Bike konference 2012 – chystá se nová cyklostrategie

Publikováno: 15. října. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 15. října. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Z toho, co přinesly čtyři dny v Brně městské cyklistice, se snad nakonec jako nejdůležitější jeví odborný program Bike konference, která probíhala ve čtvrtek a v pátek. Na sezení pořádaném týmem národního cyklokoordinátora Jaroslava Martínka se sešli zástupci měst, krajů, podnikatelé i cykloaktivisté, aby si poslechli, co se v rozvoji cyklistiky děje na národní i místní úrovni a načerpali inspiraci pro svoje projekty.

Cyklostrategie s měřitelnými cíli

Národní cyklostrategii čeká aktualizace. Připravované znění najdete na webu cyklostrategie, nyní se připomínkuje na ministerstvu dopravy a obsahuje měřitelné cíle, jako je zvýšení podílu kola na přepravních výkonech na 10% do roku 2020, a snížit počet usmrcených a těžce zraněných cyklistů o 50% do 2020 proti roku 2010. Dokument si rozhodně zaslouží hlubší analýzu, na první pohled je ale zřejmé, že je to tak trochu strkání hlavy do oprátky: bez zajištění podpory ze strany ministerstva a dalších institucí (jejichž vlastní zájem o podpory cyklodopravy je ovšem mizivý) nebude možné deklarované cíle splnit.

Soustředení týmu cyklostrategie v nejbližší době půjde směrem k cyklistickým městům. Tím je míněna užší skupina těch signatářů Uherskohradišťské charty, kteří skutečně chtějí podmínky pro cyklisty ve svých městech výrazně změnit. Jak uvedl Jaroslav Martínek, na Moravu nebo do rovinatých částí Čech bychom měli být schopni přenést kus toho Holandska nebo Dánska — není důvod, proč by to nešlo.

Kodaň do Pardubic, prosím.

Nizozemsko na jižní Moravu.


Legislativní změny spí

Zamrzají legislativní změny. Spolupráce s ministerstvem dopravy běží už několik let, za tu dobu se ale nepovedlo nic víc než doplnit do vyhlášky 30 dávno realizované věci a v zákoně pozměnit tři drobnosti, které sice potěší, ale pomohou dost nevýrazně.

Zatím máme jen pár nových dopravních značek, blikajícího žlutého cyklistu, a zákaz parkování aut pět metrů před přejezdem.


Existuje zde 13 bodů k úpravě, se kterými se ale nic moc neděle. Přitom je to právě nedostatečná legislativa, která si často vynucuje přemrštěně drahá a neefektivní dopravní řešení, nebo jakékoliv řešení přijatelné pro cyklisty přímo znemožňuje. I toto téma si žádá hlubší prozkoumání.

Finance přiškrceny

Státní fond dopravní infrastruktury dá v příštím roce celorepublikově na cyklistickou infrastrukturu jen asi třetinu částek z minulých let (150 mil. Kč).

Velkým problémem je poplatek za zábor zemědělské půdy. Vznikl s dobrý úmyslem nedovolit další výstavbu překladišť a jiných obludárií ve volné krajině (samozřejmě až poté, co už všude stojí), výsledek je ale ten, že třeba cenu cyklostezky zvyšuje dvakrát.

Nedostatek peněz také vede k úvahám (konečně) slevit z některých požadavků na charakter podporovaných staveb, tudíž by třeba mohlo být možné zafinancovat z SFDI i cyklostezku s jiným než asfaltovým povrchem a jinými než betonovými mostky. (To je také odpověď na často kladenou otázku, proč máme tak přemrštěné stezky i tam, kde by stačil šotolinový chodníček — ten se totiž nevejde do dotačního rámce.)

Dálkové trasy EuroVelo bse se mohly zkvalitnit z programů EU, tedy jestli se je podaří začlenit do soustavy transevropské dopravní sítě TEN-T.

Takovéhle věci SFDI nepodporuje.


Připravte se na VeloCity

Mezinárodní konference VeloCity proběhne příští rok v nedaleké Vídni, což je příležitost probudit trochu i nás. Už teď se připravuje, kdo z pražských politiků na konferenci pojede. Tématy VeloCity 2013 jsou cyklistická města, infrastruktura a cyklokultury. Oficiální pražská prezentace se zřejmě soustředí na jediný mezinárodně srovnatelný úspěch, kterým je doprava kola ve veřejné dopravě. Kdo další se tam z ČR ukáže, zatím není příliš jasné; taková konference hned za rohem je skvělou příležitostí namotivovat zejména doposud velmi laxní politiky.

Parkoviště dánských zákonodárců; slušelo by i Malostranskému náměstí.


Přednášky k různým tématům

Na konferenci zaznělo několik zajímavých přednášek, hovořili Christopher Jonker z nizozemské ambasády, Karl Reiter představil velmi širokou kampaň Life Cycle, dozvěděli jsme se o přístupech k rozvoji cyklodopravy v Nizozemsku, Dánsku nebo Švédsku. Od primátora Jihlavy jsme se dozvěděli, jakou dá práci začít něco opravdu dělat, pokud máte ve městě zamrzlého policajta, který nechce cyklopruhy. Čtvrteční odpoledne patřilo stručnému představení domácích kampaní, byla představena kampaň Do práce na kole, o jejíž pořádání příští rok je značný zájem. Za Prahu se předvedl Bajkazyl. Festival Zažít město jinak byl prezentován jako akce měnící na den tvář veřejného prostoru a představující jízdní kolo jako běžný dopravní prostředek.

Pátek byl pak věnován cykloturistice a cestovnímu ruchu, a hned ráno měl velmi pěknou přednášku k tématu ministr zdravotnictví Leoš Heger. Závěrem jeho prezentace bylo, že Česká republika potřebuje změnu životního stylu, který se vytváří v převážně v dětství.

Všechny přednášky by měly být brzy k nahlédnutí na webu cyklostrategie, jakmile se tak stane, vyberu ty zajímavé a dám na ně odkaz.

Zdravotní efekty nejsou zanedbatelné.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat