Dění na Rohanském ostrově

Publikováno: 29. listopadu. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 29. listopadu. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

V nejlukrativnějším rozvojovém území města se stále něco děje. Stačí sem přijet o rok později a mezitím se mnoho nového objeví a starého zanikne. Tento fotočlánek shrnuje změny z posledních měsíců, kde mnohé z nich bohužel dokazují, jak slabé postavení cyklodoprava v pražském chaosu má. Nová zástavba roste směrem k betonárce, do které se vybudoval nový příjezd pro náklaďáky. Starý naproti Šaldově byl zatarasen ohradou dalšího staveniště. Objížďky pro cyklisty jsme museli hledat, jejich značením se nikdo nezabýval.

Nové pikťáky a pruhy

Okolo páteřní stezky a jejích přípojek se dějí divné věci. Začněme tím pozitivním. Lidé otrkaní v provozu  ocení prodloužení integračních opatření na Rohanském nábřeží realizované  v letních měsících. Kombinace pruhů a pikťáků přerušovaných křižovatkami vede od původních pruhů v nové části nábřeží až na úroveň Karlínského náměstí. S rychle jedoucími auty působí pruhy užším dojmem než v nové části ulice, ale dobře, že tam jsou. Většina tohoto úseku už je zastavěná z obou stran, objevují se tu nové zdroje a cíle cest, které by bylo škoda zpřístupnit jen automobilové dopravě.

Všechny fotky z článku zachycují stav ke 14. 11. 2012.

V dáli nová část ulice. Pikťáky a pruhy vedou až od Libeňského mostu.


Blokáda a její objížďky

Teď špatné zprávy. Aktualitu kvůli které jsem se do lokality vypravil a píšu o ní zaslal na mail redakce@prahounakole.cz Tomáš N, za což mu děkujeme. Tradičně doporučená odbočka od betonárky do Šaldovy zmizela. Ohradou jí 19. 10. zatarasila pokračující výstavba domů podél Rohanského nábřeží. Pro snazší orientaci si otevřete lokalitu v mapě. Vedle slavné cyklostezky tak máme další blokádu, byť „jen“ na plánované značené cyklotrase.

Bylo tu, není tu …, pohled od Šaldovy. Poraď si.


Loni jsem v malém průzkumuvysledoval, že častěji se do Karlína u betonárky odbočovalo ve směru z Libně. Z centra do Karlína sem skoro nikdo nezahýbá. Doporučenou trasu jsme proto přeznačili následovně: ze stezky A2 odbočte už při vjezdu z pláně do „lesa“, tam, kde někdo na stezce stále jakoby zapomněl dva betonové bloky. Vede po „polní cestě“ a novou, ještě dle všeho nepoužívanou, komunikací pro míchačky z betonárky dorazí až k Rohanskému nábřeží.

Napište nám prosím, až zábrany zmizí a začnou tudy jezdit míchačky.


Existuje ještě druhá alternativa, pro ty, kteří odbočku na kraji „lesa“ minou či budou zkoušet jet po trase od betonárky, jak byli zvyklí. Zkratu si projedeme ve směru k řece. Začneme u metra Křižíkova v Thámově ulici. Rohanské nábřeží lze překonat přes přechod. Naproti navazuje na novou křižovatku se semafory slepá ulice pro obsluhu nového komplexu River Garden. Nenapadlo by mě sem jet, ale díky dodatkové tabulce „slepá neplatí pro kola“ jsem si řekl. „uvidíme, třeba někam dojedeme.“

Pohled do slepé od Thámovy.

Pohled zpět. Napravo nový mega-dům. Nalevo pokračuje výstavba dalšího.

Směrem ke stezce asfalt končí, projíždíme vraty. Jestli je někdo někdy zavře, napište nám.

Stezku už vidíme. Chceme-li do centra, máme smůlu.

Za rok zase úplně jinak.

Pokračujeme přes parkoviště východním směrem cestou vyznačenou pro míchačky.

Až tady u betonárky nás pustí na stezku.


