Čechův most: Praha má druhou vídeňskou cyklozastávku

Publikováno: 22. prosince. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 05. února. 2024
Úvodní foto: ROPID
Publikováno: 22. prosince. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 05. února. 2024
Úvodní foto: ROPID

Začátkem prosince přibyla v Praze již druhá tzv. vídeňská cyklozastávka, tentokrát se jedná o zastávku Čechův most ve směru z centra. Kromě nového řešení zastávek v rámci této stavební akce přibyly v přilehlých křižovatkách i nové cyklopruhy a cyklopřejezd směrem z Letné na Čechův most.

O zahájení výstavby vídeňské cyklozastávky u Čechova mostu jsme již v srpnu informovali zde. V protějším směru nově vznikla klasická vídeňská zastávka. Zastávky v obou směrech jsou tak nově bezbariérové. Rekonstrukcí prošlo i fungování celé přilehlé křižovatky a jejího okolí. Z hlediska cyklistické dopravy se jedná o významné křížení nadřazené cyklotrasy A1 s lokálně významnými propojkami A309, A315 a 409 vedoucími na Letnou a přes řeku na Staroměstské náměstí

Co to je vídeňská cyklozastávka?

Vídeňská zastávka je hovorovým označením zastávky s vyvýšeným mysem, přes který je vedena klasická vozovka. V případě zastavení tramvaje v zastávce pak vozidla pouští cestující vystoupit a nastoupit. Oproti klasickému výstupu do vozovky ale zastávka umožňuje bezbariérový přístup k tramvajím, usnadňuje tak cestování lidem s většími zavazadly, kočárky nebo sníženou pohyblivostí.

U cyklistické varianty vídeňské zastávky je mys pojížděn pouze jízdními koly, pro ostatní dopravní prostředky zastávka funguje jako klasický mys. Tento typ zastávky je obzvláště vhodný ve stísněnějších lokalitách se silnou automobilovou dopravou, kde může být manévr řazení se do běžného jízdního pruhu přes tramvajové koleje riskantním. Zároveň je ale vídeňská cyklozastávka prostorově méně náročná než klasický objezd pomocí cyklostezky za zastávkou, proto se hodí právě do stísněnějších uličních profilů.

Teprve druhá vídeňská cyklozastávka v Česku

V Praze i celém Česku se jedná teprve o druhou podobnou realizaci. První vídeňská cyklozastávka funguje od roku 2014 na Francouzské ve stoupání směrem do centra (zastávka Krymská). V obou případech zastávka přímo navazuje na vyhrazený cyklopruh, který je tak díky zvolenému řešení skrze zastávku proveden bez přerušení.

Oproti variantě z Krymské je prostor vozovky (cyklopruhu) a prostor pro čekání cestujících na zastávce Čechův most oddělen sloupky. To může pomoci výrazněji oddělit vozovku od chodníku a i dále vizuálně upozornit čekající cestující na možný průjezd cyklistů vyhrazeným prostorem v době, kdy čekají na tramvaj.

Další změny v okolí

Výraznou změnou je zřízení zcela nového přechodu pro chodce na západním rameni přilehlé křižovatky na předpolí Čechova mostu. Přechod byl zároveň doplněn přejezdem pro cyklisty. Lidem přijíždějícím na kole z Letenských sadů se tak výrazně usnadní výjezd do vozovky Čechova mostu směrem k Právnické fakultě. Nově snížený obrubník lze využít pro nájezd i v případě jízdy opačným směrem.

Na podnět občana (redaktor MNK, pozn. red.) v rámci procesu stanovení dopravního značení zároveň došlo u výjezdu z Letenských sadů podél křižovatky k výměně zábradlí za sloupky. To může dále pomoci ve snazším zařazení z provozu na stezku směrem do Letenských sadů.

V rámci akce vznikly zároveň i nové úseky cyklopruhů, které tak doplňují již v roce 2021 vyznačené úseky na nábřeží Edvarda Beneše. Redakci Městem na kole se zároveň podařilo zjistit, že hlavní město pod vedením dřívějšího náměstka Scheinherra (Praha sobě) původně plánovalo cyklopruhy na vjezdu a výjezdu z podjezdu Čechova mostu vést až za šrafováním a balisetami, tedy v chráněnější pozici. Tedy podobně, jako byl krátký cyklopruh v roce 2021 vyznačen na pražské Zličíně.

Státní správa ale toto řešení zamítla s tím, že by při výjezdu z cyklopruhů vznikaly nebezpečné situace. Cyklopruhy jsou tak nakonec vedeny stejným koridorem jako automobilová doprava, vlevo od šrafování.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Timur 23. 12. 2023, 02:56

Moc by pomohla možnost jet na křižovatce směrem od Malé Strany rovně po nábřeží a nemuset jet tím nepříjemným podjezdem. Nevíte někdo, jestli se tam náhodou neplánuje výjimka pro kola? Tuším, že ne, ale rád se nechám překvapit :D

Zvol 23. 12. 2023, 09:15

Díky za článek.
Určitě je dobré doplění přechodů, ty tam chyběly.
U těch nájezdů nevím, předtím se dalo při jízdě nahoru na most celkem s předstihem zařadit doleva,
teď je to křížení s vozidly odbočujícími dolů náhlejší.
U výjezdu, proč není cyklopruh souvisle, ale přechází v pikťák?
Nicméně u Štefánikova mostu je to obojí řešené podobné a problém tam snad není.
Z obrázků nechápu, co je myšlené tím odbočováním doleva vyznačeným v tramvajovém pásu.

Zvol 23. 12. 2023, 09:24

Aha, pardon, myslel jsem, že ten "nájezd do podjezdu" v článku je pod Čechův most, ale ve skutečnosti to je pod Štefánikův most.

Martin Šnobr 23. 12. 2023, 22:39

@Timur – bohužel ne, nechystá. Taky je mi to v podjezdu nepříjemné, řidiči jsou netrpělivý a často není kam uhnout.

Tomáš Münzperger 24. 12. 2023, 10:27
8
2

Byl jsem v listopadu v Paříži a všechny podjezdy pod mosty a náplavky podél Seiny jsou cyklistické dálnice. Nejsou to parkoviště za směšný poplatek pro cizí autobusy jako tady. Jinak minulý měsíc se v Paříži objevila překvapivá statistika: během ranní a večerní špičky je v současnosti na hlavních tazích křižujících francouzskou metropoli více kol než aut – ve skutečnosti téměř o polovinu více.
https://www.theguardian.com/cities/2023/dec/18/bollards-and-superblocks-how-europes-cities-are-turning-on-the-car

Lukáš Měkota 27. 12. 2023, 11:22

de fackto je zastávka cyklovídeň i Letenské náměstí směrem na Vltavskou.

Kuba 27. 12. 2023, 18:56
1
1

Tomáš Münzperger: a přitom ještě relativně nedávno to byly dálnice pro auta. Je to tak 10-15 let, co je začali uzavírat pro auta aspoň na jeden víkend v měsíci, aby si obyvatelé mohli prohlédnout, o jaké prostory přicházej.

Dneska to je tam pro auta zavřený trvale a málokdo to chce zpátky, protože jsou z toho oblíbený místa na procházky - vlastně to ani nejsou moc cyklodálnice, spíš volnočasový prostory, postupně proměňovaný na parky. Hlavní tahy "dopravních" jízd na kole vedou spíš nahoře nad náplavkama po nábřeží, kde jim ustoupil další pruh pro auta... Ale to je Paříž, tam se neuměj měštští politici a urbanisti zdaleka tak dobře vymlouvat, jako u nás.

Jiří Motýl 28. 12. 2023, 22:57

Lukáš Měkota: Tak ta je spolu se zastávkou Václavské náměstí podle chování cestujících spíš de facto mysem, kde jakékoliv vozidlo nemá šanci projet.

Pavel H. 29. 12. 2023, 14:46

Dnes jsem místem projížděl, tak jsem se na chvíli zastavil a zkoumal, co vlastně vzniklo. Cyklovídně jsou ok. Ale to všechno okolo...

Upřímně, navržená místní úprava tak nějak reflektuje bezradnost vývoje pražské dopravy - a to nejen cyklo.

