Znamená zastávkový mys „Cyklisto, zmiz!“?

Publikováno: 11. prosince. 2024, 13 min. čtení
Úvodní foto: AutoMat
Publikováno: 11. prosince. 2024, 13 min. čtení
Úvodní foto: AutoMat

Druhý ze série článků shrnujících závěry pozorování pracovníků Laboratoře udržitelného urbanismu od roku 2023 se věnuje problematice zastávkových mysů a jejich alternativ v podobě ostrůvků, volného průjezdu chodníkem zastávky nebo takzvaných cyklovíděňských zastávek.

Laboratoř udržitelného urbanismu spolku AutoMat (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) prováděla v letech 2023 a 2024 sérii průzkumů zaměřenou na to, jak cyklisté používají cykloopatření. Tři skupinové rozhovory a přes šedesát hodin pozorování na patnácti místech v Praze nabídly unikátní vhled do detailu dopravního chování různých typů cyklistů. Výsledkem byly dvě sady návrhů na úpravy předané Magistrátu hlavního města Prahy a městským částem na podzim 2023 a 2024.  Na základě zkušeností z přípravy a vyhodnocování těchto pozorování vznikla také metodika, která zájemcům nabízí možnost provést obdobná pozorování vlastními silami.

První článek ze srpna 2024 se věnoval v roce 2023 uzavřenému průzkumu chování cyklistů na dánských pásech. V tomto článku se budeme podrobněji věnovat cyklistickým mysům a cyklovídeňským zastávkám.

Chování cyklistů v zastávkových mysech jsme sledovali na Vinohradské (zastávka Italská z centra) a na Karlových lázních. Tématem focus group (skupinového rozhovoru) o Smetanově nábřeží byl také zastávkový mys Národní divadlo severním směrem.  V roce 2024 jsme pak pozorovali na mysu s možností průjezdu po chodníku u divadla Na Fidlovačce a na čerstvě zřízené druhé pražské cyklovídni na Čechově mostě.

Zastávkové mysy jsou bezpečnostní problém

V úvodní focus group na Smetanovo nábřeží diskutující považovali zastávkový mys v zastávce Národní divadlo sever za problém a ocenili by v něm objezd, a to i přesto, že v daném místě není tak silný automobilový provoz, aby bylo nutné řadit se do proudu vozidel.

Problémovost zastávkových mysů pak potvrdila provedená pozorování na Vinohradské a u Karlových lázní. Ukázalo se, že zastávkový mys do jisté míry navádí k jízdě po chodníku v okamžiku, kdy v zastávce stanicuje tramvaj. To bylo zřetelné u Karlových lázní severním směrem, kde zhruba desetina cyklistů předjížděla tramvaje stojící v zastávkách převážně po chodnících zastávkových mysů. Většina cyklistů jela pomalu a chodce se snažila objíždět, při vysoké pěší frekvenci, zejména odpoledne, byl ale i takový způsob jízdy nezbytně konfliktní.

Na Vinohradské ulici pak byla pozorováním potvrzena zkušenost z dalších míst, kde v Praze mysy máme. Zastávkový mys na frekventované komunikaci se stává pro jízdu na kole bezpečnostním problémem. V zastávce Italská z centra jsme sledovali případy, kdy se cyklisté jedoucí doposud ve vozovce přesunuli na chodník právě před zastávkovým mysem, a to i vynesením kola na vysokou obrubu. Z cyklistů zůstávajících ve vozovce potom drtivá většina volila raději jízdu v úzkém pásu mezi pravou kolejnicí a obrubou než prostor mezi kolejnicemi, což také není bezpečné, a navádí to řidiče k rizikovému předjíždění. Pozorovali jsme incident, kdy se řidič auta rozhodl v mysu předjet skupinu elektrokoloběžek, aniž by vzal v potaz tramvaj přijíždějící v protisměru. Řidič se tak doslova natlačil na poslední předjížděnou koloběžku ještě v mysu.

Pozorování i vyjádření cyklistů ve focus group tak potvrzují, že zastávkové mysy jsou pro jízdu na kole vážný problém, který by neměl být přehlížen.

Zastávky nejsou snadné

Průjezd cyklistů zastávkami nicméně není v mnoha případech snadné uspokojivě vyřešit. Pohyb chodců je v okolí zastávek větší a všesměrový, je potřeba širší chodník nebo ostrůvek, jehož důstojná šířka jsou zhruba tři metry. Také, je nutné splnit bezbariérovou dostupnost tramvají jedoucích středem vozovky, někdy se do kombinace přidává blízkost křižovatky a požadavky na další jízdní pruhy pro auta. To vše zahání v zastávkách cyklisty takříkajíc “do kouta,” byť hned o kus dál stejný uliční profil dovoluje solidní cykloopatření třeba i se zachováním parkovacích míst.

