazuje, že pokles byl spojený právě s propagací přileb. V původním článku jsem to opravil.
Ad kultura strachu. Doporučuji tento web: http://freerangekids.wordpress.com/ Tam si takové, co v tom vesele a pod plnými plachtami jedou a přitom tvrdí, že nic takového neexistuje, dávají k snídani.
Konečně, cyklistické přilby mají nemají na mosek žádný vliv, s mozkem si nejsem tak jistý.
Matka 20. 4. 2011, 12:56
Děkuji za opravu gramatiky a velice se kaju za pravopis. Oceňuji, že jste ke mě tak laskav a ostatní hrubé chyby jste mi neopravil.
Moc Vás zdravím :-))
Vratislav Filler 20. 4. 2011, 12:58
Já děkuji za to upozornění na nepřesnost ohledně Švédska. Už jsem to opravil. Nyní tam stojí, že na jízdu na kole mají negativní vliv už propřilbové kampaně :-)
Matka 20. 4. 2011, 14:17
Já věděla, že se nakonec dohodneme:-))
Mohu-li si tedy ještě dovolit, bylo by dobré také opravit ten popis toho grafu samotného? Já osobně bych si nedovolila dát pod převzatý graf svůj vlastní popisek, asi bych použila původní popisek autorů grafu, což je, nepletu-li se příliš, VTI tedy Swedish National Road and Transport Research Institute.
... a pak už Vás nebudu zlobit a za trest si zopáknu vyjmenovaná slova..."-))
Vratislav Filler 20. 4. 2011, 14:31
Matka: Bohužel, pod zdroji, ze kterých jsem čerpal, není titulek žádný. Dodal jsem tam ještě odkaz na zdroj, odkud čerpal Andersen.
Matka 20. 4. 2011, 15:46
Tak ještě jednou, sledujte mě :-))
Vy pod tím grafem píšete:
"Graf ukazuje počty cyklistů ve věkové skupině 6-15 let a podíl používání přileb v této věkové skupině od zavedení povinného nošení přileb mezi dětmi. Po dvaceti letech vynucování se podařilo dosáhnout 50% nošení přileb, ovšem za cenu 50% snížení počtu dětských cyklistů"
Já tvrdím, že ten graf nic takového neukazuje, protože přilby byly zavedeny v roce 2005. Čili pokud vůbec k nějakému vynucování přileb došlo, nemohlo se to dít 20 let, maximálně ty 4 roky od roku 2005 do roku 2009, kdy ten graf končí, že? A tam jaksi není žádnýh 50% up nebo down vidět.
Pokud tam vůbec něco vidět je, tak prudký pokles cyklistů mezi léty 1988 - 1993, čili nějakých 12 -17 let před povinnými přilbami.
Klidně si tam třeba napište, že :"...já si myslím, že to způsobilo to a to.." ale nepište tam, že to způsobilo vynucování přileb, jů :-))
Vratislav Filler 20. 4. 2011, 18:59
Matka: Lepší? :-)
Matka 20. 4. 2011, 19:47
VF: no, o trochu lepší:-). Umím si to představit ještě o trochu lepčejší, ale snahy si cením. Především je fajn, že už tam je ten skutečný rok R., takže si to už může každy sám interpretovat.
Jinak kdyby Vás zajímalo, jak ty kampaně ve Švédsku působily, tak něco málo najdete na:
http://heapro.oxfordjournals.org/content/20/1/33.full
Možná to někdy použijete, ono je vždy dobré vědět, co dělá konkurence :-)
(...tak já jdu na ty vyjmenovaná slova, dnes to bude po l :-))
Vratislav Filler 20. 4. 2011, 20:12
Matka: Nepůsobily, co? Tipuji, že proto, že stupeň vnímané bezpečnosti jízdy na kole je ve Švédsku takový, že přilby nejsou považovány za potřebné.
Samozřejmě, z úhlu pohledu lékařů specializujících se na zranění hlavy to takto dává smysl (viz to jednoznačně pozitivní vyhodnocení výsledků v Austrálii, které nebralo v potaz pád ujetých km na polovinu). Zajímalo by mne ale taky vyjádření nějakých obezitologů.
Matka 20. 4. 2011, 20:26
No, pár obezitologů znám, vesměs radí jízdu na kole, tedy né úplně vždy, třeba v případě obézní paní, které léta nesportovala jsou dost proti, aby hned sedla na kolo a vyjela do ulic do provozu. Žádný z nich, pokud vím, nemá nic proti přilbám a negativní účinek přilby na snižování nadváhy nebyl myslím nikdy zkoumán:-)
Vratislav Filler 27. 4. 2011, 23:31
Nemohl jsem si pomoct. Poslední měsíce si dělám kyselou prdel, že ukazovat cyklisty bez přileb je politicky nekorektní. A vida, už je to tady: http://road.cc/34841
A líbil se mi tento komentář: "During 2010 some 2,222 people died on the UK's roads. Perhaps we should not allow images of roads to be shown on UK TV. (...)"
Matka 28. 4. 2011, 09:20
VF: No osobně se domnívám, že je to dost přehnaná reakce, mně ta reklama nevadí (to píšu z prevetivních důvodů, aby mě někdo neobvinil, že obhajuju cenzuru a restrikce).
Ale zase na druhou stranu, je spravedlivé si také povšimnout, že v oddůvodnění zákazu vysílání té reklamy v dětském čase, se nepíše vůbec nic o přilbách. Slovo přilba v tom oddůvodnění prostě není.
http://www.asa.org.uk/ASA-action/Adjudications/2011/4/Citroen-UK-Ltd/TF_ADJ_50261.aspx
Vratislav Filler 28. 4. 2011, 10:37
Slovo přilba není v závěru, v rozboru ale ano. V závěru je myslím podstatná tato věta: "We were therefore concerned that the ad might encourage younger children to emulate a behaviour prejudicial to their health and safety" Přilby v ní nejsou zmíněné, ale co jiného mohlo být důvodem pro tento závěr, vzhledem k předchozímu odůvodnění?
Matka 28. 4. 2011, 10:54
Přilba to fakt není, ta v UK pro dospělé není povinná. Tak schválně, co by se pod pojmem "behaviour prejudicial to their health and safety" mohlo ještě skrývat?
Ale jak říkám, je to reklama, vysílá se to jako označená reklama, každý ví, že to není reálná situace, takže nejsem nijak moc proti jejímu vysílání.