Nový přejezd

Starý nepřehledný přejezd u betonárky bude dle všeho postupně opuštěn. Náklaďáky zde stále jezdí, ale už byly odstraněny příčné zpomalovací prahy přes stezku. V půli listopadu míchačky jezdily po zkratce, kterou jsme si právě projeli. Nový příjezd do betonárky byl od Rohanského nábřeží zatarasen betonovými bloky. Podle všeho je jen otázkou času, kdy se sem nákladní doprava přesune. Developeři začnou prodávat byty v dostavěném mega-domě u Rohanského nábřeží a budou chtít hluk a smrad odsunout dál.

Míchačky mají připravenou novou cestu vedoucí k východnímu cípu betonárky. Na nově vzniklý přejezd byly přesunuty příčné prahy, které nutí zpomalit, ač zde zatím náklaďáky nejezdí. U přejezdu je pozitivní, že náklaďák není schován za budovou či zemním valem. Lze si tedy načasovat příjezd tak, abychom si nepřekáželi. Stezka je však stále přerušena. Pokud chceme brát perspektivní druh dopravy vážně, musí být přednost vyznačena opačně.

I při zachování přednosti pro těžká vozidla je vhodné odstranit retardéry. Místo je přehledné, není tedy potřeba vynucovat zpomalení cyklistů. Uvidíme, jak rychle budou míchačky jezdit, zpomalit by měly ony. Na předchozí fotce vidíme, že rychlost náklaďáků byla i u starého vjezdu vhodně omezena. Bezpečnosti by lépe pomohla výstavba veřejného osvětlení na stezce. Řidiči míchaček by v zimním podvečeru cyklistu lépe viděli. Zatím nejdůležitější roli hraji odrazky ve výpletu kol. Kdo z nás je má?

„Nic nejede, stejně zpomal, nič si brašny, křiv drátky a znovu se rozjížděj.“

„Je to další detail, kterou ti cestu znepříjemníme, nevážíme si tě.“


Zlepšení nutné

Pruhy a pikťáky na frekventovaném nábřeží teď nechme stranou.  Ty jsou tu pro zkušené. Myslíme-li to s cyklistickou dopravou vážně, musí být infrastruktura pro všechny. Ani A2 z Libně do centra – jedna z celoměstsky nejdůležitějších páteřních stezek to nenabízí. V Nizozemsku posuzují infrastrukturu otázkou: pustili byste sem samotnou třeba svou desetiletou dceru či syna? Trefovat se mezi betonové bloky, přerazit se o retardér, dát pozor na míchačku a poradit si při zatarasení naučené trasy, bát se v podvečer ve tmě. Ne.

Infrastruktura musí být:

  • bezpečná – osvětlená a bez překážek (bloků a retardérů), které mohou způsobit úraz
  • spojitá – zbytečně nepřerušovaná a dobře napojená na okolní uliční síť
  • návodná – přípojky musí jít snadno nalézt bez předchozího nastudování mapy.

Co můžete udělat?

Napsat místostarostovi Prahy 8. Michal Švarc je pokrokovým řešením v dopravě nakloněn. Michal.Svarc@praha8.cz  Díky jemu vznikly zóny Tempo 30 v Karlíně (link). Vůle obyvatel po změně mu může pomoci prosadit další zlepšováky. Podatelna MČ e-podatelna@praha8.cz dle mé dosavadní zkušenosti ignoruje emaily bez elektronického podpisu.

Podpořit podnět, který požaduje na stezce osvětlení. Městská část by ho chtěla, ale magistrát odmítá vyčlenit peníze.

Podpořit podnět, který navrhuje propojit stezku s nábřežím blíž k centru.

Přidat vlastní podnět, třeba na zlepšení pěší prostupnosti území.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Získat pořádnou síť cyklostezek se může zdát jako neřešitelný ořech. Součástí řešení jsou občané, politici, úřady i firmy. Zkuste to ovlivnit i Vy!

jbohac 29. 11. 2012, 13:42

novinka: tento týden zmizely i původní betonové zátarasy u starého přejezdu. k novému je zatím nikdo nepřesunul.

Kromě ťěch absurdních nově posunutých retardérů mě na stezce trápí jedna věc: louže.

Třeba dnes, po prudším dešti, je v úseku betonárka-libeňský most na stezce na několika místech louže přes celou šíři, několik metrů dlouhá.
V zimě z toho bývá dobré kluziště.

Docela by mě zajímalo, kde se stala chyba. Je ta cesta navrhnutá tak, aby se voda vsakovala, nebo má stékat na strany?
Normálně se cesta buduje tak, že v průřezu má tvar oblouku, uprostřed je nejvyšší a voda odtéká na strany. Tady jsou na obou stranách betonové a povrch mezi nimi je často pod jejich úrovní, takže voda odtéct nemůže.

Ať už to mělo fungovat jekkoli, myslím, že tomu neprospělo přisypání zeminy do úrovně stezky na straně směrem od Vltavy. Původně byla stezka celá na náspu, dnes je terén na jedné straňě v rovině stezky. To na odtok vody nemůže mít dobrý vliv :(

Petr Dlouhý 29. 11. 2012, 14:35

Na začátku léta, když tam ještě byly ty zábrany u betonárky, tak jsem tam projížděl s naloženým cargokolem. Ty zábrany byly tak blízko, že mezi nimi nešlo vůbec projet a musel jsem ho přetáhnout vedle stezky. Přes léto přibyly další zábrany i v tom místě, kde jsem to objížděl, takže bych tam býval neprojel už vůbec.
Neexistuje nějaká šířka kola, pro kterou musí být stezky dimenzované?

Brahma 29. 11. 2012, 17:12

Mimo zábran u betonárky jsou na šotolinové cestě ještě další dvě místa příčných přejezdů s betonovými zátarasy. Ty přejezdy jsou rozmlácené, ve 30 to pěkně skočí. Ale hlavně přes tu cestu už nikdo mimo betonárku nejezdí. Ty další dva zátarasy jsou tam zcela zbytečné.
V noci jsou ty betonové zábrany neviditelné a tudíž nebezpečné. Nemají žádné reflexní prvky a leží pod úrovní dálkově nastaveného světlometu. Ve tmě mne vždy překvapí, jak se nenápadně vynoří před kolem a to to tam důvěrně znám. Už jsem psal stížnost na Technickou správu komunikací, aby to alespoň označili nějakou reflexní plochou.

Jirka 29. 11. 2012, 23:02

Brahma: No já už tam pár týdnů plánuju nějakou gerilu s odrazkama a lepidlem. Jednou jsem se o ten beton málem zabil. Akorát jsem zatim nenašel čas... a od tý doby jsem tam nejel, tak mi to sešlo z mysli.

Epo 29. 11. 2012, 23:54

Tak s temi zatarasy jsem na tom podobne. Uz je to tak dva roky zpatky, co jsem se v zime cestou z prace zamyslel a... nastesti jsem jeste nebyl moc rozjetej a jeste jsem to stihnul jakztakz ubrzdit a jen si tuknul...
Guerilla akci chystam na ten sloupek, co je u atelieru za Libenskym mostem. Tam je to potme taky nic moc.
A taky uz jsem uvazoval o necem, co by lidi donutilo jezdit Povltavskou do centra tim pruhem na silnici a ne v protismeru za zabradlim...

cobic 30. 11. 2012, 00:54

Bacha na ten přechod přes Rohanské nábřeží u Křižíkovy, je zrušený (přeškrtaný a semafory zapytlované), fotky z 29.11.2012 zde:

http://www.nakole.cz/diskuse/15725-cykliste-se-ozvali-praha-nakonec-nasla-penize-v-rozpoctu.html#comment507710

Zacyklení 30. 11. 2012, 07:06

Epo, Povltavská: mě k jízdě v cyklopruhu nutí ta neuvěřitelně široká smíšená cyklostezka za zábradlím. Tam se nedá pořádně jet ani v tom správném směru, tj. do Troji. Ale chápu, že v pruhu se bojí spousta lidí jet, neboť tam motoristé jezdí jako hovada a občas profrčí i nějaký ten kamion. Ale to je podle mě tím, že charakter téhle ulice je mimoměstský a řidiče nic nenutí jet 50 - jinými slovy, nebyl-li by tam cyklopruh a přechod pod Bulovkou, klidně by tam mohla být sedmdesátka.

Zacyklení 30. 11. 2012, 09:46

Epo: sedmdesátka tam vážně není a nevím o tom, že by tam kdy byla. To, že neohrožení jezdci pruh nevyužívají, je jen další ukázka chodníčkaření, většinou neopodstatněného. Mě se po tom pruhu jezdí dobře.
Jasně, posunutí zábradlí by bylo ideální. A taky zrušení toho bílého klouzavého hrbolatého nesmyslu uprostřed. Jenomže s Povltavskou se teď nijak hýbat nebude, neboť ji časem polkne Blanka 2 (nestane-li se neuvěřitelné a prioritu skutečně nedostane metro D, jak nyní magistrát tvrdí).

Epo 30. 11. 2012, 10:21

Zacykleni: myslim, ze tam ta 70 je (nebo donedavna byla). Ten pruh je tam ale dost siroky a po preznaceni dobre viditelny a ke vsemu je to celkem rovny usek. Zatim jsem tam nezazil, ze by me auta mijela nejak natesno, ani nakladaky ne. Navic se tam da jet docela rychle, takze to ma clovek za chvili za sebou.
Navic, ty dva borci, co jsem je tam tenhle tyden vecer potkal, rozhodne nevypadali jako nejake bazlive slecinky, co se boji na silnici. Nestaci, ze tam oslnuji auta, ale jeste protijedouci magor s Fenixem nebo cim :(

Idealni reseni by bylo predstrcit to zabradli tam, co je ted cyklopruh a udelat tam sirokou chranenou stezku. Ale lampy stejne prendat nepujde, takze soucasne reseni porad lepsi nez nic.

TomasN 30. 11. 2012, 11:01

Povltavska: v cyklopruhu vedle aut smerem z Troji se citim lepe nez na stezce, kdyz me omezuji/ohrozuji cykliste jedouci ve spatnem smeru (jezdim tam denne). Najezd u Matfyzu je jeste pomerne siroky - mohlo by to byt lepe oznacene pruhy/sipkami na zemi. Jezdci, kterym se nechce na silnici do cyklopruhu vedle aut, to asi davaji jako loterii a rikaji si, ze to treba projedou, aniz by potkali nekoho ve smeru z Karlina. Navic jim hraje do noty, ze mezi lampy ke svodilum musi uhybat ti, kteri jedou spravnym smerem.
Sloupky u atelieru za Libenskym mostem nejsou idealni, ale jsou alespon kvalitne reflexni. Soucasne provedeni betonovych zatarasu na Rohanskem ostrove povazuju taky za hodne nebezpecne.

JK 30. 11. 2012, 12:01

Zacyklení: Sedmdesátku na Povltavské si pamatuji velmi dobře. Už je sundaná, ale není to dýl než tak 2 roky.

Epo 30. 11. 2012, 13:02

TomasN: souhlasim... sloupek u atelieru myslim ten ocelovy uzky v zatacce do te mysi diry. Ten reflexni fakt neni (nebo alespon ne ze strany od centra) Ten, co je hned za silnici za mostem, ten je novy, plastovy a reflexni.

Václav Kříž 30. 11. 2012, 13:33

jbohac: díky za aktualitku, připsal jsem v mapě. Na louže si budu brzy taky stěžovat ve článku o ježdění za deště, který vyjde brzo.

Jsem rád, že mi potvrzujete, že betonové bloky nevadí jen mně, ale více lidem. Poskakování na vymletých přejezdech je taky otravné.

Taky rád slyším, co plánujete za zlepšováky.

TomasN 1. 12. 2012, 20:19

Epo: mas pravdu, ten dal od mostu nic reflexniho nema - alespon nejakou nalepku by zaslouzil. V pameti jsem mel ulozeny ten prvni, ktery je videt uz z tunelu pod Libenskym mostem.