Zastávkové mysy jsou považovány za ideálně bezbariérové řešení silně frekventovaných zastávek tramvají na komunikacích s malým prostorem nebo malou až střední intenzitou automobilové dopravy. Kde není třeba zřídit ostrůvek, jsou proto řešením stále více oblíbeným a z hlediska komfortu dopravy veřejné jsou zcela jistě nejvhodnější.

Technicky spočívá problém pro cyklisty v jízdě v zastávkovém mysu v rozpornosti požadavků, které průjezd na kole na cyklistu klade: pro bezpečné křížení kolejí pod ostrým úhlem je potřeba jet na kole pomalu, tak kolem 15-20 km/h, pro bezpečné zařazení se do proudu vozidel je třeba jet rychle, čím víc přes 20 km/h, tím lépe. Udělat obojí současně je nemožné – rozpor v těchto požadavcích pak řeší cyklisté různě, jak bylo pozorováno.

Klady a zápory cyklovídní

Alternativ k zastávkovému mysu existuje několik. Tou první jsou cyklisty pojížděné zastávkové mysy, takzvané “cyklovídně.” Cyklovídně dovolují projet zastávkami na kole bez nutnosti přejíždět dvakrát tramvajové koleje a sdílet průjezd s auty, což je problematické zejména ve stoupáních.

Při pozorování na cyklovídni u Čechova mostu bylo zaznamenáno sedm průjezdů cyklisty ovlivněných stanicující tramvají. To není velký počet, ukázaly se ale různé situace, které mohou nastat. V některých případech chodci vstupovali do cyklopásu ještě před příjezdem tramvaje, jindy cyklista v okamžiku, kdy cestující vystupovali, uhnul k zábradlí a skupiny chodců objížděl po chodníku. Zaznamenali jsme také jeden případ bezohledného průjezdu cyklisty po pásu přímo v okamžiku nástupu a výstupu cestujících.

Cyklisté mají tendenci projíždět během stanicování tramvaje volným prostorem. Předpokládáme, že není obecně známo, že předjíždění v zastávce stojící tramvaje zprava je zakázáno i cyklistům. Z pozorování na Čechově mostě proto vyplývá doporučení doplnit informační tabuli na tento zákaz upozorňující.

Mys pojížděný v celé šířce

V zastávce Divadlo Na Fidlovačce je možné pojíždět zastávkový mys v celé šířce. Cyklisté mohou přejet na mys z cyklopruhu nebo se řadit mezi auta.

Při pozorování jsme nezaznamenali výrazně kritické situace, které by odůvodnily okamžitou změnu úpravy dopravního značení. Je-li ve vozovce volno, cyklisté se ostrůvku spíše vyhýbají. Jakmile ale dojde k zablokování zastávky tramvají, cyklisté jen výjimečně zůstávají ve vozovce. Řada cyklistů se o průjezdu rozhoduje na poslední chvíli podle aktuální situace v provozu, což není příliš čitelné pro řidiče v souběžném jízdním pruhu.

Velké pěší frekvenci na ostrůvku by zde prospělo oddělení od cyklistů, to ale musí být velmi výrazné a nelze jej provést nestavebně. Vhodnějším řešením by tak i nadále byla patrně cyklovídeň, v případě zastávky Divadlo Na Fidlovačce to ale nepovažujeme za urgentní.

Objezdy zastávek s ostrůvkem pro  pěší

V zahraničí celkem obvyklou možností je zřízení objezdů zastávkových mysů, tedy vytvoření ostrůvků. Takové řešení najdete v Praze například v zastávce U Kříže na Zenklově ulici směrem z centra. Nevýhodou řešení je velká prostorová náročnost, fakticky potřebujete mezi mysem a zástavbou aspoň sedm metrů. Cykloostrůvek v zastávce U Kříže je v místě, kde je od obruby mysu k budově vzdálenost nejméně 8,4 metru.

Zahraniční příklady zastávek objíždějících cyklostezkou metrový ostrůvek bez zřetelného odlišení stezky a ostrůvku nejsou při intenzitě využívání veřejné dopravy v Praze téměř nikde smysluplné. Ostatně, je-li zastávka velmi málo frekventovaná jak chodci, tak cyklisty, je už v podstatě lepší nechat zastávkou cyklisty projíždět.