Prvně se podívejme na tu legalizaci jihozápadního nároží. Myšlenka dobrá, realizace drhne. Komu má sloužit ten vjezd/výjezd, který je nově mezi oběma přechody? Nějak si neumím představit žádné relevantní využití. Pokud přejíždím křižovatku od Stalina (přijel jsem buď z kopce po schodech nebo po nábřeží od Jaroše a sjel jsem mimo vozovku pod schody), pojedu po novém cyklopřejezdu, přejedu nároží a do provozu se zařadím na stávajícím přechodu přes Čechův most. Stačí mi tedy snížené obruby v místech stávajících přechodů. Ani si neumím představit, že by bylo zamýšleno vpouštět cyklisty do prostoru křižovatky bez vlastního semaforu. Využití pro ten nový sjezd nevidím, k čemu to tam teda je?

Druhá věc je forma dopravního značení. Po dlouhých peripetiích u různých starších staveb, kdy se cyklisté na chodníku značili různě (třeba Elsnicovo náměstí - vyznačeno tak, aby příkazovou značku cyklostezky viděli všichni, jen ne cyklista https://mapy.cz/s/kosahaluzu; nebo A23 u Botiče - radši ukončeno pár desítek před metrů před křižovatkou, hlavně si to nekomplikovat a cyklisto, dojdi si https://mapy.cz/s/kunudazava) se teď jede trend značit vše všude a naráz. Takže na legalizaci úseku dlouhého 22 m (měřeno ve vnější obrubě) jsme spotřebovali 14 (!!) dopravních značek na čtyřech různých místech. Asi netřeba dodávat, že je to v rozporu s TP 65, kde je určena minimální vzdálenost mezi značkami, aby je účastníci provozu vůbec stihli zaregistrovat. Nevím, jestli tohle někomu přijde udržitelné, přehledné a obecně "správné", mě ale určitě ne. Přitom se domnívám, že by věc šlo řešit elegantněji, kdybychom nelpěli na rigidních normách a kdybychom začali více aplikovat vodorovné značení (a domnívám se, že by to šlo i na pražské mozaice - když umíme všechny ty slepecké pruhy a pásy, jistě by obdobně šlo vložit nějaký prvek s probarvenou rytinou ve tvaru cyklisty). Třeba se dočkáme, ostatně cyklofriendly mříž na kanál už Praha vynalezla, takže nějaká naděje žije.

No a třetí věc je logika provozu. Je hrozně krásné, že se podařilo legalizovat kus chodníku "odnikud nikam" a umožnit bezpečné přejetí mimo provoz, ale pokud si tam předem nezajedete, křižovatku si třikrát dokola neobejdete a neprohlídnete, pak nemáte moc šancí na první dobrou trefit, kudy jet. Turisté na koloběžkách to stejně vezmou po chodníku, protože nikde není vyznačené, proč vás na ten chodník vlastně pouští, když za pět metrů vedle zas máte slézt. Tady by místo všech těch vjezdů povolených měla být IS20, aby bylo jasno, kudy kam.

A na závěr ty příšerné balisety. Zatímco nedávno se zdálo, že už i TSK došlo k rozumu a uvědomilo si, že ty balisety jsou prostě hnus, který do historického města nepatří, a že by se měly používat jen nouzově do nejbližší rekontrukce, tady rekonstrukce komunikace proběhla někdy předloni, takže s balisetami na věčné časy. Dalo se to udělat jinak, stavebně - posunout obrubu, dát tam lego obrubu bez sloupků, dát tam sloupky subtilnější a hezčí, dát tam nějaké květináče... ale ne, nakonec zvítězila ta nejhnusnější varianta jaká šla.

Jiří Motýl 29. 12. 2023, 23:39

Pavel H.: Tak já to celé legalizované nároží u mostu zcela laicky považuji za byrokracii ve stylu: Chceme signalizovaný sjezd z Letné do provozu na most, ale přeci nám nemůže končit cyklopřejezd "ve vozovce", tak legalizujeme návazný chodník. Ale když už jsme ho legalizovali, tak musí taky někam vést, tak za 2 metry uděláme sjezd do vozovky.

Přičemž nikdo ani nepředpokládá, že by to takto někdo měl používat. A samozřejmě, intuitivní použitelnost zcela zapláče.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat