Cyklisté sobě! (3): Co můžete dělat?

Publikováno: 17. května. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 17. května. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

V pondělí 20.5. od 18 hodin v Truhlárně v Rokycanově ulici proběhne první ze dvou schůzek. Setkání má za cíl nastartovat soustavnější snahu o zlepšování podmínek pro jízdu na kole v různých částech města. K účasti na některé ze schůzek se přihlásilo už přes čtyřicet zájemců (kdo chcete, přijďte i bez přihlášení :-) ) a Prahou na kole s pomocí Auto*Matu usilovně pracuje na přípravách.

Na stránce iniciativy už tak najdete předběžný program schůzky, a současně připravujeme manuály, které vám pomohou v začátcích jakékoliv aktivity na podporu cyklistické dopravy (přihlášeným účastníkům je pošleme předem). Do dnešního článku jsem připravil stručný výběr z připravovaného manuálu: Jak práce ve skupině dává sílu a výběr možných činností místních iniciativ.

V čem je vaše síla

Co dělá rozdíl mezi tím, když se na radnici obrátíte jako jednotlivec a když tam jdete jako skupina, zaštítěná podporou s dobrým know-how?

  • Vytrvalost: Tím, že jste se spojili, deklarujete, že se tématem chcete zabývat dlouhodobě a (přinejmenším napohled) chcete věci dotahovat do konce. Jednotlivci to mohou zabalit, ale do skupiny přicházejí noví lidé a jede se dál.
  • Zázemí odborné: Své návrhy máte promyšlené, konzultované a rozumné. Nejde je odmítat zástupnými nebo nepodloženými argumenty.
  • Zázemí mediální: Pokud vás někdo odpálkuje, máte k dispozici nástroje zajišťující, že se o tom dozví opravdu hodně lidí.
  • Potenciál růstu: Když budete dělat zajímavé věci, přidají se k vám další lidé a budete stále akceschopnější a silnější.
  • Akceschopnost: můžete dělat věci, kterými zaujmete média – opět, dozví se o tom dost lidí a tudíž je to efektivní.
  • Hlídací pes: Můžete z hlediska cyklodopravy dlouhodobě sledovat záměry, u kterých není zájem, aby byly příliš podrobně sledovány z jakéhokoliv hlediska.

Místní úroveň nebo specifické téma?

V zásadě existují dvě cesty: Jednou je pustit se na místní úroveň a snažit se o zlepšení podmínek pro jízdu na kole tam; druhou je nalezení příležitosti na celopražské úrovni. Aktivit, které se zde zatím nedějí, nebo se dějí jen nárazově a v nízké kvalitě, je i tady totiž celá řada.

Směr první: Politici, úřady, cykloopatření

Proč: Nic nezvýší počet lidí jezdících na kole tak, jako zlepšení podmínek. Je pak žádoucí, aby se podpora cyklodopravy na radnicích stala součástí systému. Pak jde cokoliv podstatně lépe.

Čeho dosáhnete: Práce na místní úrovni má dva cíle – jednak prosadit konkrétní změny a zlepšení pro jízdu na kole, jednak posunout názor místních politiků na cyklodopravu tak, aby ji začali sami více podporovat. V lepším případě pak pomůžete radnici dělat ty pozitivní věci dobře. Připravte se ale, že míra úspěchu na tomto poli není vysoká a oceňujte proto vysoko každý ústupek či drobný úspěch, kterého se vám při jednání s radnicemi podaří dosáhnout.

Co můžete udělat?

  • Domluvit si úvodní schůzku na radnici. Seznámit je se skutečností, že je zde nová skupina, která má dobré nápady, odborné zázemí, a schopnost informovat o své činnosti početnou komunitu. Zjistit, zda jim s něčím můžete pomoct. Zjistit, co městská část připravuje, abyste se nevlamovali do otevřených dveří.
  • Chtít po městské částí systémovou podporu cyklodopravy:
    • Aby se městská část připojila k Uherskohradišťské chartě,
    • aby městská část vypracovala generel cyklo nebo akční plán cyklodopravy. S přípravou mohou začít kdykoliv,
    • žádat konkrétní rozpočet na cyklodopravu v roce 2014,
  • Oslovit postupně všechny relevantní politické strany, najít na městské části lidi, kteří by chtěli dělat víc.
  • Chtít zřizovat stojany. Můžete je chtít zřídit i od soukromníků – soukromník je může zaplatit a městská část „jen“ svolí k instalaci.
  • Chtít menší věci, které nevyžadují dopravní projednání, třeba vybavit schodiště lištami.
  • Hlídat, jak se vyvíjejí různé investiční záměry městské části z hlediska cyklodopravy (rekonstrukce parků, náměstí, dopravní zklidňování, nová radnice, apod.)

Odbočení vlevo pro cyklisty bylo městskou částí Praha 1 umožněno po opakovaných návrzích ze strany veřejnosti.


Směr druhý: Osvěta, práce s médii, advokacie

Proč: Většinový názor na jízdu na kole po městě je stále ještě často neinformovaný nebo zkreslený. Mezi lidmi kolují mnohé bludy, zvlášť ke vztahu cyklistické a individuální motorové dopravy. Ani sami cyklisté často nevědí, jak se bezpečně chovat v provozu. Město (magistrát) a organizace zabývající se bezpečností provozu (BESIP) zde přitom ve své osvětové roli naprosto selhávají.

Čeho dosáhnete: Lidé mají k jízdě na kole po městě různý vztah, osvětou zapůsobíte na různé skupiny lidí. Neopominutelným výsledkem jsou i samotné produkty (texty, videa), jejich vytvoření se vyplatí díky mnohonásobné použitelnosti.

Co můžete udělat?

  • Pořádat diskusní setkání o cyklodopravě pro veřejnost s politiky a odborníky,
  • točit instruktážní videa k bezpečné jízdě, nebo propagační videa o přínosech jízdy na kole,
  • tipovat problémová místa na městské části, dokumentovat fotografiemi nebo na video,
  • zkvalitňovat cyklomapu Prahou na kole, vkládat fotografie
  • jít s věcmi do médií, do kterých máte přístup, psát vlastní texty o jízdě na kole,
  • vytvářet argumentační zázemí pro udržitelnou dopravu – shromažďovat informace, vyvracet „automobilistické bludy“.

I poloamatérské video pranýřující mizernou infrastrukturu může zaznamenat desítky tisíc shlédnutí.


Směr třetí: Akce, intervence, gerily

Proč: Někdy je nemožné dosáhnout zlepšení úřední cestou a změna vlastními silami je na místě. Někdy je to jediná cesta, jak k neřešenému problému přitáhnout pozornost.

Čeho dosáhnete: U menších případů zlepšíte podmínky pro jízdu na kole daleko účinněji než ročním obíháním úřadů. Spektakulárním happningem pak připoutáte pozornost médií a veřejnosti k problému, uděláte si jméno a posílíte svou pozici při vyjednáváních.

Co můžete udělat?

  • Uspořádat úklid cyklotrasy pro veřejnost,
  • provádět drobné trvalé pozitivní intervence (gerily): odstranění fyzické překážky, nájezdy na obrubníky, bezpečnostní čáry na cyklochodnících,
  • pořádat happeningy a akce s přímou výzvou vůči radnici:
    • provokativní gerily,
    • lokální cyklojízdy cílené na městskou část.
Vaše gerila nemusí mít zrovna takovýhle rozsah, i menší věci pomůžou. (Foto Václav Kříž)

Vaše gerila nemusí mít zrovna takovýhle rozsah, i menší věci pomůžou. (Foto Václav Kříž)


Směr čtvrtý: Práce na pozadí (pro individualisty)

Proč: Veškeré organizované činnosti vyžadují nějaké pozadí, které skupině umožňuje efektivně pracovat.

Čeho dosáhnete: Podpoříte fungování jiných skupin, usnadníte jim dosažení konkrétních cílů

Co můžete udělat?

  • Zjistit, zda můžete svými dovednostmi podpořit některou ze vznikajících skupin.
  • Zapojit se do koordinační činnosti na Prahou na kole a dělat zázemí pro skupiny

Sejdeme se v Truhlárně?

Kdo tedy máte zájem, zastavte se v pondělí v šest večer v Truhlárně (Rokycanova 33). Vezměte si s sebou všechny své dobré nápady a hromádku inspirace (a chcete-li, tak i drobné občerstvení pro sebe i ostatní). Věřím, že výsledek bude stát za to!

V pondělí toho učitě hodně vymyslíme! (Foto Auto*Mat)

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
AutoMat projektuje pro město
Cyklisté sobě,

AutoMat projektuje pro město

14. prosince. 2022, 8min. čtení