Výjimečně lze ostrůvek provést úsporněji zhruba na 4,5 metrech tak, že se prostor pro chodce a cyklisty v místě zastávky pouze prohodí. Je to ale možné jen v situaci, kdy okraj ulice nevyžaduje pohyb chodců a ani není pro chodce atraktivní jako pobytový prostor (kouření pomiňme).

Již zmíněná nízká respektovanost cyklistických objezdů zastávek chodci ukazuje, že je třeba, aby cyklistický pás byl chodci vnímán spíš jako vozovka než jako chodník. Povrch by tedy měl být odpovídat souběžné vozovce, kde je ve vozovce asfalt, měl by být i v cyklopásu u zastávky. Rozhodně není vhodné dláždit cyklistické objezdy zastávek pražskou mozaikou, byť odlišné barvy. Oddělení je vhodné obrubou spíš než hmatným pásem. Jak se ukázalo při projednávání dánských pásů před Hlavním nádražím, tyto požadavky nejsou ovšem často v souladu s představami orgánů památkové ochrany. Bude proto třeba je důrazně artikulovat jako bezpečnostní nutnost.

Co na to Standardy aktivní mobility?

Standardy aktivní mobility platné od roku 2022 uvádějí pro cyklovídně následující zásady:

  • Nezřizuje se v klesání nad 1 % .
  • Mimo stoupání přesahující 2 % se na vjezdu doplňuje optickou brzdou pro přijíždějící cyklisty, případně dalšími opatřeními.
  • Zastávku s pojížděným mysem lze zřídit i pro autobusovou dopravu v zastávce kategorie E v případě, že nelze (nebo není vhodné) pojíždět zastávkový záliv a frekvence spojů na zastávce je malá.

Chodník s povolenou jízdou kol v zastávce:

  • Realizuje se u zastávek kategorie Db a E (výjimečně Da) podle standardů zastávek PID, nelze-li současně vést cyklisty odděleně.
  • Průjezd může být jednosměrný (náhrada cyklovídně) i obousměrný.
  • V návaznosti na jízdu cyklistů v HDP se předpokládá duální řešení, tj. je vždy možný i průjezd cyklistů ve vozovce.
  • V klesání se doplňuje optickou brzdou a výstrahou.
  • Je také vhodné nařídit cyklistům jízdu sníženou rychlostí.
  • Jízdu na kole v zastávce lze zakázat ve chvíli, kdy probíhá nástup a výstup cestujících dodatkovou tabulkou s textem “cyklistům vjezd povolen, není-li v zastávce vozidlo.”

Závěry a doporučení

Focus group a provedená pozorování nám dovolují stanovit celkem jasně závěry i obecná doporučení pro volbu průjezdu cyklistů zastávkami.

  • Zastávkové mysy na ulicích frekventovaných automobilovou dopravou jsou pro jízdu na kole zřetelným problémem.
  • Z pozorování vyvozujeme, že zastávkové mysy ve stoupání by bez dalšího na frekventovaných komunikacích neměly vůbec být, vždy by mělo být zřízeno jiné řešení.
  • Cyklovídně vyžadují upozornění cyklistům, že není možné vjíždět do prostoru zastávky v době, kdy probíhá nástup a výstup cestujících, případně též provést takové úpravy před zastávkou, aby to cyklisty k průjezdu mysem nebo po chodníku v takovou chvíli nesvádělo.
  • U cykloostrůvků je třeba povrchy, obruby a mobiliář (i včetně zábradlí) uspořádat tak, aby bylo pro chodce zřejmé, že nejde o chodník a nebylo pro ně atraktivní v pruhu pro cyklisty setrvávat.

V Praze pak:

  • Doporučujeme posoudit všechny zastávkové mysy v Praze, co do vhodnosti jejich provedení pro cyklistickou dopravu.
  • Doporučujeme přehodnotit postup rekonstrukcí a stavby tramvajových tratí tak, aby byla v místě existujících nebo navrhovaných zastávkových mysů na komunikacích s provozem automobilové dopravy vždy hledána jiná řešení.

Pro konkrétní pozorované lokality doporučujeme:

  • Na Vinohradské ve stoupání je naprosto nezbytné zřídit buď cyklovídně nebo ostrůvky s cyklostezkou mezi zastávkou a chodníkem.
  • U Karlových lázní jsou cyklovídně vhodnější než objezdy, severním směrem jsou vhodnější než ostrůvky proto, aby cyklisté následně nezdžovali tramvaje, jižním směrem není žádoucí zabrat cyklopruhem cenný prostor na nábřežní vyhlídce.
  • U Divadla Na Fidlovačce by byla cyklovídeň patrně vhodnější než současný ostrůvek pojížděný koly, není to ale urgentní.
  • A na Čechově mostě je vhodné upozornit cyklisty na povinnost čekat v době výstupu a nástupu cestujících za tramvají.