Epo 3. 12. 2012, 11:01

Tak jsem rano koukal, ze zmizely prahy u toho nove zbudovaneho prejezdu za Betonarkou. Primo u betonarky uz taky nic noveho nedali, takze vsem, kteri se o to zaslouzili, patri velky dik! :-)

jbohac 4. 12. 2012, 10:41

A nejen, že zmizely prahy. Na té komunikaci napříč přibyly STOPky! Tedy velké plus za to, že na stezce mají teď cyklisté přednost, ale je to typický pražský odzdikezdismus. nevím proč by náklaďáky měly zastavovat na tak přehledném místě, kde cyklistu vidí na obě strany nejmíň 100m (cca čtvrt minuty jízdy?). Trojúhelník by tam určitě stačil.

A škoda, že na stezce zapomněli dát značku "hlavní silnice", takhle cyklista neví, že má přednost. Sloupek tam na ní už měli (byla na něm značka upozornující na retardér), a už ho zase odvezli.

Jo, vím, jsem věčný nespokojenec ;-)

Epo 4. 12. 2012, 14:53

jj, dneska rano ty stopky montovali...

Caidel 5. 12. 2012, 13:35

Hehe, máte pravdu. Ty prahy u nově zbudovaného přejezdu mi hodně vadily... a dneska jsem ani nepostřehl, že už tam vlastně nejsou - došlo mi to až teď, když o tom mluvíte, že jsem vlastně přes nic nedrkotal :) Skvělá zpráva.

Jinak ty zátarasy u starého přejezdu uměly být hodně nepříjemné. Já o jeden jen jednou škrtl šlapkou bez následků, ale zrovna cca dva měsíce zpátky jsem viděl, jak ho nějaká slečna nabrala důkladněji a skončila rozpláclá na zemi/zátarasu (naštěstí bez zranění). Normálně za světla - prostě netrefila správně tu mezeru.

Brahma 5. 12. 2012, 13:43

A jak to dopadlo s těmi zátarasy mimo betonárku? Tam se předpokládám nezměnilo nic. Na mne už je zima, abych se tam podíval, metro jezdí jinudy :)

Epo 5. 12. 2012, 16:36

Brahma: myslis ty betonovy bloky vprostredku u prejezdu pred a za betonarkou? No, ty tam jsou samozrejme porad...
Resp. vcera vecer byly. Dneska jsem jel rano do prace pres Stromovku a Letnou, aby byla zmena... ;o)

Brahma 5. 12. 2012, 16:53

Jo jo zrovna ty myslím. Jsou tam naprosto zbytečné, už dlouhou dobu jsem tamtudy neviděl jet auto. Jen jsou ve tmě neviditelné a nebezpečné. Místo zvýšení bezpečnosti zvyšují nebezpečnost.

Brahma 5. 12. 2012, 16:58

Tak si teď vlastně říkám, neblokují ony naopak ten vjezd před auty? Takhle na dálku si nevybavím jejich přesné umístění a když jsem tam jezdil, tak jsem vlastě sledoval jen to, jak se jim vyhnout. No ať tak nebo tak, měly by se zrušit nebo přemístit. Na cyklostezce překáží.

Epo 5. 12. 2012, 17:35

Brahma: no, v podstate to je neco jako blok pro auto, ale treba z te strany bliz k Invalidovne se tam stejne da najet bokem. Na druhou stranu, kdo by tam proc s autem jezdil...

Caidel 5. 12. 2012, 18:47

Tak ty tam oboje dneska ještě byly. Jinak kdyby měly být "proti" autům, tak stačí vyndat z cyklostezky a umístit na ty příjezdovky pro auta :)

Epo 5. 12. 2012, 23:15

Caidel: no, ale ty auta pretnout stezku po tech pricnych panelkach asi smi. Nesmi vjet na ni, takze by to asi uplne tak udelat neslo :-)