Komentáře k článku

Ondra 11. 12. 2024, 15:18

U divadla Na Fidlovačce je duální řešení velice nešťastné. Buďto přejet z cyklopruhu do autopruhu, což ne vždy je možné (někteří řidiči nezpomalí), v případě najetí na chodník je to zase challenge jak se vyhnout chodcům. A když tam vyjedete s mohutným cargokolem, tak na vás chodci koukaj jako ve smyslu "wtf si myslíš že tady děláš". Je totiž nezajímá, že je ve vozovce šipka směrem k chodníku, ani nezkoumají, co se vedle nachází za značku. Pro ně je to chodník, prostor taky vypadá jako chodník a na chodník přece cyklisté nesmějí

David 11. 12. 2024, 17:17
4
2

Na základě čeho by si cyklisté neměli být vědomi, že nemohou projíždět stanicující tramvaj po cyklovídni? Většina z cyklistů má (v Praze určitě) řidičský průkaz. Porušují v obdobné situaci i jiná pravidla, která jsou obecně známá. Např. Plzeňská na Andělu směrem do centra - denně tu vidím cyklisty objíždět tramvaj přelidněnou jednosměrkou v protisměru, aby nemuseli čekat za jednou či dvěma stanicujícími tramvajemi, protože objet tramvaj v zastávce tu prakticky nejde (malá osová vzdálenost kolejí + vysoká frekvence spojů + nepřehlednost křižovatky před nimi). Denně vidím cyklisty objíždět stanicující tramvaj v zastávce Lazarská, kde je pro to naopak dostatečná osová vzdálenost kolejí. Každý týden vidím cyklisty podjíždět po chodníku stanicující tramvaj v zastávce Arbesovo náměstí ve směru na Újezd. Netroufám si tvrdit, že by to v kterémkoliv z těchto případů činili z nevědomosti. Proč by zrovna po cyklovídni měli stanicující tramvaj podjíždět z nevědomosti? Z uvedeného důvodu to žádná cedule vyřešit nemůže. Stejně, jako jízdu cyklistů na červenou...

MaT 12. 12. 2024, 00:32

David: ad Anděl: A co je v nepořádku na projíždění tou jednosměrkou v protisměru, když pod tou značkou jednosměrky je z obou stran také doplňková tabulka "MHD a v obou směrech"? Jestli tím porušuji nějaká pravidla, tak jsem tedy asi to značení nějak nepochopil a asi je udělané nějak blbě a mělo by být opraveno, aby bylo jasnější.

A možná v tom případě něco porušují i ty tramvaje a asi by tam také měli jezdit jen jednosměrně. Jsem si nejdřív říkal, že je divné, že se nehromadí v motolské vozovně nebo v Řepích, ale možná je to tím, že pak zpátky do centra to objíždí Radlickou a Za Ženskými domovy.

David 12. 12. 2024, 02:06
1
3

MaT: To jako upřímně? Máte řidičák? Po které straně silnice se jezdí? S co je stanoveny směr jízdy?

Jerzy 12. 12. 2024, 07:44
1
2

David: Tak se zdá z místní diskuze, že edukační cedule nemusí být na škodu :D

Kuba Kutílek 12. 12. 2024, 08:36

Díky za skvělý článek.
Lepší by byl už jenom, kdybyste se nebáli napsat, že na Karlových lázních je třeba snížit intenzitu IAD. A ne vymýšlet, jak se vedle ní mají spolu popasovat lidé pěší a na kole. ;)

Vratislav Filler 12. 12. 2024, 08:51

@Kuba Kutílek: Na tom, že se situace na Smetaňáku systémově zlepší jen snížením intenzity automobilové dopravy, se shodla k tomu místu vedená focus group celkem jednoznačně. To je samozřejmost.

Analýza zastávek Karlovy lázně byla vedena úvahou, že zklidnění centra v dohledné době nebude a i kdyby, provoz AD nebude nulový. S výrazným snížením provozu AD by nejspíš mysy byly přijatelné, byť cyklovídně by byly patrně komfortnější a i nadále by mi dávala smysl aspoň jižním směrem.

Vratislav Filler 12. 12. 2024, 08:57
2
1

David, MaT: Na posledném úseku Plzeňské před Andělem je pěší zóna, tj. možno projíždět plošně mimo místa, která jsou stavebně upravena jako chodník. Ten pruh bývalé vozovky je možné považovat za vozovku, byť smysl jeho zachování byl patrně pouze památkářský požadavek a o provozní správnosti tohoto řešení lze vést diskusi.

Btw., podivnější je značení z Nádražní, kde se má pěší zóna zjevně vztahovat na ulici mimo pruh pro auta, což je tak trošku v rozporu se smyslem zónové značky, ale ocedulujte to správně.

David 12. 12. 2024, 09:29
1
2

VF: V pěší zóně se v celé šíři vozovky mohou pohybovat chodci, nikoliv cyklisté. Cyklisté mohou používat jen to, co je vozovkou (byť nemusí být výškově oddělena od chodníku, materiálově oddělena zpravidla je, pokud chodník je. Chodník být ale zřízen nemusí). Dokonce v něčem je ten režim ještě přísnější - např. v parkování. Konkrétně se tomu věnuje § 39, odst. 2 zákona o provozu.
V celé šíři vozovky by se cyklisté mohli pohybovat v cyklistické zóně. Tou ale Anděl opravdu není (a letmým pohledem na intenzity chodců a MHD lze usoudit, že nikdy nebude).
Na Nádražní značka říká Pěší zóna + "Vozidla pouze v koridoru veřejné a motorové dopravy". To jednoznačně říká, že tam je všude pěší zóna, ale vozidla do ní mohou, a mají se držet jen ve vozovce a na kolejích. Je to celkem standardní způsob tvorby značky IZ 6a, kdy zóna platí od značky jejího začátku ke značce jejího konce, a současně se ve spodní části povoluje vjezd vybraným vozidlům.
Porovnej třeba s pěší zónou na Nám. rep. - tam je ve spodní části značky také povolen vjezd vozidlům, konkrétně dopravní obsluze, cyklistům, MHD, IZS a vozidlům s povolením Prahy 1.
Můžeme se bavit, jestli je nebo není na Nádražní nutná ta druhá část, tedy omezení povolení vjezdu vozidel jen na tramvajový pás + vozovku. Ale protože se v části nedá jezdit jinak, než po tramvajovém pásu (a naopak někde se tam na tramvajový pás nesmí díky B1), tak mě to neuráží.
A kdybys dával pozor na pracovní skupině k zavádění značky sdílené zóny, tak tam bylo jmenovitě řečeno, že sdílená zóna je v některých zemích pojata legislativně čistě jako pěší zóna s povoleným vjezdem (všech) vozidel, a že u nás je jedním z takových případů třeba Anděl ...

Clovek 12. 12. 2024, 09:48

Je treba vzit v uvahu i to, jak je tramvajova trat vytizena. Treba zrovna Vinohradska neni prilis vytizena - za par let bude vic, ale stale bude spis vedlejsi. Jezdim tam na kole velmi casto a vlastne jeste nikdy jsem tam nemel problem s tramvaji. Stacila by mi tak cykloviden, protoze sance, ze bude tramvaj v zastavce, je relativne mala.

David 12. 12. 2024, 09:56

... možná ještě doplním, že protože máme sdílenou zónu, kde se chodci a cyklisté mohou pohybovat v celé šíři vozovky, cyklistickou zónu, kde tak mohou činit jen cyklisté a pěší zónu, kde se vozidla (a tedy ani cyklisté) v celé šíři vozovky pohybovat rozhodně nemohou, měli bychom být korektní a v těch režimech rozlišovat.
Jinak si myslím, že takováto podrobnost legislativy je cesta do pekel a zavedení sdílené zóny bylo něco, co jsme rozhodně nepotřebovali. Lepší by bylo rozvolnit a poupravit režim pěší zóny tak, jak učinili jinde. Ale to je jen můj názor a co jsme/jste chtěli, to máte. Jen to pls. teď respektujte.

Vratislav Filler 12. 12. 2024, 14:38

@Dvaid: Ech, koukám, že jsem to napsal blbě. Chtěl jsem napsat, že lze pojíždět místa, která NEJSOU upravená jako chodník. Ten pás kostek, kterým se objíždí předmětné zastávky, je ale zjevně vozovka.

Jo a hele, já 1) vím, co je to sdílená zóna, 2) vztekat se kvůli její nešikovné definici na mne, který s ní nemá společného nic víc, než že ji považuje za definovanou zbytečně překomplikovaně jako ty, je dost mimo.

David 12. 12. 2024, 14:50

VF:Vy jste tuším sdílenou zónu nenavrhovali, jen podporovali. Co mi ale vadí víc je tvrzení, že na Andělu jednosmerkou v protisměru můžou cyklisté jezdit ve spojení s tím, že v pěší zóně můžou celou šíří vozovky. Proč v pěší zóně pro cyklisty neplatí, že se jezdí vpravo při pravém kraji vozovky, plus objizdeni ostrůvku zprava? Mají tady nějaký "legislativní pardon" jako v cyklistické nebo ve sdílené zóně? Hra dětí ve vozovce zde přece taky není možná, to platí jen pro obytnou zónu. Tak na základě čeho?

David 12. 12. 2024, 15:05

Ale je pravda, že Anděl je ohledně dopravního značení na pozornost náročnější lokalitou. Typicky třeba když vyjíždíte po Štefánikově z pěší zóny, tak v místě jejího přechodu na zónu 30 (před kostelem) člověk musí dle zákona dávat přednost všem. Tedy i protijedoucím vozidlům, odbočujícm vlevo. Často se tam vidí, že si to nejen cyklista neuvědomí. Asi nejhorší situaci jsem tam zažil, když jsem takhle dával přednost a mě i protijedoucím auto málem smetl spechajici řidič, vyjizdejici za mnou z pěší zóny. Ale o tomhle místě se tady už psalo...

MartinP 12. 12. 2024, 22:39

Cedule k cyklovídni? Že by si děláte legraci? To máme v Praze těch značek málo? Bude to další vizuální smog, nic víc, nic míň. Kdo to nerespektuje teď, nebude to respektovat ani potom. Měl by si tam stoupnout jednou za měsíc policajt a dávat obrovské pokuty těm, kteří to nedokážou respektovat. Hotovo.... Teda takhle by se to vyřešilo všude jinde, jen v Praze vyrobíme další zbytečné značky a ko**tinky do veřejného prostoru a budeme s tvářit, že problém neexistuje

Vratislav Filler 13. 12. 2024, 08:17

@David: To za tím ostrůvkem lze chápat jako jinou komunikaci, sousedící s tou vedle, po které jezdí tramvaje.

David 13. 12. 2024, 09:14

VF: V tom případě by byla špatně umístěno označení jednosměrnosti. Buď by byla celá tato "jiná komunikace" komplet obousměrná a začátek jednosměrky směrem z Anděla by pak ale musel být na tramvajovém ostrůvku (aby jednosměrnost platila jen pro "tramvajový pás" - dopravní značení se umísťuje po pravé straně komunikace, pro kterou platí), nebo by konec jednosměrky musel být opět jen u výjezdu této "samostatné komunikace", tedy na ostrůvku, a tramvajový pás by byl komplet obousměrný. V takovém případě by bylo ale všechno dopravní značení na Plzeňské do centra před křižovatkou se Stroupežnického, které přikazuje jízdu vpravo, mimo MHD a cyklo. Takže podle dopravního značení (i podle stavebního stavu) se zdá, že je to jedna komunikace s nástupním ostrůvkem pro směr z centra, jednosměrná směrem z centra s výjimkou MHD, cyklistů a IZS.

Jelikož jsme v pěší zóně, tak je ostrůvek s komunikací v jedné rovině, ale je zřetelný, a dokonce nemá ani nijak nadstandardní šířku.

Shodou okolností jsem se vedoucího odboru dopravy Prahy 5 opakovaně ptal, jestli ve vozovce před ostrůvkem není ochoten cyklisty v protisměru legalizovat. Nechtěl. Dle jeho názoru příliš lidí, přílišné riziko kolize, špatně umístěný výjezd do křižovatky na Andělu a cyklisté by proto do křižovatky buď vjížděli nepřehledně (zejména pro všechny jedoucí v ose Štefánikova - Nádražní), nebo by pokračovali po chodníku jak to dnes dělávají a do vozovky vjížděli až za křižovatkou, což také není žádoucí. Nevidí důvod, proč cyklistům mimo standardního průjezdu po tramvaji povolovat i tento, který má víc rizik, než výhod. Riziko srážky s chodcem je zde pro něj horší, než nechat cyklistu chvíli čekat za tramvají. Ale naposled jsem se ho ptal víc než před rokem. Můžeme to zkusit znova.

David 13. 12. 2024, 09:38

A se stejnou logikou by byla "jinou komunikací" i jednosměrka v Nádražní směr Újezd. Tedy zde ta vlevo https://mapy.cz/s/huhabunaju . Stavebně stejná situace, jen ostrůvek není v úrovni vozovky. Zjevně proto, že se od začátku počítalo s tím, že tam zůstane průjezd IAD. A kupodivu - jak tam zůstala auta, žádný cyklista tam najednou v protisměru nejezdí...

Uwe Filter 14. 12. 2024, 21:23

ad Anděl:
Nepřijde mi to tam šťastně značené, ale jezdím tam vždycky podle toho, jak mi to vyhovuje s ohledem na tramvaje a chodce. Takže když je málo lidí a v zastávce stojí tram, klidně jedu z Plzeňské do Lidické tím "protisměrem". Z Nádražní směrem ke Štefánikově taky podle situace buď po kolejích nebo po cestě.
Sám jsem si tam vždycky kladl 2 otázky. Z Nádražní směrem od smíchovského nádraží je tam napřed na koleje zákaz vjezdu mimo MHD. Takže bych měl jet po cestě. Tam je o 50 metrů dál začátek pěší zóny s dodatkem "Vozidla pouze v koridorech veřejné a motorové dopravy", což si vykládám tak, že od tohoto místa můžu i na koleje (těsně za značkou je i přejezd do kolejí přes ostrůvek).
A pak ta zastávka v Plzeňské. Když jedu směrem na západ, tak můžu jet buď po kolejích nebo vpravo od ostrůvku. Na následující situaci to však nemá vliv. Značka konec pěší zóny je přesně v polovině křižovatky se Stroupežnického. Mám teda dávat přednost těm, co jedou ze Stroupežnického (tzn. pěší zóna končí už před křižovatkou) nebo naopak přednost dávají ti, co jedou ze Stroupežnického (tzn. pěší zóna končí až za křižovatkou)?

Jiří Kadlec 14. 12. 2024, 21:28

Zrovna ten Anděl je pro mě jako cyklistu velmi nepříjemný hlavně kvůli autobusům, kteří odbočují vpravo do ulice Stroupežnického. Jedu od křižovatky s Radlickou směrem na Palackého most, ale v zastávce stojí 2 tramvaje a vzadu za mnou se blíží bus. Za tramvaje už se nevejdu a velkého busu za mnou se bojím aby mě nesmetl jak bude odbočovat vpravo..
Nezbývá, než urychleně sesednout z kola a vyskočit na pravý chodník - a nebo to už pár metrů před odbočkou přejít po přechodu k OCčku a pak buď vést kolo nebo se pohybovat stylem "koloběžka" pěší zónou k tramvajové křižovatce. A tam doufat, že se mezi tramvajemi najde skulinka kudy se půjde prosmýknout do Lidické ul. a na most.

David 15. 12. 2024, 16:10

Když tam jsou dvě tramvaje, tak si stoupnu za ně, ale vlevo, ne vpravo. Samozřejmě ne před protijedoucí tramvaj, zůstávám za tou přede mnou. Pak jsem už mimo obalové křivky busů, co jedou ze Stroupežnického na Plzeňskou, a samozřejmě i těch, co jedou opačně. Není to pocitově úplně komfortní situace, ale funguje to.

Proto když je v křižovatce s Radlickou tramvaj, tak využiji že přes výhybky projíždí pomalu. Tj. zrychlím, vcelku s rezervou ji předjedu a projedu zastávkou před ní. Ona tam stejně musí jet jen 20 km/hod, takže ji ani nebrzdíte. Zastávka je zpravidla čerstvě vyklizená, nebo se zrovna vyklízí. Výjimečně tam jedna tram zůstane. Pak se řadím těsně za ni vpravo k obrubníku, čímž vyplním vcelku přesně prostor mezi tramvajemi. Tramvaják mě vidí, ale zastaví cca. s metrovým odstupem ("jako bych tam nebyl"), čímž se i on vejde ke zdejší relativně krátké zastávkové hraně a normálně stanicuje, aniž by přečníval do zastávky.

Několikrát jsem byl ale svědkem, kdy cyklista obdobným způsobem předjel tramvaj, ale za tramvají v zastávce zůstal stát s odstupem cca. 5 - 10 m. Tramvaják za ním pak vždycky zvonil, protože věděl, že se nevejde do zastávky a blokuje zadkem křižovatku. Jednou to takhle za mnou vzala nějaká "slečna" na kole, která ale také zastavila už cca. 10 m. za první tramvají v zastávce. Tramvaják za ní zvonil a zvonil, a ona nic. Říkám ať jde vedle mě, že tramvaj za ní se nemůže vejít do zastávky. "Nechci" zněla odpověď, a dál stála, kde byla. Na přesdržku, řekl bych...

Problémy tady mívám/zažil jsem:
Nejčastěji s autobusy ze Stroupežnického, které mi nedaly přednost, když jsem jel po Plzeňské rovně DC (v opačném směru je to v poho, místa je dost a bus jede zpravidla na kolejový pás). Je to dost zrádné, protože i když to ubrzdím na první pohled včas, tak autobus je dlouhý, jeho obalová křivka v pravoúhlé zatáčce umí nepříjemně překvapit a oni Vám často dávají sežrat "kdo je tady ředitel autobusu".

S tramvají které se nelíbilo, že jsem zastavil kvůli chodcům, co už byly vlezlí na přechodu a šli, když zastávka stejně zrovna vyklízela. Zastavil za mnou, zazvonil a pak se prostě rozjel a odsunul mě pomalou jízdou (fyzicky). No nevím, kdybych byl auto, tak mám taky povinnost chodce pustit (viz třeba přechod u Švandova divadla - obdobná situace), ale nemyslím, že by si tramvaják dovolil do auta vrazit stejným způsobem. Když jsem si stěžoval u Dopravního podniku, tak mi bylo řečeno, že cyklisté nemají tou křižovatkou povolený průjezd rovně, ale musí jet do Stroupežnického a na Vltavskou (bez komentáře).
Jednou mě ve stejném místě protroubil ve stejné situaci (chodci na přechodu) i bus za mnou, odbočující do Stroupežnického, který se rozhodně ve neměl v plánu s chodci již jdoucími po přechodu zdržovat. Zde se vůbec autobusy ani v jednou směru s chodci na těch dlouhých přechodech vůbec nemažou. Schválně si toho zkuste někdy všimnout, je to až zarážející.

A asi naposled - jeden chodec mi vynadal, když jsem čekal v zastávce DC za tramvají. On chtěl s menší dcerkou přecházet těsně za tramvají směrem k OC a musel kvůli mě udělat 2 kroky navíc, tak mi začal nadávat, že tam na kole nemám co dělat. Tak jsme mu celkem trpělivě vysvětloval, že dopravní značky mi zrovna tady vjezd povolují a jinudy že vlastně v tomhle směru ani nesmím. A pak z něj vypadlo, že ti cyklisti co se proplétají mezi chodci v té jednosměrce před OC jsou stejně největší pra_ata. Asi špatné životní zkušenosti... Tak jsme si zanotovali a jeli každý po svém.

A asi nejvtipnější byl jeden tramvaják, když jsem čekal před křižovatkou se Stroupežnického až se vyklidí výjimečně plná zastávka (byl tam nějaký problém, možná delší střídání řidičů). Stáhl okénko a začal na mě pokřikovat, "kam jako mířím" a snad že nechci jet rovně, že tam nesmím. Než jsem mu stihl odpovědět, že značky říkají něco jiného, tak se chodci, kteří čekali na obou stranách přechodu i když mohli jít (byl jsem před tramvají a kdybych byl auto, určitě by neváhali a už by šli) k němu přidali a začali něco o cykloteroristech a namyšlených fraccích na kolech, co nerespektují ani gravitaci. Tak jsem jen řekl, že nevidím důvod proč bych tam neměl jet, a jel jsem, jakmile se to uvolnilo. I když tramvaják si v tu chvíli neodpustil mě prozvonit, ač jsem nic neporušil a zastávkou jsem pak taky projel, aniž bych ho jakkoliv omezil.

Prostě život :)

David 16. 12. 2024, 11:22

Uwe Filter:
Výborná otázka pozorného čtenáře :)
Místní úprava (značky) je nadřazena té obecné (zákonu). Kdyby tu značky nebyly, tak vše co vyjíždí po Plzeňské směrem z centra dává přednost všem. Tady je ale ve Stroupežnického osazena Dej přednost v jízdě zde: https://mapy.cz/s/letopupaja
A na Plzeňské je osazena hlavní zde: https://mapy.cz/s/fovusomogu a zde: https://mapy.cz/s/belukutaju .

Jak jsem psal, Anděl je pro mě z pohledu nutnosti věnovat pozornost dopravnímu značení "vyšší dívčí". Ale rozhodně se nedomnívám, že by cokoliv opravňovalo cyklistu jezdit zde tou "jednosměrkou" mezi ostrůvkem a OC v protisměru. To by skutečně musela být značená jako samostatná komunikace - a to bych nechtěl vidět, jak by se výjezd z ní do křižovatky Nádražní x Plzeňská x Lidická x Štefánikova musel značit...

BTW - i toto umístění hlavní v Plzeňské jednoznačně mluví o tom, že se jedná o jednu komunikaci s ostrůvkem mezi vozovkou a tramvajovým pásem. Jinak by to logicky muselo být značeno jinak. Minimálně by musel být definován tvar křižovatky.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
AutoMat projektuje pro město
Cyklisté sobě,

AutoMat projektuje pro město

14. prosince. 2022, 8min. čtení