Brahma 6. 12. 2012, 00:26

Aha, takže to brání autům ve vjezdu na cykloztezku. Brání to najet z boku a odbočit doprava nebo doleva na cykloztezku. Tak už snad víme proč tam jsou. Ale možná nadělají víc škody, než to auto, co by tam odbočilo. To auto i v noci uvidím, ale ten betonový blok ne. Je v noci neviditelný, protože je nízký, bez odrazek, pod úrovní dálkového světla a tiše číhá. Ve dne je to jen pruda ho v rychlosti objíždět. To auto na stezce by udělalo jedinou možnou škodu a to jsou za vlhka vyjeté koleje, což je nyní aktuální. Takže v tomto směru je to asi užitečné. Na jaře byla stezka v místě cirkusu pěkně hrbatá právě od aut. Tak asi nejsnazší je opatřit ty bloky nějakým reflexním prvkem a smířit se s nimi. ACH JO

jbohac 6. 12. 2012, 01:37

Brahma: minimálně ten blok nejblíž Libeňskému mostu je tam úplně k ničemu, protože terén na jedné straně od stezky je zarovnaný do úrovně stezky, takže se blok dá autem pohodlně objet.

Caidel 6. 12. 2012, 08:05

Epo: Pravda. Nějak jsem to nedomyslel :)

Václav Kříž 6. 12. 2012, 15:14

Díky za rychlé informace. Díky Vám jsem věděl, že se tam mám vydat. Přidal jsem malou zprávičku. S bloky navrhuji psát buď místostarostovi Prahy 8 Michalu Švarcovi Michal.Svarc@praha8.cz ,který má na starosti i dopravu a díky jemu byly možné zóny Tempo 30 v Karlíně. Zároveň pochválit, za přeznačení přednosti. Další možnost psát do formuláře TSK a vyžádat si v textu odpověď mailem. http://www.tsk-praha.cz/wps/portal/doprava/web/hlaseni-poruch

Václav Kříž 7. 12. 2012, 14:03

Z TSK mi píší:

Dobrý den pane Kříž.

Betonové bloky tam byly instalovány z důvodu zamezení vjezdu vozidel tak, jak k tomu v minulosti docházelo. V blízké budoucnosti dojde v této lokalitě v rozsáhlým stavebním aktivitám s intenzivní staveništní dopravou, což na jednu stranu , v případě odstranění bloků, zvyšuje riziko zneužívání cyklostezky, ale na druhou stranu je zde naděje, že přejezdy stezky budou řešeny odpovídajícím a hlavně bezpečným způsobem.

Takže bloky necháme na místě, ale budou provedeny úpravy jejich viditelnosti v nočních hodinách.

S pozdravem
-----------------------------------------------------------------
Ing. Ivan Burian
vedoucí oddělení dopravního značení

Brahma 7. 12. 2012, 14:11

No skvělé, díky moc. Alespoň k tomu někdo kompetentní zaujal rozumné stanovisko.
Jsem zvědav, co ta intenzivní staveništní doprava provede s tou měkkou stezkou. Cirkus jí vždy pěkně poničil.

Jirka 7. 12. 2012, 18:40

A to jsem se zrovna tento týden vyhecoval a dnes již dosehnal veškerý materiál na ty gerila odrazky. Tak kdybyste někdo měl problém s nějakym podobně rozumnym neviditelnym místem, tak teď mám reflexní pásku navíc.

Petr Dlouhý 8. 12. 2012, 08:07

Jirka: Potenciálně nebezpečné sloupky jsou na začátku/konci téměř každé cyklostezky. Dost často jsou bez reflexních prvků.

Václav Kříž 8. 12. 2012, 10:43

Jirka: uvidíme, jestli bude úprava provedena. Sledujte to a když to bude moc dlouho trvat tak TSK urgujte. Pojďme TSK navrhovat reflexní označení i na jiných sloupcích.

Epo 14. 12. 2012, 12:05

VK:jen pro poradek to napisu i sem. Uprava hotova, betonove kvadry uz sviti zdaleka. Vcera tam uz byly namontovane odrazne desky ze vsech stran na vsech problemovych zatarasech...

Václav Kříž 14. 12. 2012, 13:36

Epo: díky. Jdu zveřejnit malou zprávičku.

Brahma 14. 12. 2012, 14:45

To je skvělé, díky moc všem zůčastněným.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat